HighRoad – דרך פתוחה לתחבורה מתקדמת
בשבוע שעבר (שני 8.7.2019) נחשפו לציבור מספר סטארט-אפים שהשתתפו במחזור השני בתוכנית ה- Highroad Launchpad באירוע שהתקיים בגלרייה ביפו.
בפתח דבריו אמר איל הופמן, מנכ"ל Highroad את הדברים הבאים: "תחום הטכנולוגיות האורבניות ככלל ותחום הערים החכמות בפרט, חווה צמיחה אדירה בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא שכל אחד ואחת מאתנו מבין ומרגיש את הבעיות והאתגרים במרחב העירוני. גם הרשויות והממשלות מקצות לכך משאבים משמעותיים ואף מקדמות תהליכים של קליטת חדשנות, ולא לשווא."
אייל הופמן מציג בתחילת האירוע כוורת של נושאי טכנולוגיה עירונית (צילום: דניאל מטלון)
מחזור שני לסטארט-אפים
האורחים באירוע בזמן מינגלינג (צילום: דניאל מטלון)
ITC
"אין נהג שלא חווה עמידה ממושכת ברמזור אדום, בזמן שהרמזור לתנועה החוצה מורה ירוק אבל הנתיבים עצמם ריקים. מדובר בשעות על גבי שעות של המתנה, של עשרות אלפי נהגות ונהגים מדי יום – לשווא. החלטנו למצוא פתרון שייעל את הצמתים ואת תנועת הרכבים כך שאלה ישרתו את הנהגים ולא להיפך", מספר אהרון בראונר, מנכ"ל ושותף מייסד ביחד עם דביר קניג, של ITC. ביחד, הם יצרו מערכת אדפטיבית מבוססת בינה מלאכותית לניהול רמזורים. המערכת מקיימת ניתוחים בזמן אמת של מצב עומסי התנועה בצמתים, מעבדת את הנתונים, מזהה דפוסים ותדירויות של הגעת רכבים לצומת ומתאימה באופן קבוע את פעילות הרמזור.
הנה וידאו קצר באנגלית שמסביר על ITC:
תיאור באנגלית של ITC (מתוך עלון HIGHROAD)
ערים חכמות לא מסתכמות ברמזורים ובתנועה אלא בכל מה שהופך את המרחב העירוני לחכם ויעיל יותר עבור המשתמשים. חברת RoadSense, שייסדו ברוך גואטה ואבי חסקלוביץ', פיתחה עיני חתול חכמות לתשתיות כבישים חכמים אשר יכולות להתאים הן לערים חכמות והן לכבישים מהירים. למעשה, השימוש בפיתוח של RoadSense מאפשר להפוך כל כביש לכביש חכם, בעלות נמוכה, על מנת להגביר את בטיחות משתמשי הדרך באופן משמעותי, לשפר את חוויית הנסיעה ולהתחבר עם הרכבים ומערכות תשתית נוספות כגון רמזורים, שילוט חכם, מרכזי בקרה ועוד.
אביזר עין החתול שפיתחה RoadSense (בתמונה למטה בכחול) מונח בצד הכביש ולאורכו, מצוייד בכמה סנסורים יעודיים וכן בפאנל LED מחליף צבעים שעשוי להתריע לדוגמא על פקק תנועה בדרך או על תאונה. נקודה מעניינת נוספת ש-RoadSense לא היו מוכנים להתייחס אליה היא העובדה שהאביזר הזה אינו מחובר בקו תקשורת כלשהו או חשמל, והוא למשה סוג של self-contained, ומפיק את זרם החשמל שהוא זקוק לו בעצמו, לשאלתי "איך" לא היו מוכנים להתייחס.
אבי חסקלוביץ – מייסד ROADSENSE ליד הדוכן באירוע עם עיני החתול (צילום: דניאל מטלון)
אחד המיזמים המפתיעים ביותר שנחשפו באירוע של Highroad הוא זה של הסטארט-אפ Telicomm, ששם לעצמו למטרה לפתור את צוואר הבקבוק של רוחב פס האינטרנט שלרשתות סלולריות לטובת העברת ווידאו (אבטחה, חניה, אכיפה וכו') ממצלמות עירוניות בזמן אמת. מאחר שראשי ערים מתכננים 20 שנה קדימה היכן ימוקמו מצלמות ברחבי העיר, הפתרון של Telicomm מספק גמישות לאורך הדרך. למעשה, המערכת של Telicomm מאפשרת לרשתות סלולריות העברה של פי 10 מכמות המצלמות האפשרית שניתן להעביר על גבי התשתית הקיימת כיום, דבר המאפשר הפחתת עלויות, יישום זריז וניידות.
תיאור באנגלית של TELICOMM מתוך עלון של HighRoad
תחומי האחריות או הניהול של עיר מתרחבות גם מעבר לכביש ואף נוגעות בתחום משמעותי בחיי התושבים, בחינוך. רון עפרוני וגיל משעל הקימו את הסטארט-אפ Slyde, שהיא מערכת חכמה לניהול היסעים שכבר מוטמעת בציי הסעות בתי ספר בכל ניו יורק ובערים נוספות בארה"ב, שם תלמידים גומעים מרחקים מדי יום על מנת להגיע אל מוסדות הלימוד. כדי שיגיעו בדרך המהירה והבטוחה ביותר, וכדי שההורים והנהלת בית הספר יוכלו לעקוב אחר מסלול הנסיעה, אפליקציית Slyde ממליצה על נתיבי נסיעה יעילים לאיסוף כל תלמיד ותלמידה ומשנה את המסלול באופן אדפטיבי למצב התנועה ולנקודות האיסוף המשתנות. כך, נמנעים איחורים מיותרים ומתבצע ניטור רציף של הנסיעה.
הסבר באנגלית על פעילות SLYDE (צילום מתוך עלון רשמי של HIGHROAD)
חברת ACIIST מפתחת מערכת בקרה ותקשורת למוצרי IoT להתקנה על עמודי תאורה עירוניים קיימים וחדשים לעבודה ברשת בצורת שירשור מעמוד לעמוד. הנה תיאור החברה באנגלית:
סיכום
הנה דברים נוספים שאמר בפתיחת דבריו: "כיום, 1.75 מיליארד אנשים הם כרבע מאוכלוסיית העולם החיים בעיר המונה למעלה ממיליון תושבים. בשנת 2018 הוצאו מעל ל-80 מיליארד דולר ברחבי העולם ועד 2022 סכום זה צפוי להכפיל את עצמו. למעשה, שווי שוק הערים החכמות, נכון להיום, עומד על מעל 800 מיליארד דולר ועד 2025 הסכום צפוי לחצות את רף ה-2.5 טריליארד דולר. בישראל, דווקא בגלל צפיפות האוכלוסייה והרכבים, הכשלים במרחב הציבורי מורגשים בצורה בולטת במיוחד. לכן, יזמים ישראלים ממהרים לזהות את נקודות התורפה ויתרה מכך, הם מוסיפים לייצר טכנולוגיות שיביאו את המרחבים העירוניים הצפופים בישראל למצב אידיאלי ככל הניתן."
איל הופמן מסביר על "כן השיגור" (LAUNCHPAD) של HIGHROAD (צילום: דניאל מטלון)
לדיון בנושא: HIGHROAD כן שיגור וחממה טכנולוגית
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.