כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

ASUS מביאה לנו את כרטיס ה-RX 470 וליבת ה-Polaris 10 של AMD תחת גוף קירור ומערכת אספקת חשמל בעיצוב משלה.


על החברה

חברת ASUS (או AsusTek Computer Inc בשמה המלא), היא חברה מטייוואן אשר הוקמה בשנת 1989 והפכה במשך השנים לאחת מהשחקניות הבולטות ביותר בתחום ה-PC. מעבר ללוחות האם וכרטיסי המסך, לחברה יש טווח רחב של מחשבים ניידים ונייחים, מסכים, טאבלטים, סמארטפונים ועוד.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

קצת היסטוריה

שוק כרטיסי המסך היה בתקופת בצורת לא קלה בשנים האחרונות, 2012 הביאה לנו את המעבר מתהליך יצור ב-40nm ל-28nm, כאשר הראשונה לשוק הייתה AMD עם ארכיטקטורת ה-GCN החדשנית שלה, מספר חודשים לאחר מכן גם NVIDIA הצטרפה לחגיגה עם סדרת ה-Kepler המקורית (סדרה 600). התחרות הייתה בשיא ולשתי החברות היו כרטיסים מוצלחים. ב-2013 קיבלנו משתי החברות עדכונים לפלטפורמות הקיימות, מצד NVIDIA קיבלנו שיפור קטן לארכיטקטורת ה-Kepler הקיימת עם סדרה 700 לצד ליבת ה-GK110 הגדולה ל-GTX780 ועד ה-Titan Black.

בצד האדום קיבלנו את סדרת ה-RX 200 שהביאה חלק מכרטיסי המסך הקיימים תחת מיתוג חדש, יחד עם ליבת ה-Hawaii הגדולה ב-R9 290X, אשר קיבלה תגובות דיי זועמות בתחילה מצד הקהילה כתוצאה מהעובדה ש-AMD לא אפשרה ליצרניות כרטיסי המסך להתאים את הכרטיס עם קירורים משלהם, כתוצאה בשבועות הראשונים הכרטיס נמכר אך ורק בתצורת ה-"רפרנס" של החברה עם קירור שפשוט לא החזיק מעמד תחת ליבת ה-Hawaii הגדולה שבאה להתחרות ב-780 ו-780Ti, הטמפ' הגיעו ל-95c והרעש היה בלתי נסבל, מה שהביא לכרטיס מוניטין רע למדי בקרב הלקוח הממוצע, גם כאשר היו כרטיסים עם קירורים מתקדמים שלא הציגו אף אחד מהבעיות של הקירור המקורי.

הבעיות האמתיות החלו כאשר דור כרטיסי המסך הבא התקרב ואתו המעבר הצפוי ל-20nm, שעל פניו היה אמור להיות עוד מזעור פשוט לתהליך היצור, אלא שהאחראית ליצור הליבות הגרפיות של שתי החברות לתקופה – TSMC נתקלה בעוד ועוד קשיים, והשמועות על אי עמידה ביעדים והדחיות החורזות לא איחרו להציף את אתרי המדיה. המצב הביא לכך ששתי היצרניות נאלצו להיות קצת יותר יצירתיים ולחפש דרכים לשפר את כרטיסי המסך הקיימים במסגרת תהליך היצור הקיים ב-28nm ועד שתהליך היצור הבא ברשימה 16/14nm FinFet יהיה מוכן.

הפתרון של NVIDIA היה כמובן הוצאת פלטפורמת ה-Maxwell, שהביאה רשימה ארוכה של שינויים כדי לעדכן את הארכיטקטורה לדרישות הגרפיות של התקופה כאשר יעילות הייתה אחת מנקודת המפתח הגדולות של הארכיטקטורה. AMD מנגד השיקה מחדש הרבה מכרטיסי המסך הקיימים עם סדרה 300 עם תמחור אגרסיבי במטרה להתחרות בכרטיסים החדשים של NVIDIA.

כמובן שזה לא היה מספיק, הביצועים שקיבלנו מה-GTX980 וה-R9 390X לא היו פורצי דרך בהשוואה לכרטיסים שהחליפו, ולכן גם AMD וגם NVIDIA נאלצו לזרוק את כל הקלפים על השולחן על ידי שחרור הליבות הגרפיות הגדולות ביותר שרק אפשר היה בתהליך ה-28nm, זה בהחלט לא היה הצעד הכלכלי ביותר – שכן יצור ליבות בגדלים כאלו מביא המון בעיות שמעלות משמעותית את המחיר ומורידים את תפוקת השבבים השמישים בפס היצור, אבל למרות זאת הצעד היה נחוץ עד שתהליך היצור הבא -14/16nm יהיה מוכן. כך שקיבלנו את GM200 ב-Titan X ובהמשך 980Ti. בזמן ש-AMD שחררה את ליבת ה-Fiji המתחרה, שהביאה את זיכרונות ה-HBM המתקדמים לראשונה לשוק על גבי ה-Fury/X וה-R9 Nano.

אחרי שוויתרו סופית על דור ה-20nm לכרטיסי המסך עוד ב-2014, סוף סוף באמצע 2016 קיבלנו את כרטיסי המסך החדש והמצופים משתי החברות, אם כי בגישות טיפה שונות, בזמן ש-NVIDIA התחילה עם פלח השוק העליון והמשיכה משם, AMD דווקא התחילה עם השקה מלמטה למעלה, כאשר השיקה את שתי ליבות ה-Polaris החדשות על בסיס תהליך היצור 14nm FinFET, תוצר שיתוף הפעולה של SAMSUNG עם GlobalFoundries, בעוד ורוב הליבות הגרפיות של NVIDIA מיוצרות על תהליך היצור המתחרה של TSMC, ב-16nm FinFET.

ליבת ה-Polaris 10

ליבת ה-Polaris 10 החדשה היא אחת משתי הליבות החדשות על בסיס הדור הרביעי לארכיטקטורת ה-GCN המצליחה, אשר לצד המזעור ל-14nm FinFET, מביאה איתה רשימה ארוכה של שיפורים, והוכיחה את עצמה כפלטפורמה גמישה ומתקדמת במשך השנים, הן בכרטיסי המסך ומעבדי ה-APU של החברה, ומעבר לשוק ה-PC, כאשר לוקחים בחשבון ש-GCN אחראית לצד הגרפי של שתי הקונסולות העיקריות בשוק ה-PS4 וה-Xbox One לגרסאותיהן השונות, כולל פרויקט ה-Scorpio המתקרב של Microsoft.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

למרות המספור הפנימי המבלבל במקצת של AMD, ליבת ה-Polaris 10 היא הגדולה והחזקה מבין השתיים ומיועדת לשני כרטיסי הביניים של החברה, ה-RX 480 וה-RX 470 בגרסה חלשה מעט. את ליבת ה-Polaris 11 אנחנו מקבלים ב-RX 460 אם כי לא בגרסה עם מלוא ליבות העיבוד זמינות.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

כמו שאפשר לראות, GCN בהחלט קיבלה לא מעט עדכונים במשך השנים, בין היתר פיצ'רים כמו TrueAudio ו-FreeSync שהגיעו עם הדור השני של הארכיטקטורה, לצד מספר שיפורי ביצועים, את הטרנד הזה ממשיכה AMD עם המעבד לדור הרביעי של הארכיטקטורה, אשר לצד המזעור ל-14nm FinFET, מביאה גם אין ספור שיפורי ביצועים לארכיטקטורה, כאשר הרשימה כוללת – עיבוד גאומטריה משודרג, דחיסת צבע טובה משמעותית מהדור הקודם לטובת שימוש יעיל יותר ברוחב הפס הזמין לזיכרון, בקר זיכרון משודרג המאפשר זיכרונות מהירים יותר, תזמון משימות מתקדם יותר עם דגש על Async Compute, שיפורים למבנה זיכרון המטמון, הכל במטרה להביא לניצול טוב יותר של כל חלקי הליבה הגרפית, ובכך ליבה גרפית יעילה וחזקה עוד יותר.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

 

לבסוף, ארכיטקטורת ה-GCN הרביעית מביאה לנו גם מנוע מדיה מעודכן, עם תמיכה ב-HEVC 10Bit עד ל-4K60, כאשר תמיכה ל-VP9 צפויה להתווסף בעתיד. כמובן שגם מחברי הוידאו עודכנו, ובדומה ל-Pascal השנה, אנחנו מקבלים תמיכה מלאה ב-HDMI 2.0b ובחיבור ה-DisplayPort 1.3/1.4 HDR.

ה- ASUS STRIX RX 470

ASUS מביאה לנו את כרטיס ה-RX 470 וליבת ה-Polaris 10 של AMD תחת גוף קירור ומערכת הספקת חשמל בעיצוב משלה.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

ה-STRIX מגיע עם קירור קומפקטי למדי בעל שני מאווררים, כאשר הגודל של הכרטיס עומד על 24 ס"מ באורך ו-12.9 ס"מ בגובה, כך שתאימות למארזים לא צריכה להיות כאן בעיה.

כרטיס ה-STRIX מתבסס על קירור ה-DirectCU II של החברה, כאשר אחד הרעיונות המרכזיים של קירור ה-DirectCU הוא מגע ישיר של צינורות הנחושת בליבה הגרפית, תכונה אשר אמורה לשפר את מעבר החום מהליבה הגרפית לצלעות הקירור ונפוצה למדי בגופי קירור שונים בשוק. אם כי נקודה לרעה היא חוסר המגע של גוף הקירור בזיכרונות, מנגד קירור הזיכרונות מסתמך על פעולת המאווררים – שנכנסים לפעולה רק במאמץ של כרטיס המסך. מסביב לשני המאווררים נמצא כיסוי פלסטיק מעוצב, אם כי הפלסטיק הרגיש לטעמי זול במידה מסוימת, בין המאווררים נמצא את תאורת ה-RGB מאירה לוגו קטן ובודד של החברה.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

בחלקו העליון של כרטיס המסך נמצא את מחבר ה-PCIe 6Pin עם נורת לד לבנה לסימון הספקת חשמל תקינה, קצת תמוהה ש-ASUS לא כללו מחבר 8Pin בכרטיס הזה, מחבר ה-6Pin לפי התקן מדורג ל-75W, כך שהכרטיס מתוכנן לצרוך עד ל-150W בלבד, הדבר לא בעיה לכרטיס ה-רפרנס שמגיע עם תדרים צנועים למדי, אולם המצב לא אידאלי לכרטיס מומהר מהמפעל ועוד יותר כאשר במהרה עצמאית של כרטיס המסך קרוב לוודאי שנעבור את ההספק המוגדר על פי התקן, הדבר אינו בעיה לספקים מודרניים, אולם כן יכול לבוא לידיי ביטוי בספקי כוח ישנים במיוחד. המצב תמוה עוד יותר בהתחשב בזה שכרטיס ה-STRIX משתמש בלוח בעל עיצוב ייחודי של ASUS עם נקודות הלחמה מוכנות למחבר 8Pin שלא בשימוש.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

בצד כרטיס המסך נמצא תכונה מעניינת למדי ש-ASUS החליטה להוסיף, מחבר 4Pin לחיבור ושליטה על מאווררים בהתאם לטמפ' כרטיס המסך וללא קשר לשאר המערכת. כך שמדובר על תכונה מעניינת למדי שאני בהחלט מצפה לראות בכרטיסי מסך מחברות אחרות בעתיד הלא רחוק.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

בצד התחתון של כרטיס המסך לא נמצא לוח מתכת כפי שהתרגלנו לראות בכרטיסי מסך רבים, אולם כן הוסיפה החברה פס מתכת בחלקו בחלקו העליון לטובת חוזק פיזי ומניעת שקיעה של כרטיס המסך, היות וכרטיס המסך קומפקטי למדי גם ככה כנראה שהדבר לא נחוץ במיוחד, אבל עדיין מדובר בתוספת מבורכת.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

בגזרת החיבוריות ה-STRIX RX 470 מציע לנו זוג מחבריו Dual-Link DVI-D (כך שאין אפשרות למתאם DVI-VGA), בנוסף אנחנו מקבלים מחבר HDMI2.0b עם הצפנת ה-HDCP2.2 ולבסוף מחבר DisplayPort 1.3/1.4 בודד. זאת לעומת גרסת ה-רפרנס אשר מגיע עם שלושה מחברי DisplayPort 1.3/1.4 לצד מחבר HDMI2.0b בודד עם הצפנת ה-HDCP2.2.

תאורת ה-RGB

טרנד ה-RGB הוא חלק משמעותי למדי בשוק הציוד ההיקפי בשנים האחרונות, כאשר בשנתיים האחרונות הטרנד הזה גולש עוד ועוד לשוק החומרה, כך שאין זה מפתיע שזה הגיע גם לכרטיסי המסך, בפרט אלו מהסדרות הגבוהות יותר כגון ה-STRIX שלפנינו, אולם ניכר ש-ASUS מכוונת את הכרטיס הזה לשוק תקציבי יותר, עם תאורה מוגבלת במיוחד המסתכמת בלוגו קטן ובודד בין שני המאווררים.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

הכרטיס מגיע עם תוכנת ה-Aura בגרסה ספציפית לכרטיסי מסך, המאפשרת שליטה על צבע התאורה ומספר אפקטים לבחירה, התוכנה פשוטה למדי והאופציות מצומצמות, אם כי היא עושה את העבודה. כמו כן כרטיס המסך תומך ב-Aura Sync, כך שאפשר להשתמש בתוכנת ה-AURA המלאה לשליטה וסנכרון של כל מוצרי ASUS התומכים ב-Aura Sync.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

ביצועים

כנראה החלק החשוב והמעניין ביותר ככל הנוגע לכרטיסי מסך, בפרט אלו המיועדים לגיימינג. היכולת להריץ משחקים בצורה טובה היא חלק משמעותי מחווית הגיימינג שלנו, לכן השאיפה לרוב היא לכרטיס מסך חזק ככל הניתן בתוך קטגוריית המחיר שאנחנו מתעניינים בא.

ציטוט:

להלן מערכת הבדיקה שהרכבנו:

מעבד: Core i7 7700K
קירור מים: Antec Khuler H1200 Pro
לוח אם: ASUS STRIX B250F GAMING
זיכרון: Corsair Vengeance LPX 1x8GB DDR4 2400Mhz CL16
כונן פלאש: Sandisk Extreme Pro 240GB
כונן קשיח: SEAGATE IronWolf 8TB
ספק כח: Antec EDGE 750W 80Plus Gold
מארז: Antec GX1200

דרייבר לכרטיסי המסך בשימוש
AMD: Crimson ReLive Edition 17.2.1
NVIDIA: Geforce Game Ready Drivers 378.66

*את כל הבדיקות ערכתי עם מארז פתוח במטרה לפסול כל אפשרות להשפעה על הביצועים מצד רכיבים אחרים בשרשרת. מעבר לכך לא בוצע שום שינוי להגדרות כרטיס המסך, והוא נבדק כפי שיצא מהקופסה. בנוסף כל המשחקים עודכנו לגרסתם האחרונה לפני הבדיקה.

לפני הבדיקות עצמם, אציין שהחלטתי להכניס הפעם כמה שינויים לגרפים ולמידע שהם מציגים, על ידי הכללת שני קטגוריות בשם 1% Low ו-0.1% Low, בעצם מדובר על זמני הפריימים הגבוהים ביותר שנמדדו בבדיקה, אפשר להגיד שה-1% הם הקפיצות והנפילות הרגילות שאנחנו חווים תוך כדי משחק, ואילו ה-0.1% לרוב יהיו נפילות חדות ומורגשות משמעותית. מדובר על שני נתונים אשר מספקים מידע לגבי כמה חלקה ועקבית תהייה חווית המשחק שלנו, כאשר במצב אידאלי נרצה שהערכים הללו יהיו כמה שיותר קרובים לזמני הפריימים הממוצעים, לקבלת החוויה החלקה ביותר. הנתונים האלו באים להחליף את נתון ה-Min FPS שהפך למדד ביצועים סטנדרטי אף בעייתי כי המידע שהוא מספק לא באמת מספק לנו כלום, ה-FPS המינימלי הרבה פעמים יכול להיות נמוך אולם קצב הפריימים עלול להיות גבוהה וזמני הפריימים אחידים למדי. לכן איפה שאפשר אנסה לכלול את ערכי ה-0.1% Low וה-1% Low במקום, אשר הומרו מזמני פריימים ב-ms לקצב פריימים ב-FPS.

נתחיל עם מבחן סינתטי, כלי ה-3DMark המפורסם.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

במבחן ה-Fire Strike Extreme ה-RX 470 של ASUS הציג כ-55% יותר ביצועים מה-R9 270X הישן ו-13% פחות מה-GTX 970, אולם במבחן ה-Time Spy הפער בין ה-RX 470 ל-R9 270X עלה ל-79%, בהשוואה ל-GTX 970, ה-RX 470 הציג תוצאה נמוכה ב-4% בלבד.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

Battlefield 1 לא דורש יותר מדי הכרות, הכותר האחרון בסדרת Battlefield מביא אותנו לסביבה הוותיקה של מלחמת העולם הראשונה לצד חוויה ויזואלית מצוינת בזכות מנוע ה-Frostbite המתקדם של החברה, אשר לראשונה מגיע עם תמיכה ב-DX12 לצד DX11. מבחינת הביצועים ב-DX11 ה-FPS הממוצע לכל שלושת הכרטיסים היה מעבר ל-60FPS ב-Ultra וברזולוציה שגבוהה במקצת מ-1080p, למרות שכן אפשר לראות שה-RX 470 סבל קצת יותר מנפילות FPS.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

ב-DX12 המצב טיפה משתנה, כל כרטיסי המסך מאבדים אחוזים בודדים מבחינת ביצועים, אולם ה-RX 470 מציג הפעם FPS ממוצע טיפה גבוהה מה-GTX 970, תוצאות ה-0.1%Low של ה-RX 470 ירדו בצורה דיי ברורה במבחן הזה, אולם אחת האפשרויות היא שמדובר על הצורה בא המשחק טוען מידע גרפי שלפעמים עלולה להביא לנפילת FPS ועשויה להשפיע על חלק מההרצות של המבחן. סך הכל, לפחות עם מעבד ה-7700K שלנו מצב ה-DX12 הציג תוצאות פחות טובות בכל כרטיסי המסך שבדקנו, כך שבשורה התחתונה ב-Battlefield 1 ה-RX 470 הציג ביצועים קרובים למדי ל-GTX 970 שעלה כמעט פי שניים בהשוואה כאשר היה משווק.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

Hitman חזר אלינו בשנת 2016 במתכונת של פרקים קטנים אשר מהווים כל אחד שלב במשחק ברצף כרונולוגי, כל שלב מביא לנו מפה מפורטת וגדולה למדי לצד דרכים מגוונות להצליח במשימה, המשחק מתבסס על מנוע ה-Glaciar הייעודי של החברה בגרסה מעודכנת עם תמיכה בהרבה מהטכנולוגיות האחרונות, כולל תמיכה ב-DX12 והפך לכותר מצליח למדי בשנת 2016, השלב הנבחר הוא Paris (הפרק הראשון בסדרה) שכן הוא זורק אותנו ישירות לסביבה עמוסה ועשירה מבחינה גרפית. אחרי שב-Battlefield 1 ה-RX 470 היה מאחורי ה-GTX 970, הפעם התמונה משתנה למדי, מנוע ה-Glaciar בהחלט עושה עבודה מעולה בניצול החומרה של המחנה האדום כאשר ה-RX 470 מוביל על ה-GTX 970 עם FPS ממוצע גבוהה ב-20%, כאשר גם זמני הפריימים הגבוהים ביותר שנמדדו, היו נמוכים יותר ב-RX 470, ולפיכך קצב הפריימים הנמוך, והנמוך ביותר שנמדד היה גבוהה יותר, כך שבכותר הזה חווית המשחק עם ה-RX 470 טובה משמעותית מזאת של ה-GTX 970, ואף קרובה למדי ל-GTX 1060 היקר משמעותית.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

Deus Ex: Manking Divided, משחק ההמשך ל-Human Revolution שיצא ב-2011, הגיע אלינו ב-2016 ובהחלט הצליח לא רע בשוק, המשחק עצמו משתמש במנוע ה-Dawn שפותח למשחק, כאשר בבסיס מנוע ה-Dawn גם הוא מתבסס על מנוע ה-Glaciar 2 שעבר רשימה ארוכה של שינויים ועדכונים לטובת כותר עדכני ל-2016, המשחק תחילה שוחרר עם תמיכה ב-DX11 בלבד, אולם קיבל תמיכה ב-DX12 בעידכון מספר שבועות אחרי ההשקה של המשחק. היות הקרבה הטכנית (יחסית) ל-Hitman, לטעמי אין זה מפתיע שהביצועים שאנחנו מקבלים מראים את ה-RX 470 שוב פעם באור חיובי בהשוואה ל-GTX 970, עם קצב פריימים ממוצע גבוהה ב-25%. המבחן בוצע עם כלי ה-Benchmark המובנה של המשחק במקום בהקלטה בזמן אמת של קטעים ספציפיים מספר פעמים על כרטיסי המסך השונים, לכן אין בגרף את ערכי ה-0.1% וה-1% שהצגתי מקודם, אלא רק את ה-FPS המינימלי שמספק המשחק אחרי סיום המבחן.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

The Division היה אחד מהמשחקים המצופים ביותר של Ubisoft לשנת 2016, המשחק יצא והביקורות הפושרות לא איחרו לבוא, אולם מבחינה גרפית מדובר על כותר מרשים בהחלט, בנוסף קיבל המשחק עדכונים רבים, כולל עדכון גדול למדי אשר הביא תמיכה ב-DX12. השתמשתי גם פה בכלי ה-Benchmark המובנה שנחשב למעולה, אולם החיסרון הוא שאנחנו מוגבלים לקצב הפריימים הממוצע.
הביצועים במצב ה-DX12 משתנים מכרטיס לכרטיס, למשל כאשר ניסיתי את מצב ה-DX12 על כרטיס RX 480 (לא במבחן) קיבלתי תוספת ביצועים נאה מ-53FPS במצב DX11 ל-57FPS במצב DX12, אולם נראה שלפחות בשלושת הכרטיסים שכללתי במבחן הפער היה מזערי למדי, כאשר היחיד שבאמת הציג שינוי היה ה-GTX 970 שהציג כ-4FPS פחות במצב DX12 בזמן ששאר הכרטיסים נשארו במרווח נמוך משמעותית בין מצבי המשחק השונים.

The Division לא דורש יותר מדי זיכרון גרפי, אז כללתי גם את ה-R9 270X במטרה להציג את הפער בין הכרטיסים בלי שנפח הזיכרון הקטן של ה-R9 270X יהווה מגבלה גדולה עוד יותר, התוצאה? ה-RX 470 הציג תוצאה גבוהה ב-82%, פער שרק יגדל ברוב המשחקים היום, אשר דורשים הרבה מעבר ל-2GB – גם ברזולוציות הנמוכות. מדובר על מדד ביצועים טוב למדי גם לבעלי ה-R7 370, כרטיס מסך המבוסס על ליבת ה-Pitcrain Pro החלשה אף יותר מליבת ה-Pitcrain XT ב-270X, ליבות שהגיעו במקור בכרטיסי ה-HD7870 לליבה המלאה וה-HD7850 לליבת ה-Pro החלשה יותר (אם כי בתדרים נמוכים, שאת רובם ניתן לצמצם בהמהרה)

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

עוד משחק פופולרי למדי הפעם משנת 2015, The Witcher 3 זכה לביקורות אוהדות במיוחד מעבר לכך שגם מבחינה גרפית אנחנו מקבלים כותר מעולה, מבחינת ביצועים פעם נוספת ה-RX 470 ממש מאחורי ה-GTX 970, כאשר באופן מפתיע, קצב הפריימים הנמוכים (ה-1%) היה הגבוהה ביותר, אף מעל ה-GTX 1060 החזק והיקר יותר, זאת למרות שקצב הפריימים הממוצע היה מעט מתחת לרף ה-60FPS שאנחנו מחפשים, ופחות משני הכרטיסים האחרים.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

הכותר האחרון ברשימה הקצרה הוא Rise of the Tomb Raider, כותר שיצא ב-2015 לקונסולות האחרונות של מייקרוסופט, אולם הגיע למחשב רק מספר חודשים לאחר מכן, בתחילת שנת 2016 (ולקונסולת ה-PS4 של סוני רק בסוף אותה השנה) אבל הגרפיקה לא מגיע בחינם, זהו גם אחד המשחקים הכבדים ביותר בשנתיים האחרונות, במיוחד מפת ה-Geothermal Valley שהשתמשתי בא לצורך הבדיקה (ולא בכלי הבדיקה הפנימי של המשחק), בנוסף המשחק קיבל במשך השנה האחרונה מספר עדכונים אשר הביאו תמיכה ב-DX12 ובהמשך שיפרו את התמיכה ב-API החדש עם טכנולוגיית ה-Async Computing ועוד.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

בהגדרת ה-High לצד שימוש ב-DX11 שני הכרטיסים של NVIDIA צמודים למדי, כאשר ה-RX 470 מציג ביצועים נמוכים יותר, המעבר ל-DX12 מביא שיפור ביצועים גדול ומבורך לכל שלושת כרטיסי המסך, כאשר הפעם קצב הפריימים הממוצע של ה-GTX 1060 פותח פער קטן על פני ה-GTX 970, אולם ה-RX 470 עדיין נשאר מאחורי ה-GTX 970 מבחינת הביצועים בכל הגזרות, ב-DX11 ה-GTX 970 הציג FPS ממוצע גבוהה ב-14% וב-DX12 הפער גדל טיפה ל-16%, כאשר ב-DX12 ה-GTX 970 הצליח לספק FPS ממוצע מעל ל-60FPS, תוך כדי שה-RX 470 לא הצליח להגיע למטרה הזאת.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

ההיבט הבעייתי של ה-RX 470, ובעצם כל כרטיס מסך עם נפח מוגבל של זיכרון בא לידי ביטוי כאשר רוצים לשחק בהגדרות הגבוהות ביותר במשחק עם דרישות זיכרון גדולות כגון מצב ה-Very High של RotTR, שבהחלט דורש מעל מעל ל-4GB, באופן מפתיע ה-RX 470 התמודד בצורה גרועה משמעותית עם המחסור בזיכרון RAM אפילו בהשוואה ל-GTX 970, אשר כידוע כתוצאה מבקר זיכרון מנוטרל חלקית רק ה-3.5GB הראשונים זמינים באופן מלא, ואילו ה-512MB האחרונים אטיים הרבה יותר, בנוסף בגלל אותו בקר זיכרון מוגבל כרטיס המסך לא מסוגל לכתוב לשתי המחיצות בו זמנית (אם כי כן לקרוא), לכן ציפיתי מה-RX 470 להתמודד עם המשימה בצורה טובה יותר מה-GTX 970 היות ולפחות כל ה-4GB זמינים ובמהירות מלאה, אולם דווקא זה ה-RX 470 שהציג בכל שלושת ההרצות של המבחן נפילה עצומה ל-2FPS באותה הנקודה, נמוך משמעותית מהתוצאה של ה-GTX 970. בו זמנית שה-GTX 1060 בגרסת ה-6GB הציג ביצועים תקינים למדי.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

המעבר ל-DX12 במידה מסוימת מציג לנו תוצאות הגיונית הרבה יותר בהתנהגות של ה-RX 470 וה-GTX 970, כמובן שהמשחק עדיין דורש כמות גדולה משמעותית של זיכרון, ומעבר למה שיש לשני כרטיסי ה-4GB להציע, הפעם ה-RX 470 מציג FPS ממוצע גבוהה משמעותית מה-GTX 970, כאשר גם קצב הפריימים הנמוך (ה-1%) היה גבוהה במקצת, וקצב הפריימים הנמוך ביותר (ה-0.1%) היה דומה למדי לזה של ה-GTX 970. במקרה של ה-GTX 1060, לטעמי נראה שגם הוא מגיע לגבולות הזיכרון הגרפי שלו ב-DX12 ללא האופטימיזציה ע"י הדרייברים של החברה.

ביצועים תרמיים, תדרים והמהרה

כמו שראינו כרטיס ה-RX 470 בגרסת ה-STRIX לא מגיע עם קירור מסיבי במיוחד, אולם אנחנו כן מקבלים זוג מאווררים גדולים למדי, וקירור DirectCU אשר אמור לפזר את החום בצורה יעילה מהליבה. כך שעם פרופיל המאוורר המובנה ב-BIOS של כרטיס המסך אנחנו מקבל עקומה רעש מקובלת למדי בלי להתפשר על הטמפ' של כרטיס המסך, אולם הדבר הופך לפחות מעניין כאשר מסתכלים על תדר הליבה הגראפית בזמן עבודה.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

אחרי בדיקה של מספר משחקים מהספריה שברשותי, מצאתי ש-The Division באופן מפתיע הוא אחד המשחקים הכבדים ביותר שבדקתי על כרטיסי AMD, דבר המאפשר לבדוק את תדרי העבודה של הכרטיס בצורה הטובה ביותר, והתוצאה עם ה-RX 470 בגרסת ה-STRIX ממש לא מרשימה.

הכרטיס הגיע אליי כאשר פרופיל ה-"OC" פעיל, הפרופיל הגבוהה מבין השניים עם תדר עבודה של "עד ל-1270MHz" ובזמן שעם רוב המשחקים ראיתי תדרים קרובים יותר ל-1200MHz, דבר שבעצמו הוא לא נתון מרשים, אולם ב-The Division התוצאה הייתה גרוע אף יותר, הרצתי את המשחק במשך כ-עשר דקות עם GPU-Z עוקבת אחרי נתוני כרטיס המסך, וכפי שניתן לראות מהתמונה התדר הממוצע היה 1161MHz, לא קרוב לתדר העבודה הצפוי מכרטיס המסך.

הסיבה לכך היא הגבלה אגרסיבית על צריכת החשמל של כרטיס המסך, כפי שניתן לראות באותו תצלום המסך, צריכת החשמל שהכרטיס מסך מדווח לליבה הגרפית בלבד עמד על כ-95W, זה בלי לקחת בחשבון את זיכרונות ה-GDDR5 של כרטיס המסך ושאר הרכיבים, אשר ביחד יביאו את הצריכה של כרטיס המסך, כנראה לאזור ה-120W. מה שמחזיר אותי להספקת החשמל של הכרטיס, עם חיבור 6P שמתכונן לספק עד ל-75W, ביחד עם חיבור ה-PCI-E 3.0 x16 אשר מספק עוד 75W, כרטיס המסך אמור לספק לנו כ-150W, כך שבטוח נשאר לנו עוד קצת מרווח בטחון כדי לקבל ביצועים טובים יותר.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

 
הפתרון המצופה הוא לעלות את ה-PowerTarget, מטרת ההספק של כרטיס המסך מ-100% בברירת מחדל למקסימום האפשרי, העומד על 150%, אחרי שעשינו את זה וניגשו ל-The Division פעם נוספת, אפשר באמת לראות שצריכת החשמל של הליבה הגרפית לבד עלתה מ-95W בממוצע, ל-140W בנקודה הגבוהה ביותר, וכרטיס המסך באמת מגיע לתדר המוגדר של 1270MHz, אולם זה מכניס אותנו לבעיה אחרת לגמרי, נפילות של כמה שניות כל פעם בתדר העבודה ל-300MHz, התדר הנמוך ביותר של כרטיס המסך, מה שכמובן מוריד את ה-FPS למספרים היחידים, דבר שלדעתי קשור ישירות לתצורת הספקת החשמל הכרטיס בשילוב עם הגבלות נוקשות על צריכת החשמל של הכרטיס כדי לא לעבור את תקני ה-PCI-E. במצב הזה אנחנו גם רואים את הטמפ' עולות לכמעט 70c מעלות ומהירות המאוורר עולה במקצת ל-60% ואתה עוד טיפה רעש.

כך שבמצב הזה אנחנו תקועים בין תדר עבודה נמוך מהמוצהר בכותרים קלים יותר, ונמוך עוד יותר בתדרים כבדים יותר כגון The Division, לבין תדר Boost מלא ל-1270MHz עם סיכוי לנפילות ל-300MHz כאשר המשחק מנצל את הליבה הגרפית בצורה מיטבית וצריכת החשמל עולה כמו ב-The Division.

אם כך, אנחנו נכנסים להיבט ההמהרה בבעיה, תדר הבסיס של ה-STRIX כבר מומהר ב-64MHz בהשוואה לגרסת ה-רפרנס של ה-RX 470 וגם לתדר הזה יש בעיה להגיע, איך נצליח להמהיר את הכרטיס מעבר לזה?

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

 
ראשית אציין שהמהרה היא באחריות המשתמש, מעבר לכך תוצאות ההמהרה משתנות בין כרטיס לכרטיס, גם מאותו הדגם, ולכן אין להסתכל על הנתונים האלו כבסיס ל-OC, מדובר על תהליך של ניסוי וטעיה עם תוצאות שונות בין השבבים השונים.

בנוגע להמהרה, בשימוש עם Unigine Heaven Benchmark הגעתי לתדרים גבוהים למדי, 1410MHz לליבה, לצד המהרה מרשימה למדי של הזיכרונות, מ-1650MHz שהביא את מהירות הזיכרונות ל-6.6Gbps, ל-1950MHz אשר מביאה את הזיכרונות ל-7.8Gbps, המהרה של כמעט 20% לתדר הזיכרונות. עם ההמהרה הזאת 3DMark רץ בלי בעיה כך שקיבלנו את התוצאות הבאות.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

כפי שאפשר לראות רק העלאת ה-Power Target הוסיפה תוספת לא רעה לביצועים סך הכל, כאשר תוספת ה-OC הביאה אתה עוד תוספת ביצועים נכבדת, כך שה-RX 470 בהחלט מציג פוטנציאל לביצועים טובים יותר.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470 בביקורת

 

כשניסיתי לחזור על ה-Benchmark ב-The Witcher 3, ה-RX 470 בהחלט מראה לנו תוצאה מרשימה, 17% תוספת ביצועים בהשוואה למצב המקורי שבו התדר מוגבל בצורה דרסטית, כאשר גם קצב הפריימים הנמוך, ה-1% עלה בצורה משמעותית ב-16%, הרבה מעל ה-GTX 1060 החזק משמעותית.

אולם כמו שציינתי מקודם עם הספקת החשמל המוגבלת שהכרטיס מאפשר לנו, זה לא מפלצת ה-OC שרצינו, 3DMark ו-The Witcher 3 הם לא המשחקים הכי כבדים מבחינת מאמץ מלא של כל חלקי הליבה ולפיכך צריכת חשמל גבוהה, היות בשתי הבדיקות האחרונות הכרטיס מדווח על קרוב ל-140W צריכת חשמל לליבה הגרפית, ביחד עם שאר הרכיבים אנחנו כבר חורגים מצריכת החשמל המקסימלית לכרטיס כזה , שאמורה להיות כ-150W, כשנכנסים למשחק כגון The Division שרק מהעלאת ה-PowerTarget הציג נפילות ל-300MHz, כנראה בגלל הסיבות שציינתי בדיוק עכשיו, ה-OC רק מקצין את התופעה ומביא לנעילה של המחשב.
כך שבשורה התחתונה, הופתעתי מהליבה הגרפית והזיכרונות לטובה בזכות התדרים הגבוהים שהשגתי, עקרונית בלי לגעת במתח, אבל הגבלות החשמל של הכרטיס מאוד מורגשות פה ומאוד מקשות על המהרה כלשהי של הכרטיס.

ניגון מדיה

ה-RX 470 מגיע עם מנוע מדיה מעודכן לגמרי, כמו שאר הכרטיסים במשפחת ה-Polaris החדשה, אנחנו מקבלים תמיכה ב-HEVC 10Bit, HDR וברמת החומרה גם ב-VP9, אולם האחרון הובטח להתווסף בעדכון דרייבר עתידי על ידי AMD, שעדיין לא הגיע.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

 

בכל הנוגע לניגון HDR המצב עדיין קצת בעייתי על ה-PC והתמיכה התכנתית שלא בדיוק שם עדיין, אבל כן ניסיתי לנגן ריפ UHD כדי לראות איך כרטיס המסך יתמודד עם זה, ולא נתקלתי בבעיה, הוידאו הגיע עם Bitrate של כ-67Mbps בטווח הצבעים BT.2020, והתנגן ללא קושי, גם כאשר ניסיתי להשתמש ב-MadVR וההמרה שלו מ-HDR ל-SDR (כמובן עם שאר האפקטים מכובים), לא נתקלתי בגמגום כלשהו מצד הנגן.

כרטיס מסך ASUS STRIX RX 470

לסיכום

אחרי תקופה עם ה-RX 470 בגרסת ה-STRIX של ASUS, קצת קשה לי לראות למי מיועד כרטיס המסך הזה.
מצד אחד אנחנו מקבלים כרטיס מסך מסדרת ה-STRIX שאמורה להציב ביצועים במקום ראשון, מצד שני החברה סירסה את הכרטיס עם מערכת הספקת חשמל מוגבלת למדי שמביאה להגבלה אגרסיבית של התדרים, מה שכמובן פוגע בביצועים, וכל סיכוי להמהרה מתקדמת, גרוע יותר אפילו כאשר מנסים לכוון לתדר ה-Boost מהמפעל שעומד על 1270MHz אנחנו נתקלים כבר בקשיים.

בשורה התחתונה כן ראינו שה-RX 470 מסוגל לביצועים טובים למדי בשביל המחיר, ולמשתמש הממוצע ה-STRIX כנראה יהיה מעל ומעבר, כרטיס שקט למדי עם ביצועים לא רעים ברוב הכותרים, אולם למי שמחפש את הכרטיס עם הכי הרבה ביצועים/מחיר, לטעמי גרסת ה-STRIX היא כנראה לא הבחירה הראשונה.

מחיר: 1100 ש"ח.

מערכת הבדיקה הורכבה באדיבות (לפי סדר ABC): 

ה-i7 -7700K, מעבד המיינסטרים העוצמתי בשוק

ה-i7 -7700K, מעבד המיינסטרים העוצמתי בשוק

ה-i7 -7700K, מעבד המיינסטרים העוצמתי בשוק

ה-i7 -7700K, מעבד המיינסטרים העוצמתי בשוק

ה-i7 -7700K, מעבד המיינסטרים העוצמתי בשוק

ה-i7 -7700K, מעבד המיינסטרים העוצמתי בשוק


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

9:00
  /  
26.03.2017
  
מאת: IamEzio

1