עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

07/12/2014 - 08:05



 
 
 

על היצרן

JBL - על שם James Bullough Lansing, היא אחת מיצרניות הרמקולים הותיקות והמוכרות בעולם. החברה האמריקאית עברה כל מיני שינויים ותהפוכות במהלך השנים - התחילה כ Lansing Manufacturing, אוחדה עם Altec (מה שהפך ל- Altec Lansing), הוקמה מחדש כ- James B. Lansing Sound, ואח"כ שונתה ל JBL המוכר.

את עיקר המוניטין הראשוני שלה צברה החברה בתחום הרמקולים לבתי הקולנוע, אך עם הזמן העסק התרחב וכיום תחת הבעלות של Harman, החברה מתמחה כמעט בכל התחומים שנוגעים לרמקולים, החל מבתי קולנוע, הגברות במה, דרך אולפני הקלטה, רמקולים לרכב, ועד רמקולים למחשב, תחנות עגינה, אוזניות, וכמובן, רמקולים ביתיים.

מחלקת ה High End של החברה מכונה Synthesis, זו כוללת מספר סדרות של רמקולים ל- Hi Fi וקולנוע ביתי, שמאופיינים בטכנולוגיות יותר קלאסיות במובן של JBL, כמו שימוש בשופרים, ודרייברים שמקורם בתחום ה- PA.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

על הרמקולים

סדרה 3 היא ליין הכניסה היחסית חדש של JBL לעולם המוניטורים האולפניים. המבחר כולל את דגם ה LSR305 בעל הוופר בקוטר 5 אינץ', והדגם שבבדיקה - ה LSR308 שבעל, לא תצליחו לנחש, וופר בקוטר 8 אינץ'. בנוסף, הסדרה כוללת סאבוופר אקטיבי – ה LSR310S.

למי שלא יודע, מוניטורים אולפניים הם פשוט רמקולים מוגברים שמכוונים לשוק מסויים ואינם באמת שונים במיוחד מרמקולים ביתיים. להלן מאמר שמסביר את ההבדלים.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

המאפיין העיקרי של המוניטורים בסדרה 3 הוא כמובן מוליך הגל (Waveguide) היחודי של JBL. הטכנולוגיה שעומדת מאחורי אותו מוליך גל לקוחה ישירות מדגם ה M2 שהוצג בתחילת 2013 ונחשב למוניטור הדגל בליין המקצועי של היצרן.

מוליך גל הוא סוג מסויים של שופר (Horn) שנפוץ בעולם ה- Pro Audio והמוניטורים האולפניים ונחשב ליותר נדיר בתחום האודיו הביתי. הרעיון שעומד מאחורי הקונספט הוא מצד אחד לדאוג לפיזור סאונד מאוזן בתחום העבודה של הטוויטר, ומצד שני לתאם בין פיזור הסאונד של דרייבר הוופר לזה של הטוויטר שכן כל אחד בעל ממברנה בקוטר שונה שמפיקה תדרים שונים, מה שאומר מאפייני פיזור שונים.

לשמור על Frequency Response מאוזן בציר הישיר כלומר On Axis, הרבה יותר קל מאשר מחוץ לציר הישיר כלומר Off Axis. טוויטרים סטנדרטיים יכולים להסתדר יפה מאד בציר הישיר, אך כאשר זזים לצדדים הם בדר"כ, אך לא תמיד, יציגו פיזור סאונד רחב יותר מזה של הוופר באיזור של נקודת הקרוסאובר ולפה נכנסים אלמנטים כגון מוליך הגל.

מוליך הגל מאפשר יתרונות נוספים כגון נקודת קרוסאובר נמוכה יותר בהשוואה לטוויטר סטנדרטי, רגישות מעט גבוהה יותר ועיוותים יותר נמוכים. בנוסף, מכיון שהטוויטר ממוקם יותר לאחור, הוא והוופר נמצאים בקו אקוסטי יותר מתואם, מה שנקרא Physical Time Alignment.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

השימוש במוליך גל עלול להיראות לחלק מהאנשים פשוט בצורה טריוויאלית, הרי זו כולה חתיכת פלסטיק עם כמה קיעורים לא? לא בדיוק... הטכנולוגיה שעומדת מאחורי רוב מוליכי הגל היא תוצר של המון חישובים מתמטיים והדמיות מחשב. מכיון ש- JBL הם יצרן גדול הם היו מסוגלים ללכת מעבר להדמיות ולייצר המון אבות טיפוס על מנת לבדוק אותם בשטח עד לקבלת התוצאה הרצויה, או במילים אחרות, זה הרבה מעבר לעוד חתיכת פלסטיק.

במונחים של רמקולים מדפיים ביתיים ה- LSR308 הם רמקולים גדולים, יותר גדולים כמעט מכל הדגמים שהופיע במבחן המדפיים של 2014, ויותר דומים ל- KRK Rokit 8 שנסקרו ב- 2013 . כיאה לרוב המוניטורים, ה- SLR308 מגיעים רק בגימור שחור ואינם כוללים כיסוי גריל לחזית הרמקול, כאשר בנוסף, הוופר והטוויטר העדינים אינם כוללים שום סוג של הגנה פיזית. לזכותם יאמר שהיצרן לפחות השתדל, ונחמד לראות שמוליך הגל תורם למראה מעניין, משולב כחלק אינטגרלי מכל חזית הרמקול ושדרייבר הוופר כולל טבעת שמכסה את המסגרת החיצונית שלו. פרטים קטנים אמנם, אבל עדיף על לא כלום.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

חלקו האחורי של הרמקול כולל את פאנל השליטה שאליו מחובר המגבר. ישנן שתי כניסות - XLR ו- TRS אבל אין כניסת RCA שכיום נפוצה יחסית במוניטורים היותר זולים. מה שכן יש זה מתג שמאפשר בחירה בין עוצמת הכניסה של ציוד מקצועי לציוד ביתי, ככה שכל מה שצריכים זה כבל מתאים או מתאם ל RCA. המערכת עושה שימוש בקרוסאובר מסוג 4th Order Linkwitz Riley ובתדר חיתוך של 1800Hz – יותר נמוך מרוב הטוויטרים הסטנדרטיים.

רוב המוניטורים כוללים מספר מתגים לכיוונים שונים וה- LSR308 אינם יוצאי דופן. ישנו מתג HF Trim Control שמאפשר להגביר/להנחית את עוצמת התדרים הגבוהים מעל ל 4.4kHz ב- 2dB, ומתג LF Trim Control שעושה את אותו הדבר בבסים שמתחת ל 115Hz. לצערי ה LSR308 אינם כוללים מצב StandBy ולכן או שצריכים להשאיר אותם תמיד דלוקים או שחייבים לכבות אותם כל פעם בסיום העבודה, קצת לא נוח בהתחשב במיקום מתג ההפעלה.

ההגברה הפנימית של הרמקול היא מסוג Class D, כאשר לטענת היצרן מדובר במהלך מטעמי חיסכון שכן הגברה מסוג זה אינה דורשת קירור פאסיבי תודות לנצילות גבוהה והיא יותר זולה מבלי לעשות זאת על חשבון הביצועים. לרשות כל דרייבר עומדים 56 וואט כלומר 112 וואט בכל רמקול, אך לא מצויין באיזה אחוזי עיוות העוצמה הזו מתקבלת. בזמן עבודה ניתן לשמוע Hiss חלש מהטוויטר, אבל רק כאשר מצמידים אליו את האוזן.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

מבחינה פנימית ה- LSR308 לא מנסים להסתיר את העובדה שהם מוצר שמכוון לקבוצת מחיר נמוכה. התיבה בנוייה מ- MDF בעובי 15mm, אינה כוללת צלעות חיזוק, צמר מילוי קיים בדפנות בלבד ודרייבר הוופר הינו בעל Motor סטנדרטי ומסגרת מסוג Stamped Steel. מצד שני, אם לוקחים בחשבון את גודל הרמקולים, מוליך הגל שבשימוש, הגברה פנימית נפרדת לכל דרייבר, והשימוש בקרוסאובר אקטיבי, ה- LSR308 מצטיירים דווקא כתמורה נאה למחיר. חובבי קולנוע ביתי ישמחו לגלות שכמו רוב המוניטורים, ה- LSR308 ניתנים לרכישה כיחידות בודדות ככה שאפשר להרכיב מערכת עם 5-7 רמקולים זהים וללא הצורך בסנטר יעודי, ומכיון שמדובר ברמקולים מוגברים ניתן לחבר אותם ישירות לפרוססור ועל ידי כך להסיר את הצורך במגבר הספק חיצוני.

מדידות

 הגרף:

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד.
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency Response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות.

מקרא:

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.

סוגי גרפים:

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.

הערות:

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency Response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה
Frequency Response: לא כל מוניטור אולפני הוא באמת שטוח ומאוזן כמו שרוב היצרנים רוצים שנחשוב, אבל לשמחתי ה LSR308 הוא אחד הרמקולים היותר שטוחים שמדדתי. ישנו רזוננס לקראת ה 20kHz אבל זה חסר משמעות בעולם האמיתי, ומבחינת בסים הרמקול צריך להיות אפקטיבי עד לאיזור שמעט מתחת ל 40Hz.

Frequency Response Off Axis: פה נמצא היתרון החזק של ה LSR308. כפ שניתן לראות הרמקול שומר על פיזור סאונד אחיד ורחב והדבר היחידי שהפריע לי זה הנחתה קלה לקראת 2kHz שנובעת סביר להניח מדרייבר ה 8 אינץ' שאינו בעל פיזור רחב מספיק באיזור הזה. נקודת קרוסאובר נמוכה יותר הייתה פותרת את הנושא, אבל כנראה היתה גם מעמיסה יותר על הטוויטר. אגב, מעל ל 10kHz, קיבלתי תוצאה יותר טובה עם ה KEF Q300.

מתוך סקרנות עשיתי מדידות נוספות על מנת לראות מה קורה בגבולות הקיצוניים מחוץ לציר הישיר ואת זה מראים שלושת הגרפים האפורים, כאשר האחרון שבהם הוא ב 90 מעלות. שימו לב לעקביות בין כל הגרפים. די ברור שמתכנני ה LSR308 ידעו מה הם עושים.

האזנה

ציוד: ממיר DAC משולב עם קדם מגבר - Burson audio HA-160D.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.  

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

ה- LSR308 הם מדפיים גדולים מהממוצע והם בהחלט נשמעים ככאלו, אבל העניין הוא שזה יותר מזה. בכל הקשור לאיזון טונאלי והפקת במה, ה- LSR308 הפיקו את התוצאות הכי טובות ששמעתי מזוג רמקולים בקבוצת המחיר הזו. לרמקולים אין סאונד "מוניטורי" (אם בכלל יש דבר כזה) כמו שהרבה חושבים שעלולים לקבל עם רמקולים בסגנון, ומבחינתי אלו פשוט רמקולים מוגברים שמתוכננים כראוי.

מוליך הגל של JBL הוא בהחלט לא גימיק ומאפשר למאזין לשמוע במה גדולה, רחבה ועמוקה. בקטעים אטמוספירים כגון Lothlórien של Enya או Serenity של Lisa Gerrard ישנו עומק ומימד שלא קיבלתי עם מדפיים אחרים מלבד אלו של KEF. הרמקולים אינם בעלי מצגת חמימה או סלחנית, אך גם אינם מפורטים מדי. קטע כגון The Mummers' Dance שלLoreena Mckennitt נשמע גדול ורחב עם הפרדת כלים מספקת, No Sanctuary Here של Chris Jones היה "בשרני" איפה שצריך ו Casualities של Phonique הפיק בסים כראוי. הדבר היחידי שלא מצא חן בעיני עם הרמקולים היה מידריינג' תחתון מעט קופסאתי פה ושם, אבל מדובר בקטנוניות.

אחד הדברים היפים ברמקולים מהסוג הזה הוא השליטה. מתגי ה HF Trim וה- LF Trim אינם בשביל היופי, ויאפשרו למשתמש לאזן את הגבוהים או הנמוכים לפי טעם או על מנת להתאים את הרמקול מעט יותר טוב לחדר.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

מה עם המתחרים? ממה שאני סקרתי ואני מסתמך פה על הזיכרון שלי, ישנם כמה מתחרים:

+Audioengine A5: ה +A5 להזכירכם נכנסו לרשימת המנצחים במבחן המדפיים 2014 לקבוצת המחיר שלהם. מבחינת סאונד נטו, לדעתי ה LSR308 מנצחים את ה +A5 בכל פרמטר החל ממצגת יותר מאוזנת, במה יותר טובה, בסים יותר עמוקים וחזקים, ובכלל יכולת SPL יותר גבוהה. גם מבחינה טכנית יש יתרון ל JBL שכן הם כוללים קרוסאובר אקטיבי והגברה יעודית לכל דרייבר ברמקול בעוד שה A5+ עושים שימוש בקרוסאובר פאסיבי עם הגברת סטריאו בתוך התיבה של אחד הרמקולים.

העניין הוא שה LSR308 הם מדפיים הרבה יותר גדולים והרבה פחות נאים. נוסף על כך, ה +A5 מציגים איכות בניה יותר טובה, במיוחד כאשר מדובר בגרסה עם תיבת הבמבוק. עושה רושם שהמתחרה היותר הגיוני פה הוא ה LSR305, האח הקטן של ה LSR308, אך פה כבר נכנסים לקבוצת מחיר יותר נמוכה.

KRK Rokit 8 G2: ה Rokit 8 הם מתחרים טבעיים ל LSR308 למרות שהם בקבוצת מחיר מעט גבוהה יותר. הם מגיעים בתצורה מאד דומה כולל וופר 8 אינץ' עם טוויטר Soft Dome והגברה/קרוסאובר באותו הסגנון. הבעיה היא שלדעתי ה LSR308 גם פה מנצחים בכל פרמטר שקשור לסאונד, והיתרון היחידי של ה Rokit 8 מגיע בדמות חתימת סאונד שונה שאולי חלק מהמאזינים יעדיפו. לזכות KRK אציין שמאז הביקורת על ה Rokit 8 G2 החברה הוציאה את גרסה G3 ככה שאולי חלק מהפערים נסגרו.

KEF Q300: אלו הרמקולים שמהווים מבחינתי את המתחרים הכי חזקים ל LSR308. ה Q300 הם בקבוצת מחיר מעט יותר גבוהה, אבל בתמורה מקבלים איכות בניה יותר טובה, רמקול יותר נאה ושימוש בדרייבר קואקסיאלי שיותר אידיאלי למטרת האזנה בטווח קרוב למי שצריך את זה. מה שכן, ה Q300 הם רמקולים פאסיבים ולכן מצריכים הוצאה נוספת בדמות הגברה חיצונית, אך מצד שני זה מאפשר למשתמש לשדך איזו הגברה שהוא רוצה, כולל הגברה ברמה יותר גבוהה מזו שב JBL.

המצגת של ה Q300 מאד דומה ל LSR308 אבל עדיין שונה. לדעתי ה Q300 מציגים במה רחבה ותלת מימדית באותה המידה, אך יש להם תחושת Space מעט יותר טובה. לשני הרמקולים יש בס מוצלח, אבל ה LSR308 לוקחים את ההובלה במקרה הזה, כאשר בעוצמות האזנה גבוהות ה Q300 שומרים על תדרים גבוהים אולי מעט יותר נינוחים.

JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה

סיכום

במידה ואי פעם תהיתם איזה הבדל מסוגלת לעשות חתיכת פלסטיק "חכמה" מסביב לטוויטר, ה- LSR308 הם ההוכחה שהתשובה היא – הרבה. יחד עם השימוש בוופר ותיבה גדולים מהממוצע, קרוסאובר אקטיבי והגברה נפרדת לכל דרייבר, JBL הצליחו לדעתי ליצור את אחד הרמקולים הטובים ביותר בקבוצת המחיר הזו, בין אם מדובר במוניטור אולפני או רמקול מדפי ביתי.

מקצוענים שמחפשים מוניטור לעבודה באולפן לא יתאכזבו. ה- LSR308 הוא רמקול גם יותר שטוח וגם בעל פיזור סאונד יותר טוב ממוניטורים הרבה יותר יקרים, כאשר הוא כולל כמעט את כל מה שמצפים לראות ממוניטור ברמת המחיר הזו.

לא הכל ורוד כמובן, שכן מדובר במדפיים שחורים וגדולים שלא יתאימו לטעם של כל אחד, ויחד עם הסיווג "מוניטור אולפני", לחלק מחובבי האודיו הביתי יהיה קשה לקבל אותם בתחילה, אבל כל מי שמחפש רמקול מדפי, מוגבר או לא, חייב לכלול אותם ברשימה שלו.

מחיר מומלץ לצרכן: 2,920 ש"ח לזוג.
מוצרי JBL Pro משווקים בישראל על ידי כלי זמר וניתנים לרכישה בסניפי הרשת או ב Harman Professional.


לדיון בנושא: JBL LSR308 - לוקחים את הבמה צעד נוסף קדימה


עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht