הקדמה
להבדיל מסוני המובילה את השימוש בפנלים ברזולוציית 4K טבעית, JVC ממשיכה להשתמש בטכנולוגיה זו גם בדור הנוכחי של המקרנים שלה. טכנולוגיה דומה קיימת גם במקרני ה-4K החדשים של חברת אפסון. הרזולוציה של שיטה זו היא כפולה מ-FHD בעוד ש-UHD זה רזולוציה פי 4 מ-FHD. תאורטית ניתן יהיה בעתיד להרחיב טכנולוגיה זו גם ל-UHD מלא, אבל זה לא המצב כיום.
ההבדלים בין המקרן הזה לבין הסדרות הגבוהות יותר (X7000 ו-X9000) נמצאים באיכות הפנלים, בקונטרסט של המקרן ובסגירת עדשה חשמלית.
היתרון הגדול של מקרני JVC על כל שאר המתחרים היה ונשאר הקונטרסט הטבעי העצום של הפנלים שלהם שבשילוב עם צמצם דינאמי נותן תמונה נהדרת. מדובר בפאנל רפלקטיבי בטכנולוגיית DILA שהיא מקבילה ל-LCOS ול-SXRD של סוני.
מבנה המקרן
בחלקו האחורי של המקרן נמצא פאנל החיבורים, פאנל השליטה ופתחי כניסת אוויר. לא ברורה ההחלטה של המהנדסים לשים פאנל שליטה דווקא מאחורי המקרן, תאכלס זה הופך אותו לבלתי שמיש בכל סוג התקנה למעט שולחנית. בנוסף, בגלל שגם פאנל החיבורים נמצא מאחור זה מצריך מרחק של לפחות 10 ס"מ בהתקנה מהקיר למקרן שגם ככה הוא יחסית ארוך.
פאנל החיבורים הוא בסיסי ביותר, כולל 2 כניסות HDMI בתקן 2.0 עם תמיכה ב HDCP 2.2. יציאת לטריגר, כניסה למסנכרן IR או RF למשקפי תלת מימד, כניסת רשת לשליטה במקרן בעזרת מחשב (נהדר לכיול בעזרת תוכנה) וכניסת RS232 שגם כן נועדה לשליטה.
בתחתית המקרן נמצאות 2 רגליות טלסקופיות להקלה על התקנה על משטח לא מאוזן או כדי להגביה את המקרן.
כדאי לציין שהמקרן יחסית גדול וגם אינו קל במיוחד (15.5 ק"ג). למי שתולה את המקרן מהקיר חשוב לדעת ששיטת החיבורים שלו שונה מאוד ממקרנים אחרים. צריך להסיר את ארבעה הרגליות מתחתית המקרן ולהשתמש במתקן גדול מהספיידר הרגיל שמתאים למקרנים קטנים יותר.
השלט
תלת מימד
זה כמובן היה מצער וחסר כי אנחנו באתר אוהבים מאוד תלת מימד, אבל הנושא כבר הופך לעקבי למדי לאור הירידה העולמית בעניין התלת מימד.
כיול ומדידות
מכיילים את מכלול העדשה
במדידת הגאמה, המקרן הוגדר ב-2.2 ונמדד 1.87. ניתן לבחור בגאמה גבוה יותר, אך נראה ש-JVC מעדיפים לתת למקרן שלהם גאמה נמוך מהאופייני למקרנים מסוג זה.
מצב נורה חסכוני שהצמצם הדינאמי פתוח לגמרי לפנל היה קונטרסט נמדד סביב כ- 34,000:1. זו תוצאה נהדרת. לא הצלחנו לקבל בציוד הקיים נתוני קונטרסט שהצמצם סגור ! השחורים של המקרן במצב זה הם מעולים וטובים משמעותית ממקרנים אחרים מסוג זה.
מודדים קונטרסט
גרף ה CIE במצב REC709
RGB Levels
RGB Uniformity
טביעת האצבע הספקטרלית של המקרן
Uniformity Temperature
גרף ה CIE שהמקרן מוגדר ל REC2020 לפי המלצת היצרן
עיבוד תמונה (Motion Enhance,Clear Motion Drive)
ה Motion Enhance – מחדד את העצמים בזמן תנועה, המנגנון יחסית מוצלח ואני ממליץ להשאירו במצב דלוק.
הקרנה בדו מימד לתכני FHD
מנגנון הכפלת הרזולוציה, הפיקסל שיפט, עובד נהדר ובאמת מצליח לחדד את התמונה. עם מקורות תוכן 4K התוצאה לא פחות ממרהיבה.
הקרנה בדו מימד לתכני 4K
HDRI (קיצור של High Dynamic Range Imaging בתרגום חופשי: יצירת תמונה בעלת טווח דינאמי רחב)
אחת הבעיות העקרוניות של אמצעי תצוגה הוא שבשנים האחרונות הרזולוציות גדלו והגדלים של המסכים גדלו גם הם. מה לא השתנה? מספר הביטים של התצוגה נותרו כשהיו – 8 ביט לכל צבע. משמעות הדבר היא שאם אנחנו מדברים על גוונים שונים של אותו הצבע, אנחנו נקבל בהכרח מעברים מאוד גסים בין גוונים: מכיוון שיש לנו מאותו צבע רק 256 גוונים (למשל של אפור, או כחול). כאשר הגודל והרזולוציה היו נמוכים, היה אפשר להתעלם מהתופעה, אך כשאנחנו גם מדברים על הרחבת ה-gamut של הצבע, אנחנו מדברים על תופעה שממש מפריעה לאיכות התמונה.
נוסיף על כך את העובדה שבמסכי LED, אמצעי התצוגה הפופולרי ביותר כיום, המסכים צריכים לנחש את עוצמת האור של כל איזור LED, מכיוון שאין לה מידע נוסף, וקיבלנו הזדמנות לשיפור איכות התמונה בעזרת Metadata נוסף.
בתחום הצילום משיגים HDR על ידי צילום של אותו התוכן בכמה תנאי תאורה וחיבורם יחד (למשל בחשיפה קצרה, בינונית וקצרה) ובכך ניתן "לכווץ" את כל החשיפות יחדיו.
בוידאו, זו לא אותה התופעה, מצלמות הוידאו הדיגיטליות כיום דינמיות מאוד והחיישנים שלהם מגיעים לתוצאות משמעותית טובות יותר מכפי שהתוכן שאנחנו יכולים לצפות בו כיום. זו גם אינה מגבלה של אמצעי התצוגה, שגם הם כיום מתקדמים ובעלי יכולות דינמיות די משמעותיות, בפרט אם גם נוסיף את יכולות העמעום של ה-LED.
במקרה של מקרנים, הצמצם יקבע על ידי עוצמת האור הכוללת של התמונה – אך גם את זה ניתן לשפר בעזרת הנחיות metadata של HDR. כלומר, במקום שהמקרן ינסה לנחש את מצב הצמצם הוא יכול להשתמש במידע שיקבל מה-HDR בכדי להציב אותו במצב הנכון. קחו סצינה עם רקע של חלל עם הרבה פיצוצים (ע"ע star wars) ובמקום שהצמצם יעבוד קשה בלעבור בין מצב פתוח (הרבה אור) למצב סגור (חלל), הוא יעבור בין המצבים באופן חלק ולפי הצרכים שהגדיר הבמאי!
עם HDR ראוי, אפשר להמשיך ולעבוד עם מספר ביטים מצומצם יותר, מכיוון שאנחנו יכולים להגדיר מה טווח העבודה שלהם. כלומר, אפשר להגדיר ש-8 ביטים של צבע מוקדשים רק לאזור מצומצם של כחולים וכך במקום שנהיה מוגבלים ל-256 גוונים לכל גודל המסך, אנחנו מגדירים אותם רק עבור אזור מאוד מסויים במסך. אם בנוסף לכך גם נגדיל את מספר הביטים, אנחנו כבר לא מוגבלים בכלל באיכות התמונה ומדובר בפיתרון שיהיה הרבה פחות רגיש להגדלת הרזולוציה וגודל המסך.
כדאי לשים לב שהתקן של HDR הוא HDMI 2.0a, כאשר זה תקן מעבר מידע בלבד. כלומר, מה שעדיין התעשייה לא סיימה להגדיר זה את התקנים לאחסון של המידע הזה. חברות כמו דולבי נלחמות על מיצוב תקן האחסון של ה-HDR שלהן על גבי פורמט ה-בלוריי UHD, וככל הנראה שזה גם יהיה התקן המוביל שם. אבל עד שתוכן לא יגיע, כל נושא ה-HDR הוא יחסית אקדמי – אין לנו הרבה חומר לעבוד איתו או לבחון איתו את יכולות ה-HDR של מקרנים ומסכים.
חשוב לציין, כדי להנות מ HDR אמיתי, צריך נגן, מקרן ותוכן ב- HDR. בדור הזה של מקרני JVC צריך לעבור ידנית למצב תמונה התומך ב HDR ואלה ההגדרות המומלצות של היצרן:
Picture Tone : +12
Dark Level : +5
Bright Level : +4
Lamp Power : High
Color : +30
Color Selection : Blue
Hue : -15
הקרנה בתלת מימד
מפרט טכני
עוצמת תאורה: 1700 אנסי לומנס.אורך חיי הנורה במצב אקו הוא 4500 שעות.
קונטרסט טבעי :1:40,000 דינאמי 1:400,000
עדשה: זום/פוקוס חשמלית בזום של כפול 2. צידוד העדשה גם הוא חשמלי.
חיבורים:
- 2 כניסות HDMI בתקן 2.0 עם ב HDCP 2.2
- כניסת RS232 לחיבור מערכת בית חכם
- כניסת רשת לצורך שליטה במקרן דרך דפדפן
- טריגר של 12 וולט
- כניסת למשדר IR או RF לסנכרון משקפי תלת מימד
מידות: רוחב 45 ס"מ X גובה 17.9 ס"מ X עומק 47 ס"מ.
משקל: 15.4 ק"ג.
סיכום וציונים
התמיכה ב DCI-P3 עדיין לא מלאה אם כי מגיעה קרוב ליעד (יותר מאשר סוני למשל). אין תמיכה ב- Dolby Vision ואין תמיכה ב- HLG. כמובן שאת מרבית הבעיות הללו הגרסא הבאה של המקרן אמורה לתקן (X5500).
העדר משדר תלת מימד מובנה היה מאוד חסר. אבל וזה אבל גדול, במידה ו- HDR פחות מעניין אתכם ואתם פשוט מעוניינים במקרן נהדר לצפייה בסרטים רגילים, ה JVC הוא בחירה מצוינת.
- עיצוב: 8 – מארז משעמם ומלבני בצבע שחור בגימור מתכתי (לא פיאנו). מרגיש מאוד תעשייתי ולא ביתי.
- איכות בנייה: 10
- נוחות שימוש והתקנה: 8 – מכלול עדשה מצויין, זום רחב של 2, מנגנון חשמלי לגמרי ומדויק מאוד. זיכרונות עדשה מצוינים. אין יכולת כיול אוטומטית.
- תפריטים: 9 – מדובר בתפריטים סטנדרטיים, נוחים, השמות קצת מבלבלים (חבל שלא השתמשו במונחים המקצועיים כמו REC709 וכולי).
- איכות תמונה בדו מימד ללא HDR – ציון 9.5, התמונה נהדרת, חדה, פאנצ'ית כיאה לפאנל ה DILA, הצמצם הדינאמי מהיר ויחסית שקט. הקונטרסט וה Shadow Details מרשימים. הציון היה מושלם אם המעבד תמונה היה טיפה יותר חזק.
- תמונת דו מימד בתכני HDR: ציון 10 וזאת למרות הסרבול במעבר ל HDR מדובר בתמונה מדהימה. שמשתמשים בנגן כמו האופו כמקור מבטיח שהצופים ישאירו ללא מילים.
- איכות תמונה בתלת מימד: לא נבדק
- שלט: 9 – שלט נהדר, נוח ביד, מכיל את כל הפונקציות הנדרשות. מואר באור כתום. חסרה לי גישה ישירה לבהירות וקונטרסט.
- חיבורים: 9, למקרן כל החיבורים הסטנדרטים, למעט חיבור USB לעדכוני קושחה קלים.
אחריות 3 שנים למקרן שנה לנורה או 1000 שעות (הקודם מבינהם).
לדיון בנושא: ביקורת מקרן JVC DLA-X5000
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.