סרט לסופשבוע: רצח באוריינט אקספרס

ג'וני דפ, פנלופה קרוז, מישל פייפר, ווילם דפו, ג'ודי דנץ', קנת בראנה, דייזי רידלי ורבים אחרים מככבים במותחן בלשי על ...


יהיה הרבה יותר קל להסביר מה הולך פה באמצעות תמונה מתוך חשבון הטוויטר של אגתה כריסטי, שנפטרה לפני למעלה מ 40 שנה אבל נחמד שהיא עדיין פעילה ברשת:

סרט לסופשבוע: רצח באוריינט אקספרס

 

רואים את אדוארד ראצ'ט? כן, זה הבחור בצד ימין של התמונה שעונה גם לשם ג'וני דפ.
ראצ'ט הוא אמריקני תחמן, מאנייק, נכלולי וטיפוס די נאלח באופן כללי. לפרנסתו הוא עוסק במכירת ציורי אומנות מזוייפים ובהתחמקות מהקונים שלא מבסוטים כאשר הם מגלים מה מכרו להם.
ראצ'ט די בפאניקה, כי לאחרונה הוא מקבל יותר ויותר מכתבים שהורכבו מגזירי עיתונים בסגנון המאפיה האיטלקית ושהמסר שלהם די חד-משמעי: חביבי, זה הסוף שלך.
למזלו, ראצ'ט תקוע למשך מספר ימים על רכבת שעושה דרכה ללונדון, בצוותא עם הרקול פוארו (קנת בראנה), הבלש המפורסם בעל השפם המופרע (יושב בתמונה). ראצ'ט מבקש את עזרתו של הבלש על מנת לגלות מי מנסים לחסל אותו, אבל פוארו לא ממש שש לעזור, גם כאשר מציעים לו כסף רב וגם כאשר מאיימים עליו באקדח. ראשית, הוא לא עוסק בזוטות כמו איומים חסרי בסיס, ושנית – הוא לא מהסס לומר זאת לראצ'ט ישר בפרצוף: הבלש פוארו מקדיש את זמנו לקורבנות הפשיעה, ולא לפושעים.
ראצ'ט כנראה מסיק מסקנות מהשיחה המתוחה, כיוון שעוד באותו הלילה הוא הופך מפושע לקורבן.

ראצ'ט נדקר 12 פעמים בדקירות סכין ונמצא מת במיטתו בבוקר. איש לא שמע ואיש לא ראה, על אף שתאי השינה בקרון הרכבת צמודים האחד לשני ולמרות ששנתו של פוארו קלה ביותר. עוד ממצאים תמוהים: דלת תאו ראצ'ט נעולה, החלון פתוח, שעונו עצר על 1:15 בלילה ואקדחו היה בהישג יד מתחת לכרית. השוער מעיד כי אף אחד לא נכנס לקרון במהלך הלילה ואיש גם לא עזב אותו, מה שמוביל את הבלש המחונן למסקנה המבריקה: הרוצח הוא אחד מנוסעי הקרון. אלמנטרי, ווטס.. אה.. פוארו!

אכן, הרקול פוארו הוא גירסה חיוורת וגרוטסקית של שרלוק הולמס. בסצינת הפתיחה של הסרט הוא מנסה ליישב סכסוך תלת-דתי בכותל המערבי, וכך אנו נחשפים למבטא הבלגי המעצבן, ליכולת היסק מרשימה אך מופרכת, ל-OCD שגורם לו למדוד גובהן של ביצים ולדרוש יישור עניבות, ובעיקר – לשפם בלתי נסבל שלא מאפשר להתרכז בשום דבר אחר שמופיע על המסך במקביל. אני לא יודע אם *זו* הסיבה שהסרט כה מתיש ומייגע, אבל זה בוודאי לא עוזר לצלוח אותו.
פוארו ניגש למשימת "מצא את הרוצח": שלושה-עשר חשודים שונים נמצאים בזירה – כל המופיעים בתמונה שלעיל ובנוסף זוג רוזנים. הוא מצווה על כולם להישאר בקירבת מקום ופוצח בסדרת חקירות אחד-על-אחד במטרה לברר למי היה אינטרס לרצוח את ראצ'ט, ולמה. שלושה-עשר חשודים זה הרבה, ועל אף השמות הגדולים (פנלופה קרוז, מישל פייפר, ווילם דפו, ג'ודי דנץ' ואחרים) אף שחקן לא נותן כאן הופעה מוצלחת. אולי אלה הדיאלוגים התפלים שהמעבר מן הספרות לא עשה להם טוב, אולי אלה ההתפתחויות העלילתיות שפשוט עשויות רע, אולי זה הצילום ברכבת דחוסה וגנרית שלא נוצלה באופן מעניין, ואולי זה באמת השפם?

סרט לסופשבוע: רצח באוריינט אקספרס

עמי מנדלמן וחבורת "הכל עובר חביבי"

אילו רק לדמות אחת היה מניע לרצוח את ראצ'ט הנוכל, לא היה צורך בבלש מפולפל כהרקול פוארו. חיש-מהר מתגלה שכל הדמויות עלולות היו – לפחות בתיאוריה – לרצות במותו של ראצ'ט, ולא בגלל שהוא נטה להפליץ בקרון הצפוף, אלא בשל היסטוריה משותפת עם עברו האפל של הקורבן.
חוק קולנועי מפורסם פוסק: Show, Don't Tell. הסרט הזה מדבר יותר מדי ומראה מעט מדי, וכשיש 13 דמויות מדברות (לא כולל פוארו, שהוא חפרן בלתי נלאה) – העין קופצת לשעון לעיתים קרובות. אולי זה משיקולי תקציב, שהלך כולו לשחקנים מפורסמים וחשב שזו ערובה לאיכות. ובכן, לא. זה עדיין מצ'עמם.

תהא אשר תהא הסיבה, הסרט יוצא מאיזון בשלב מוקדם. מדי פעם הרכבת חוזרת למסלול (הופה, ראיתם מה עשיתי פה?) אבל הדמויות כל כך פלקטיות ושטוחות שהן לא מצליחות להחזיק את הסצינה-שתיים הבודדות שביכולתו של הסרט להעניק להן. הבמאי קנת בראנה, הלא הוא פוארו בעצמו, מביים בערך כמו שהוא משחק: לא משכנע, לא מהוקצע, לא מעניין. אם קראתם את הספר פרי עטה של אגתה כריסטי, איבדתם את הסיבה היחידה שנותרה לצפות בסרט, והיא פתרון התעלומה. מדובר בפתרון מקורי למדי, אם כי בעידן של סדרות עמוסות טוויסטים והפוך-על-הפוך, זה מעט מדי ומאוחר מדי. עיבוד שהולך לאיבוד.

רצח באוריינט אקספרס (Murder on the Orient Express)
ארה״ב 2017

בימוי: קנת בראנה
תסריט: מייקל גרין
הפקה: קנת בראנה, מארק גורדון, ג'ודי הופלנד, סימון קינברג, מייקל שפר, רידלי סקוט, אדיטיה סוד

שחקנים:
קנת בראנה – הרקול פוארו
ג'וני דפ – אדוארד ראצ'ט
פנלופה קרוז – פילאר אסטרוודוס
מישל פייפר – קרולין הוברד
ווילם דפו – גרהרד הארדמן
ג'ודי דנץ' – הנסיכה דרגומירוף
דייזי רידלי – מרי דבנהאם

אורך הסרט: 114 דקות
הסרט מופץ בישראל ע"י א.ד מטלון ופורום פילם ועולה לאקרנים ב- 09.11.2017

לדיון בנושא: סרט לסופשבוע: רצח באוריינט אקספרס


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

19:00
  /  
09.11.2017
  
מאת: עידן שרון

1