עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

31/05/2014 - 20:30



 
 
 

על היצרן

KEF הוא יצרן רמקולים אנגלי ותיק שנוסד ב 1961 על ידי Raymond Cooke. Cooke, מהנדס חשמל במקצועו עבד ב- Wharfedale (גם יצרן רמקולים), אבל החליט לעזוב כדי להקים חברה משלו לתכנון ויצור רמקולים.

KEF ידועים במגוון של חידושים וטכנולוגיות בתחום הרמקולים. בתחילת שנות ה 70 הם היו הראשונים שהשתמשו במחשבים על מנת לתכנן ולבדוק רמקולים, הם עבדו במשך תקופה ארוכה עם ה BBC ותכננו בשבילם מספר מוניטורים מפורסמים, וכמובן הם מזוהים עם השימוש בדרייברים קואקסיאלים בהם הטוויטר מותקן במרכז הוופר, מה ש KEF מכנים Uni-Q. כיום החברה בבעלות של GP Acoustics שבבעלות של קבוצת Gold Peak מהונג קונג.

למי שתוהה, KEF זה ראשי התיבות של Kent Engineering & Foundry, שמה של החברה ששכנה באותו המיקום של KEF לפני שאלו פתחו את המפעל.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

על הרמקולים

סדרת ה R ממוקמת שלב אחד לפני סדרת ה Reference של היצרן. מדובר בסדרה מכובדת עם כתשעה דגמים כולל: מדפיים, רצפתיים, סנטרים, סראונד, וסאבוופר אחד. דגם ה R100 הוא המדפי הקטן של הסדרה, ואם מתעלמים מדגם הסראונד, הוא היחידי שמגיע בתצורת 2way. למי שמעוניין במדפי במשקל יותר כבד, הסדרה מציעה את ה R300 שנבחן באתר שנה שעברה.

KEF R100: האח הקטן של המשפחהסדרה R

ה R100 אמנם נראה סטנדרטי במבט ראשון, אך הוא טומן בחובו מספר מאפיינים מעניינים שלקוחים מדגם ה Blade - ספינת הדגל של היצרן.

הדרייבר: הוופר/מידריינג' בכל הדגמים של הסדרה (וברוב דגמים של היצרן) משתמש בעיקרון ה Coaxial, כלומר Co - שותף, לאותו ה Axis - הציר. בדרייברים מהסוג הזה, הטוויטר נמצא במרכז הוופר מה שמסוגל להפיק מספר יתרונות כגון:

  • מקור סאונד אחד או Point source, שאגב, מצוין גם להאזנה מקרוב (Nearfield).
  • פוטנציאל לפיזור סאונד אחיד ותואם בין שני הדרייברים תודות לממברנה של הוופר שמשמשת כ Waveguide (סוג של שופר).
  • הממברנה בוופר מעניקה פיצוי אקוסטי לטוויטר, מה שעוזר להפחית עיוותים ואף מאפשר לחתוך את הטוויטר בתדר נמוך יותר בקרוסאובר במידה ומעוניינים.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

עיקרון הקואקסיאל אינו נפוץ במיוחד בתחום הביתי, אבל דווקא כן משהו שרואים הרבה ברמקולים לרכב, שמטעמי חיסכון במקום ועלויות, רבים מהם מגיעים עם טוויטר במרכז הוופר. ההבדל בין אלו למה שיש ב- R100 נובע בתכנון עצמו.

הדרייבר הקואקסיאל בכל דגמי הסדרה תוכנן בצורה מאד מוקפדת על מנת ליצור קו חלק מהטוויטר עד לקצוות הוופר עצמו, זאת על מנת למקסם את אופן פיזור הסאונד, ולהפחית בעיות של דיפרקציה.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

הוופר בעל Motor במידות נדיבות, וכולל סליל גדול מהרגיל על מנת לאפשר מרחב מספק עבור התקנת הטוויטר שיושב במרכז הממברנה, זו אגב, בעלת שטח קטן יותר מוופר רגיל שכן הטוויטר תופס את כל השטח במרכז.

ה Waveguide: הטוויטר בכל דגמי הסדרה, כולל Waveguide שמכונה Tangerine (אני מניח עקב צורתו) ומיועד לעזור בפיזור התדרים הגבוהים, מה שבתמורה עוזר להרחיב את הבמה שהרמקול מפיק.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

מאחור: חלקו האחורי של ה- R100 בעל סידור סטנדרטי שכולל Port ושני זוגות של טרמינלים, אבל במקום להשתמש בגשר המתכת הנפוץ (והמעצבן), ישנם שני בוררים שמשמשים לבחירה בין מצב Single wire ל Biwire/Biamp.

בחבילה מצורפים פלאגים מספוג לסגירה של ה Ports במידה והמיקום של הרמקול יוצר בסים מוגזמים מדי לטעמו של המאזין. נא לשים לב, סגירה של ה- Ports אינה אומרת שהרמקול מתאים להתקנה בנישה סגורה. לרמקולים מצורף גריל בד שחור מגנטי וסטנדרטי למראה.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

למרות שמדובר פה ברמקול מדפי "מלבני" רגיל, ה R100 הוא לדעתי מדפי נאה תודות לטאצ'ים הקטנים שבעיצוב שלו. הגימור המבריק עשוי טוב וקיים גם בשחור או בגווני עץ, והוופר הנאה פשוט דורש לאחסן בצד את כיסוי הגריל.

מפרט טכני

  • טוויטר: 25 מ"מ עם ממברנה מאליומיניום.
  • מידריינג': 130 מ"מ עם ממברנה מאליומיניום.
  • וופר: 165 מ"מ עם ממברנה מאליומיניום.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.5kHz.
  • עכבה: 8Ω (מינימום 3.2Ω).
  • טווח תדרים: 56Hz-28kHz ±3dB.
  • רגישות: 86dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 25-100W.
  • מידות: גובה 280mm, רוחב 180mm, עומק 289mm.
  • משקל: 6.6kg.

מדידות

הגרף:

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד.
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות.
  • Impedance: על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבאסים), ועוד.

מקרא:

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע, וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.
  • ציר מאונך ימני: נתון העכבה באום (Ω).

סוגי גרפים:

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.
  • גרף שחור: מייצג את העכבה.
  • גרף אפור: מייצג את הפאזה של העכבה.

הערות:

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

Frequency Response: בדומה לכל הרמקולים מהדור האחרון של KEF שמדדתי, ה R100 אינו מפיק תוצאה מי יודע מה מאוזנת בציר הישיר, אבל היא מתאזנת עם מעט הטייה לצדדים. הרמקול אינו מיועד לרדת נמוך בבסים ויהיה אפקטיבי עד לאיזור ה 55Hz.

Frequency Response Off Axis: בהתאם לשאר הדגמים של היצרן, גם ה R100 מציג פיזור סאונד מצויין, אך מעט פחות מוצלח ממה שקיבלתי עם דגמים אחרים שלהם.

Impedance: ה R100 רק מעט יותר קשה להנעה יחסית לממוצע (מינימום 3.7Ω). תדר הכיוון של ה Port הוא 65Hz.

האזנה

ציוד:

ממיר: Musical Fidelity V-DAC II
מגברים: Cambridge Audio 550A + Yaqin MC-10T

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

בדומה לרמקולים אחרים של KEF, ה R100 השאיר עלי רושם של רמקול מאוזן ובעל יכולת להפיק במה גדולה ורחבה. הרמקול הקומפקטי יכול אפילו למלא חדר גדול עם תוכן שאינו כבד בבסים, אבל זה לא משהו שיצא טוב במיוחד לדעתי.

קטע כגון Prayer של Secret Garden אמנם נחשב ליחסית רגוע, אך עדיין עמוס כלים, וה R100 עשו עבודה נאמנה, עם סאונד חלק ורחב. המגמה המשיכה עם קטע אלקטרוני כמו Embraceable Moon של Malia, כולל הפרדת כלים מצויינת ובמה תלת מימדית, אך מדי פעם היתה הרגשה של חספוס בסאונד, והנמוכים (בסים) היו חסרי נפח וגודל.

כאשר חוזרים לקטעים שקטים כגון La Soñadora של Enya, ה R100 מרגיש יותר בבית, אך עדיין היתה חסרה לי מעט הרגשה של גודל. בקטע If there was a man של The Pretenders היה רושם דומה, כלומר סאונד "נכון", במה רחבה, הפרדת כלים טובה, אבל זה היה עם מלווה בהרגשה של האזנה לרמקול קטן ומעט "קופסאתי".

בקטע מהופעה חיה כגון Don’t Give Up של Peter Gabriel (Secret World Live), הזמרת המלווה נשמעה מתקתקה, והשיר היה בעל מרחב ועומק. הדבר היחידי שהיה חסר זה בס מספק, ואני לאו דווקא מדבר על בס לא מספיק עמוק, אלא על בס שנשמע מעט "קופסאתי" ומעצבן.

הבסים נשמעו דווקא סבירים בקטע אלקטרוני כמו Closer של Architect, וכרגיל, עם תחושה של Space ומרחב, אבל הקטע היה פה ושם מעט מחוספס. קטע ג'אז כמו Ode To Billy Joe של Patricia Barber כבר היה יותר באיזור הנוחות של ה R100, חלקלק, קטיפתי, ומפורט בצורה מספקת.

ה R100 נשמעו לטעמי מעט יותר טוב עם הגברת השפורפרות, אבל באותו הזמן דווקא המגבר הזה מעט חשף יותר את החסרונות של הרמקול הזה. KEF עשו בעצם יופי של עבודה עם ה R100, אבל אחרי שהיו אצלי שלושה מדפיים אחרים שלהם, אני מוצא את עצמי מעט מאוכזב. האח הגדול - ה R300, "והדודן" - ה LS50, הם מהמדפיים הטובים ששמעתי, ואפילו ה Q300 יותר מצא חן בעיני. את ה R100 צריך פשוט לקחת בפרופורציות הנכונות – זהו רמקול מיני מוניטור, והוא יותר יתאים לעבודה על שולחן העבודה או בחדר השינה, ובעוצמות האזנה שפחות יחשפו את המגבלות שלו.

R100 vs LS50

עקב הדימיון הברור, לא מעט מאזינים תוהים מהם ההבדלים בין ה R100 לדגם ה LS50 המוכר והיקר יותר:

  • שני הדגמים משתמשים באותו הדרייבר הקואקסיאלי, למעט הצבע ואולי פרמטרים מעט שונים.
  • ה LS50 משתמש בקרוסאובר בעל תכנון שונה, כולל תדר חיתוך נמוך יותר בין הטוויטר לוופר, וכנראה רכיבים מעט יותר יקרים.
  • ה LS50 משתמש ב Port בעל תכנון ועיצוב שונה, ובעל תדר כיוון נמוך יותר.
  • ה LS50 משתמש בתיבה הרבה יותר מושקעת בכל הקשור לתכנון, איכות בניה, וגימור, כולל חזית שונה לגמרי על מנת להפחית בעיות של דיפרקציה.
  • ה LS50 יורד יותר נמוך בבסים, ובעל פיזור סאונד מעט יותר מוצלח.

בכל הקשור לסאונד, אני אישית מעדיף את ה LS50. בשונה ממבחן המדפיים הגדול של 2014, שני הדגמים לא היו ברשותי בו זמנית, אבל ה LS50 השאיר רושם של רמקול בעל אופי יותר "מלא", סאונד פחות "קופסאתי", ובמה מעט יותר גדולה.

KEF R100: האח הקטן של המשפחה

סיכום

בסה"כ ה- KEF R100 הוא רמקול מדפי קומפקטי מצויין. הבעיה שלי היא עם דגמים אחרים של היצרן שלדעתי יעניקו תמורה עדיפה. אם אין לכם בעיה עם מדפי פי שתיים יותר גדול ובעל גימור פחות מושקע, אז ה- Q300 שנשמעים יותר "שלמים", מהווים לדעתי אלטרנטיבה יותר טובה. אם אין לכם בעיה להעלות את התקציב, אז ה LS50 שבנויים נראים ונשמעים יותר טוב, מהווים לדעתי בחירה עוד יותר מוצלחת.

ה R100 יושבים במקום טוב באמצע היצע המדפיים של KEF. הם קומפקטים, מציגים איכות בניה טובה, עיצוב מודרני, טכנולוגיה מעניינת, ויכולים להפיק תוצאות נאות בחדרים קטנים, על שולחן העבודה, או כרמקולים אחוריים במערכת סראונד, אבל למרות כל זאת אני כנראה הייתי הולך על דגם אחר של היצרן.

מחיר מומלץ לצרכן: 5,750 ש"ח.
מוצרי KEF משווקים בישראל על ידי מילניום ליין.

 

לדיון בנושא: KEF R100: האח הקטן של המשפחה


עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht