תכירו את madVR Envy – מעבד תמונה למאה ה-21

הצצה ראשונה על ה-MadVR Envy, מעבד תמונה חדש בגרסאת בטא!


לפני 20 שנה, כשרק התחלתי להתעמק בעולמות קולנוע הביתי, מקרנים ומסכים כללו מעבדי תמונה גרועים להפליא, כך שלא רק איכות התמונה של אמצעי התצוגה היה בעייתי אלא שגם דרך העיבוד של מקור הוידאו החמיר דרמטית את המצב. כך נכנסתי לראשונה לעולם מעבדי התמונה, מכשיר חיצוני שניסה להפריד בין אמצעי התצוגה לבין פיענוח ודיגיטציה (מקורות הוידאו היו אנלוגיים דאז) של הוידאו והמרה שלו למשהו שהתצוגה תציג באופן איכותי יותר.

המכשירים הראשונים התמקדו ב-Deinterlacing ומיד אחריהם הגיעה ההמרה מ-SDTV ל-HDTV. מקורות הוידאו היו רובם תכני SDTV, בעוד שיותר ויותר מסכים ומקרנים כבר היו מסוגלים להציג HDTV, אך בשל איכות ההמרה המכפירה, התוצאה היתה זוותית. 

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

המוצרים הללו היו גדולים פיזית, מורכבים להבנה, רותחים למגע ויקרים לכיס – אך הצליחו לשדרג את איכות התמונה באופן דרמטי ביחס לסיגנל שהגיע ישירות למסך. חברות כמו Faroudja הפכו את התחום ועד היום חברות כגון DVDO ו-Lumagen מוכרות מוצרים בעלי מודל דומה – כניסות וידאו ועיבוד תמונה שאמור לשפר את הוידאו ביחס למה שקיים במסכים ובמקרנים.

אכן, במשך שנים רבות מעבד תמונה היה חלק משרשרת המוצרים שהיו מחוברים לי בין המקורות ואמצעי התצוגה. רק ממש בשנים האחרוונת החלטתי לוותר על Lumagen שלי שכן הרגשתי שרמת השיפור שהוא הציג כבר לא הצדיקה את העלות והמורכבות של מוצר כזה בשרשרת. עיקר המיקוד שלהם היה בנושאי כיול (מה שנקרא 3D LUT שלרוב נבנה אוטומטית עם מדיד מול המסך). את הפונקציונליות הישנה של upscale ו-deinterlace או שלא צריך, או שהתוכן עצמו כבר איכותי (תכני 4K משודרים לנו ב-HDR עם לפחות 10ביט ובקידוד HEVC) וגם המסכים עצמם כבר כוללים מנגנוני upscale מרשימים.

אז מה כבר מעבד כזה יכול לעשות בימים אלו ולמה בכלל שנרצה משהו כזה?

קבלו את madVR Envy – קונספט חדש של מעבד תמונה שכמוהו לא הכרנו לפני כן

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

בעוד שהמעבדים של פעם התמקדו בהמרת התמונה מפורמט אחד לפורמט אחר (נניח מ-SD ל-HD או מ-HD ל-4K), ה-Envy לוקח את עיבוד התמונה לזוית אחרת לחלוטין. זוהי הצצה ראשונה על ה-Envy בגרסאת בטא שלו (תוכנה וחומרה) בכדי להבין לאן המוצר הזה יכול להגיע בגרסא הסופית שלו.

נתחיל בחברה. חברת madVR ידועה כחברת תוכנה שעושה פלאות בעולם ה-HTPC – היא התחילה בכך שייצרה תוסף ל-DirectShow שמאפשר שיפור דרמטי באיכות הסקיילינג וצבע למי שמשתמש במקור או מעבד HTPC. ה-Envy הוא מוצר החומרה/תוכנה הראשון שלה ופלטפורמה למספר גדול של רעיונות חדשניים ומקוריים.

המוצר עצמו הוא בפועל מחשב PC משוכלל במיוחד שמסוגל לקבל וגם לשדר סיגנל 4K 18G דרך חיבורי HDMI 2.0b מלאים. העובדה שהוא מבוסס תוכנה וחומרה (יש לו מעבד חזק וגם GPU מטורף) והעובדה שקיבל רשיון לפענח ולקודד HDCP הם לא פחות מנס בעולם שעד היום היה סגור וקפדני להפליא. 

למרות שיש לו הרבה מחברים וכניסות, בסופו של דבר צריך לחבר את האנטנה לאחד מחיבורי ה-USB, מה שמאפשר לו לעבוד כראוי עם השלט שלו גם בתוך ארונות סגורים, חיבור כבל רשת מאפשר לחברה לקנפג אותו מרחוק ולשדרג אותו, ושני חיבורי HDMI כניסה ויציאה מאפשרים לו לעשות את הקסם שלו (יש לו גם חיבור passthrough נוסף שאצלי סירב להסתנכרן עם ההצפנה של שאר המערכת – אם כי המערכת שלי מורכבת ובסבירות גבוהה הבעיה לא ב-Envy).

מדובר במוצר יוקרתי וככזה הוא מעוצב עם פאנל סופר יוקרתי ומרשים ולמרות המארז הגדול שלו (4U) הוא חרישי לחלוטין.

לאחר החיבור שלו למערכת והדלקתו הוא בעצם מזהה מה מחובר לו קדימה ואחורה ומנסה להגיע להגדרות אופטימליות לבד. עם זאת, בשל העובדה שעדיין מדובר במוצר חדשני במיוחד החברה עדיין עוברת עם לקוחות (ובמקרה שלי מבקרים של המוצר) על ההגדרות מכיוון שמדובר באמת במוצר ייחודי וחלק מהרעיונות בו עלולים להיות לא אינטואטיביים למי שרגיל למוצרים אחרים.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

לאחר שדרוג לגרסאת התוכנה האחרונה, שהוסיפה תמיכה ב-Auto Lipsync והגדרות lipsync עצמן (המכשיר עצמו מוסיף כ-250 מילישניות לשרשרת) הכל תפקד כראוי והשינוי המורגש ביותר כאשר ה-Envy התווסף לשרשרת הוידאו היה בהארכת הזמן במעבר בין מצבים כגון כניסות HDMI שונות ברסיבר או מעבר בין מצב SDR ל-HDR.

ל-Envy יש יכולות רבות ולדברי ריצ'רד ליטובסקי, מנכ"ל madVR, החברה מתכננת להמשיך ולשדרג אותו עם רעיונות ופטנטים שונים בתחום עיבוד התמונה שחלקם מוקדם עדיין לשתף עם הציבור. נתמקד בשלושת היכולות הגדולות של המוצר:

  • מיפוי צבעים דינמי – DTM Dynamic Tone Mapping
  • שיפור חדות התמונה והפרטים בה על ידי שדרוג Highlight ו-Contrast
  • תיקון Aspect ratio

יש לציין שה-Envy עדיין נחשב בסטטוס Beta ועדיין לא נמכר באופן פומבי. החברה משחררת עדכונים תכופים אשר משדרגים את יכולותיו כולל שדרוגים משמעותיים במיוחד. יש להניח שבהמשך הוא ישודרג הלאה ויקבל יכולות נוספות שלא מצויינות כאן. 

Dynamic Tone Mapping

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

נתחיל מהעובדות היבשות – יותר ויותר תוכן יגיע בפורמטי HDR, ובתקווה שבשנים הקרובות כל התכנים שלנו יעברו לפורמט הזה שהוא דרמטית טוב יותר משידור SDR המיושנים. 

הבעיה היא שאפילו תקן ה-HDR10 הכי בסיסי כולל יכולות עתידיות שאף מסך או מקרן אינו מסוגל להתמודד איתן וכנראה שגם לא יצליח בשנים הקרובות. לדוגמא, התקן מתבסס על REC2020 – טווח צבעים שאף מצלמה עדיין לא מסוגלת להתמודד איתו. כלומר, רק תכנים שמחשב מייצר יכולים ברגע זה ממש לייצר תוכן REC2020 "אמיתי". גם עוצמות האור של התקן מתכווננות כרגע ל-5000 ניטים, יותר מפי 2.5 עוצמת אור מהמסך הבהיר ביותר שזמין לצרכן פרטי ופי 30 מעוצמות האור של מקרן ביתי מצוי. 

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21 בסרטו Fantasy Island, החולצה של מייקל פניה מלאת פרטים וקמטים קטנים

 ם מסך או מקרן לא מגיעים לעוצמות האלה, שלפיהן עשו מאסטרינג לתוכן ואם התוכן עובר את יכולות הצבע של המקרן או המסך, מה ניתן לעשות? התקן מאוד ברור – מסך או מקרן צריכים להציג את החלק בתוכן שהם מסוגלים להציג באופן אמין ואת השאר להעביר למה שהוא כן יודע להציג.

בואו נדמיין לנו דוגמא: יש קטע בתוכן שמציג צבע ירוק בגוון שמחוץ לטווח של המקרן, תציג את הירוק הקרוב ביותר אליו – כנראה הירוק הכי קיצוני שנתמך. אם קטע הוידאו כולל איזור בהיר מדי, תציג את מה שאתה מסוגל להציג (כנראה את הלבן הבהיר ביותר שלך) ואת השאר תציג הכי קרוב.

זה הפיתרון הפשוט והוא גורם ל-clipping, איזורים שלמים פתאום, שבמקור יש בהם תוכן הופכים לאחידים עם צבע או עוצמת אור אחת! מישהו עומד על רקע של שלג? מרבית המסכים יציגו תמונה כמעט לבנה לחלוטין, כי זה מה שהתקן אומר!

DTM מגדיר כמה הגדרות בסיסיות. כנתון בסיסי הוא נדרש לדעת מה יכולות התצוגה – מה הצבעים שהיא מסוגלת להתמודד איתם ומה המקסימום אור שהיא מסוגלת להפיק (peak brightness). ברמה הכי בסיסית, DTM סביר אמור "לקפל" או "לעוות" את הצבעים או את הגוונים שקרובים לקצה הטווח כך שהם בכל זאת ייצרו הבדלים נראים בעין.

לא מעט חברות הוסיפו יכולות DTM לתצוגות שלהם. שני אמצעי תצוגה כאלה יש לי בבית – מסך OLED מסוג LG 55CX שיש לו יכולות DTM מובנות, ומקרן JVC N7 שהיה מהראשונים שהציגו DTM. לשניהם המנגנון עושה עבודה טובה, אך מוגבלת. בעוד שהמקרן והמסך שניהם יודעים בדיוק את עוצמות האור והצבעים המקסימליים שהם יכולים להתמודד איתם, הם אינם באמת יודעים את היכולות של התוכן עצמו. כאן מגיע פריטי מידע כמו MaxFALL ו-MaxCLL שיצרן התוכן, האפליקציה או הנגן אמורים להעביר להם. נחשו מה? כמעט אף יצרן תוכן ונגנים אינם מעבירים את הנתונים כראוי. הנגן העיקרי שלי בבית הוא AppleTV4K שלמרות תמיכתו המלאה ב-HDR10 ו-4K, פשוט אינו מעביר את הנתונים האלה. 

כאן נכנסים אלגוריתמי DTM חכמים יותר – כאלה שמנתחים את התוכן או ברמת הפריים או ברמת הסצינה (קרי: לאט יותר ובבטחון ורק בתנאי שהתמונה השתנתה מספיק בשביל להצריך בדיקה חוזרת) – מנתחת את הנתונים ומייצרים MaxFALL ו-MaxCLL מלאכותיים שאינם מסתמכים על הרצון הטוב של אפל או יצרני הנגנים האחרים. יצרנים שונים קוראים לטכנולוגיה בשמות שונים כגון HDR10+ או HDR10Pro או DolbyVisionPro וכו' וכו'.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

Contrast + Highlight recovery

ה-Envy מציג אלגוריתם DTM שונה לחלוטין, כזה שמסתכל על כל התמונה ולא רק מייצר טווחי ביטחון חכמים. הוא מבין כאשר תוכן נקטם והוא מבין בזמן אמת איך לנצל את היכולות של המקרן באופן חכם יותר. בשביל לעשות זאת הוא צריך לבטל לחלוטין את היכולות DTM של המקרן.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

מבחינת המקרן, המקור שהוא מקבל מה-Envy הוא SDR לחלוטין, רק שהוא מגיע עם יותר ביטים ועם טווח צבעים רחב יותר (DCI-P3 או REC2020). ה-Envy דואג למפות את הצבעים ואת עוצמות האור באופן כזה שהמקרן מקבל אותן מתוקנות. זה מזכיר אלגוריתם דומה, אך הפוך, ש-AppleTV4K עשה בתחילת דרכו כשמיפה כל תוכן SDR ל-HDR. כאן ההמרה הפוכה – מה שמאפשר למקרנים שיש להם מגבלות, כגון החלקת תנועה או צמצם דינמי לתת את מלוא היכולות שלהם שלרוב מנוטרלים עם תוכן HDR10 ברמה כלשהי. עצם העובדה שהמקרן לא מבין שהתוכן הוא HDR כבר משפר את המצב מכיוון שהוא מאפשר למקרן להשתמש במלוא יכולות הצמצם הדינמי שלו, מה שלא קורה במקרים רבים כשהוא מזהה תוכן HDR.

ה-ENVY משפר את עיבוד ה-luma אך גם מקפל את הצבעים טוב יותר בגבולות שלהם, אם כי מרבית התוכן HDR כיום עובר מסטרינג ל-DCI P3 והמקרנים גם עומדים בתקן הזה, כך שעדיין לא נוכל להרוויח מהיתרון הזה עד שיצרני המצלמות והתוכן לא ישדרגו את הציוד שלהם מעבר למגבלות DCI-P3.

שני המנגנונים העיקריים שלו הם Contrast recovery ו-Highlight recovery. השני נוגע למגבלות הטבעיות של כל מקרן בתחומי האור הלבן הבהיר – הפתרונות המובנים של המקרנים בהכרח מגבילים את המקרן מלהציג את כל הפרטים שחבויים בתחומי האור הבהירים בגלל הדרך שהמידע מקודד שם. ה-Envy מחפש ספציפית פרטי תוכן שנעלמים בגלל שהם יוצאים מטווח היכולת של המסך או המקרן. במידה והמעבד רואה מידע שחסר הוא משנה את מגבלות האור של המסך באופן כזה שמאפשר לנו לראות את אותם הפרטים הקטנים שחבויים בתוכן ואשר מוסתרים בגלל מגבלות DTM. 

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21highlight + contrast recovery

ה-contrast recovery הוא מנגנון קיצוני יותר שבאופן כללי מזהה פרטים בתוכן שהם משמעותיים ומפוספסים בכל טווח עוצמות האור ולאו דווקא בצד הבהיר. נניח למשל שיש הרבה פרטים בטווח מסויים של אור שבגלל מגבלות המקרן ככל הנראה הם יטושטשו או יעלמו, המנגנון ישנה את עקומת ה-PQ בכדי לוודא שאותם פרטים לא יעלמו ומבלי לאבד את העקביות או הדיוק של שאר העקומה. 

בפועל ה-Envy מייצר עקומת PQ חדשה ודינמית לוודא שהתוכן שכבר הופק ונמצא במקור יוצג כראוי לאחר שיומר לעקומת גאמה ב-SDR. הרווח כפול – יש הרבה יותר פרטים שפתאום נגלים לנו ובנוסף, המקרן מצליח גם לתת את מלוא היכולות שלו, שלרוב מנוטרלות או מוגבלות כשהוא במצב HDR. 

התוצאה מרהיבה.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

ההבדלים משמעותיים בעיקר באיזורים שבהם יש קונטרסט משמעותי ועוד יותר בתכני HDR שיש להם עוצמות אור משמעותיות. לדוגמא, בתאורה העליונה לא ניתן לזהות היה בתוכן את הניואנסים בתוך הנורות – המקרן וגם המסך שלי (שניהם בעלי DTM מובנה) מציגים את האור באופן שטוח וללא פרטים. אם תכנסו לתמונה השניה ניתן לראות את ה-pattern המובנה באמצע הנורה שבמרכז התמונה. כך גם בנורות האחרות. עם זאת, יש לסייג שהמצלמה לא עושה חסד לאפקט – בפועל זה נראה דרמטי בהרבה. 

Highlight recovery מצליח לעיתים לחלץ כמויות לא הגיוניות של מידע בתוך תמונה אחידה למדי. בסצינה זו עם רקע בהיר במיוחד, המסך והמקרן שלי (בכל מצבי ה-DTM המובנה) הציגו תמונה שטוחה למדי עם מעט מאוד מידע בשלג.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

ה-Envy מצליח לחלץ כמויות פירוט וניואנסים רבים שקיימים במקור, אך כמעט בלתי נראים בלעדיו. כשצופים בהבדלים בין מה שהמקרן מציג ללא Envy (גם עם מנגנון DTM שמשפר את המצב) התופעה קיצונית מאוד בוודאי ביחס למה שהמצלמה יכולה לתפוס.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

גם בסצינה זו, הקצף על פני המים חסר פירוט למרות שהוא קיים בהחלט. מה שה-Envy עושה הוא לזהות את ה-white clipping (בגרסאת ה-HDR שלו שלא באמת עושה לו קליפינג מוחלט אלא רק מפחית את הקיצוץ) ולעבד את התמונה בכדי לוודא שהפרטים לא הולכים לאיבוד. גם כאן, ההבדל בפועל מורגש יותר מכפי שזה נראה בתמונה.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

מעניין היה גם לגלות את האפקט של ה-contrast recovery לטובת חדות התוכן. כידוע תוכן 4K HDR ממילא חד מאוד ומלא פרטים, אך די מדהים לגלות שחבוי עוד הרבה מידע שניתן להציל ולחדד את התוכן אפילו יותר. 

החדות מוגדרת כמספר הפריטים הדיסקרטים שניתן לזהות בתוכן. עם זאת, כאשר הקונטרסט נמוך, קשה לגלות את אותם הפרטים. לפי אותו הגיון, שיפור בקונטרסט גורם לעין לזהות פרטים רבים יותר ולכן מגביר באופן משמעותי ומורגש את החדות דה פקטו, גם אם בפועל לא באמת מתווספים פרטים נוספים לתמונה.

כך פועל ה-Envy, הוא משפר את הקונטרסט ומביא לפני השטח פרטים ועל הדרך משפר גם את החדות מבלי לעוות את התמונה ומבלי להוסיף פילטר חדות שבוודאות יעוות את התמונה ובפועל יאבד פירוט על חשבון הדגשת הפרטים שהוא מוצא לנכון לחדד. 

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

בסצינה זו, המצלמה לא הצליחה לתפוס את ההבדל גם בפירוט של הקהל – עם ה-Envy ניתן לראות את האנשים האינדבידואלים שבקהל גם כשהתמונה חשוכה כמעט לחלוטין. כך גם הרקע של השמיים שכמעט וקשה להבחין בהם ללא ה-Envy ועם ה-Envy ניתן לראות את הפירוט הרב בעננות. 

איך מתומדדים עם מסך אחד במספר גדול של Aspect ratios

חדות כתוצאה מקונטרסט מוגבר? מדוע בכלל אנחנו צריכים עוד חדות? 4K לא מספיק?

התשובה היא שעוד חדות תמיד מועילה, גם כשמדובר ב-4K (במיוחד כשהמצב הוא שהתכנים שאנחנו מקבלים כיום מוגבלים למה שמוזרם מנטפליקס או אמזון פריים). 

אבל יש סיבה מעניינת נוספת שקשורה לפסים השחורים. אם יש לכם מסך 16:9 או 2.35 (או כמוני, גם וגם) למקרן, אתם בוודאי מכירים את הפסים השחורים. בעלי מסכי 16:9 רואים אותם מעל ומתחת לתוכן כשהם צופים בסרטי קולנוע. בעלי מסכי 2.35 רואים את אותם בצידי המסך כשהם צופים בסרטים שצולמו בפורמט IMAX או כשהם רואים סדרות.

ה-Envy מתמודד עם הבעיה באופן שראינו כבר בעבר אצל יצרנים מסויימים – הם עושים זום חכם. ה-Envy מזהה את הפסים השחורים ויודע להקטין ולעשות זום באופן שמנצל את מלוא שטח המסך וכמה שיותר פיקסלים על גבי המקרן. אצלי למשל המקרן בכלל עם פאנל שיודע גם להגיע ל-4096 פיקסלים לרוחב, מה שאומר שאני יכול לקבל רזולוציה גבוהה אפילו ממה שהתוכן הטוב ביותר שזמין כיום מסוגל לתת.

עם זאת, המגבלה היא תמיד איכות הסקיילינג. כאן ה-Envy שופך כמויות של כח עיבוד GPU בכדי לייצר מעבד תמונה מהטובים שיש בשוק. מי שפשוט שונא פסים שחורים יכול להפרד מהם או לפחות להפחית אותם מבלי לאבד מהחדות של המקור.

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

מסקנות  

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

תכירו את madVR Envy - מעבד תמונה למאה ה-21

ה-Envy  בראש ובראשונה מיועד לבעלי מקרנים שמעוניינים למצות את המקסימום מהתכנים שהם צופים בהם. מי שיש לו מקרן נטול מנגנון DTM (מרבית המקרנים בשוק הם כאלה) יקבל שדרוג מטורף לאיכות התמונה כשהתכנים שהוא צופה הם 4K HDR, תוכן שהופך נפוץ יותר ויותר (נטפליקס ו-amazon prime מפיקים כיום תוכן חדש כמעט אקסקולסיבית ב-4K HDR). בנוסף, העלמת הפסים למי שיש לו מקרן עם מסך ביחס קבוע מאפשר שימוש במקסימום שטח המסך. השדרוג משמעותי אפילו יותר כאשר מדובר במקרן נטול יכולות HDR בשל הדרך שבה ה-Envy מעבד את המקור ומתרגם אותו למשהו שגם מקרן נטול יכולות HDR מסוגל לעבוד איתו (בתנאי שהוא תומך בטווח צבעים מורחב של DCI-P3 כמובן).

בעלי מסכים או מקרנים שיש להם מנגנון DTM (כגון מקרני JVC N7 ו-JVC N9), יקבלו שדרוג איכות ה-scaling שמתקבל בעזרת העלמת הפסים השחורים (דבר מעצבן לכל הדעות), בנוסף לשדרוג שיתקבל באיכות ה-DTM. ממש קשה לכמת את רמת ה-DTM המובנה לזה של JVC ב-N7 וב-N9, שכן זה משתנה מאוד כתלות בתוכן. היו תכנים שבהם ראיתי שיפור דרמטי (במיוחד תכנים על רקע בהיר מאוד) והיו תכנים שהשינוי היה עדין מאוד. ה-Envy מצליח למצות את התוכן בלי קשר ליכולות של המקרן עצמו.

ה-Envy מגיע בשני "טעמים": גרסאת Pro וגרסאת Extreme. מרבית היכולות קיימות בשני הגרסאות והמבנה הפיזי בין המכשירים זהה. עיקר ההבדלים הם בעיבודים החזקים ביותר של האלגוריתמים (מצבי "insane") כמו גם בחלק מהאלגוריתמים שמתוכננים ל-Envy בהמשך: כגון מנגנוני החלקת תנועה, העלמת גרעיניות, חידוד ו-AI upscaling ואפילו תמיכה ב-8K ב-24 וב-60FPS. מלוא ההבדלים מפורטים כאן

כאמור, הגרסא הנוכחית של ה-Envy זמינה עם כניסה ויציאה בפורמט HDMI 2.0b שתומך ב-4K עד למלוא הקצב של 18Gbps. החברה צפויה להציע שדרוג ל-HDMI 2.1 בעתיד על ידי הספקת כרטיסים חלופיים בעתיד. יש לציין שלא בטוח שיש בכך צורך שכן מרבית היתרונות של HDMI 2.1 מתבטאים ב-eArc (שכנראה מיותר כאן כי מקרנים לא יעבירו סיגנל שכזה), שיפורים בעולם הגיימינג (גם כאן, אין יתרון לשימוש ב-Envy בסביבה שבעיקר עוסקת בגיימינג בגלל הדיליי שמוסיף העיבוד) ותמיכה ב-8K שהוא כנראה היתרון העיקרי של החיבור.

החסרון העיקרי שמצאתי ב-Envy הוא שהוא מאט משמעותית את זמן הסינכרון כאשר עוברים בין מצבי תמונה או קצבי תמונה שונים. נקודה חשובה נוספת היא שה-Envy מוסיף זמן משמעותי ל-lipsync delay ויש צורך להתאים אותו לכך ברסיבר (כאמור בגרסא האחרונה של הקושחה, נוספה תמיכה מלאה ב-auto lipsync בתנאי שהרסיבר שלכם או הפרוססור תומכים בכך). כל עוד מודעים לעניין ומתקנים אותו דרך ה-AVR, זה לא באמת מהותי.

מבחינת תפריטים, המכשיר הוא די set and forget, כלומר, לאחר שתמצאו את התמהיל המתאים של ההגדרות לא תזדקקו כמעט לעולם להתעסק בשלט שלו – המכשיר פשוט עובד ועושה את שלו כאשר הוא רואה תוכן מקור מתאים.

יש לציין שלמרות שהמכשיר בגרסאת Beta, מדובר במכשיר יציב לחלוטין ושימושי ביותר.

מחירים מיוחדים לגרסאת הבטא:

  • גרסאת אקסטרים: 45,990 ש"ח
  • גרסא בסיס: 26,990 ש"ח

ה-Envy יהיה זמין אצל היבואנית: פיוצ'ר אודיו וידאו

לדיון בנושא: תכירו את madVR Envy – מעבד תמונה למאה ה-21


8:15
  /  
02.08.2020
  
מאת: עפר לאור

1