עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

כיול מסך, מה זה ולמה זה טוב?

09/11/2010 - 07:00



 
 
 

רקע

לפני שנים די רבות הקים אחד מגדולי תחום הוידאו, מר ג´ו קיין, את ISF - IMAGING SCIENCE FOUNDATION. גוף אשר שם לו למטרה להביא את איכות הוידאו בקולנוע, בוידאו ובבתים לאופטימום. 

כיום מדובר בגוף שעוסק בפעילויות רבות אך הפעילות הכי מוכרת שלו לציבור הרחב הוא ISF CERTIFICATION. מדובר בתעודה אשר אנשים אשר עוברים קורסים עם ג´ו קיין עצמו (פחות בשנים האחרונות) אשר מקנים להם את הזכות להסתובב ולהפיץ את הבשורה של כיול בעיקר בארה"ב. כל כיול אשר נעשה על ידי מישהו שעבר ISF CERTIFICATION מאפשר לאותו מכייל לסמן את המכשיר כ-ISF CALIBRATED.

יש כמה מכיילי ISF ברחבי ארה"ב, חלקם מקומיים וחלקם נעים ברחבי ארצות הברית ובכל מקום מכיילים למי שקבע איתם תור.

בהמשך גם ראינו מסכים ומקרנים עם תמיכה ב-ISF, כאלה שמגיעים עם יכולות כיול שמאפשרות למכיילים להגיע לתוצאות טובות יותר.

לחגיגה הצטרף בשנתיים האחרונות THX אשר מטפל כיום גם בתחום הוידאו. המטרה של THX היא לנסות ולהגיע לאותו תקן בדיוק שמכיילי ISF מגיעים אליו אלא שבמקום שיגיע מכייל למסך הספצפי - הכיול  מתבצע עוד במפעל.

מה המטרה?

יש שתי מטרות שונות (ולעיתים מנוגדות) בכיול מסך (או מקרן):

  • להביא את התצוגה לאופטימום שלה, למצב שבו איכות התמונה היא הטובה ביותר שהמסך יכול להפיק.
  • להביא את התצוגה קרוב ככל הניתן לסטנדרטים שנקבעו עבור מוניטורים, כלומר לאותה תמונה בדיוק שהבמאי והעורך ראו כאשר ערכו את הסרט וקרוב ככל הניתן למה שנראה בקולנוע.

על פניו שתי הדרישות לא נראות שהן מפריעות זה לזה, אלא שלעיתים קרובות מה שנראה טוב על גבי מסך מסויים עלול להתנגש עם התקן, ולעיתים אם נבחר בתאימות בתקן איכות התמונה עלולה להפגם.

לכן, כיול טוב צריך לקחת הכל בחשבון.

כדאי לציין שכיול טוב לאו דווקא יראה משמעותית טוב יותר על גבי המסך. רבים לא יודעים כיצד תמונה טובה בכלל צריכה להיראות ולכן בוחרים לעיתים קרובות במסך שהוא כחול מדי, בהיר מדי או עם בעיות אחרות (גרעיניות, תנועה לא טבעית וכו´). לא ניתן יהיה להפוך טויוטה לפרארי על ידי כמה שינויי הגדרות במנוע... מה שכן ניתן לעשות הוא להביא את המכונית שיש לכם למצב שבו היא לא מבזבזת דלק ולמהירות הגבוהה ביותר שהיא יכולה להגיע אליו. במקביל, רצוי שהיא לא תעשה רעש ותעבוד כשורה לאורך זמן.

כיולים מתקדמים יותר מיועדים לגרום לתמונה להראות לא רק טוב, אלא גם "נכון". כלומר, ללא מני שיפורים ושינויים שעל פניו כאילו עוזרים לתמונה (למשל להיראות חדה יותר) אך בפועל מפחיתים את איכותה. 

השאלה הפשוטה שאתם צריכים לשאול את עצמכם, האם אתם רוצים לראות את התמונה הטובה ביותר, הנכונה ביותר או גם וגם...

להלן ריכוז החומר של איך לכייל מסך, עם התמקדות על דברים שאתם יכולים לעשות בעצמכם:

שלב א´ -  כיול CONTRAST ו-BRIGHTNESS

המטרה: להביא את המסך למצב שבו הוא אופטימלי. בכל אחד משני הקצוות של המסך (לבן ושחור) אם הכיול אינו נכון, משהו מתבזבז:

  • אם המסך בהיר מדי בשחורים, התמונה בהירה והעומק שלה נפגם
  • אם המסך כהה מדי בשחורים,  יש CUT OFF ופרטים בתמונה הולכים לאיבוד
  • אם המסך כהה מדי בלבנים, עומק הקונטרסט ותלת המימד נפגם
  • אם המסך בהיר מדי בלבנים, עלולים להעלם פרטים בלבנים (פחות קריטי, אבל עדיין בעייתי)

לכן המטרה היא שבשתי נקודות הקיצון הללו, נקבל את מירב הנתונים באופן הכי טוב וקונטרסטי שהמסך יכול לייצר.

בכדי להבין כיצד עושים זאת, צריך TEST PATTERN, לרוב זה PATTERN שכולל או פסים בגוונים שונים או ריבועים. רצוי שהוא יכלול את שני הקיצונים בו זמנית, בעיקר בגלל התנהגות המסכים כיום עם קונטרסט דינמי.

כל אחד יכול לבצע כיול CONTRAST BRIGHTNESS על המסך שלו, הפרוצדורה פשוטה - קודם צריך TEST PATTERN מדוייק ונכון. PATTERNS כאלה לרוב נקראים PLUDGE, NEEDLEPULSE וכו´. למי שיש מזרימדיה, ניתן לגשת ל-W6RZ.NET ולהוריד משם את ה-PATTERN שאני תכננתי עבורם. למי שיש YES, ניתן להשתמש בערוץ 144 עם YES IMPACT  שהוא פחות מדוייק, אך שימושי למי שמשתמש ביס.

בשלב הראשון יש להוריד את ה-BRIGHTNESS עד לרמה שבו הפס (או ריבוע) הכהה נעלם. כעת מגבירים את BRIGHTNESS עד הנקודה המדוייקת שבו הפס מופיע. זו הנקודה האופטימלית של BRIGHTNESS. כעת ניתן לעשות דבר זהה עם CONTRAST ועם הפס הבהיר. 

על הפרוצדורה רצוי לחזור מספר פעמים מכיוון שבמסכים מסויימים BRIGHTNESS עלול להשפיע על הלבן וההיפך. המצב האופטימלי הוא זה שבו מגע באחד משני הפרמטרים הללו יעלים את אחד הפסים.

למאמר כיול CONTRAST BRIGHTNESS

שלב ב´ - כיול SHARPNESS

שלב זה הוא שלב חשוב שדורש TEST PATTERN עם פסים דקים ברזולוציה קרובה ככל הניתן לזו של המסך. לרוב משתמשים בפסים או אובייקטים עם גבולות חדים מאוד על רקע אפור.

כאן צריך להפחית את ה-SHARPNESS עד אשר לא ניתן לראות HALO בהיר סביב אובייקטים כהים.

SHARPNESS

 ניתן גם לכייל בשלב הזה את עוצמת וגוון הצבע. לשם כך לרוב צריך משקפיים עם פילטר כחול. TEST PATTERNS מתאימים יאפשרו לקבוע את עוצמת הצבע (SATURATION) והגוון (TINT) האידאליים. כיום מרבית היצרנים מביאים את המסך כך שבמצב 0 (ממוצע) התוצאה קרובה מאוד לאידאלי ולכן שלב זה כבר איבד מחשיבותו.

שלב ג´ - כיול גאמה

כאן כבר אנחנו נכנסים לתחום כיול המומחים. בשביל כיול גאמה צריך 10 נקודות מדידה וציוד מדידה של עוצמת האור. ניתן לכייל גם בשיטות אחרות אך חשוב להבין שגאמה קובע במידה רבה את העומק של התמונה.

