הקדמה
המאמר הראשון בסדרה התרכז בחדרים שהכי אהבתי, כאשר המאמר השני התרכז בשאר החדרים והשלישי המשיך אותו. הפעם אנחנו הולכים אך ורק על תחום האוזניות בתערוכת מינכן 2018 שנחלק השנה לשניים – תערוכת מינכן עצמה ב- MOC ותערוכת Canjam שהתקיימה במבנה לא רחוק מהתערוכה הראשית. Canjam מתמקדת אך ורק באוזניות וציוד נייד ומציגה אווירה שונה מזו של התערוכה הראשית. למי שתוהה, המבקרים שרכשו כרטיסים לתערוכה הראשית רשאים להיכנס גם ל- Canjam.
נא לקחת בחשבון שההתרשמויות שלי, בדומה למערכות הסטריאו הרגילות בתערוכה, הן מאד מוגבלות עקב קוצר בזמן, מוזיקה שאני לא מכיר או כזו שלא מתאימה לדעתי, עומס או פשוט רעש שהשפיע במיוחד על ההתרשמות מאוזניות פתוחות. חלק מהיצרנים חשבו קדימה והציגו את האוזניות הפתוחות בחדרים סגורים, אבל גם שם היה רעש בגלל שיחות של אנשים ופתיחת/סגירת דלתות. בכל הקשור לאוזניות IEM, נושא ההגיינה נכנס למשוואה, כאשר בחלק מהפעמים השתמשתי בראשים חדשים שהביאו לי, אבל בחלק מהפעמים לא היו ראשים חדשים באותו הרגע או לחילופין הראשים לא ישבו טוב באוזניים שלי.
תערוכת מינכן
MYSPHERE 3.1
אחת האוזניות היותר מעניינות בתערוכה שייכות לחברה שהיו אחראיים על התכנון ועיצוב של אוזניות ה- K1000 הקלאסיות מבית AKG. אפשר לומר שמדובר בגרסה החדשה של אותן אוזניות מוכרות.
על פניו מדובר באוזניות גדולות פתוחות, אבל בפועל זה יותר מזה. השוס העיקרי פה הוא המבנה שלהן שמאפשר לשנות את הזווית שבה כל אוזנייה פונה אל האוזן. כאשר האוזניות פונות ישירות אל האוזן, אז הן מתפקדות כמו אוזניות רגילות לכל דבר, וכאשר מפנים אותן החוצה אז מקבלים במה שונה. הרעיון הוא לשחק עם המיקום בהתאם לטעם אישי או סוג המוזיקה לו מאזינים.
האוזניות הוצגו בחדר סגור ככה שהיה קצת יותר קל להתרשם. הסאונד כאשר האוזניות היו צמודות לאוזן נשמע כמו אוזניות רגילות טובות. מצגת יחסית מאוזנת על הצד החם ועם רכות בבס. כאשר מפנים את האוזניות החוצה אז הדבר הראשון ששמים לב אליו הוא פחות בס. הדבר השני שקורה הוא במה מעט שונה, לא בהכרח יותר טובה, אלא פשוט שונה. נא לא לטעות ולחשוב שהאוזניות האלה מנסות לשכפל במה של רמקולים, זה ממש לא קורה פה, אבל זה עדיין לא משנה את העובדה שאלו אוזניות שצריך לבדוק לעומק.
Acoustic Research
החברה הציגה את אוזניות ה- Planar הפתוחות שלהם. היה קשה להתרשם בגלל הרעש, אבל ממה שכן שמעתי הסאונד היה אופייני לאוזניות Planar בסגנון, שזה סימן טוב.
Abyss
החברה הציגה אוזניות Planar פתוחות חדשות שנקראות Diana. מדובר באוזניות הרבה יותר נאות וקומפקטיות מדגם ה- AB1266 המוכר של החברה. האוזניות הודגמו יחד עם ציוד של XIAUDIO אשר מסוגל לעבוד על סוללות פנימיות.
הסאונד של ה- AB1266 היה בסגנון של אוזניות Planar דומות, לפחות ממה ששמעתי מעבר לרעש, אבל ה- Diana נשמעו שונה, ולאו דווקא במובן החיובי. הן לא נשמעו לי מאוזנות במיוחד, היה חסר לי מעט בס והמידריינג' בלט מדי. יכול להיות שבבחינה מדוקדקת בסביבה שקטה אני אקבל רושם אחר.
STAX
בדומה למה שראיתי בתערוכה ב- 2016, גם השנה STAX הציגו את הליין בתצוגה חיצונית סטטית יחד עם חדר האזנה יעודי ויחסית שקט. ההדגמה כללה עמדה עם דגם ה- 009 המוכר ליד דגם ה- 009s החדש ככה שהיה קל להשוות, לא שאני ממש הבחנתי בהבדלים. מה שכן, כל האוזניות נשמעו מצויין וברמה גבוהה.
Kennerton
החברה הציגה השנה את ה- Odin ו- Thror, אוזניות Planar פתוחות, ואת ה- Vali, אוזניות דינמיות פתוחות. היה רועש מדי בכדי להתרשם, אבל מהאזנה ל- Odin במתחם אחר, האוזניות נשמעות פתוחות ומפורטות, אבל דלות בבס.
Beyerdynamic
לחברה היתה תצוגה שלמה, ומשום מה, עמוסה למדי בתערוכה. הצלחתי להאזין לדגם ה- Amiron הפתוחות, אבל מרוב הרעש היה קשה להתרשם. מה שכן שמעתי לא הפיל אותי מהכיסא.
Ultrasone
לחברה היתה תצוגה גדולה ומרשימה. דגם ה- Edition 15 זה מה שהכי עניין אותי. הציפיות שלי לא היו גבוהות, אבל הסאונד דווקא הפתיע לטובה, למרות שעדיין הרושם הכללי נשמע טיפוסי לאוזניות סגורות.
Shure
החברה הקימה תצוגה יחסית גדולה, כאשר האוזניות הגדולות היו תלויות על קיר ואפשרו לכל אחד לשבת ולהאזין. האזנתי לדגם ה- 1540 ולדגם ה- 1840. ממה שהצלחתי לשמוע, ולא היה ניתן לשחק עם המוזיקה, לא התרשמתי.
Viva Audio
אפשר לסמוך על Viva שיקימו תצוגה צבעונית ונאה וזה בדיוק מה שהיה. מעבר למגברים הנאים, והחמים למדי, של החברה, היה ניתן להאזין למגוון של אוזניות פתוחות ברמה גבוהה כגון ה- HIFIMAN Shangri La Jr ו- HE1000 V2 יחד עם ה- STAX 009 וה- Odin של Kennerton. לצערי היה פשוט רועש מדי בכדי להתרשם…
MEZE Audio
החברה היתה בביתן פינתי פתוח עם חדר האזנה סגור ליד. על התצוגה אפשר לקרוא במאמר הזה. אוזניות ה- 99 Classic נשמעו מצויין עם סאונד לא מפורט מדי ובס יחסית רך. בחדר הסגור הדגימו את ה- Empyrean החדשות, אשר נשמעו די מאוזנות ומפורטות במקומות הנכונים.
Audio Technica
ביתן נאה של החברה הציג בן היתר את ה- ADX5000 הפתוחות ואת ה- A2000Z הסגורות. היה רועש מדי בביתן עצמו בכדי להתרשם, אבל האזנתי ל- ADX5000 במקום אחר בתערוכה ובהחלט זיהיתי פוטנציאל.
HIFIMAN
התצוגה של החברה הורכבה מדלפק חיצוני וחדר האזנה סגור. בחוץ הוצגה גרסה חדשה ל- Edition X, ה- HE1000 V2 וה- Sundara, כולן אוזניות Planar פתוחות. בחוץ אי אפשר היה להתרשם, אבל בחדר הפנימי המצב היה יותר טוב, שם היה אפשר להאזין ל- Shangri La, ל- Shangri La Jr ול- HE1000 V2. כולן נשמעו מצויין למרות שאני חייב לציין שהמחיר של שתי אוזניות ה- Shangri La כבר מוגזם.
Cayin
החברה מתמחה בנגנים נייידים וציוד שולחני, כאשר התצוגה גם כללה ציוד סטריאו סטנדרטי ומבחר נאה של אוזניות מיצרנים שונים. על כל התצוגה שלהם במינכן אפשר לקרוא במאמר הזה.
Meters
החברה הציגה במספר מקומות בתערוכה את ה- OV1 שכל הקטע שלהן זה Vu Meter בחלק החיצוני של האוזנייה. לאיזו מטרה זה משמש מעבר למראה מדליק? שום דבר. הסאונד היה טיפוסי לאוזניות סגורות מודרניות, כולל בס מעט מלא מדי.
Focal
התצוגה הרשמית של Focal כללה פינת האזנה יעודית לכל הדגמים הבכירים שלהם כולל ה- Elear, Clear וה- Utopia. היה מעט רועש, אבל מהאזנה שם וגם במקום אחר בתערוכה, מדובר באוזניות מצויינות ואני מתכוון לכולן.
Sennheiser
בביתן של החברה, בדומה לביקור שלי לפני שנתיים, החדר עם האלקטרוסטטיות היה פתוח רק למי שהזמין מראש, כאשר התצוגה הפתוחה היתה פשוט מלאה ורועשת מדי. מה שעניין אותי היו כמובן ה- HD820 הסגורות החדשות. למזלי אפשר היה להאזין להן במקום אחר.
ה- HD800 אמנם כבר מוכרות לכולם, וה- HD820 הן הניסיון של החברה לייצר גרסה סגורה שנשמעת כמה שיותר כמו אוזניות פתוחות. מה שמייחד את האוזניות האלה זה כיסוי הזכוכית בכל צד. האוזניות לא אוטמות רעש בצורה מי יודע מה מוצלחת, אבל ממה ששמעתי הן נשמעו דומות למדי לסדרת ה- 800. ה- HD660s הן הגרסה החדשה ל- HD650 הקלאסיות וגם להן האזנתי במקום שהוא לא הביתן הרשמי של החברה. הסאונד, ממה שהיה אפשר לשמוע, היה דומה למדי ל- 650, אולי טיפה פחות סגור ויבש, אבל לא בצורה ממש בולטת.
Technics
היצרן הציג רק דגם אחד בדמות ה- EAH-T700. מדובר באוזניות דינמיות סגורות שמה שמייחד אותן הוא מערך 2way עם דרייבר לתדרים הגבוהים ודרייבר למידריינג' ובס. להפתעתי הסאונד היה דווקא לא רע בכלל.
Astell&Kern
החברה מתמחה בנגנים נייידים ומציעה גם אוזניות בשיתוף עם יצרנים אחרים. על התצוגה אפשר לקרוא במאמר הזה. ה- AK T1P נשמעו לי מאד פתוחות ומפורטות, אבל דלות בבס, כאשר דגם ה- IEM החדש, ה- Billie Jean, גם כן נשמעו די מפורטות.
Grado
החברה הקימה תצוגה אקטיבית באחד החדרים שבקומת ה- Atrium. על התצוגה אפשר לקרוא במאמר הזה. באופן כללי האוזניות של Grado מאד "פתוחות" ולכן היה קשה להתרשם מהסאונד עקב הרעש, אבל ממה שכן שמעתי האוזניות הפיקו את חתימת הסאונד הטיפוסית של החברה.
Horbar
Horbar או "שמיע" זה השם שניתן לפינת אוזניות בתערוכה אשר כוללת לא פחות מעשרים אוזניות שונות. כל האוזניות מחוברות לאותו המגבר של Sennheiser ולאותו iPad אשר כולל רשימה זהה של שירים שונים. התצוגה מצד אחד מאד נוחה שכן הסידור מאד מקל על ההשוואה בין האוזניות השונות, אבל מצד שני עדיין היה יחסית רועש שם.
המבחר הנאה ב- Horbar כלל אוזניות של Denon, Audio Technica, MEZE, Pioneer, את שלושת הבכירות של Focal, ה- HE1000 V2 ו- Sundara של HIFIMAN, דגמים שונים של Grado וגם אוזניות של Sennheiser שהאזנתי להן רק פה עקב העומס הקבוע והבלתי מוסבר בביתן של היצרן.
CanJam
התערוכה הזאת התרחשה כחמש דקות הליכה ממרכז ה- MOC שבו נמצאת תערוכת מינכן עצמה. אין פה חדרים, אלא פשוט האנגר גדול שבו לכל יצרן יש שולחן שעליו מונח הציוד יחד עם רקע כלשהו ממאחור. עקב קוצר בזמן התעקבתי רק על מה שנראה מעניין.
Campfire
על התצוגה הנאה של Campfire ניתן לקרוא בפירוט במאמר הזה. עיקר השוס בתצוגה התרכז בשלושה דגמים חדשים. ה- Cascade, אוזניות דינמיות סגורות, היו בעלות סאונד עשיר בבס וגבוהים מתוקים, אבל לא מאוזנות במיוחד. ה- Comet, שעושות שימוש בדרייבר אחד מסוג Balanced Armature ונשמעו מאד מפורטות, כאשר אוזניות ה- Atlas, שעושות שימוש בדרייבר דינמי בקוטר 10 מ"מ, נשמעו עשירות עם בס מרשים וגבוהים מתוקים.
MrSpeakers
לחברה היתה תצוגה מעניינת שכללה את כל אוזניות ה- Planar שלהם. לדגם ה- Aeon לא יצא לי להאזין, אבל דגם ה- Ether הפתוחות נשמעו מצויין, כאשר החברה גם הציגה אוזניות דגל אלקטרוסטטיות פתוחות חדשות שנקראות Voce. האוזניות האלה קיבלו "פינת" האזנה משלהן שהיתה סגורה מסביב, אבל פתוחה מלמעלה. הסאונד שלהן היה מפורט ואוורירי, אבל מעט דל בבס.
1More
התצוגה של 1More כללה את דגמי ה- IEM המוכרים של החברה, אבל מה שעניין אותי היו אוזניות ה- Triple Driver שלהם. מדובר באוזניות Over the Ear סגורות לא גדולות, אשר עושות שימוש בדרייבר דינמי יחד עם טוויטר piezoelectric ועוד דרייבר פאסיבי ממאחור שמזכיר לי ראדיאטורים מהסוג שיש בסאבוופרים ורמקולים ניידים. הסאונד היה לא מאוזן במיוחד, אבל מהנה.
Audeze
התצוגה של החברה כללה את הדגמים המוכרים יחד עם ה- Mobius הסגורות שיותר מיועדות למשחקים וכוללות חיישנים כאלו ואחרים. ההדגמה הסטנדרטית שלהם היתה טובה ונשמעה דומה למה שאני רגיל לשמוע מאוזניות בסגנון.
Final
לחברה היתה תצוגה מינימליסטית שכללה שלוש אוזניות בגודל מלא כולל דגם Planar פתוחות שנקראות D8000 (שהוצגו גם בחדר של ifi). הסאונד היה מוצלח למדי ממה שהצלחתי לשמוע. דגם ה- Sonorous VI הדינמיות נשמעו כבר פחות מוצלח ודלות בבס. בנוסף הוצגו גם ה- Sonorous III.
Sonoma
החברה תפסה לעצמה פינה גדולה ודי פרטית בהאנגר על מנת להציג את אוזניות ה- Model One האלקטרוסטטיות שלהם. לכל מאזין היתה גומחה נוחה משלו על מנת להאזין לאוזניות. הסאונד היה פתוח ויחסית מאוזן. היה לי קצת מוזר שהמגבר היה רוב הזמן כמעט על עוצמה מקסימלית, אבל אולי משהו בכיוונים שם לא היה נכון.
סיכום
אוזניות זה משהו שקשה לבדוק בתערוכות. או שיש יותר מדי רעש, או שאין אוזניות פנויות, או שלא שומרים על הגיינה עם אוזניות IEM וכן הלאה. מה שכן, התחום צמח פלאים בשנים האחרונות וניתן לראות זאת בקלות. יתרה מכך, הצמיחה והחידושים עדיין ממשיכים להתקדם ללא עצירה נראית לעין. מעניין מה נראה בשנים הבאות.
לדיון בנושא: תערוכת מינכן High End 2018 – חלק ד'