האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

מאת: איתי חזום
25/07/2017 - 13:25



 
 
 

על היצרן 

Mo-Sound הם חברה קטנה מוינה באוסטריה, אשר הוקמה על ידי XIANE KANGELA ו- RONALD JAKLITSCH. רולנד היה האחראי על הרעיון של בניית רמקולים מחרסינה לפי תערובת ותהליך יצור משלו. כיום יש לחברה שלושה דגמים שונים: ה- Classic שיושב בתחתית, ה- Superior שזהה, אבל משתמש בדרייבר משודרג ובפסגה יושב דגם ה- Augarten שגם עושה שימוש בדרייבר משודרג, אבל גדול יותר יחד עם תיבה גדולה יותר. 

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

על הרמקולים 

כאמור, ה- Classic הם הרמקולים הבסיסיים של החברה. על פניו מדובר ברעיון פשוט למדי – דרייבר Fullrange בקוטר 3 אינץ' שמיועד להפיק את כל תחום התדרים למעט בס, ותיבה בצורת כדור אשר עשוייה מחרסינה בתערובת ותהליך יצור יחודיים לחברה. 

לכאורה לא מדובר פה על רעיון חדש, שכן רמקולים כדוריים כבר קיימים מספיק זמן וממספר יצרנים שונים. הרעיון של Mo-Sound נופל על התיבה היחודית שבאה לקחת את היתרונות של תיבה כדורית, אשר בעלת הכי פחות בעיות של דיפרקציה, ולשפר אותה. 

הרמקולים לא עושים שימוש בקרוסאובר, שכן יש רק דרייבר Fullrange אחד. אין גם מעגל של Baffle step Compensation, מה שאומר שהם יכולים לשבת על שולחן או שידה ו/או צמוד לקיר. יתרה מכך, Mo-Sound עמדו בפיתוי של לתכנן תיבת Ported על מנת לאפשר לדרייבר הקטן לרדת טיפה יותר נמוך בבס, והלכו במקום זה על תיבה סגורה, מה שמאפשר להם להימנע מהחסרונות של תיבת Ported ועל הדרך לשמור על "טוהר" התיבה אם תרצו. 

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

איכות הבניה של ה- Classic היא, איזו הפתעה, מצויינת. אמנם מדובר ברמקולים יחסית יקרים לסוגם, אבל בתמורה מקבלים משהו מיוחד שלא נראה או מרגיש כמו שום רמקול אחר בסגנון (כן, נקשתי עליהם כדי לוודא שזה באמת חרסינה). לכל רמקול מצורף בסיס נאה, גם כן מחרסינה, אשר מאפשר לכוון כל רמקול לזווית האידיאלית. מה שכן, כמו כל דבר שעשוי מחרסינה, באמת צריך להיזהר לא להפיל אותם בטעות, כי אחרת זה הסוף. 

מאחורי כל רמקול ישנה כניסה בודדת מסוג RCA, אשר מחליפה את הטרמינלים הקלאסיים. אמנם מדובר בפיתרון נאה ואלגנטי, אבל זה גם אומר שעכשיו הלקוח חייב לרכוש את הכבלים של Mo-Sound, שאמנם נראים ומרגישים איכותיים ואפילו כוללים נגיעה של חרסינה, אבל עדיין לא זולים. 

מבחינת גימור, ה- Classic מוצעים בלבן ושחור, כאשר אפילו הממברנה של הדרייבר תואמת לגימור החיצוני. מי שירצה להשקיע יותר עבור דגם ה- Superior יוכל לבחור מתוך היצע גימורים רחב יותר, בעבור תוספת תשלום. 

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

מדידות 

הגרף:

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד.
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency Response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות.
  • Impedance: על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה- Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבאסים), ועוד.

מקרא:

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.
  • ציר מאונך ימני: נתון העכבה באום (Ω).

סוגי גרפים:

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.
  • גרף שחור: מייצג את העכבה.

הערות:

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency Response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים.

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

Frequency Response: תוצאה יחסית מאוזנת וטובה לרמקול מסוג הזה. אמנם ישנו פיק חזק בתדרים הגבוהים, אבל לא רק שזה אופייני לדרייברים מהסוג הזה, אלא מכיון שמדובר ברמקול Fullrange אז הפיק הזה יורד בעוצמה מאד מהר ברגע שזזים לצדדים. כצפוי, ה- Classic לא מיועדים להפיק בס, בכלל, והם יורדים לאיזור ה- 115Hz שזה תואם את המפרט הטכני. 

Frequency Response Off Axis: כבר ברגע שזזים ל- 15 מעלות התחום הגבוה מתאזן כמעט לגמרי ונופל בחוזקה ככל שזזים לצדדים. שוב, תוצאה טובה לרמקול מהסוג הזה. 

Impedance: ה- Classic קלים להנעה וכוללים עכבה די שטוחה באיזור ה- עם פיק באיזור התהודה של הוופר.  

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

האזנה 

האזנה נעשתה בשני מצבים: 

  • בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים.
  • בחדר עבודה 3.2X3.2 מטר על שולחן מחשב גדול. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.
 

קודם כל צריך להבהיר כמה דברים בנוגע לרמקולים האלה. דבר ראשון, עדיין מדובר ברמקולים סאטאליטים, כלומר אם אתם רוצים לשמוע בס, כל סוג של בס, אתם תצטרכו סאבוופר. דבר שני, אם אתם רוצים לנצל את הרמקולים האלה ולהשתמש בהם בעוצמות האזנה בריאות, אתם חייבים להשתמש בפילטר High pass כזה או אחר על מנת לסנן את המעט בס שכן מגיע אל הדרייברים הקטנים, מה שאומר או שימוש בפילטר שבנוי בסאבוופר, או בפילטר שבנוי בציוד כמו רסיבר. דבר שלישי נוגע לצורה שבא ממקמים אותם, אבל תכף נגיע לזה. 

אחד הרמקולים שהכי אהבתי לשמוע בתערוכת האודיו של מינכן ב- 2016 היו מאד דומים ל- Classic, כלומר דרייבר Fullrange קטן בתיבה קטנה מיוחדת יחד עם סאבוופרים. היה בזה משהו "טהור" ולא קופסאתי כמו רמקולים סטנדרטים. ה- Classic במובנים מסויימים הזכירו לי את זה, פשוט ברמה יותר נמוכה. 

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

יש הרבה דברים לומר נגד רמקולים בסגנון הזה, אבל יש גם דברים טובים. בגדול? ה- Classic נשמעים כמו רמקולים, אבל נשמעים כמו רמקולים... המצגת מאד הומוגנית ומאוזנת, לא קופסאתית, ועם מספיק אוויר באוקטבות העליונות מבלי שהרמקול ישמע יבש מדי מצד אחד או בהיר מדי מצד שני. אמנם התדרים הגבוהים לא בהכרח נקיים כמו עם טוויטרים טובים, אבל בהתחשב בקונפיגורציה, מדובר בתוצר נאה. 

המידריינג' השתלב בצורה מושלמת עם התחום הגבוה, לא משהו כזה ברור מאליו, אפילו ברמקולים Fullrange שלא כוללים מספר דרייברים וקרוסאובר. שירה, וכלים במיוחד, נשמעו הכי טוב על הרמקולים האלה ואני מצאתי את עצמי יותר מאזין להקלטות איכותיות ויותר עדינות, מה שהתאים יפה. הבמה של ה- Classic לא רחבה במיוחד, אבל כן נשמעת מאוזנת. יותר אינטימית מאשר עוטפת הן כנראה המילים המתאימות. 

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

מי שרוצה לשלב את ה- Classic עם סאבוופר יצטרך לשים לב לשידוך. מאד מומלץ לבחור סאבוופר שעולה מספיק גבוה, לאיזור ה- 120-150Hz, על מנת להשתלב טוב עם ה- Classic, וכזה שמעניק תוצאה יחסית מאוזנת ולא מודגשת או מנופחת. לא חייבים סאב גדול, ממש לא, אבל כן מומלץ, עקב נקודת החיתוך היחסית גבוהה, שיהיה לכם גמישות בכל הקשור למיקום של הסאבוופר. 

העיצוב של ה- Classic והתצורה של הבסיס שלהם רומזת שהרמקולים מיועדים למיקום על שולחן, מדף או מזנון, אבל בכל הנוגע למיקום הרמקולים עצמם, לא הופתעתי לגלות שה- Classic נשמעים במיטבם על סטנדים, כמו רמקולים מדפיים. על שולחן אמנם מקבלים מעט תוספת במיד בס, אבל זו לא נשמעת טבעית במיוחד ודורשת EQ על מנת לאזן את הדברים, זאת בנוסף להחזרים שמגיעים מהשולחן עצמו. 

Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים

סיכום 

רמקולים יש מכל הסוגים ומכל המינים, אז מה כבר אפשר לחדש פה? ובכן, Mo-Sound מראים שלא חייבים ממש לחדש, אבל אפשר ללטש, תרתי משמע, את מה שקיים. ל- Classic יש אלטרנטיבות מאד דומות וזולות יותר, אבל אם אתם מחפשים את המגע היחודי הזה, אז קיבלתם אותו. 

ה- Classic נשמעים מיוחד, אבל ידרשו שימוש בסאבוופר לחוויה מלאה, ולדעתי, גם משחק זהיר עם מיקום. אם אתם אוהבים את הרעיון, אז כדאי לבדוק. 

Mo-Sound Classic - נמכרים ב- 899 יורו לזוג לא כולל כבלים, לפני משלוח ומיסים. 

מוצרי Mo-Sound משווקים ישירות מאתר החברה.


לדיון בנושא: Mo-Sound Classic – חרסינה פוגשת רמקולים



עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht