עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

מאת: איתי חזום
31/03/2015 - 15:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: התוצאות בפועל >

 
 
 

הקדמה

למרות שסאבוופר הוא רמקול שמיועד להפיק תחום תדרים קטן, עדיין ישנן הרבה דרכים שונות לתכנן ולבנות אותם, חלקן יותר מוצלחות מאחרות. עם השנים השתרשר בקרב קהל חובבי האודיו המונח "סאבוופר מוזיקלי" - סאבוופר שמסוגל להישמע טוב במוזיקה איכותית ולא רק בסרטים ומוזיקת "בום בום". מדובר ביציאה מתוך נקודת ההנחה, המעט סנובית אם תרשו לי לומר, שמוזיקה דורשת שימוש בסאבוופר יותר מיוחד על מנת להוציא ממנה את המקסימום בשונה מסרטים שאינם דורשים זאת. בדרך כלל נהוג להזכיר מונחים כמו "מהיר" ו/או "מדויק" על מנת לתאר סאבוופר שכזה, כאשר יצרנים מסויימים נפסלים אוטומטית עקב המוניטין שלהם בקרב הקהילה וזאת בלי שום קשר לאיכות הסאבוופר עצמו.

השאלה היא האם באמת קיים סאבוופר "מוזיקלי"? ובכן, ההגדרה "מוזיקלי" הינה בעייתית. מה שנשמע טוב במוזיקה (או כל סוג של תוכן) למישהו אחד, יכול להיות כלל לא מספק למישהו אחר. לחילופין, יכול להיות שמאזין אחד מאד אוהב את הסאבוופר שלו, אבל מכיון שהוא לא ניסה אלטרנטיבות אחרות, אין לו באמת רפרנס להשוואה, וזו הסיבה שנהוג לתת המלצה להאזין למגוון של סאבוופרים לפני הרכישה על מנת לקבל את נקודת היחוס הזו, מה שתקף בעצם לכל ציוד אודיו.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
האם אחד יותר "מוזיקלי" מהשני?

לפעמים נהוג לחשוב שסאבוופר שמרעיד את הרהיטים בבית הוא סתם סאבוופר שטוב רק לסרטים ואינו מתאים לדקויות של מוזיקה, אבל בפועל יכול להיות שאותו סאבוופר מרעיד את הרהיטים פשוט בגלל שהוא מסוגל לרדת יותר נמוך ויותר חזק ממה שנהגתם לשמוע, כי עד עכשיו הייתם רגילים לסאבוופר ברמה נמוכה יותר...

טעם אישי הוא פקטור חשוב אבל לא העיקרי, ואם נתעלם ממנו לרגע אחד אז מה שיש בפועל זה רמות שונות של סאבוופרים, חלקם טובים, חלקם פחות טובים וחלקם אפילו גרועים. סאבוופר ממש טוב יעשה עבודה טובה עם כל תוכן שמזרימים אליו, בין אם מדובר במוזיקה קלאסית או לחילופין סרט האקשן האחרון (והגרוע סביר להניח) של מייקל ביי. סאבוופרים ברמות שונות יכולים להגיע גם מיצרן אודיו גדול ומוכר, וגם מיצרן בוטיק שפונה לקהל אודיו נישתי.

אז מה מבדיל בין סאבוופר טוב לסאבוופר גרוע? זה מה שהמאמר הזה ינסה להסביר.

קודם כל צריך להסביר קצת את הבסיס של סאבוופרים למי לא יודע. החלק הבא נלקח מתוך מבחן הסאבוופר הקבוצתי 2013.

קצת על סאבוופרים

סאבוופר הוא "חיה" מאד נישתית. רמקול שמיועד להפיק תחום תדרים מאד קטן ומאד תובעני - התדרים הנמוכים, כלומר הבסים. כשמדברים על טווח שמיעה, הדעה הרווחת היא שבני אדם מסוגלים לשמוע (תלוי בגיל) מ 20hz ועד 20,000Hz, כאשר הסאבוופר לוקח אחריות על חלק מאד קטן מזה, בדרך כלל כל מה שמתחת ל 100Hz פחות או יותר. אגב, בפועל אנחנו מסוגלים לשמוע גם מתחת ל 20Hz, זאת בהנחה וה- SPL, כלומר עוצמת השמע, גבוהה מספיק בתדרים האלו.

בסאבוופר גם השם הוא בעצם מונח טכני. סאבוופר - סאב = מתחת, לוופר = הוופר, כלומר האלמנט או "דרייבר" ברמקול, שבדרך כלל מיועד להפיק באס/מידריינג'. ישנם סאבוופרים מאד פשוטים שלא מסוגלים להפיק תוצאות יותר מרשימות מאלו של רמקול מדפי, אך אלו עדיין סאבוופרים שכן הם אינם מפיקים תדרים מעבר לבסים.

התדרים הנמוכים הם תחום תדרים תובעני מסיבה מאד פשוטה - הם דורשים מאותו דרייבר בסאבוופר להזיז כמויות גדולות של אויר, כלומר לזוז קדימה ואחורה למרחקים עצומים בהשוואה לדרייבר המידריינג' או הטוויטר. כמה רחוק? אם וופר מיועד לזוז פחות מכמה מילימטרים ספורים על מנת להפיק את תדרי המידריינג' בעוצמה גבוהה, הסאבוופר מיועד לזוז החל מכמה מילימטרים ועד כמה סנטימטרים, תלוי בתדרים ובעוצמה שרוצים להפיק אותם.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?האם דבר כזה יכול בכלל להיות "מוזיקלי"?

דרייבר הוופר שנמצא בסאבוופרים עובד על אותם העקרונות כמו של הדרייברים שנמצאים ברמקולים רגילים, כאשר בדרך כלל (אך לא תמיד) הוא יהיה בקוטר יותר גדול, בעל Motor או "מנוע" יותר מאסיבי ועם תכנון שיותר מתאים להפקת תדרים נמוכים. למי שתוהה, ישנם רמקולים רגילים שבמקרה כוללים דרייברים שיכולים להתאים לשימוש גם כסאבוופרים.

הסאבוופר הביתי כמעט תמיד מגיע כגרסה "אקטיבית", כלומר זהו רמקול שכולל בתוכו מגבר מובנה. אלו מכונים מגברי Plate עקב צורתם והעובדה שהם יושבים מאחורי הסאבוופר. תלוי בצרכים, המגבר יכול להפיק עוצמה החל מכמה עשרות וואטים ועד אלפי וואטים. המגבר בדרך כלל יכלול מגוון של תכונות שונות החל מבורר עוצמה, בורר תדר קרוסאובר לחיתוך מתאים עם הרמקולים הקידמיים, כניסות/יציאות מסוגים שונים ועד מערכות מבוססות DSP ששולטות בדברים כגון EQ, חיתוכים, Room Correction ועוד.

התיבה

התיבה בסאבוופר היא כמובן חלק אינטגרלי וקריטי לעבודה תקינה. ישנן מספר תיבות נפוצות:

תיבת Sealed

זו תיבה אשר אטומה לגמרי ואינה כוללת פתחי אויר כאלו או אחרים. דרייברים בתיבות סגורות עובדים יותר קשה מדרייברים בתיבות אחרות ולכן ישנו צורך במגבר ודרייבר טובים על מנת להפיק תוצאות מוצלחות בתדרים נמוכים. עקב כך התיבות האלו יותר נפוצות (אך לא רק) בסאבוופרים יוקרתיים.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

סאבוופרים בתיבה סגורה שעושים שימוש בדרייבר וופר מתאים בדרך כלל בעלי סאונד מאוזן וחלק, אינם בעלי פוטנציאל להפיק רעשי אויר ו/או רזוננסים כמו סאבוופרים בתיבות Ported, ומצריכים סיוע של EQ (אקולייזר) על מנת לרדת בצורה שטוחה לתדרים מאד נמוכים, אלא אם רוצים תיבה מאד גדולה.

תיבת Ported

זו התיבה הנפוצה ביותר בסאבוופרים וגם ברמקולים. הדרייבר עובד "בשיתוף פעולה" עם פתח אויר כלשהו, בדרך כלל צינור או תעלה, אשר מכוון לתחום תהודה מסויים. סאבוופרים בתיבת Ported מסוגלים להפיק יותר מסאבוופרים בתיבה סגורה ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה- Port, אבל זה לא מגיע בחינם. התיבה הנדרשת בדרך כלל תהיה יותר גדולה מתיבה סגורה, בעוצמות גבוהות ה- Port עלול להשמיע רעשי מערבולות אויר ו/או רזוננסים שונים והדרייבר בעל מהירות תגובה מעט יותר איטית ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה Port.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
תיבה עם Port סטנדרטי

בפועל החסרונות הנ"ל לא תמיד קריטים. התיבה צריכה להיות ממש גדולה רק במידה ורוצים שהסאבוופר ירד מאד נמוך. כשישנם רמקולים נוספים במערכת שמנגנים את שאר תחום השמיעה, אנחנו לא ממש שומעים את רעשי האויר של ה Port ולמרות שמדידות מראות שמהירות התגובה של הדרייבר מעט יותר איטית ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה- Port, בפועל ההשפעה של זה בזמן האזנה, זה נושא שמאד תלוי בתוכן לו מאזינים, בתכנון התיבה ובגובה תדר הכיוון של ה- Port.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
תיבה עם Port מסוג Slot

סאבוופרים בתיבת Ported הם בעלי פוטנציאל מעולה בכל הקשור לניצול המקסימום מהדרייבר שבשימוש, אך תכנון לקוי עלול להוביל לתוצאות גרועות למדי ועד שלא מאזינים/מודדים לא ניתן לדעת.

תיבת PR

תיבת ה PR או Passive Radiator, עובדת על אותם העקרונות כמו של תיבת ה Ported, רק שבמקום לעשות שימוש ב Port, התיבה הזו עושה שימוש ב PR. ה- PR היא ממברנה פאסיבית שנראית מבחוץ כמו דרייבר רגיל, רק שהיא מגיעה ללא Motor, סליל ואינה מחוברת למגבר. חיצונית מדובר בתיבה שעלולה להטעות חלק מהמשתמשים, שכן הסאבוופר נראה כאילו יש לו שניים או שלושה דרייברים, כאשר בפועל בעצם מדובר בדרייבר אקטיבי אחד שעובד בשיתוף פעולה עם ראדיאטור/ים. אגב, גם רמקולים פה ושם עושים שימוש ב- PR. 

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
דרייבר וופר מצד שמאל, PR מצד ימין

סאבוופרים בתיבות PR מסוגלים בתאוריה להפיק ביצועים זהים לאלו של תיבות Ported, רק ללא הפוטנציאל לרעשי מערבולות אויר ו/או רזוננסים שונים כמו בתיבות Ported וללא הצורך בנפח האויר שתופס ה Port בתיבה. החיסרון העיקרי הוא במחיר, שכן ממברנה פאסיבית הרבה יותר יקרה מחתיכת צינור.

ישנן כמובן תיבות נוספות לסאבוופרים כגון: Open Baffle - סאבוופר "ללא תיבה", Horn - תיבות מסוג שופר, Transmission Line ו- Bandpass מסוגים שונים, אך אלו פחות נפוצות.

שיקולי גודל ומחיר

באופן כללי רוב הסאבוופרים הסטנדרטים בשוק בדר"כ מגיעים עם וופר בקוטר 8-12 אינץ' שיושב בתיבת Ported, ומתוכננים לרדת רק עד לאיזור ה 30-35Hz. ישנן שתי סיבות עיקריות:

מחיר: דרייבר וופר שמסוגל להפיק תדרים מאד נמוכים בעוצמה גבוהה ובצורה נאמנה, בדרך כלל יהיה יותר יקר ולכן נהוג להגביל את תחום העבודה של הסאבוופרים הזולים. עכשיו כשעושים שימוש בדרייבר יקר יותר נוצר גם הצורך במגבר חזק וטוב יותר, כלומר מגבר יקר יותר. להלן דוגמא לשני וופרים בקוטר 8 אינץ'. מצד ימין דרייבר ברמה בסיסית ומצד שמאל דרייבר ברמת מחיר וביצועים גבוהים יותר:

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

גודל התיבה: רוב הסאבוופרים בשוק מגיעים בתיבת Ported, ועל מנת שדרייבר הוופר בתיבה כזו יהיה מסוגל להפיק תדרים מאד נמוכים ישנו צורך בתיבה מאד גדולה, לדוגמא ראו את גודל תיבות ה Ported של SVS שמתוכננות לרדת ל 20Hz ואף מתחת לזה. אם מעוניינים בתיבת Ported קטנה שמסוגלת לרדת נמוך אז צריך להתפשר, או על ידי שימוש ב Port מאד ארוך (לא ריאליסטי) או על ידי שימוש בראדיאטור פאסיבי כדוגמת דגמי הדגל של Sunfire או הסאבוופרים של GoldenEar. כתוצאה משימוש בתיבה קטנה ישנו עכשיו צורך לא רק בדרייבר וופר יותר מאסיבי מהרגיל, אלא גם במגבר הרבה יותר חזק שכן כל ההקטנה הזו באה על חשבון רגישות (Sensitivity).

להלן דוגמא עם שני סאבוופרים בתיבת Ported. שניהם משתמשים בדרייבר וופר בקוטר 12 אינץ', אבל מצד ימין נמצא דגם שמיועד לרדת לאיזור ה 30Hz ומצד שמאל נמצא דגם שמיועד לרדת ל 18Hz. הדגם השמאלי עושה שימוש בתיבה כמעט פי 2.5 יותר גדולה.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

כאשר עולים בסקלת המחיר ניתן לראות הרבה יותר סאבוופרים בתיבה סגורה וגם פה הכל מתחיל ונגמר במחיר. סאבוופר טוב שעובד בתיבה סגורה, בדרך כלל נמצא בקבוצת מחיר יותר גבוהה מהממוצע בעיקר מכיון שהוא עושה שימוש בדרייבר וופר והגברה שמסוגלים לפצות על המגבלות של תיבות סגורות בסאבוופרים זולים.


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: התוצאות בפועל >



עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

3.7
(3) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht