ביקורת מקרן JVC DLA-X5000, מקרן DiLA UHD מסקרן במיוחד

מקרני JVC מקבלים יבואן ומפיץ חדשים - בדמותם של אפריל טקליין וטופ אודיו.  העדר משדר תלת מימד מובנה היה חסר במקרן, אבל ...


הקדמה

ה- X5000 הוא מקרן הכניסה של JVC. הוא יצא לשוק לפני כשנה. למקרן תמיכה מלאה ב HDMI 2.0, תמיכה ב HDR (אבל לא אוטומטית ועל זה נעמוד בהמשך). המקרן הוא דור רביעי לטכנולוגית ה- E SHIFT המצוינת של JVC המצליחה בעזרת מניפולציה מתוחכמת של הזזת פיקסלים (חצי פיקסל באלכסון), להוציא רזולוציה שהיא "בערך" 4K מפנלים רגילים ברזולוציית FHD.
להבדיל מסוני המובילה את השימוש בפנלים ברזולוציית 4K טבעית, JVC ממשיכה להשתמש בטכנולוגיה זו גם בדור הנוכחי של המקרנים שלה. טכנולוגיה דומה קיימת גם במקרני ה-4K החדשים של חברת אפסון. הרזולוציה של שיטה זו היא כפולה מ-FHD בעוד ש-UHD זה רזולוציה פי 4 מ-FHD. תאורטית ניתן יהיה בעתיד להרחיב טכנולוגיה זו גם ל-UHD מלא, אבל זה לא המצב כיום.

ההבדלים בין המקרן הזה לבין הסדרות הגבוהות יותר (X7000 ו-X9000) נמצאים באיכות הפנלים, בקונטרסט של המקרן ובסגירת עדשה חשמלית.

היתרון הגדול של מקרני JVC על כל שאר המתחרים היה ונשאר הקונטרסט הטבעי העצום של הפנלים שלהם שבשילוב עם צמצם דינאמי נותן תמונה נהדרת. מדובר בפאנל רפלקטיבי בטכנולוגיית DILA שהיא מקבילה ל-LCOS ול-SXRD של סוני.

מבנה המקרן

המקרן מגיע במארז מלבני, תעשייתי בצבע שחור מתכתי (JVC משתמשת באותו מארז כבר 6 דורות ולמעשה גם הדגם המחליף יגיע עם מארז זהה). המארז מרגיש מוצק, בנוי היטב, אבל לטעמי מאוד משעמם בעיצובו בהשוואה למקרנים של חברות אחרות.
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
בחזית המקרן במרכז, נמצא מכלול העדשה. מדובר במערכת מצויינת, חשמלית לחלוטין, החל מהזום והפוקוס וכלה בצידוד העדשה. זום העדשה הוא כפול 2. למקרן מספר זיכרונות עדשה שניתן לקשר אוטומטית לפי התוכן המוקרן, כלומר הזום ישתנה בהתאם לתוכן המוקרן (16:9, 1:1.78, 4K מלא וכולי). משני צידי העדשה נמצאים פתחי יציאת האוורור של המקרן ואחד מחיישני ה IR לשלט הרחוק.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
3 נוריות חיווי למצב המקרן נמצאות גם הן בחזית המקרן.
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

המקרן שקט למדי במצב ECO (במצב תאורה גבוה, ניתן לשמוע את מאוורר הקירור). ניתן לשמוע את הצמצם אבל בעיקר כשהוא נסגר ממצב פתוח למצב סגור כמעט לחלוטין.

בחלקו האחורי של המקרן נמצא פאנל החיבורים, פאנל השליטה ופתחי כניסת אוויר. לא ברורה ההחלטה של המהנדסים לשים פאנל שליטה דווקא מאחורי המקרן, תאכלס זה הופך אותו לבלתי שמיש בכל סוג התקנה למעט שולחנית. בנוסף, בגלל שגם פאנל החיבורים נמצא מאחור זה מצריך מרחק של לפחות 10 ס"מ בהתקנה מהקיר למקרן שגם ככה הוא יחסית ארוך.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 פאנל החיבורים הוא בסיסי ביותר, כולל 2 כניסות HDMI בתקן 2.0 עם תמיכה ב HDCP 2.2. יציאת לטריגר, כניסה למסנכרן IR או RF למשקפי תלת מימד, כניסת רשת לשליטה במקרן בעזרת מחשב (נהדר לכיול בעזרת תוכנה) וכניסת RS232 שגם כן נועדה לשליטה. 

פאנל השליטה הוא סטנדרטי וכולל כפתורים לכיבוי/הדלקה של המקרן, בחירת כניסת וידאו, כניסה לתפריט המקרן, לחיץ 4 כיוונים ואשרור, ולחיץ חזרה.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000 
בנוסף נמצאים בחלקו האחורי של המקרן פתח להחלפת הנורה וחיישן IR אחורי.

בתחתית המקרן נמצאות 2 רגליות טלסקופיות להקלה על התקנה על משטח לא מאוזן או כדי להגביה את המקרן.

כדאי לציין שהמקרן יחסית גדול וגם אינו קל במיוחד (15.5 ק"ג). למי שתולה את המקרן מהקיר חשוב לדעת ששיטת החיבורים שלו שונה מאוד ממקרנים אחרים. צריך להסיר את ארבעה הרגליות מתחתית המקרן ולהשתמש במתקן גדול מהספיידר הרגיל שמתאים למקרנים קטנים יותר.

השלט

שלט מואר, מכיל לחיצים לגישה ישירה לרוב הפונקציות החשובות של המקרן כמו מצבי תמונה, שליטה בעדשה, זיכרונות עדשה, עיבוד תמונה, צמצם דינאמי. לחיצים ישירים לשינוי הגאמה, טמפרטורת צבע, תלת מימד ועוד. סה"כ מדובר בשלט נוח ומוצלח.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

תלת מימד

המקרן אינו מגיע עם יכולת צפייה בתלת מימד. לשם כך יש לרכוש אחד משני משדרים לסנכרון (אחד תומך במשקפי IR והשני ב RF). לצערי לא קיבלנו משדר ומשקפיים תואמים ולכן לא נבדקו יכולות התלת מימד של המקרן.

זה כמובן היה מצער וחסר כי אנחנו באתר אוהבים מאוד תלת מימד, אבל הנושא כבר הופך לעקבי למדי לאור הירידה העולמית בעניין התלת מימד.

כיול ומדידות

למקרן אין יכולות כיול עצמי כמו מקרני סוני שבדקנו לאחרונה אבל יש אפשרות להוריד תוכנת כיול של JVC ובשילוב עם חיישן חיצוני לכייל אותו כמעט אוטומטית. את הבדיקה של הכיול עשינו במצב Cinema ה- Color Space נמצא גם הוא במצב Cinema. יש לציין שמעבר בין המצבים השונים לוקח שניות ארוכות של חושך.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

מכיילים את מכלול העדשה

בדיקת ה Panel Alignment הייתה כמעט מושלמת כפי שניתן לראות בתמונה. מנגנון הכיול מדויק מאוד ולמעט רבע פיקסל באדומים לא היינו צריכים לגעת בכלום. המנגנון מחולק לתיקון בפיקסלים שלמים (שנעשה על ידי Shift בתוכנה בין הפיקסלים) ולתיקון מדוייק פיזי של תת פיקסלים שעושה עבודה מצויינת בתיקון בעיות convergence אופייניות.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
במצב Cinema, כשהנורה במצב Low מדדנו בהירות של 71cd/m2, וטמפרטורת הצבע עמדה על ל-7716K תוצאה גבוהה מאוד מהרצוי ולכן שינינו את הכיול ל 5500K וקיבלנו תוצאה של 6583K.. כשהנורה במצב High, במצב Full Field מדדנו בהירות של 117cd/m2. במצב המומלץ ע"י היצרן ל HDR הגענו לעוצמת הארה של 137cd/m2 עבור מסך full field 100IRE.

במדידת הגאמה, המקרן הוגדר ב-2.2 ונמדד 1.87. ניתן לבחור בגאמה גבוה יותר, אך נראה ש-JVC מעדיפים לתת למקרן שלהם גאמה נמוך מהאופייני למקרנים מסוג זה.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

מצב נורה חסכוני שהצמצם הדינאמי פתוח לגמרי לפנל היה קונטרסט נמדד סביב כ- 34,000:1. זו תוצאה נהדרת. לא הצלחנו לקבל בציוד הקיים נתוני קונטרסט שהצמצם סגור ! השחורים של המקרן במצב זה הם מעולים וטובים משמעותית ממקרנים אחרים מסוג זה.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

מודדים קונטרסט

בדיקות האחידות (uniformity) לא נצפו כל זליגות או החזרי אור מהפינות, אבל כן הבחנו באזור מעט חשוך יותר בצד השמאלי של המסך כפי שניתן לראות בגרף.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
בתחום הכיול, ה REC 709 כמעט מושלם כפי שניתן לראות בגרף.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

גרף ה CIE במצב REC709

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

RGB Levels

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

RGB Uniformity

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

טביעת האצבע הספקטרלית של המקרן

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

Uniformity Temperature

בדיקה של REC2020 הראתה שאנחנו קרובים למדי לטווח הקולנועי (DCI-P3) אבל עדיין אין כיסוי מלא של טווח זה. הגרף טוב משמעותית מזה של הסוני שבדקנו לאחרונה אך אינו מושלם כמו האפסון 9300.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

גרף ה CIE שהמקרן מוגדר ל REC2020 לפי המלצת היצרן

מדידת ה- LAG – הזמן שלוקח מהרגע שיוצא סיגנל HDMI ועד שהוא מופיע על המסך שלנו. מדידה זו משפיעה על שני דברים עיקריים: זמן תגובה עבור משחקי מחשב, והפרשי זמן עבור Audio Lipsync (תופעה שבה הקול והתמונה אינם בדיוק תואמים זה לזה בשל הפרשים בעיבוד וידאו וסאונד). במדידה זו במצב Cinema קיבלנו תוצאה של 157ms כאשר יכולות העיבוד של המסך הופעלו. שכיבינו את עיבוד התמונה ירדה התוצאה במעט ל 133ms. מה שאומר שהמקרן פחות מתאים לגיימרים שזקוקים לזמני תגובה מהירים.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

עיבוד תמונה (Motion Enhance,Clear Motion Drive)

מנגנון ה Clear Motion Drive שתפקידו "להחליק" את התנועה ע"י יצירת תמונה חדשה על בסיס התמונות הקודמות והבאות ברצף והכנסתה בניהם. המטרה היא לייצר תנועה חלקה ותמונה חדה יותר בעת תנועה. במצבו הגבוה יותר, הוא כשל בלא מעט תבניות וסרטוני בדיקה, בעיקר בתכני 4K. בכך המקרן די תואם ליצרניות האחרות כמו אפסון שגם בהן נראו בעיות עם מנגנון זה בדיוק.ההמלצה היא לשאיר אותו במצב Low, כי במצב Hi יש יותר מידי ארטיפקטים וזה גם די תואם להעדפות של מרבית הוידאופילים שאנחנו מכירים.

ה Motion Enhance – מחדד את העצמים בזמן תנועה, המנגנון יחסית מוצלח ואני ממליץ להשאירו במצב דלוק.

הקרנה בדו מימד לתכני FHD

לטובת הבדיקות השתמשנו בסטרימר Dune solo 4K ובנגן ה UHD הנהדר של אופו – הלא הוא ה-203. בהקרנה כזו מגיע לידי ביטוי יכולת ה UPSCALE של המקרן ואכן בתכני FHD איכותיים המקרן חד מאוד, התמונה קונטרסטית להפליא, צבעים מאוד טבעיים, Shadow Details מהטובים שראיתי. הצמצם הדינאמי מגיב טוב ומהר אך כאמור ניתן לשמוע את הגרגור שלו במעבר תמונה קיצוני מתמונה בהירה מאוד לכהה.

מנגנון הכפלת הרזולוציה, הפיקסל שיפט, עובד נהדר ובאמת מצליח לחדד את התמונה. עם מקורות תוכן 4K התוצאה לא פחות ממרהיבה.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

הקרנה בדו מימד לתכני 4K

לפני שנעסוק באיכות ההקרנה נזכיר לכם מה זה HDR

HDRI (קיצור של High Dynamic Range Imaging בתרגום חופשי: יצירת תמונה בעלת טווח דינאמי רחב)

אחת הבעיות העקרוניות של אמצעי תצוגה הוא שבשנים האחרונות הרזולוציות גדלו והגדלים של המסכים גדלו גם הם. מה לא השתנה? מספר הביטים של התצוגה נותרו כשהיו – 8 ביט לכל צבע. משמעות הדבר היא שאם אנחנו מדברים על גוונים שונים של אותו הצבע, אנחנו נקבל בהכרח מעברים מאוד גסים בין גוונים: מכיוון שיש לנו מאותו צבע רק 256 גוונים (למשל של אפור, או כחול). כאשר הגודל והרזולוציה היו נמוכים, היה אפשר להתעלם מהתופעה, אך כשאנחנו גם מדברים על הרחבת ה-gamut של הצבע, אנחנו מדברים על תופעה שממש מפריעה לאיכות התמונה.

נוסיף על כך את העובדה שבמסכי LED, אמצעי התצוגה הפופולרי ביותר כיום, המסכים צריכים לנחש את עוצמת האור של כל איזור LED, מכיוון שאין לה מידע נוסף, וקיבלנו הזדמנות לשיפור איכות התמונה בעזרת Metadata נוסף.

בתחום הצילום משיגים HDR על ידי צילום של אותו התוכן בכמה תנאי תאורה וחיבורם יחד (למשל בחשיפה קצרה, בינונית וקצרה) ובכך ניתן "לכווץ" את כל החשיפות יחדיו.

בוידאו, זו לא אותה התופעה, מצלמות הוידאו הדיגיטליות כיום דינמיות מאוד והחיישנים שלהם מגיעים לתוצאות משמעותית טובות יותר מכפי שהתוכן שאנחנו יכולים לצפות בו כיום. זו גם אינה מגבלה של אמצעי התצוגה, שגם הם כיום מתקדמים ובעלי יכולות דינמיות די משמעותיות, בפרט אם גם נוסיף את יכולות העמעום של ה-LED.

במקרה של מקרנים, הצמצם יקבע על ידי עוצמת האור הכוללת של התמונה – אך גם את זה ניתן לשפר בעזרת הנחיות metadata של HDR. כלומר, במקום שהמקרן ינסה לנחש את מצב הצמצם הוא יכול להשתמש במידע שיקבל מה-HDR בכדי להציב אותו במצב הנכון. קחו סצינה עם רקע של חלל עם הרבה פיצוצים (ע"ע star wars) ובמקום שהצמצם יעבוד קשה בלעבור בין מצב פתוח (הרבה אור) למצב סגור (חלל), הוא יעבור בין המצבים באופן חלק ולפי הצרכים שהגדיר הבמאי!

עם HDR ראוי, אפשר להמשיך ולעבוד עם מספר ביטים מצומצם יותר, מכיוון שאנחנו יכולים להגדיר מה טווח העבודה שלהם. כלומר, אפשר להגדיר ש-8 ביטים של צבע מוקדשים רק לאזור מצומצם של כחולים וכך במקום שנהיה מוגבלים ל-256 גוונים לכל גודל המסך, אנחנו מגדירים אותם רק עבור אזור מאוד מסויים במסך. אם בנוסף לכך גם נגדיל את מספר הביטים, אנחנו כבר לא מוגבלים בכלל באיכות התמונה ומדובר בפיתרון שיהיה הרבה פחות רגיש להגדלת הרזולוציה וגודל המסך.

כדאי לשים לב שהתקן של HDR הוא HDMI 2.0a, כאשר זה תקן מעבר מידע בלבד. כלומר, מה שעדיין התעשייה לא סיימה להגדיר זה את התקנים לאחסון של המידע הזה. חברות כמו דולבי נלחמות על מיצוב תקן האחסון של ה-HDR שלהן על גבי פורמט ה-בלוריי UHD, וככל הנראה שזה גם יהיה התקן המוביל שם. אבל עד שתוכן לא יגיע, כל נושא ה-HDR הוא יחסית אקדמי – אין לנו הרבה חומר לעבוד איתו או לבחון איתו את יכולות ה-HDR של מקרנים ומסכים.

חשוב לציין, כדי להנות מ HDR אמיתי, צריך נגן, מקרן ותוכן ב- HDR. בדור הזה של מקרני JVC צריך לעבור ידנית למצב תמונה התומך ב HDR ואלה ההגדרות המומלצות של היצרן:

Gamma setting : D
Picture Tone : +12
Dark Level : +5
Bright Level : +4
Lamp Power : High
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

בנוסף, כדי לקרב את המקרן לקונטיינר REC2020 (בפועל DCI-P3) מומלץ גם לשנות את המצבים הבאים

Color Profile : Cinema
Color : +30
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

Color Management : ON
Color Selection : Blue
Hue : -15
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

 

אז לאחר שהעברנו את המקרן למצב המוכן לתכני HDR, נותר המעבר הידני שנדרש במעבר מתוכן SDR ל-HDR. זו פרוצדורה שלוקחת כמה שניות מכיוון שהמקרן לא מזהה את התוכן באופן אוטומטי. לאחר המעבר התחלנו לצפות בתכני 4K ב HDR. התמונה מדהימה, מפורטת, למרות עושר הצבעים לא מרגישים ברוויה וזה פשוט נהדר. התמונות כאן כמובן אינן יכולות לתאר את עומק החוויה. בסרט MAD MAX בעיקר בסצנת המדבר הכחלחלה נראים פרטים רבים שפשוט לא נמצאים בהקרנה רגילה. בסרט PACIFIC RIM שהוא אחד הסרטים החשוכים שיש, התמונה מפורטת מאוד ונותרת חדה ופשוט מרהיבה.

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

ביקורת מקרן JVC DLA-X5000

יש לציין שאיכות התמונה ב-HDR מתוך ה-OPPO 203 נותנת איכות גבוהה יותר וצבעים מדוייקים בהרבה מאשר גרסאת ה-HDR אשר מסתובבת ברשת ואשר מנוגנת דרך ה-Dune Solo 4K.
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
הנקודה היחידה שראינו בה בעיה היה בעיבוד התמונה של המקרן אשר התקשה עם תכני 4K מאוד מסוימים ומעט ריצד. מדובר בבעיות מאוד ממוקדות שלא ראינו במקרן של סוני, אך חשוב לציין שאלה ממש פרטים קטנים שקשה להאמין שמרבית האנשים יקלטו ואשר לא פגעו כלל בחווית הצפייה.

הקרנה בתלת מימד

לא נבדק (המקרן לא מגיע עם מתאם תלת מימד או עם משקפיים).

מפרט טכני

מערכת הקרנה: 3 פאנלי D-ILA בגודל 0.7 אינץ ברזולוציה טבעית של 1920X1080 ונורה מסוג UHP בעלת הספק של 265 וואט.

עוצמת תאורה: 1700 אנסי לומנס.אורך חיי הנורה במצב אקו הוא 4500 שעות.

קונטרסט טבעי :1:40,000 דינאמי 1:400,000

עדשה: זום/פוקוס חשמלית בזום של כפול 2. צידוד העדשה גם הוא חשמלי.

חיבורים:

  • 2 כניסות HDMI בתקן 2.0 עם ב HDCP 2.2
  • כניסת RS232 לחיבור מערכת בית חכם
  • כניסת רשת לצורך שליטה במקרן דרך דפדפן
  • טריגר של 12 וולט
  • כניסת למשדר IR או RF לסנכרון משקפי תלת מימד

מידות: רוחב 45 ס"מ X גובה 17.9 ס"מ X עומק 47 ס"מ.

משקל: 15.4 ק"ג.

סיכום וציונים

מדובר במקרן כניסה מהטובים ביותר שיצא לנו לבדוק עם תמונה קולנועית נהדרת וקונטרסטית במיוחד, שחורים מעולים ועם Shadow Details יוצאים מהכלל, גוונים טבעיים ובהירות מצויינת. מנגנון ה- E SHIFT עובד נהדר ומשפר מאוד תכני FHD איכותיים. אולם המקרן אינו חף מבעיות. עיבוד התמונה שלו ראוי לשיפור במיוחד שזה נוגע לתוכני 4K. הוא נכשל בכמה מסצנות הבדיקה שנתנו לו. בתחום הכיול ראינו מספר דברים משונים כגון טמפ' צבע גבוהה מדי וגאמה מעט נמוכה. זמן הסנכרון במעבר בין אות וידאו אחד למשנהו הוא איטי להרגיז. למקרן LAG גבוה במיוחד והוא פחות מתאים לגיימינג. בכל הנוגע ל HDR, התמונה נהדרת אך חסר מאוד הזיהוי האוטומטי והמעבר ממצב SDR ל-HDR הופך למסורבל.

התמיכה ב DCI-P3 עדיין לא מלאה אם כי מגיעה קרוב ליעד (יותר מאשר סוני למשל). אין תמיכה ב- Dolby Vision ואין תמיכה ב- HLG. כמובן שאת מרבית הבעיות הללו הגרסא הבאה של המקרן אמורה לתקן (X5500).

העדר משדר תלת מימד מובנה היה מאוד חסר. אבל וזה אבל גדול, במידה ו- HDR פחות מעניין אתכם ואתם פשוט מעוניינים במקרן נהדר לצפייה בסרטים רגילים, ה JVC הוא בחירה מצוינת.

  • עיצוב: 8 – מארז משעמם ומלבני בצבע שחור בגימור מתכתי (לא פיאנו). מרגיש מאוד תעשייתי ולא ביתי.
  • איכות בנייה: 10
  • נוחות שימוש והתקנה: 8 – מכלול עדשה מצויין, זום רחב של 2, מנגנון חשמלי לגמרי ומדויק מאוד. זיכרונות עדשה מצוינים. אין יכולת כיול אוטומטית.
  • תפריטים: 9 – מדובר בתפריטים סטנדרטיים, נוחים, השמות קצת מבלבלים (חבל שלא השתמשו במונחים המקצועיים כמו REC709 וכולי).
  • איכות תמונה בדו מימד ללא HDR – ציון 9.5, התמונה נהדרת, חדה, פאנצ'ית כיאה לפאנל ה DILA, הצמצם הדינאמי מהיר ויחסית שקט. הקונטרסט וה Shadow Details מרשימים. הציון היה מושלם אם המעבד תמונה היה טיפה יותר חזק.
  • תמונת דו מימד בתכני HDR: ציון 10 וזאת למרות הסרבול במעבר ל HDR מדובר בתמונה מדהימה. שמשתמשים בנגן כמו האופו כמקור מבטיח שהצופים ישאירו ללא מילים.
  • איכות תמונה בתלת מימד: לא נבדק
  • שלט: 9 – שלט נהדר, נוח ביד, מכיל את כל הפונקציות הנדרשות. מואר באור כתום. חסרה לי גישה ישירה לבהירות וקונטרסט.
  • חיבורים: 9, למקרן כל החיבורים הסטנדרטים, למעט חיבור USB לעדכוני קושחה קלים.

אחריות 3 שנים למקרן שנה לנורה או 1000 שעות (הקודם מבינהם). 

מחיר 28,400 ₪ כולל מע"מ, כולל אמיטר 3D ושני זוגות משקפי 3D!

לדיון בנושא: ביקורת מקרן JVC DLA-X5000


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

10:00
  /  
21.02.2017
  
מאת: יניב דיין

1