NATIVE RATE (רזולוציה טבעית) במסכים, מה זה ולמה צריך את זה?

אנו דנים באתר רבות על המונח "NR" או NATIVE RATE (רזולוציה טבעית).מה זה המונח הזה? למה אנחנו צריכים תמיכה ב-NATIVE ...


לאחרונה עולה לכותרות נושא החיבור של מסכים דקים לסתם מחשב או למחשב סלוני (HTPC) והופך לאחד חמים בתחום. הרבה הודות לאתר, כל אחד ששוקל לרכוש מסך כבר יודע לשאול האם הוא תומך ב-NR, אם כי במקרים רבים אין לו באמת מושג מה זה ואם הוא צריך את זה…

תמיכה בקבלת NR, או "רזולוציה טבעית" בעברית, חשובה בשביל שני דברים:
1. חיבור למחשב
2. חיבור למעבד תמונה חיצוני

מה זה אומר תמיכה בקבלת NR?

לכל מסך דיגיטלי (במקרה שלנו מסכי LCD, פלזמה או מקרנים), יש רזולוציה טבעית. המסך בעצם תמיד עובד ברזולוציה הזו ורק ברזולוציה הזו – זה מספר הפיקסלים שיש לה וזהו. כלומר, כאשר האות שמקבל המסך הוא ברזולוציה נמוכה/גבוהה יותר מרזולוציה שלה, המסך (או יותר נכון המעבד תמונה של המסך) צריך להתאים את הרזולוציה שנכנסת לרזולוציה הטבעית או האמיתית שלו.

תהליך ההתאמה של הרזולוציה הנכנסת נקראת UPSCALE כאשר רזולוצית המקור נמוכה מזו של המסך או DOWNSCALE כאשר יש צורך להוריד מאיכות התמונה.

אם מסך יתמוך בקבלת הרזולוציה הטבעית שלו אז למעשה המעבד תמונה של מסך לא יאלץ לבצע שום שינויים והתאמות והוא פשוט יציג בדיוק את מה שנכנס ללא שינויים והתאמות. למעשה תמיכה בNR עוקפת את המעבד תמונה הפנימי של המסך.

למה חשובה קבלת NR כאשר משתמשים במסך בחיבור למחשב?

כאשר בוחרים רזולוציה לשולחן העבודה כרטיס המסך למעשה מייצר תמונה שמתאימה בדיוק לרזולוציה שבוחרים – ובמצב זה הפונטים הם בדיוק בעובי של 1 פיקסל, וכאן הבעיה, משום שאם נבצע שינוי של הרזולוציה שבחרנו, אפילו הקטן ביותר, אז חלק מהפונטים כבר לא יהיו בעובי של 1 פיקסל בדיוק ולכן הפונטים ייראו קצת מטושטשים. ליתר דיוק, כל מה מציגים על המסך לא בדיוק יתאים למסך.

לדוגמה, אם יש לי מסך בעל רזולוציה של 1366*768 ואני שולח לו בעזרת הכרטיס מסך רזולוציה של 1280*720 אז בשביל להציג תמונה, המעבד הפנימי של המסך יעשה UPSCALE וישנה את הרזולוציה ל1366*768. מה שבעצם קרה הוא שלקחנו את שולחן העבודה, עם תכנים (למשל גופנים = פונטים) שמותאמים לרזולוציה של 1280*720 וניסינו להתאים אותם לרזולוציה של 1366*768 – במקרה כזה הם ייראו מטושטשים מעט.

אם במקרה הנ"ל היינו יכולים לשלוח למסך מראש רזולוציה של 1366*768 בדיוק אז היינו למעשה מונעים את ההתאמה ואת הטשטוש של הפונטים. כך, פיקסל שהמחשב שולח החוצה יהיה בדיוק פיקסל על גבי המסך ולא ישפיע על פיקסלים סמוכים לו.

למה חשובה קבלת NR כאשר מחברים למסך מעבד תמונה חיצוני?

כאשר מדברים על מעבד תמונה חיצוני, הכוונה לכל מכשיר שתפקידו הוא להחליף או לשדרג את המעבד התמונה הפנימי של המסך עצמו. במסכים רבים, המעבד הפנימי הוא פשרה של עלות על חשבון איכות, ולכן מעבד חיצוני יהיה לרוב מוצלח בהרבה מזה של המסך עצמו. לכן פשוט עדיף לתת למעבד תמונה החיצוני לעשות את עבודת עיבוד התמונה על חשבון המעבד הפנימי של המסך.

בדרך כלל כשמדברים על תמיכה בקבלת NR מתכוונים לכך שהמסך יידע לבצע PIXEL MAPPING 1:1, כלומר כל פיקסל שנמצא במקור בנקודה מסוימת בתמונה שאני שולח למסך, המסך יציג את אותו פיקסל בדיוק במקום שהוא אמור להיות.
על מנת שיתקיים PIXEL MAPPING 1:1 יש צורך בביטול

הOVERSCAN (על OVERSCAN תוכלו לקרוא פה).

הנה מספר תמונות להמחשת ההבדלים בין מצב של כרטיס מסך ששולח למסך רזולוציה טבעית (1366*768) ומתקיים PIXEL MAPPING 1:1 לבין מצב שהכרטיס מסך שולח למסך רזולוציה נמוכה יותר (1280*720 – 720P) – שימו לב לחדות של הטקסט ולחדות ה"גבולות" של העכבר

 
רזולוציה לא טבעית


רזולוציה טבעית – שימו לב להבדל בחדות


רזולוציה לא טבעית


רזולוציה טבעית – שימו לב לחדות

מה בעצם קורה למסך כשהוא ב-NATIVE RATE

התמונות הבאות מתייחסות להמחשה של בדיקה נכונה על מנת שמסך עובד בNR וPIXEL MAPPING 1:1.
התוכנה שבה נעשה שימוש היא התוכנה מהלינק הזה http://tft.vanity.dk/ (יש לבחור בExecutable Mode)

בתוכנה הזו יש TEST PATTERN מיוחד שיוצר תמונה של "לוח שחמט" ברזולוציה שאותה שולח הכרטיס מסך, כלומר יהיה פיקסל אחד שחור וצמוד אליו פיקסל אחד לבן וכן הלאה, כאשר כל שורה מוזזת באחת מקודמתה…

התמונות הבאות הן דוגמה למסך שתומך בקבלת NR (הרזולוציה הטבעית של מסך זה היא 1366*768) ונשלחת אליו תמונת "לוח שחמט" ברזולוציה של 1366*768.

 
התמונה מקרוב


אותה תמונה, אך מרחוק

התמונה הבאה היא דוגמה למסך שאינו תומך בקבלת NR (הרזולוציה הטבעית של מסך זה היא 1366*768). מכיוון שהוא אינו תומך בקבלת NR נשלחת לוח תמונת "לוח שחמט" ברזולוציה שהיא יחסית קרובה – 1280*720 (שזו למעשה הרזולוציה 720P שנתמכת ע"י כל מסך דק). במצב כזה, נוצרת תופעת BANDING, כלומר כל פיקסל משפיע על שכניו ויוצר סוג של מטריצה שלא היתה באמת קיימת במקור.


הריבועים שנראים כאן לא באמת מוצגים על ידי המחשב!

כלומר, הטשטושים שנגרמים בגלל התאמת הרזולוציה גורמים לבעיות בתמונה. כאשר מדובר במחשב, המשמעות בעיקר מתבטאת בטשטוש. כאשר מדובר על מעבד חיצוני, איכות התמונה שלו פשוט לא תהיה אופטימלית. בשני המקרים, המעבד של המסך בעצם מקלקל במידת מה את איכות התמונה…

איך אפשר לוודא לפני הקנייה שהטלוויזיה תומכת ברזולוציה NR?

זו משימה לא פשוטה. במסכים רבים יש אפשרות ל-NATIVE RATE רק בקצב מסויים או אפילו יש צורך בתוכנה מיוחדת (POWERSTRIP) בכדי לאפשר זאת. באופן אידאלי, מסכים יהיו בעלי יכולות של NATIVE RATE גם ב-60HZ (תקן אמריקאי) וגם ב-50HZ (בשביל התכנים הארופאים).

מסכי FULL HD רבים כיום כבר מאפשרים NATIVE RATE. במקרה כזה מדובר בתמיכה ב-1080P, אם כי חשוב גם שהדבר יבוצע ללא OVERSCAN, אחרת נקבל את דוגמאת הפסים בעת הבדיקה כפי שניתן לראות בתמונה הקודמת.

הסקירות של המסכים באתר זה לרוב בודקות NATIVE RATE וחשוב לבדוק זאת בסקירה.

בנוסף, לא בכל כניסה ניתן להגיע ל-NATIVE RATE בכל מצב. כיום כולם מעוניינים בחיבור ה-DVI או HDMI בין המסך למחשב, אך לעיתים בעת חיבור VGA דווקא המסך יתמוך ברזולוציה טבעית.

לחצו כאן להמשך הדיון בפורום.


7:00
  /  
23.11.2007
  
כתב: אור קירשנבוים, ערך: עפר לאור

1