קרדיט: חן הראל סמליין וערן גונן חברת סמסונג ישראל.
סמסונג חשפה כבר בשנה שעברה את The WALL, טכנולוגייה מבוססת microLED. מה זה מיקרו LED? מדובר בלדים צבעוניים, שבמקום שהם משמשים לתאורה אחורית של פאנלים של LCD, הם הופכים לתצוגה עצמה. הרי LED קיימים כבר הרבה שנים, מה החסם מלהפוך אותם לאמצעי תצוגה?
יש הרבה חסמים. למי שמכיר את הפאנלים הגדולים של LED, המסכים גדולים. ממש גדולים – בשביל להכניס אותם הביתה צריך למזער את הפיקסלים ממש וזה לא פשוט. כמו כן, טווח הצבע של המסכים האלה היה מוגבל וככל הנראה סמסונג פרצה את המחסום הזה עם טכנולוגיית QD שלה. למי שצופה במסכים הללו מקרוב, לרוב יראה תופעות לוואי והבהובים משונים. את אלה סמסונג פתרה עם האצת זמן התגובה של הטכונלוגיה באופן דרמטי. לבסוף, אתם בוודאי ראיתם מסכים כאלה עם בלוקים תקולים, כך שצריך פיתרון שניתן להחליף אזורים תקולים וכמובן להגדיל באופן דינמי.
אם בשנה שעברה מסך The Wall הוצג כפיתרון מסחרי, השנה הציגה החברה מסך 75" מסחרי, אבל באופן פומבי החברה לא הציגה כיצד המסך הדינמי יפעל, איך ניתן לעצב אותו, מה ניתן לחבר אליו ואיך הוא באופן כללי עובד.
Master slave
באיזור התערוכה "הסודי" במלון Aria, הציגה סמסונג את החזון שלה של איך מסכים יעבוד בעשור הבא.
המסך של סמסונג מגיע בחלקים מופרדים "בלוקים". אחד מהם הוא ה-master, זה שסביבו מוסיפים בלוקים נוספים להרחבה דינמית של המסך. כך ניתן לממש את החלום של הגדלת מסך לכל גודל שיתחשק לנו. סביר להניח שיהיה מחובר לקופסאת חיבורים ויונע חשמלית בעזרת טכנולוגיית הסיב משולב כבל חשמל (כמעט בלתי נראה) של סמסונג.
לאחר שמחברים את הבלוק הראשי לקיר, ניתן להרכיב עליו את הפאנל שמתחבר אליו בחיבור מגנטי.
בלוק המאסטר יודע איפה הוא נמצא במיפוי ומה גודל המסך הסופי וכך המערכת יודעת לעשות scaling מתאים לרזולוציה הנדרשת. לבלוק מגנטי כזה יש מספר מגעי זהב ומנחים אשר מאפשרים לו להצמד בדיוק ולקבל חשמל וגם את המידע מהבסיס שמאחוריו.
הוספת בלוק חדש נעשה על ידי הצמדה לבלוק קיים וסגירת מתג סיבוב שגורם לשני תספני מתכת להסגר ולהצמיד את הבסיס החדש בדיוק למקומו. אחרי זה ניתן להצמיד את הפאנל ה-microLED לבסיס שמתחתיו. ככל הנראה יהיה כלי אשר יאפשר למתקין "לכייל" את המיקום של הפאנל בדיוק לשכניו בכדי שלא יהיה בינהם מרווח מורגש כלשהו.
כל בלוק בעצמו מורכב מבלוקים קטנים יותר (במקרה הזה 6) שניתן לראות אותם אם מציבים את הפאנל אל מול האור בזוית מסויימת.
לאחר הצמדה כל פאנל מיד מתחיל להציג וידאו שמתאים רק לו. אבל ניתן יהיה להרכיב מסכים מגדלים שונים ואפילו אולי יחסי מסך שונים (תחשבו על בתי קולנוע). ניתן יהיה להחליף בלוקים פשוט על ידי משיכתם אחורה והחלפתם בבלוק חדש. בלוקים אינם חייבים להיות רק וידאו. סמסונג הציגה גם בלוקים שניתן להשתמש בהם כרמקולים וכך תוכלו להחליט כמה רמקולים ברצונכם לשים בקדמת הבמה (שניים? שלושה? ארבעה?).
מה קורה כשצריך שטח גדול מכפי שיכול לטפל בו בלוק מאסטר אחד? פשוט מוסיפים עוד בלוק מאסטר וסביבו עוד חיבורים. כמובן שנדרשת כאן עבודת התקנה מורכבת ומדוייקת ביותר בכדי שכל החלקים יהיו משולבים בדיוק במקום הנכון ומפולסים כראוי.
מעבר לעובדה שטכנולוגיית מיקרו-LED מפיקה את האור של עצמה (ולכן יעילה יותר, וקונטרסטית יותר מכפי שמסך LCD אי פעם יכול להיות), היתרונות של מסכים הללו, כשהם יהפכו לנגישים, הוא קפיצה בסדר גודל של מסכים. הסנונית הראשונה היא מסך 75" בטכנולוגיה הזו, אך הדרך סלולה ללסדרי גודל של 100" ומעלה. בהדגמה הציגה סמסונג שטווח הצבעים, קונטרסט, עיבוד תמונה וזוויות צפיה – כל אלה כבר מוכנים בדור הנוכחי. מה נותר? להוזיל את הטכנולוגיה ולשפר את האחידות בין הבלוקים (כך שכלל לא יהיה ניתן להבחין בחיבור בין הבלוקים).
כמובן שזו לא ההפתעה היחידה שהיתה בתערוכה. סמסונג היתה הראשונה לשתף בתערוכה על כך שהיא תכלול במסכים שלה טכנולוגיית Airplay 2 של אפל שתאפשר למשתמשי אפל להקרין על המסך תכנים ממוצרי אפל ללא צורך באפלTV (אחריה היו LG, חברת Vizio, וסוני שהכריזו גם הן על כך). גם אייטיונז מגיע למסכי סמסונג דרך אפליקציה שנכון לכרגע היא בלעדית למסכי סמסונג לשנת 2019. עדיין לא הוכרז אם המסכים יכללו טכנולוגיית Homekit של אוטומציית הבית בעזרת סירי.
לדיון בנושא: CES 2019: הסודות שמאחורי טכנולוגיית MicroLED של סמסונג