יש מספר רב של מאמרים על עקומות גאמה. מומלץ לקרוא את כולם אם הנושא קרוב ללבכם, גאמה לא תקין יגרום לתמונה להיות קיצונית מדי, עמוקה, או חלבית.

מה זה גאמה? | גאמה בפלזמה | עקומות גאמה אלטרנטיביות - SCURVE

שלב ד´ - כיול גאומטריה + NATIVE RATE

כאשר המסכים היו אנלוגיים, המטרה של כיול גאומטרי היה להגיע למצב שבו עיגול שמוצג על גבי המסך יהיה בדיוק עיגול מדוייק. כיום הדבר אינו נחוץ מכיוון שכאשר אנחנו מציגים תמונה על גבי מסך דק היא מדוייקת מאוד.

אך המקבילה הדיגיטלית של כיול גאומטריה זה כיול NATIVE RATE, להגיע למצב שבו אין פיקסלים מבוזבזים שאינם מוצגים (OVERSCAN) וכך ליצור מצב שכאשר המקור משדר 1920X1080 פיקסלים, אלה בדיוק הפיקסלים שיוצגו על גבי המסך. כל דבר אחר יגרום לשיבוש ולאיבוד משמעותי של פרטים שכן המסך יאלץ למתוח את התוכן על גבי המסך ובכך בהכרח יפגע באיכות התמונה.

יש TEST PATTERNS של OVERSCAN ו-NATIVE RATE במקומות רבים. המומלצים ביותר הם של W6RZ.NET.

כיול גאומטרי  | NATIVE RATE

שלב ה´ - PRIMARIES ו-SECONDARIES

כיול זה, של ששת נקודות הצבע הקיצוניות של התצוגה, נקבע לפי תקנים קשיחים מאוד בתעשייה כבר לפני שנים רבות. בעבר הגוונים היו נקבעים במידה רבה לפי המקרן או המסך וניתן היה להתאים את הנקודות על ידי תיקונים ידניים. כיום יצרן צריך להחליט עד כמה מדוייק הוא רוצה להיות ביחס לתקן כבר בשלבי התכנון של מודל מסך כלשהו.

למרות שיש אפשרויות לתקן זאת, במרבית המקרים התיקונים שניתן לעשות על גבי המסך הן מינימליים ולא אפקטיביים במיוחד. לעיתים ניתן לקבוע האם להשתמש במרחב צבעים רחב או קטן יותר. בכל מקרה, אם צבעיים טבעיים חשובים לכם, כדאי להשגיח על נושא זה כבר בשלב הבדיקה באיזה מסך לבחור. באתר אנחנו מקפידים למדוד זאת עבור כל ביקורת על כל מודל שעובר תחת ידינו.


שלב ו´ - טמפרטורת צבע

שלב זה חייב להתבצע על ידי מקצוען עם ציוד מתאים. כיול זה קובע באיזה גוון הלבנים יהיו. במידה והלבן נכון, והנקודות הקיצון (PRIMARIES ו-SECONDARIES) תקינים, הצבעים במסך יהיו קרובים ככל הניתן ליעד שלנו.

במקרה הספציפי, כיול טמפ´ צבע לרוב תבוא על חשבון איכות תמונה במידה והתיקונים הנדרשים הם גדולים מאוד. רצוי שהמסך יהיה מראש קרוב לכיול בכדי לעשות זאת, שכן תיקונים קיצוניים עלולים להפריע לאיכות התמונה במובנים אחרים ולכן נדרש כאן יכולת פשרה לא קלה.

לרוב יש שתי שיטות שניתן לכייל טמפ´ צבע - שיטת 2 נקודות לכל צבע יסוד (RGB) או שיטת 10 הנקודות. שיטת 2 הנקודות מסובכת יותר וארוכה יותר. שיטת 10 הנקודות דורשת כיול סבוך יותר, אך דטרמיניסטי ומדוייק יותר (בסה"כ יש במקום 6 נתוני כיול, בסביבות 30 נתונים). 

יש לציין שאת הכיול הזה רצוי לעשות לקראת הסוף, כאשר כל ההגדרות אחרות כבר נכונות. כיול זה הוא הארוך מבין הכיולים והסבוך ולכן חשוב שלא לעשות שינויים בהגדרות אחרות לאחר הגדרתו. 

כיול טמפרטורת צבע - חלק א´ | כיול טמפרטורת צבע - חלק ב´

 

כיולים והגדרות נוספים

כמובן שיש כיולים והגדרות נוספות שכדאי להבין אותם. נשתדל לתת BULLET POINTS לגבם:

כל אלה מעט מורכבים למאמר פשוט.


העתיד? כיול אוטומטי

אין ספק, כיול בהחלט תופס חלק משמעותי כיום בשיקולים של היצרנים. אחרת היה קשה להסביר את השימוש שלהם במותגים כמו ISF ו-THX גם בתחום התצוגה, שבו הם פחות מוכרים עדיין.

מסכי High End כבר כוללים Test Patterns מובנים, ואפילו יכולות כיול שבעבר היו שמורות בעיקר למקרנים.

מצב THX מנסה להביא (עוד בשלב הייצור) סט של הגדרות ש-THX קבעו שמקרב את איכות התמונה לתקנים לפי משהו שנקבע בשלב הייצור. אין ספק שיש שגיאה בנושא הזה בשל השינויים בין מוצרים שונים (מאותו סוג) ואף בגלל השינויים שהמסכים עוברים לאורך זמן. מצד שני, זה מגיע קרוב למדי ליעד בלי צורך במכייל מקצועי או רקע טכני. לא כולם יאהבו את התוצאה.

יש כמה דוגמאות לדברים שדורשים הסתגלות.

  • תקן הצבע הלבן מדבר כיום על 6500 מעלות קלווין. מדובר על צבע לבן שיש לו גוון צהבהב בניגד לנטיה של מסכים רבים כיום לכחול. מי שהתרגל לצפות בתמונה כחולה (לרוב זה נעשה על ידי היצרנים כאמצעי להגביר את עוצמת האור) ימצא את התמונה הנכונה כצהבהבת מדי.
  • עוצמות האור של מסכים רבים בהירים משמעותית מכפי שנחוץ או רצוי בעת צפיה. רצוי שלא להגביר את התאורה האחורית עד למקסימום.
  • מסכים רבים משתמשים באמצעי עיבוד מלאכותיים בכדי להגביר את ה-PRECEIVED SHARPNESS. כלומר, לא את החדות האמיתית (זו נקבעת על ידי רזולוציה ותוכן, לרוב) אלא במה שנתפס על ידינו כחדות. הדבר גורם לפאנלים רבים להיות גרעיניים מאוד, ולהגברות מלאכותיות של החדות על ידי עיבוי פרטים והוספה של HALO בהיר סביב אובייקטים כהים (וההיפך). למרות שזה מחדד את התמונה בעיני המתבונן, מדובר על מנגנונים שמקלקלים את התמונה ולא משפרים אותה.
  •  Frame Interpolation - למי שמחפש איכות תמונה אופטימלית ככל הנראה מנגנון זה יצטרך להסגר. במסכים רבים כיום כבר ניתן לשנות את ההגדרות שלו בכדי להפחית את ההשפעה שלו על התמונה. בגרסאות מתקדמות של אלגוריתמים לעיבוד FI, ניתן להגדיר מצב 4:4 אוטומטי והפחתה של תופעות כגון אוויר חם סביב אובייקטים. בכל מקרה, במצב THX אופציות אלה נכבות.

למי שמתעניין עוד בנושא, אני ממליץ לקריאה על שני מאמרים אלה על "איך לקרוא מאמרי וידאו באתר שלנו":

לינקים להורדת patterns:

להמשך הדיון על כיול מסכים.



עוד מ: oferlaor
תגיות


דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.5
(2) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht