עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

מבחן הרמקולים: JBL LS40 - רוצים להרגיש בחזית הבמה

02/08/2012 - 19:00



 
 
 

  הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2012

על היצרן

JBL - על שם James Bullough Lansing היא אחת מיצרניות הרמקולים הותיקות והמוכרות בעולם. החברה האמריקאית עברה כל מיני שינויים ותהפוכות במהלך השנים - התחילה כ Lansing Manufacturing, אוחדה עם Altec (מה שהפך ל Altec Lansing), הוקמה מחדש כ James B. Lansing Sound, ואח"כ שונתה ל JBL המוכר. את עיקר המוניטין הראשוני שלה צברה החברה בתחום הרמקולים לבתי קולנוע, אך עם הזמן העסק התרחב, וכיום תחת הבעלות של Harman, החברה מתמחה כמעט בכל התחומים שנוגעים לרמקולים, החל מבתי קולנוע, הגברות במה, דרך אולפני הקלטה, רמקולים לרכב, ועד רמקולים למחשב, תחנות עגינה, אוזניות, וכמובן, רמקולים ביתיים. מחלקת ה High end של החברה מכונה Synthesis, זו כוללת מספר סדרות של רמקולים ל Hi Fi וקולנוע ביתי, שמאופיינים בטכנולוגיות יותר קלאסיות במובן של JBL, כמו שימוש בשופרים, ודרייברים שמקורם בתחום ה PA.

על הדגם

את סדרת ה LS לא תמצאו באתר של JBL, מכיון שזו מקבלת מקום של כבוד באתר המוקדש לליין ה Synthesis. הסדרה מורכבת משני רצפתיים, מדפי, סנטר, וסאב. לסדרה אין דגם סראונד יעודי, אך לא חסר דגמים אחרים מתאימים. כל הדגמים מגיעים בגימור שחור מט, עם פאנלים צדדים בגימור Streak Ebony Mahogany מבריק.

מאפיינים טכנולוגים שהסדרה עושה בהם שימוש כוללים:

  • סידור 3way עם מיד באס/טוויטר/סופר טוויטר.
  • תיבות טרפזיות עם פאנלים צדדיים שמורכבים בזווית, על מנת להפחית בעיות של רזוננסים.
  • סופר טוויטר מסוג ראדיאטור טבעתי, שיושב ב Waveguide, ומסוגל להפיק תדרים עד 40kHz.
  • טוויטר מסוג Compression driver בעל ממברנה מטיטניום בקוטר 2 אינץ', שבעלת פי ארבע יותר שטח מטוויטרים כיפתיים סטנדרטיים. העסק משודךלשופר Constant directivity מסוג Bi-Radial.

הרמקולים אמנם כוללים שופרים אך מכיון שנעשה שימוש בוופרים שאינם רגישים במיוחד, הטוויטרים אינם יכולים לבטא את פוטנציאל הרגישות שלהם במקרה הזה. מצד שני עדיין קיימים פה יתרונות לשימוש בשופרים כגון: עיוותים נמוכים יותר, ופיזור סאונד אחיד יותר ותואם יותר לזה של הוופר.

איכות בנייה

ה LS40 הוא המדפי הכי גדול וכבד במבחן הקבוצתי, ולכן גם אינו מתאים לאלו שמחפשים רמקול קומפקטי. התיבה מעוצבת בצורה טרפזית עם חלק קדמי שרחב מהאחורי, ובשילוב עם הפאנלים הצדדים שמעט מקומרים, מקבלים רמקול נאה למדי, בעל חזות כוחנית, אך אלגנטי באותו הזמן. הגימור השחור מט אמנם נראה משעמם, אבל הפאנלים הצדדים נראים מעולה, עם גימור עץ יפה, וציפוי מבריק מושלם. הסופר טוויטר והטוויטר לא זקוקים להגנה מפני ילדים סקרנים, אך הוופר בקלות יכול לחטוף אצבע. הגריל כולל הגנה פיזית, מתלבש עם שישה פינים, ויושב טוב.  ממאחור ישנו פורט בגודל מעל הממוצע עם Flare מכובד, ובתחתית נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 3way.
  • טוויטר: 50mm מסוג Compression, בשופר CD, ממברנה מטיטניום.
  • סופר טוויטר: 19mm ראדיאטור טבעתי ב Waveguide, ממברנה מרדיד פוליאסטר.
  • וופר: 165mm, ממברנה מתרכובת נייר.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.6kHz, 7kHz.
  • עכבה נומינלית: 6Ω.
  • טווח תדרים: 50Hz-38kHz  ±3dB.
  • רגישות: 87dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 75W נומינלי, 150W מוסיקה, 300W פיקים.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 150W.
  • מידות: גובה 493mm, רוחב 222mm, עומק 343mm.
  • משקל: 13.5kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה LS40 קשה להנעה מעט מעל הממוצע, ישנו שילוב של 5.5Ω ופאזה של -45 מעלות ב 110Hz, שילוב של 5.2Ω ופאזה של -48 מעלות ב 3.2kHz (פחות קריטי יחסית לתדרים הנמוכים), הטוויטרים מדשדשים לא מעט מתחת ל 5.5Ω, כאשר העכבה הכי נמוכה היא 3.9Ω ב 160Hz. תדר הכיוון של הפורט הוא 46Hz, ישנה בליטה אחת קטנה ב 330Hz, זו עלולה להעיד על בעיה של רזוננס בתיבה (היא מופיעה גם מעט בעקומת ההיענות של הוופר). השקע מעט מעל ל 2kHz מגיע סביר להניח מהשופר. הפיק באיזור ה 1.1kHz עלול לגרום לרמקול להישמע מעט בהיר מדי באיזור הזה עם מגברים בעלי עכבת יציאה גבוהה (בעיקר מגברי שפורפרות).

דרייברים


קו אדום: טוויטר + סופר טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

לאחר בדיקה, הוחלט לבצע את המדידות על הציר של השופר הגדול, שכן זו יצאה מאוזנת יותר. נקודת החיתוך נופלת בערך מעט מתחת להגדרות היצרן, שני הטוויטרים מעט זיגזגיים (אופייני לפעמים לשופרים), כאשר הסופר טוויטר מכוון מעט גבוה מדי, כ 5dB בממוצע מעל הטוויטר הראשי, מה שעלול לתת לרמקול גוון מעט בהיר ופתוח. הוופר די חלק בתחום העבודה שלו מלבד אולי רזוננס קטן ב 330Hz, שבדר"כ לא הייתי מתייחס אליו, אלמלא הוא היה מופיע גם בעכבה. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), אך במקרה הזה היא מעט בולטת יחסית, מה שעלול לתת לרמקול אפקט של "נפח" ובאסים מעט יותר חזקים. תחום העבודה של הפורט חלק לגמרי.

דרייברים מאוחד

תוצאה מעט קיצונית בקצוות, אבל לא חסר מאזינים שדווקא יהנו מזה.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל עוד יותר מקלקל את העקומה (הלא מאוזנת מלכתחילה) של שני הטוויטרים. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. אמנם ישנן עליות וירידות לאורך כל הספקטרום, אך העקומה בסה"כ מאוזנת, עם נטייה לכיוון הבהיר.העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems - Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond - D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond - D4.
  • כבלי חשמל: Audience - PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


 


הגיטרות ב would you break my heart של Sara K נשמעו מעט מתכתיות עם ה LS40, הבאס היה מספק, וקולה של הזמרת היה מרכזי וגדול. גם קולה של Patricia barber ב Gotcha נשמע טוב, מרחף ככה באוויר, ויחד עם הקונטרה באס העסק נשמע חי למדי. ב Jericho של Simply red מקבלים תחושה של במה רחבה, קלידים נקיים, באס טוב, ובכלל הפרדה טובה, מהנה למדי.

עם Aniron בביצועה של Enya הרגשתי קול מעט רחוק, אולי מעט דק לטעמי, אך תחושת המרחב בהקלטה היתה מצויינת. בקטע קצבי כמו Love is my condition של ההרכב Faithless מקבלים פרזנטציה קדמית למדי, עם באסים מקפיצים, ותחושת Space טובה, אבל סאונד מעט חצוף מדי. התיפוף ב Dance to the drums again של Cassandra wilson היה קריספי ונקי, קולה של הזמרת היה קדמי אך לא על הפרצוף שלי. לעומת זאת הסולן של Eagles נשמע יותר מדי קרוב אלי בגרסה החיה של Hotel california, עם סאונד נוטה לכיוון הבהיר, וגיטרות עם גוון מעט מתכתי, הבאסים לעומת זאת היו מצויינים.

ב Aldebaran מהאלבום הראשון של Enya קיבלתי תחושת מרחב פנטסטית, במה שנשמעת יותר עמוקה, וסאונד נקי וחד. בתנאי ההאזנה שלי, הייתי מאפיין את ה LS40 כרמקול יחסית בהיר, אבל כזה שמסוגל להעניק פרזנטציה גדולה. הולך לדעתי יותר טוב עם הקלטות אינסטרומנטליות איכותיות, ומתאים למי שמחפש סאונד "גדול" או כזה שיכול גם ללכת אחלה גם עם סרטים.


עוד בסדרת מבחן הרמקולים

Focal Chorus 807V - ויוה לה פראנס
Canton Vento 820.2 - הגרמני המשוקלל
B&W 685 - סטריאו אנגלי 
Elac BS243 - ברור כקריסטל


סיכום

אחד השמות המפורסמים בתחום, נוכחות פיזית אך מראה אלגנטי, טכנולוגיות מעולם ה PA, וסאונד מקפיץ למדי. ה JBL LS40 הוא רמקול שרוצה שתרגישו בקדמת הבמה, בתוך העניינים, ולא יתן לכם לפספס דבר.

מחיר מומלץ לצרכן: 6000 ש"ח

תודה ליבואן ניופאן על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: מבחן הרמקולים: JBL LS40 - רוצים להרגיש בחזית הבמה


עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht