האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

30/12/2016 - 12:00



 
 

הקדמה

זה תמיד מרגש לבדוק מוצר עם חדשנות משמעותית והאפסון 9300 לא שונה במובן הזה. מדובר בסנונית ראשונה שבוודאי נראה לא מעט כמוה בשנים הקרובות - מקרן ביתי במחיר סביר עם UHD ו-HDR. זה לא המקרן UHD הראשון של אפסון, שהרי ה-LS10000 יצא כבר כמעט לפני שנה. זה כן המקרן UHD הראשון של אפסון שמבוסס על טכנולוגיית 3LCD. 

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

אפסון היא המובילה בעולם כיום בטכנולוגיה זו, כאשר הרעיון הבסיסי שלה הוא פיצול האור הלבן לשלוש צבעי היסוד ואז לכל אחד מהם לתת פאנל LCD יעודי משלו, ואז לאחד את האור שיוצא מהם לכדי תמונה רגילה. ה-LS10000 משתמש בטכנולוגיה שונה לחלוטין - מקור האור שלו היה שני מקורות לייזר כחולים שאחד מהם הוסב בעזרת פוספורים צבעוניים (דומים לטכנולוגיית QD) לצבעי היסוד האחרים + פאנל רפלקטיבי שדומה ל-SXRD/LCOS/DILA.

האתגרים של אפסון כאן הם גדולים פי כמה. למרות שעל פניו מדובר על מקרן מאוד דומה במבנה שלו למקרנים קודמים של החברה - יש כאן צורך בשדרוג דרמטי. הפאנל עצמו הוא דומה מאוד לפאנלים קודמים של החברה, כלומר שלושה פאנלים LCD ברזולוציית FHD. העלאת הרזולוציה נעשית, כמו ב-LS10000, בעזרת טכנולוגיית Shift בדומה למה ש-JVC מבצעת במקרנים שלה כבר מספר שנים. לא מדובר ב-4K "אמיתי" אלא בצעד ביניים שלכל הפחות מכפיל את הרזולוציה. כלומר, מקרינים תמונה FHD רגילה, ואז מזיזים את התמונה חצי פיקסל ימינה ולמטה ומקרינים תמונה שונה עם הפיקסלים החסרים. אפשר לקרוא לזה 3K, מכיוון שטכנית מדובר בהכפלת הרזולוציה של המקרן ולא פי 4 כפי ש-UHD מלא אמור לכלול.

בעוד שבטכנולוגיה רפלקטיבית יש פאנל אחד שיש להזיזו, ב-3LCD האתגר מעניין אפילו יותר - מה בדיוק מזיזים ואיך. 3 פאנלים זה לא פרקטי להזיז גם עם קריסטלים פיזואלקטריים. אפסון לא נכנסת לתאורים מדוייקים של מה בדיוק היא מזיזה, אך מרבית הסיכויים שהדבר נעשה בעזרת הזזת אחד המודולים האופטיים. היתרון של שיטה זו היא שהאופטיקה לא צריכה להשתפר באופן דרמטי ביחס למקרני 4K. כיום רק סוני מייצרת מקרני 4K מלאים, אשר גם כוללים את הרזולוציה המלאה של 4K (מעט יותר מ-UHD בציר האופקי) בעזרת פאנלים SXRD שהם כיום היחידים ברזולוציה מלאה, והדבר דורש אופטיקה וקירור בכמה רמות יותר מהמקרנים הללו. משמעות הדבר מקרנים שהם פיזית פי 2 גודל מהמקרן הזה, שהוא לא שונה מהותית ממקרן ביתי בגודל סביר. כלומר - גודל בינוני, אבל לא כזה שמרגיש "ענק".

האתגר השני של החברה הוא עולם ה-HDR. במסכי LED/OLED הדבר דורש מעבר דרמטי למדי - לתאורה בהירה משמעותית יותר (פי 3-5 מהדורות הקודמים), טווח צבעים רחב בהרבה (P3 ומעלה, לעומת REC709 בדורות הקודמים) ומעבר ל-10 ביט, ל-HDMI 2 ושימוש במעבדי תמונה משופרים. במקרנים האתגר הזה גדול אפילו יותר - כאן לא קל כל כך לא להרחיב את טווח הצבעים, לא להגדיל את הרזולוציה ובוודאי שלא להתמודד עם עוצמות אור גדולות הרבה יותר.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

עם זאת, אפסון הצליחו להתקדם דרמטית עם מקרן שמתומחר וממוצב ברמה דומה למקרני האמצע FHD. המקרן מעוצב דומה מאוד לקודמיו וצבעו הוא שחור מט, אשר אינו בולט בחושך. יש לו שתי כניסות (רק אחת מוצהרת כ-HDMI 2). למקרן גם חיבורי RS232, VGA, חיבור רשת וכולל חיבורי USB (לשדרוג תוכנה) ויציאת טריגר.

אין מה לדבר על השלט - הוא זהה לשלטי אפסון של מודלים קודמים, הוא נוח, שימושי והתלונה היחידה שלי לגביו הוא שצריך ללחוץ על כפתור התאורה האחורית בשביל שהוא ידלק, במקום שידלק עם הלחיצה הראשונה.

פעולה

ה-TW9300 הוא מקרן עם הרבה מאוד פיצ'רים. הוא כולל מנגנון סגירת עדשה ו-lens shift חשמלים, כמו קודמיו בסדרה. הוא מוסיף פוקוס וזום חשמליים למיקס, מה שהופך אותו למקרן נוח במיוחד להתקנה! הדיוק שבו ניתן למקם את התמונה מדהימה. בנוסף, בד"כ יש לי קושי עם מקרנים רבים להגיע לזוית הקרנה נכונה, שתשמור על קו ישר מול המקרן ולצורך זה אני לרוב צריך למשוך למטה את ה-lens shift עד למקסימום שלו. ב-TW9300 הטווח כל כך רחב שהיה לי עוד הרבה מרחק, מה שבהחלט מקל על ההתקנה, גם אם המקרן לא מוצב בדיוק אל מול המסך מסיבה כלשהי.

יכולות הרשת של המקרן מיועדות למטרה אחת עיקרית - שליטה מרחוק על המקרן. עם זאת, העברת כבל רשת פיזי רק בשביל זה נראה לי טפשי למדי והעובדה שהוסיפו למקרן יכולות WIFI עודדו אותי מאוד. עם זאת, לא הצלחתי להפעילן. גם כאשר המקרן סימן שהוא עצמו מקור הרשת הוא לא הופיע לי בשום סריקה באף מכשיר, וגם כאשר הוא ניסה להתחבר לרשת האלחוטית האופציה של סריקת SSID היתה כבויה. להערכתי יש כאן חסימה כלשהי שנעשית בכדי להמנע מכל הטרחה של העברת המקרן את כל תהליך אישור "בזק" שיכול לעכב דרמטית את הכנסת המקרנים הללו למחזור המכירה.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDRהממשק של המקרן נוח למדי וניתן לשמור זכרונות וגם lens positions. מה שהיה לי חסר מאוד היה זיהוי אוטומטי של 2.35:1 ומעבר ל-lens memory שמחובר אליו. זה היה יכול לשפר לי גם את איכות התמונה וגם פותר לא מעט בעיות נפוצות במעבר בין שני המצבים.

נקודה חשובה שנחזור אליה בהמשך היא שמצב HDR ו-Colorspace משום מה אינם חלק מהזכרון מצב של המקרן, מה שממש מקשה על מעבר ידני לתוך שני המצבים הללו או ביטולם. גם אי היכולת להקצות כפתור יעודי ל-memory או -lens memory למרות שיש בשלט כפתור USER לא ניתן להקצות לו אפילו מצב ספציפי אמיתי. זה כאילו שמי שעיצב את הפונקציונליות הזו רצה לעזור למשתמש ואז שכח להוסיף את הפיצ'ר הזה שתכף נבין מדוע הוא כל כך חשוב כאן...

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מבחינת הרעש - מדובר במקרן רעשן למדי. במצב ECO, שאמור להיות חרישי, יש לו צפצוף עמום שלא לחלוטין הצלחתי להבין את מקורו אך אני חושד שזה מערכת האוורור של המקרן. במצב HDR או בהיר, המקרן רעשני אפילו יותר, אבל כמובן שזה פחות מעניין מכיוון שמצבים אלה מיועדים לרוב כאשר המקרן מרוחק מאנשים או כאשר הוא משמש למסך גדול במיוחד. הרעש השלישי הוא המרגיז ביותר - הצמצם. למקרן יש שני צמצמים - אחד של העדשה שהוא סטטי למדי, וצמצם ראשי שמותאם לתוכן. ניתן לבטל את הצמצם לחלוטין, להגדיר אותו במצב נורמלי או להעביר אותו למצב מהיר. במצב המהיר הוא כל הזמן עובד, בעוד שבמצב הנורמלי הוא רגוע יותר ומשתנה רק כשהוא באמת צריך. בשני המצבים הללו מדובר ברעש מציק שנשמע כמו דיסק קשיח של מחשב נייח. המצב מחמיר מאוד במצב המהיר שכן הרעש הזה כל הזמן נשמע ברקע. להערכתי הרעש מוגבר בשל הדהוד בתוך המקרן, אבל הקטע הוא שמדובר בבעיה שהיא לא חדשה אצל אפסון וניכר שהחברה לא רואה בה בעיה. זו ללא ספק בעיה ובעיה קשה - זה מפריע ביותר, ובהתחשב בכך שחברות אחרות פתרו את נושא הרעש כבר מזמן, די תמוה שאפסון לא טורחת לשפר את הנושא הזה כבר כמה שנים ברציפות.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

הצמצם של העדשה מעניין לא פחות ומאפשר הפחתה משמעותית של עוצמת האור לטובת שחורים מוצלחים יותר ולא פחות חשוב - קונטרסט משופר. במצב האמצעי שלו (מינוס 10) הוא מפחית את עוצמת האור ב-27%, ובמצב הסגור ביותר שלו, הוא מפחית את האור ב-55%. זו הגדרה נוחה מאוד ושימושית להתאמה של המקרן לחדר.

כיול ומדידות

בכל הנוגע לכיול והיכולות של המקרן, הוא מאוד דומה לקודמיו ובמיוחד ל-TW9200. גם כאן, מצב Natural מגיע מכוייל ל-REC709, ויש צורך במעט מאוד הגדרות בכדי להגיע לתוצאות טובות בכל הזירות (צבע, גאמה וכיוצ"ב).

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDRעם זאת, אם נשווה את המקרן ל-LS10000, עיבוד התמונה הרבה פחות מוצלח. תחילה, יש מגבלות קשות על frame interpolation - הוא מופיע רק במצבים מסויימים. בגדול הוא בעיקר עובד עם תוכן 24FPS ומתקשה עם כל סוגי התוכן האחרים. הבעיה עם זה היא שהיכולות שלו ב-Frame interpolation חלשים בהרבה ביחס ל-LS10000. במצב החזק ביותר שלו, ארטיקפטים מופיעים לא פעם בבלוריי (למשל חלקים מהתמונה שקפואים, בעוד שהשאר נעים באופן חלק). ולכן בסופו של דבר כיביתי אותו לחלוטין. כמובן שללא המנגנון הזה לחלוטין, התמונה הרבה יותר מגמגמת (כך גם במקור) אבל בסופו של דבר מי שרואה כל פרט קטן לא יהנה מהמנגנון הזה וחבל מכיוון שב-LS10000 לא היו כלל תופעות מהסוג הזה, ונראה שיש כאן פשרה של אפסון לטובת הפחתת מחיר המקרן. 

בתחום ה-UHD, יש מספר מצבים. כאשר התוכן הוא FHD, את השדרוג ל-UHD אפסון מכנים 4K Enhancement (כאמור טכנולוגיית ה-shift) ומעבר לשימוש בו, ניתן להגדיר מספר רמות עיבוד תמונה super resolution שנעשות לתמונה. כאשר מדובר בתוכן FHD, השיפור הוא משמעותי וכאשר השוואתי את המקור לגרסא המתוקנת, במצב עיבוד נמוך - התמונה תמיד היתה חדה וטובה יותר ללא איבוד נתונים או תופעות לוואי. כמובן שבמצב שהמקור הוא UHD, המקרן מציג אותו ב-eshift אוטומטית ללא יכולת לכבות אופציה זו. 

בתחום החדות, נראה שאפסון לקחה כאן צעד משמעותי קדימה - המקרן חד יותר בכל המצבים וכאשר התוכן היה בלוריי או UHD BD התוצאות היו מעולות.

המקרן שקיבלתי לסקירה הגיע עם כמה תופעות מעניינות בתחום ה-convergence. תחילה הוא היה חד  יותר ומלוכד למדי - כלומר, היה צריך מעט מאוד שינוי ב-panel convergence בכדי לקבל חדות מלאה. עם זאת, כאשר הפעלתי את המנגנון ברמה הגבוהה שלו (כלומר, כל פינה בנפרד) הרגשתי מעט איבוד של חדות ולכן חזרתי לכיול קולקטיבי של כל הפאנל על חשבון כרבע פיקסל פספוס ב-convergence. 

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

כאשר הצגתי מסך לבן לחלוטין, ניתן היה לראות הפאנל שקיבלתי כלל גוון כחלחל דק מאוד ונטיה לורדרדות במרכז. זו תופעה די מוכרת ב-LCD אך כאן היא הוצגה באופן יותר קיצוני. אפסון הגדילו והוסיפו יכולת כיול שמאפשרת העלמה של תופעות כאלה על ידי תפריט color uniformity שמאפשר העלמה של נטיה לגוונים באזורים שונים במסך. מעט משחק בהגדרות והתופעה נעלמה לחלוטין. יש לציין בעת צפיה בתוכן אמיתי, גם עם התופעה לא ניתן היה לחוש בה כי מדובר ב-color shift מאוד עדין.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

 במצב bright cinema המקרן הגיע ל-117cd/m2 עבור חלון 100IRE, ו-210cd/m2 עם מסך מלא. נראה שלמרות שהמקרן היה עם צמצם נעול, בכ"ז יש מנגנון עיבוד שמאפשר למסכים מלאים לקבל יותר עוצמת אור. במצב המקסימלי שלו, המקרן הגיע למעלה מ-300cd/m2. במצב זה כמובן שהאוורור פעל וזה גם המקסימום שמדדתי עם תוכן HDR. יש לשים לב שמדובר בעוצמות אור משמעותית גדולות ממה שנהוג היה עד לאחרונה בעולם המקרנים וזה מפתיע לטובה.

למרות שהקונטרסט של פאנלי LCD פחות טובים מ-SXRD, המקרן מצליח לפצות על כך עם עוצמת הארה יפה מאוד. גם השחורים של המקרן לא שופרו מהותית ממקרנים קודמים של אפסון - טובים, אבל יש הרבה מקום לשיפור.

מבחינה מדידתית, מצב Natural כמובן הגיע מכוייל במדוייק בטווח הצבעים שלו. 

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

במצב זה, גם הגאמה תקין לחלוטין עם 2.16 שאכן מתאים לשחורים של המקרן.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מבחינת כיול ניתן לראות שיש מקום לשיפור והורדת האדומים והכחולים של המקרן יכולים להביא אותו לטמפ' נכונה יותר. 

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

כפי שניתן לראות, לאורך מרבית הסקאלה, הטמפ' מעט גבוהה מהיעד לנו, אך כמובן שזה קל מאוד לטיפול בעזרת כיול פשוט.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מבחינת אחידות, המקרן יוצא מהכלל עם למעלה מ-90% דיוק.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

בשל נושא ה-color shift מדדתי אחידות לא רק של עוצמות האור אלא גם של אחידות הגוונים לאורך המסך (color uniformity) וכאן ניתן לראות שיש מעבר בגוונים בנקודות השונות של המקרן (המדידה בוצעה בשיטת U כך שצד שמאל של הגרף מתאר את הפינה השמאלית העליונה, מרכז הגרף מתאר את מרכז המסך וצד ימין מייצג את הנקודה הימנית העליונה של התמונה).

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDRמקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מעבר לטווח צבעים REC2020 ומעבר ל-Digital cinema גורמים למקרן לעבור לתקן DCI-P3. כאן יש פחות דיוק גם בטווח הצבעים (בעיקר בירוקים ובכחולים).

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מבחינת טביעת האצבע הספקטרלית, ניתן לראות שמקור האור שונה לחלוטין מהמקרנים הקודמים של אפסון ומקבילים של חברות אחרות. הסיבה די ברורה - הרחבת טווח הצבעים ועוצמת האור שנדרשים עבור HDR דורש סוג אחר של מקור אור רחב ספקטרום יותר. ניתן לראות שיש הרבה מקום לשיפור בהפרדת הצבעים - דבר שחייב להתרחש בשנים הקרובות בכדי לאפשר למקרנים לגדול בטווח הצבעים וביעילות עוצמות האור שלהם.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מבחינת עיכוב הוידאו, ה-latency של המקרן נמדד ב-101ms כאשר ה-frame interpolation היה דלוק. בכל מצב אחר, כולל כאשר ה-4K enhancement הופעל - התוצאה עמדה על 28ms שזה מעולה לגיימרים רציניים.

איכות התמונה

המקרן נבחן עם מגוון גדול של תכנים החל מאיכות 720P, דרך שימוש ביס ולבסוף תכני בלוריי ובלוריי UHD.

לגבי תלת מימד - המקרן תומך בתלת מימד אקטיבי אך בניגוד ל-TW9200 המקרן מגיע ללא משקפי תלת מימד ומשמעות הדבר היא שלא היתה לי דרך לבחון את תלת המימד של המקרן. ככל הנראה מדובר בפיצ'ר שאין מספיק עניין בו בכדי שאפסון תטרח להוסיף  את המשקפיים ולהערכתי יעלם לחלוטין בדור הבא של המקרנים (וחבל נורא!).

תכני 720P ומטה נראו סביר על המקרן, כלומר הם נראו דומים עד זהים למה שאנחנו רגילים במקרני FHD רגילים.

במקרה של יס, הופתעתי לטובה. סדרות כמו The walking dead או Vikings נראים מצויין על המקרן, והוא מצליח בעיבוד התמונה לשדרג אותם ולהעלות אותם לרמה שאפשר בכיף לצפות בהם על המסך הגדול.

גם בלוריי נראה טוב, ועם ה-4K enhancement מצליח באמת להביא אותם לכדי יופי של תמונה שהיא חדה באופן מוחשי ביחס לקרני FHD מהדור הקודם. אין כמו הסרט Sin city בכדי להבהיר את הנקודה. החדות והקונטרסט כאן יוצאים מהכלל.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDRצפיה בתוכן 4K מבהיר עוד יותר את הנקודה. המקרן הזה חד ביותר וצפיה בתכנים ב-4K משנים לחלוטין את החוויה והופכים אותה לחדה כמו תער.

לדוגמא, הפרק השביעי של Star wars, הציג אורות צבעוניים, פיצוצים וטיסה בחלל שחור. בכל אלה, בלטו הצבעוניות והחדות של המקרן. השחורים והקונטרס היו טובים. 

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

חיי פיי נראה מדהים, אם כי עדיין לא ב-DCI-P3 או HDR, שהיו בוודאי הופכים אותו למדהים עוד יותר.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

גרסאת Deadpool היתה יפה, אך איננה גרסא בעלת קצב נתונים מספק, לאור העובדה שלאחרונה עברנו ל-BD UHD.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

השלב הבא באבולוציה של עולם הוידאו הוא ללא ספק דיסקים של בלוריי UHD. זהו תקן חדש שעכשיו גם כולל HDR וקונטיינר של REC2020 אשר לרוב כולל תכולה של DCI-P3. בעוד שבמסכים כגון סדרת 6 של LG, ניתן כבר למשוך דרך הסטרימר המובנה תכני HDR ואוטומטית לזהות אותם ככאלה ולעבור למצב HDR/REC2020/WCG, אין כזה במקרן והנגן שנעשה בו שימוש היה ה-Dune Solo 4K שאינו תומך ב-HDR.

