עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

 ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

15/03/2015 - 07:40



 
 
 

מבוא

אין ספק כי סוללות נטענות נמצאות בשימוש של כולנו. לא רק בגלל הפן "הירוק" שבנושא, אלא גם מכיוון שמרגע שיש ילדים עם צעצועים, ההחלטה לעבור מסוללות רגילות לנטענות, נראית כהחלטה כלכלית נכונה עבור חסכון כספי. אם נוסיף גם את הצורך שלנו בסוללות כאלו בשלטים השונים בבית, בפנס, במשקל, המצלמה או שאר הגאדג'טים שלנו, פתאום אנחנו מבינים שאנחנו צריכים לתת לנושא מעט יותר חשיבות.

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

 

מעט על סוללות

רוב הסוללות הנטענות כיום בנויות מ- 2 טכנולוגיות, כאשר הסוג הנפוץ יותר הוא Ni-Mh. למעשה, סביר להניח כי כל הסוללות שלכם בבית הינם Ni-Mh וזה הגיוני, המחיר שלהן יחסית נוח, הן חפות מקדמיום ולכן לא רעילות (בניגוד לסוללות ה- Ni-Cd הותיקות). מצד שני, סוללות אלו רגישות לעבודה בטמפרטורות קיצוניות (נמוכות וגם גבוהות) וקצב הפריקה העצמית שלהן גבוה, כלומר הן פורקות את האנרגיה הכלואה בתאים שלהן גם ללא שימוש. סוללות אלו גם כן רגישות לטעינת יתר ופגיעות לפריקת יתר, דבר אשר עלול להביא לאיבוד קבוע של עד 20% מהקיבולת שלהן. אחרי שהבנו את זה, אנחנו גם מבינים כי עבור שמירה על חיי סוללה ארוכים וביצועים טובים, אסור לנו לפרוק את הסוללה לעיתים קרובות וחייבים להמנע מטעינת יתר.

 

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

 

סוג הסוללות השני הנפוץ כיום הוא Li-ion, אלו הסוללות אשר יש לנו בכל טלפון סלולרי, מכיוון שהן מספקות קיבולת נאה יחסית למשקל שלהם (ב- 30% לערך פחות משקל לעומת Ni-Mh), קצת יותר יקרות מ- Ni-Mh ובעלות "אפקט זכרון" נמוך מאוד.

 


מעט על "אפקט הזכרון"
כאשר אנחנו רוכשים סוללה חדשה, היא לרוב טעונה ב- 100%. אם כל פעם נפרוק את הסוללה ל- 0%, נטעין אותה עד כדי 100% ואז נוציא אותה מהמטען, הסוללה תפעל בצורה תקינה. הבעיה מתחילה כאשר אנחנו מטעינים את הסוללה כשהיא בעלת אחוזי טעינה שונים מ- 0. אם כל פעם נטעין למשל את הסוללה כאשר היא על 50%, הסוללה אמנם תטען עד 100%, אבל לאט לאט הסוללה "תזכור" את הקיבולת בה היא כבר טעונה וקיבולת זו תהפוך ללא שמישה עם הזמן. יש לציין כי אומנם נרשם כי יש לפרוק את הסוללה בכל מחזור טעינה, אבל הדבר לא נכון, רצוי לא לעשות זאת על מנת לשמור על חיים סוללה ארוכים. למעשה, כל הסוללות מכילות אפקט זכרון מסויים, אבל טכנולוגיות ה- Ni-Mh וה- Li-ion הורידה את התופעה למינימלית. זאת אגב הסיבה שיש לטעון את הסוללות השונות לא כשהן מגיעות למצב של פריקה, אלא לפני כן ויש לבצע פריקה רק לעיתים נדירות וזאת כאשר אנחנו רואים כי הסוללה מתרוקנת מהר מידי ו\או נטענת מאוד מהר. פעולת הפריקה עוזרת "לאפס" את תאי הסוללה.


 

המטען שיש לכולנו בבית


לכולנו יש את המטען הזה שקיבלנו בחינם עם הסוללות. למטען זה יש מספר בעיות מרכזיות:

  1. המטען חסר חיווי אם הסוללה הגיעה לטעינה מלאה, לפיכך המטען תמיד יטעין אותה - סכנה של טעינת יתר.
  2. המטען חסר חיווי בנוגע לאחוזי הטעינה של הסוללה, לפיכך אין לנו חיווי כמה זמן אנחנו צריכים להשאיר את הסוללה במטען. הדבר גורם לכך שאנחנו משאירים את הסוללה טעונה להרבה מאוד זמן על מנת לוודא כי היא טעונה כמו שצריך ובמקביל, גורמים לטעינת יתר.
  3. סוללה לא תקינה עלולה להתחמם יתר על המידה ולגרום לדליקה.
  4. יש צורך בהטענה של זוגות סוללות.

 ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore
מטען סטנדרטי - סכנה לטעינת יתר


אז אחרי שהוצאנו כל כך הרבה כסף על סוללות נטענות והבנו את החשיבות של מטען הולם, ראוי שנצטייד גם במטען כזה. כיום יש מספר חברות מובילות של מטענים, כאשר לכתבה זו נבחרו שני דגמים מוצלחים. הראשון הוא D4 של חברת Nitecore.


 

הדגם הראשון - Nitecore Digicharger D4

בסיס החברה בסין והיא מאוד מוכרת בתחום פנסי ה- LED, עם מבחר של עשרות דגמים אשר מתומחרים בעשרות דולרים בודדים ועד למאות דולרים. החברה מבוססת היטב, מוכרת בכל העולם ומשתתפת קבוע בתערוכות בינלאומיות. מעבר לפנסים אשר משתמשים בצורה רעבתנית בסוללות, החברה הרגישה צורך לפתח בעצמה מטען סוללות והיא פתחה כמה כאלו, אם אלו מטעני סוללות אשר יכולים לקבל הזנה מ- USB, דרך מטענים עם חיווי נורות LED למצב הסוללה ועד למטען הנוכחי, ה- D4, בעל תכונות מרכזיות כמו 4 ערוצים, יכולת קביעת זרם טעינה, הפסקת טעינה אוטומטית ועוד.

 

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecoreראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecoreתצוגת LCD מושחרת וברורה
ניתן לראות את החיווי הגרפי למצב הסוללה ועד כמה היא צריכה הטענה

 

הדגם השני - La Crosse Technology BC-700 Alpha

מטה החברה ממוקם בארצות הברית והיא ידועה בתחום שעונים אטומים, תחנות ביתיות לחיזוי מזג אויר וציוד מדידה. החברה הציגה בשוק את מטען ה- BC-700 כבר לפני מספר שנים וכיום הוא מאוד מוכר והופך לאחת ההמלצות הבטוחות למי שתר אחר מטען טוב. למעשה, המטען כל כך מוצלח שהוא נמצא במקום הראשון בקטגורית המטענים הנמכרים ביותר באמזון. מטען ה- BC-700 מגיע עם מספר יכולות טובות, כמו קביעת 3 דרגות של זרם טעינה, אפשרות פריקה כולל זרם הפריקה, אפשרות לאופטימיזציה של סוללות על ידי הרצת מחזורי פריקה-טעינה ועוד. 

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

 ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore
תצוגה בהירה אשר נעה אוטומטית בין זרם הטעינה, המתח, הקיבולת שנטענה וזמן טעינה

 

זוג המטענים דומים למדי מבחינת יכולות, אך עדיין יש מספר הבדלים בולטים. על על מנת לעמוד בצורה קלה על הבדלים אלו, אין דרך קלה מאשר טבלה.

 

Nitecore Digicharger D4  La Crosse BC-700   תכונה
4 4  מספר תאי טעינה עצמאים
AA, AAA, AAAA, C,
10440, 1450, 16340,18350
 17500, 18490, 17670, 18650 
22650, 26650
AA, AAA  תאימות סוללות
4X375mA | 2x750mA 200/500/700mA    זרם טעינה
V V  הגנה מפני טעינת יתר ועבודה ב- Trickle charging
V V  הפסקת טעינה כאשר הסוללה מתחממת יתר על המידה
V V  חיווי לתקינות סוללה
V V  חיווי לקוטביות הפוכה
V V  חיווי לזמן, מתח וזרם טעינה
X V  חיווי דינאמי לקיבולת הסוללה תוך כדי טעינה
V X  חיווי למצב טעינה נוכחי (על מנת לדעת עד כמה הטעינה נחוצה)
V X  אפשרות לניידות עבור טעינה מהרכב
X V  יכולת פריקה ואז טעינה עבור הורדת "אפקט הזכרון"
X V  יכולת הרצת מחזורי פריקה-טעינה עבור ביצועים  אופטימלים
V X  מצב לילה לתצוגה
$50 $50  מחיר

 

 

קיצור זמני טעינה על ידי העלאת הזרם - לא בכל מחיר

סוללת AA רגילה דורשת 13 שעות על מנת להגיע למצב טעינה מלאה בעזרת מטענים סטנדרטים, זהו זמן ארוך לכל הדעות ולכן מאוד מפתה להעלות את זרם הטעינה כפי שמטעני ה- D4 & BC-700 מאפשרים, אך חשוב לומר כי עם העלאת זרם הטעינה, הסוללה מתחממת יותר, דבר אשר עלול לפגוע בה. תמיד מומלץ לעיין בהנחיות אשר מופיעות לרוב על הסוללה בנוגע לזרם ההטענה המקסימלי המותר. לא מצאתם הנחיות כאלו? תמיד הטעינו בזרם הנמוך ביותר האפשרי.

על מנת להראות את השיפור בזמני הטעינה עקב העלאת זרם הטעינה, ניתן לעיין בטבלה למטה אשר מדגימה כיצד הזמן משתנה בתלות זרם הטעינה. הגדלים שנבחרו להצגה בטבלה הינם AA & AAA אשר מהווים את הגדלים הנפוצים כיום. זרם ההטענה שנבחר הוא זה שנתמך על ידי ה- D4 & BC-700. ניתן לראות לדוגמה כיצד זמן הטעינה של סוללת AA אשר דורשת 13 שעות עבור הטענה בקצב של 200mAh, יורד לכדי 3.5 שעות עם הטענה בזרם של 700mAh.

 

 זמן הטענה משוער  זרם הטענה   קיבולת  גודל סוללה 
 3 שעות ו-35 דקות       700
 2500mAh 
       AA
 5 שעות      500
 6 שעות ו-40 דקות      375
 13 שעות      200
 שעה      700
 700mAh
      AAA
 84 דקות      500
 שעה ו-50 דקות      375
 3 שעות ו-30 דקות      200

 


 

 

מצד ימין - Nitecore D4
מצד שמאל - La Crosse 

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore
מצד שמאל - הצגת ערכי קיבולת הסוללה כפי שהמטען היה צריך להטעין


ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

 

סיכום

כפי שהבנתם כבר, מטעני ה- D4 וה- BC-700 יהוו שדרוג משמעותי לעומת המטען הסטנדרטי שיש לכם בבית. ההגנה מפני טעינת יתר הינה אחת התכונות החשובות ביותר אשר חסרות במטענים שגרתים. אם נוסיף לזה את החיווים השונים והשימושיים אשר יש כאן כמו מצב הטעינה הנוכחי של הסוללה, הדבר סוף סוף מעניק לנו בצורה מיידית את התשובה לשאלה אם הסוללה שאנחנו מחזיקים כרגע ביד שהילד מצא, מלאה או זקוקה לטעינה.

ה- Nitecore Digicharger D4 למרות היותו מטען גדול פיזית, הוא פשוט יותר מבחינת פונציות, אך למרות זאת מכיל את הפונקציות השימושיות ביותר. העובדה שהוא מכיל אפשרות לטעינת רוב הסוללות הצילינדריות שיש כיום בנמצא יחד עם אפשרות לניידות ברכב, זיהוי אוטומטי של Li-ion/Ni-MH/Ni-Cd, תצוגה ברורה ותפעול פשוט, הופכת את הרכישה שלו לכמעט No-Brainer.

ה- La Crosse Technology BC-700 Alpha הינו הדגם הותיק יותר, בשוק כבר מספר שנים ונמצא כאמור במקום הראשון בקטגורית המטענים הנמכרים ביותר באמזון. המטען אומנם קטן יותר מיריבו ה- D4, אבל הרבה יותר משוכלל. מצב פריקה כולל קביעת זרם הפריקה, מצב שחזור לסוללות ישנות, חיווי ברור למצב הפעולה ועוד, הופכות אותו למטען "החכם" יותר כאן. מצד שני, הוא מתאים רק לסוללות AA & AAA, אז אם יש לכם למשל פנס רעבתני אשר עושה שימוש בסוללות לא שגרתיות, המטען הזה לא בשבילכם. אם אתם שייכים לשאר האוכלוסיה ורוצים מטען לכל הסוללות שיש לכם בבית, כולל הישנות ששכחנו בצעצועים של הילדים והיינו רוצים להפיח בהם חיים, זהו המטען בשבילכם.

אין פה בעצם מנצח, אלו אומנם מטענים דומים ביכולותיהם, אבל עם תכונות שונות אשר הופכות אותם למתאימים לפלחים שונים של שימוש.

זוג המטענים כרגע לא נמכרים בצורה מסודרת בארץ וזמינים תמורת $50 לערך באתרים המקוונים השונים.

לעמודי המוצר באתר היצרן:

לדיון בנושא: ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore

 

ראש בראש - זוג מטעני סוללות מבית La Crosse ו- Nitecore



עוד מ: ziv_r
תגיות

דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 עוד על טכנולוגיה כללי


המאמר הפופולרי ביותר בתחום טכנולוגיה כללי:
תחנת עבודה HP Z4 G4
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht