בריחה ממשחקים: ראיון עם הבעלים של אלנבי 28

מה הופך את חדר הבריחה "אלנבי 28" לחדר מוצלח כל כך ומה הקשר בין חדרי בריחה לגיימינג?


חדרי בריחה הם בדיוק כמו משחקי וידיאו ברוב המקרים וחלקם הם משחקים של ממש, בייחוד ב-VR. השחקן הוא השחקן (אנחנו), וקיימים מפתחות ומנעולים וצריך לחבר ביניהם כדי להתקדם. אפשר להסתכל על זה כמו משחקים מז'אנר הקוואסט של שנות ה-90. לפעמים יש במשחק הוידיאו דמויות שאינם נשלטות על ידי השחקן (NPC) שאפשר לדבר איתם ולקבל רמזים למפתח, גם בחדרי בריחה יש דמויות כאלו והם נקראות המפעיל או השחקן.

זה לא סוד שגיימרים ירגישו ממש בבית בחדר בריחה, אבל גם אנשים שאינם גיימרים יהנו. הגיימר בחדר הבריחה תמיד ינסה לחשוב על זה בתור משחק, יש מולו מכשול שהוא צריך לעבור אותו, ממש כמו במשחק האהוב עליו. לפעמים יש אויבים כמו זומבים, ערפדים, רוצחים, שדים ועוד.. תלוי בחדר. תת-ז'אנר הוא חדר בריחה-אימה בו יש את אלמנט הבריחה בחדר, אבל יש בו גם משהו מאיים שמספרים לשחקן ש"אם לא תצא תוך 60 דקות, תמות!", או משהו אחר. אלנבי 28 מכיל בתוכו אלמנטים משני הסוגים.

באתר החברה נרשם:
"אנו רוצים להזמין אתכם ,למסיבה הסגורה של "אלנבי 28"- מועדון הכי מסתורי בתל -אביב משקה הבית המיוחד שלנו יהפוך את ה60 דק' שלכם לחגיגה על חושית , איפה שהדימיון והמציאות יתאהבו ויגבירו את הפחד מהלא נודע… המחשבה האם זה אמת או משחק לא תעזוב אתכם עד הסוף אז מה באמת מתרחש במסיבה הסגורה של "אלנבי 28" את זה אנחנו לא מגלים, בואו ותחוו בעצמכם.", יש בזה משהו קצת מאיים. לא אגלה לכם דבר מהחדר רק אומר שהוא מאוד מיוחד ושונה ממה שהכרנו.

בריחה ממשחקים: ראיון עם הבעלים של אלנבי 28 ולמה הוא כל כך מוצלח?

גם פה המטרה היא להשיג מפתחות (King's Quest VI)

החדר מאוד פופלרי, בלי הרבה פרסום. רוב הפרסום שנתקלתי בו הוא מקבוצות הפייסבוק:
"חדרי בריחה ישראל ", בו כל אדם שהיה בחדר מספר שהוא החדר "הכי טוב שאי פעם הוא היה בו". אם תרצו ללכת לחדר הזה תצטרכו כנראה להזמין אותו לפחות שבוע מראש, אלא אם אתם לא עובדים או ישנים כי ישנם ימים בו החדר מקבל שחקנים עד 3 לפנות בוקר. ניר, אסקייפר מנוסה עם מעל ל-40 חדרים באמתחתו, כתב: "למה ההייפ ההיסטרי? ובכן, כל מה שקורה במועדון הזה פשוט מפתיע אותך. חצי משחק בזבזנו בלהגיד ״וואו״ על החידות, העיצוב ועומק המחשבה. מבחינת החידות, ראיתי רעיונות דומים בחדרים אחרים, אבל רמת הביצוע והמימוש של החידה היה פשוט שונה וייחודי". הוא מסיים: "אמ;לק – רוצו, טוסו, וקחו בחשבון שמהחדר הזה יהיה קשה לעשות חדרים אחרים."

אז מה הופך את אלנבי 28 לכל כך מיוחד? אני מניח שמספר גורמים: האווירה, השחקן, הסיפור, החידות המעניינות אבל יותר מזה הישיבה בסוף החדר עם הבעלים, גיא קימיאגרוב, בו מדברים מה הרגשתם בחדר? מה אהבתם? מה פחות אהבתם? הוא מתייחס לטענות שעולות, לפוסטים שעולים, לביקורות שעולות וכן הלאה. שאני וחברי עשינו את החדר וכתבנו ביקורת, גיא לא נשאר חייב והתקשר אלינו (ב-12 בלילה) להסביר את העניין ולברר את הסוגייה. רואים שיש לגיא אהבה רבה לחדר והוא רוצה שכולם יהנו בו. החוויה בחדר הייתה עבורי מאוד ייחודית ובשילוב השיחה איתו החלטתי (גילוי נאות: על דעת עצמי) לעשות ראיון בנושא, הנה הוא לפניכם.

בריחה ממשחקים: ראיון עם הבעלים של אלנבי 28 ולמה הוא כל כך מוצלח?

סמטה חשוכה, ממש כמו במשחק וידיאו (הלובי של אלנבי 28)

אור: היי גיא ומה שלומך? אני שמח שהסכמת לעשות איתי את הראיון הזה, אני יודע שאתה מאוד עסוק בחדר הבריחה: אלנבי 28. זה נכון שאתה שם כמעט כל הזמן?

גיא: היי אור. עדיין לא מעכל שאתה הולך לשאול אותי שאלות על "אלנבי 28", שעד לפני 8 חודשים היה רק "נכס להשכרה".
ראית את מערכת ההזמנות? אז אני כאן הרבה לפני המשחק הראשון והרבה הרבה אחרי שהשחקנים והמפעילים הולכים הביתה. אני רוצה לוודא שהכל מוכן לקראת יום משחקים. החדר פתוח לקהל פחות מחודש, מאות אנשים עוברים בחדר בשבוע, אם לא נהיה עם היד על הדופק, יגיעו התקלות. מספיק שחידה אחת תיתקע באמצע המשחק, החוויה תהפוך ממצויינת למבאסת. וזה רק הקטע הטכני. השחקנים והמפעיל עוקבים אחרי כל שלב של המשחק ומוכנים להגיב בכל רגע..
זה באמת הבייבי שלי. אני רוצה שהאנשים יהנו, יש מספיק אנשים שיפעילו את המשחק אבל חשוב לי לעקוב מקרוב אחרי כל מהלך, לוודא שהאנשים בתוך המשחק גם רגשית.

אור: הצלחת החדר חשובה אבל לא בכל מחיר. לפני הכל, איך בכלל התחיל הרעיון של חדר בריחה? עשית בעצמך חדרי בריחה בעבר?

גיא: אני ואישתי התאהבנו במשחק בדיוק לפני שנה.. עשינו כשלושים חדרים בארץ ועוד 3 בחו"ל. ההחלטה לבנות חדר משלי נולדה מיד לאחר המשחק הראשון. אז היו בארץ כשישים חדרים. אני וויקה התחלנו לפנטז, הייתי תמים, חשבתי שב-150 אלף ש"ח אבנה שלושה חדרים והם יהיו הכי טובים בארץ והכי מושקעים בארץ. אולי אתה שואל איך בכלל נתתי הערכה כזאת?
בתור אחד שבחיים לא ניהל פרויקט בניה או אפילו שיפוץ לפני כן. מצחיק אה? מה לעשות? אמרתי כבר שהיינו תמימים?

אור: קשה להקים חדר בריחה כמו אלנבי 28?

גיא: זה הפרוייקט הכי מורכב שעשיתי בחיי בדרך הכי לא שגרתית, לא הגיונית ועם מלא זיגזוגים. הכל קרה במהירות הבזק ומצד שני נמשך כמו נצח.

כמה ימים אחרי שאושרה ההלוואה, עזבתי את העבודה. יומיים אחרי כבר השכרתי נכס ומיד טסתי לחו"ל במטרה להכיר קצת את התחום מחוץ לגבולות ארצנו הקטנטונת. שם גם קניתי את התסריט הראשון שלי עם תכניות בניה מוכנות. עד כאן מעולה, מכאן והלאה הכל רק הלך והסתבך. חוזה השכירות בוטל בגלל שכנים רועשים, אז מצאתי את עצמי בסיטואציה מאוד מאוד מורכבת.. הדד ליין לתסריט נקבע ליוני אבל כרגע נכס אין. הוצאות יש, הכנסות אין. מהבוקר עד הערב אני והקטנוע בערי גוש דן (בלי מזגן) מחפשים את הנכס המתאים וכלום… לא מצליח למצוא את הנכס שיתאים. הרגשה של ריצה במקום. בעשרים ליוני סימנתי קו אדום. אם לא אמצא נכס עד סוף יוני, אני מוותר. אלה היו כבר ימי השלמה עם כשלון. גם אם הייתי מוצא כבר נכס, כמעט ולא נשאר כסף כדי לבנות חדר טוב ומושקע ועם תחזית כזאת למה אני צריך את זה?

ב27.07 אני מוצא את הנכס, ב 29/07 חותם על חוזה שכירות

תקשיב, התרגשתי עוד לפני שנכנסתי פנימה. הגעתי למקום עם פבל קרלין, המעצב המבריק שליווה את הפרויקט ותרם הרבה מעבר לעיצוב. עשינו סיבוב של 5 דקות בתוך הנכס, זה הספיק כדי להבין שיש לנו את הנכס המתאים. מה שלא מתאים לכאן זה התסריט. התרוצצתי כמו מטורף בתוך הנכס וצעקתי "פבל, אנחנו חייבים לבנות מועדון. בוא נוותר על התסריט. אני אכתוב חדש".
הוא כמו תמיד הנהן עם הראש ואמר "תרגע, תרגע, עד שתכתוב תסריט חדש ותכין תכניות בנייה, ייקח עוד חודשיים. עד אז, תהיה עם מינוס בבנק וישארו רק הפנטזיות על המועדון שלך"
אישתי אמרה שהשתגעתי ושאין סיכוי. הם באמת צדקו, סיכויים לא היו פה.
נדלקתי על הרעיון, אך בלי התמיכה של ויקה, לא הייתי ממשיך. סיכמנו שנדבר ונחליט סופית בעוד שלושה ימים. הקדשתי אותם לכתיבה. בוקר, צהריים, ערב, לילה… אני בתוך הנכס, חשמל עדיין אין, אני מוצף רעיונות, רק כותב וכותב.
אחרי שלושה ימים הראתי את ה"תסריט" לאישתי, ראיתי את החיוך על פניה ואז היא אמרה, "זה אלנבי 28". לך תתווכח עם נשים.. אמרה, עשיתי

אור: זה נשמע ממש כמו סיפור סינדרלה, איך בסוף החדר קם?

גיא: שמעת פעם על פרויקט שנבנה במקביל להכנת התכניות לבנייה? כל מי שהסתכל מהצד על התהליך, הרים גבה.. כתבתי בלילה, בנינו בבוקר. סימנתי לאנשי גבס איפה לבנות קיר עוד לפני שהיו חידות ולפני שידעתי מה בדיוק הולך להיות שם. עד שהם בנו את הקיר, בינתיים דמיינתי בראש איפה אני רוצה את הקיר הבא. בפרויקט מהסוג הזה, חייבים לעבוד בתיאום מדוייק עם מספר אנשי מקצוע ולדעת בדיוק מתי אחד מפסיק והשני ממשיך, כאשר השלישי בינתיים מתכנן כדי שאדע מה להגיד לרביעי שיכנס לעבודה. אז פתאום ביחד עם הראשון מבינים שחייבים לעשות הכל הפוך.

הצלחתי לגייס סכומים אדירים לטובת המשך הפרויקט. את הרוב בזכות המשפחה ומספר חברים שפשוט באו והציעו ונתנו גם כשלא ביקשתי.

הגעתי לנקודת סיום בנייה עם 0 ש"ח מזומן ועדיין התעקשתי על עוד ועוד הרצות כדי להימנע מזירוז יתר… מה שעלול היה להביא לתקלות ולחוסר זרימה בחדר ואז את מי זה היה מעניין, מה אני מספר לך פה? האשמה כולה תהיה עלי, וגם החובות!
בסוף החדר קם וזה באמת באמת נס.. דרך אגב, בתפילותיי הרבות לעושה הנסים, הבטחתי שאפסיק לעשן ברגע שייכנס הלקוח הראשון.
אל תשאל אותי עכשיו: "נו, הפסקת???" פשוט תהיה בטוח שלא אתחיל יותר ואולי בזכותך זה גם יהיה מסמך כתוב עם עדים.

אור: (מחייך) האם יש אלמנטים בחדר שעברת בילדות? לא נגלה כלום על הסיפור וה"מסיבה הסודית", אבל נראה שהתמה מאוד אישית, לא?

גיא: מאוד אישית. והאמת היא שרק עכשיו, ביחד עם השאלה שלך אני מבין שדרך החדר מצאתי דרך לשתף אותכם במה שעבר עלי בילדות.

בריחה ממשחקים: ראיון עם הבעלים של אלנבי 28 ולמה הוא כל כך מוצלח?

גיא קימיאגרוב – המוח ההוגה והבעלים של "אלנבי 28"

אור: זה באמת מעניין איך דברים מתקשרים אחד לשני. כל הביקורות כולם מדברות על השחקן. לא כל החדרים מכילים שחקן, מדוע היה לך חשוב שחקן? כמה אתה חושב שהוא מוסיף לחדר?

גיא: לחדר עם שחקן יש מספר משמעויות. תוספת שחקן, היא יקרה מאוד, יהיה לנכון להגיד אפילו שזו ההוצאה השוטפת הגבוהה ביותר ואני מכיר חדרים שמחזיקים 2 מפעילים על 3 חדרים.. רוצה דוגמא יותר קיצונית? אני מכיר מתחם עם מפעיל אחד ששולט על שלושה חדרים. ודרך אגב זה לא בהכרח רע, לפעמים זה תלוי בקונספט של החדרים.

אני מגיע עם אהבה ענקית לתיאטרון והשאיפה העיקרית שלי היא ליצור חווית בריחה ריאליסטית. לטעמי, חדר עם חידות, זהו חדר חידות וחדר בריחה, זהו חדר שצריך לברוח ממנו ותוך כדי לפתור חידות. כדי להניע אדם לבריחה, חייבים לייצר לחץ אמיתי, סכנה אמיתית ואווירה שלא מותירה זמן למנוחה בין חידה לחידה.

אני חייב להודות שישנם חדרים מעולים גם ללא שחקנים שמצליחים לייצר אווירה נהדרת.
מבחינת הרף הרגשי שאני שואף אליו, השתתפות שחקן היא הכרחית ואין מקום לקיצורי דרך.
אני לא נוהג להלל את אלנבי 28 בראיונות מהסוג הזה, לכן אדלג על חלוקת מחמאות לשחקנים. ברצוני לציין ברמה האישית שאני נהנה לעבוד עם האנשים האלה. בחרתי בהם כי הלב שלהם בחר אלנבי 28.

אור: אחת החידות הראשונות מאוד מאוד מקורית ולא נראתה בשום חדר. איך בכלל הצלחת לחשוב על חידה כל כך מקורית?

גיא: כל החידות נולדו בצורה ספונטנית ומכוון שכמו שציינתי קודם, התכנון והבניה התקדמו במקביל, אז גם חלק מהחידות נולדו בשלב מאוחר יותר. החידה שאתה מדבר עליה, מוקדשת לבן שלי, איתי, בן השנתיים. הוא ראה סרט מדע מצוייר ביחד עם אמא וכשחזרתי הביתה ויקה סיפרה לי בהתפעלות על העובדות שסיפרו שם, עשיתי אחד ועוד אחד, יצא שלוש.

אור: אנחנו נהנו בחדר, אישית אהבתי לשבת בסוף ולדבר על הדברים שאהבנו והאם יש הערות. מדוע חשובה לך הישיבה בסוף כל ריצה? האם אתה מקשיב להערות, רושם אותם ומיישם אותם?

גיא: בתפיסה שלי, המשחק הזה הוא סוג של דו שיח בין החדר למשתתף. בסוף המשחק, ברצוני להשתתף בשיח ולשמוע מה החדר משדר למשתתף ולתחושות שזה גרם לו. רמות לחץ במצבים מסויימים, רמות פחד, התרגשות, רמת החידות והאם היו רוצים להוסיף או להסיר משהו.

רק מהרשימות שהכנתי במהלך השיחות עם המשתתפים אחרי כל משחק אפשר לבנות חדר נוסף. אני אוהב את מה שאני עושה למרות שכרגע זה תופס את כל זמני.

אור: שורה תחתונה אלנבי 28 הוא חדר בעל נוף שונה בעולם "חדרי הבריחה" (דיעה אישית שלי), מתי יהיה לנו אלנבי 28 גרסא 2.0?

גיא: אתה לא יכול לראות אותי אבל אני מחייך.

אור: תודה רבה על הזמן שהקדשת לי, מאחל לך רק הצלחה ועוד המון חדרים כמו אלנבי 28.

גיא: תודה לך על הבמה וההזדמנות שנתת לי לשתף אותך במיזם האדיר הזה שמכלה את כל זמני אך מפיק לי אושר רב.

לסיכום: מי שקורא את הכתבה והיה בחדר, יודע כבר את מה שאני יודע: שהכל נכון והחדר, בפיקוחו של גיא, הוא חדר מיוחד במינו וגיא דואג שהוא ישאר כזה. אין בזה בכדי להוריד מחדרים אחרים, יש עוד מאות חדרים ברחבי הארץ, אך דעתי האישית היא שהישיבה שגיא עושה בסוף כל ריצה היא מה שמייחדת את החדר מעבר לרעיון ההתחלתי המיוחד. אז אם חדרי בריחה הם כמו משחקי וידיאו אז אלנבי 28 יכול להיות משחק מצליח במיוחד לגיימרים וגם לכאלו שלא. במקרה הזה הגיימרים, יאהבו בסוף הריצה לדבר על המשחק ולהציע רעיונות ל"מפתחים" (מפעילי החדר), כזה המקרה הוא עם אלנבי 28.

רמת חידות: 9
רמת מקוריות: 10
קשר בין תמה לחדר: 10
אלמנט אימה: קיים
קושי: מתאים גם למתחילים
כתובת: אלנבי 28, תל-אביב
בורחים: 3-8
מחיר: מתחיל ב-130 ₪ ל-3 בורחים ויורד ככל שמספר הבורחים עולה.
שחקן: יש

בשורה התחתונה:
חדר מאוד מיוחד, מתאים גם למתחילים. אומנם לא הכי זול אבל שווה את הסכום, מומלץ לקבוצות של 4 ומעלה.

ציון במספרים: 9.8

לאתר ההזמנות של אלנבי 28

בריחה ממשחקים: ראיון עם הבעלים של אלנבי 28 ולמה הוא כל כך מוצלח?

סוד הקסם? תהליך בקרת איכות מתבצע בסוף כל ריצה וניתן לכתוב על הקיר את ההתרשמות מהחוויה

לדיון בנושא: בריחה ממשחקים: ראיון עם הבעלים של אלנבי 28


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

17:00
  /  
11.04.2017
  
מאת: Or Kurts

1