לכן, הבדיקה מורכבת יותר ודורשת מהנגן להוציא 10 ביט ולהעביר במקרן ידנית את המצב. תחילה מומלץ לעבור ל-Digital Cinema (אשר מעביר את המקרן למצב WCG), לעבור למצב REC2020 ו-HDR ידני. לפי השיחה שלי עם אפסון, מצב HDR Mode 1 מדמה גרף ETOF BT1886 עם מקסימום 1000 ניטים.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

כאמור, ההגדרות אינן נשמרות ב-Memory וזה אומר שלפני צפיה בתוכן כזה צריך לזכור ולעשות מעבר בכל שלושת המצבים (digital cinema, BT.2020 ו-HDR Mode 1). העובדה שאין כפתור אחד שמפעיל את כל השלושה או מעבר בינהם עם זכרונות זה דבר מרגיז מאוד כי מדובר בהרבה לחיצות שלט...

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

הסרטים שהכי מרוויחים מהמהלך הם סרטים צבעוניים (ע"ע speed racer). הבדיקה החלה עם Pacific Rim שהוא סרט צבעוני מאוד עם סצינות חשוכות מאוד, אורות חזקים מאוד ושחורים קונטרסטים. התוצאה? מטורפת. מדובר בשדרוג הוידאו הגדול ביותר מאז המעבר מ-SD ל-HD ואפילו יותר דרמטי מהכניסה לבלוריי. כל פריים היה כמו תענוג צרוף בעיניים, פשוט אי אפשר היה להפסיק ולצפות בזה!!!

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

אבל זה היה רק אפטייזר לדבר האמיתי - סרט המופית של השנה עבורי הוא Mad Max Fury Road שב-HDR נראה לא פחות מאשר מטורף. ניתן לראות כיצד הסרט נראה ב-SDR מול HDR. כמובן שבשני המקרים מדובר על 10 ביט. 

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מי שינסה לצפות בסרט ללא HDR לא מחכה אותה חוויה. אם ב-Pacific Rim זה הפך את הסרט מתמונה איכותית לתמונה מעולה, כאן זה הופך את הסרט למטורף לחלוטין. 

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

כמה היילייטים מיצירת המופית הזו, שאגב מאוד לא קל לצלם אותה (היא קונטרסטית, צבעים קיצוניים, מהירה בטירוף) אבל לראות את הסרט הזה עם HDR זה חוויה מטורפת לוידאופילים. כמובן שהרצתי את הסרט ליתר בטחון על גבי מסך שיודע לקבל native HDR (ה-C6 של LG) והתוצאות היו תואמות בצבעים. רוצה לומר שניתן כבר היום לקבל את התוצאות הרצויות עם HDR ובלבד שאתם עושים את כל השינויים הידניים הללו במקרן. מה שכאמור האיב על היכולת הזו היתה כמות הלחיצות בשלט שנדרשות בכדי להגיע אליו.

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR

אגב, סצינת החושך בשכוך סערת החול עם פיוריוסה, מבהירה עד כמה HDR קריטי לסרט מסוג זה. מדובר בסצינה חשוכה ומונוכרומטית (כחול כהה על גבול הסגול). ללא HDR למקרן היה רק 8 ביטים לעבוד איתם והיא היתה יוצאת עם אין ספור תופעות לוואי ו-banding. כאן מאוד ברור שמדובר בסצינה חשוכה, אבל הפירוט מדהים, אין ארטיפקטים למרות המונוכרומטיות הבולטת של הסצינה הארוכה והמשמעותית הזו. אין מה להגיד פרט ל: מעולה!

מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDRסיכום

המקרן הזה השאיר אותנו מבולבלים. מצד אחד HDR הופך אותו לשדרוג מטורף - ואם אתם מתכננים על תכנים מסוג זה, אתם צפויים לחוויה טובה פי כמה ממה שראיתם עד כה (מעולם לא ראיתי תמונה כמו זו של מקס הזועם באף קולנוע). עיבוד התמונה, השיפור בעוצמת האור והקונטרסט, המעבר לחדות 4K (זה אינו מרגיש כמו מקרן FHD ללא ספק בכלל) כל אלה הופכים את ה-TW9300 למוביל בתחומו.

מצד שני, בעיות מציקות מנעו מה-TW9300 מלהפוך למקרן מושלם. זהו אינו מקרן "שקט" במיוחד בשל האוורור והצמצם שלו. הטיפול שלו בכל נושא הדלקה וכיבוי של הגדרות ה-HDR מסורבלות מדי. לבסוף, המנגנון של Frame Interpolation היה מעט בעייתי מכיוון שאת התופעות בו לא ראיתי ב-LS10000. 

קשה לדעת כמה יהיה מחיר הרחוב של ה-TW9300. רשמית, המחיר שלו גבוה מקודמיו לסדרה (ה-9200 למשל), אך אפשר לראות שאפסון שדרגה כאן לא מעט ולא מדובר כאן בשדרוג קטן. נראה שהמתחרות של אפסון, הרי הם JVC ו-Sony לא מחזיקות מקרנים בסדר גודל הזה של מחיר. משמעות הדבר היא שאם אתם מחפשים מקרן שמתאים לטכנולוגיה של השנים הקרובות - כדאי מאוד  שתשקלו את המקרן הזה שאינו מאכזב בזירה הזו.

  • עיצוב: 9 - נראה מצויין, בוודאי כאשר משווים למקרני 4K אחרים שהם פשוט ענקיים
  • איכות בנייה: 9.5 - מרגיש טוב אבל רעשני למדי באוורור ובצמצם
  • נורה - 2500 אנסי לומנס שמנוצלים כראוי, מגוון צבעים רחב ו-5000 שעות צפיה במצב ECO.
  • נוחות שימוש והתקנה: 10 - עדשת זום של 2.1, אפשרות צידוד של כמעט 100 אחוז בכל ציר נוחה מאוד. מנגנון עדשה, סגירה, זום, פוקוס ומיקום העדשה נותנים ציון מושלם.
  • תפריטים: 9 - תפריטים נוחים, אך במהלך השנים כל מני תפריטים הופרדו להם, וכך קשה מאוד למצוא את טווח הצבעים, את כיוון ה-panel convergence וחסר כפתור שמאפשר מעבר בין HDR ל-SDR בעוד שכן יש כפתורים מקבילים עבור תלת מימד...
  • איכות תמונה דו מימד: 9 - המקרן קונטרסטי ופשוט נותן תמונה מעולה. 
  • איכות תמונה בתלת מימד: לא נבדקה
  • איכות תמונה ב-HDR בלוריי: 9.5 - פשוט מדהים!
  • עיבוד תמונה: 8 - מנגנון ה-Frame Interpolation ככל הנראה לא חי טוב עם 4K enhancement ודרוש כאן שיפור מהותי.
  • שלט: 8 - שלט נוח, אבל לאור המעבר ל-HDR היה ראוי להכניס כפתור יעודי עבורו, ובנוסף היה נחמד שכל לחיצה היתה מדליקה את האור האחורי שלו ולא רק הכפתור היעודי.
  • חיבורים: 9 - משום מה רק לאחד מחיבורי ה-HDMI יש תמיכה ב-HDMI 2, והיה נחמד לקבל יכולות משופרות של רשת. למשל, אם היה למקרן סטרימר מובנה עם רשת גיגה, או אפילו חיבור HD-base T זה היה ממש אידאלי.

מחיר מומלץ לצרכן (לא מחיר רחוב!): 26,900 ש"ח

יבואן: ט.ר. אלקטרוסטריאו 


לדיון בנושא: מקרן TW9300 של אפסון עם UHD ו-HDR




עוד מ: oferlaor
תגיות

בהקשר זה

 הקלטת HDTV
 מזרימדיה מול HTPC
 ביקורות HDTV
 הסקירה המלאה על yesMax HD
 עוד על 4K ו-UHD


המאמר הפופולרי ביותר בתחום 4K ו-UHD:
מזרימדיה: Popcorn Hour A-110
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht