עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

גיימינג: סוגי הגאים ואפשרויות שליטה מתקדמות

מאת: יוסי גבאי
14/07/2011 - 07:00



 
 
 

הקדמה

בכתבה הראשונה בסדרה, הכנסתי אתכם לעולם המירוצים והסימולטורים המרתק ובמיוחד למשחק ה- 5GT. הכתבה דנה על סגנון משחקי נהיגה שונים ועל ההבדלים הבסיסיים בין משחקים בסגנון ארקייד לבין סימולאטורים. תזכורת: מטרת משחקי הסימולטורים (או כאלו שמתקרבים לכך) היא לחקות את העולם האמיתי עד כמה שניתן (ומכאן שמם כמובן), כלומר לגרום לשחקן/נהג להרגיש שהוא נוהג במכונית אמיתית עם התנהגות רכב אמיתית ומסלול אמיתי.


"גם אני רוצה כזה"

לשחקן/נהג קיימות מספר אפשרויות נהיגה במשחקים אלו. האפשרויות הפשוטות ביותר הן גם הזולות ביותר וככל שעולים ברמת השיגעון והתקציב (כמובן...), רמת החוויה מתקרבת יותר ויותר לעולם האמיתי. לכן כשמדברים על "חווית הנהיגה" הכוונה היא לסביבת הנהיגה עצמה ולא על רמת המציאות במשחק.

למי שפספס הנה הלינק לכתבה הקודמת: "המירוצים הליליים של Gran Turismo 5"

איך מתחילים?

המתחילים או כאלו שידם (או יד הוריהם) אינה משגת, משחקים בעזרת הג'ויסטיק הסטנדרטי של הקונסולה או במחשב בעזרת הכפתורים, רחמנא ליצלן. זו כמובן הרמה הנמוכה ביותר ובעצם מתבצעת ללא אביזרים נלווים כלל. כמובן שכך חוויית הנהיגה איננה מתקרבת לעולם האמיתי (מישהו ראה רכב שאת ההגה מחליף ג'ויסטיק קטן ונוהגים בעזרת האגודלים והאצבעות?..). במחשב המצב יכול להיות אפילו גרוע יותר. במקלדת לדוגמא, על מנת לבצע פנייה יש צורך ללחוץ על מקש "ימינה" במקצב מסוים (לתקתק) כדי שהגלגלים יופנו בזווית הרצויה. זה לא מתקרב לעולם האמיתי אבל לעיתים זה מה יש.

אז איך באמת נוהגים ולא סתם משחקים? (אישתי אומרת: נכנסים לאוטו...)

בשביל להתחיל ליהנות מחוויית נהיגה, יש להצטייד בהגה. יש מגוון רחב של הגאים בשוק, החל בפשוטים וזולים של חברות סיניות/טייוואניות עלומות שם (שאמנם נתמכים בחלק מן המשחקים אבל הקשר בינם לבין המציאות הוא מקרי בהחלט) וכלה בהגאים מקצועיים ויקרים ואפילו הגאים מסוג עשה-זאת-בעצמך.

לפני שנגיע לפירוט על סוגי ההגאים יש צורך בהסבר של מספר מושגים חשובים:

היזון חוזר - Force Feedback או בקיצור FF
לרוב נקרא בשם הלא מייצג - "רטט". בזמן הנהיגה ברכב אמיתי "מרגישים" את הכביש דרך ההגה. התנהגות הגלגלים במצבים שונים של הכביש (מהמורות, בורות, אבנים, חצץ, מים על הכביש, וכו') מועברת אל הנהג דרך ההגה. ברכבים הישנים זה היה מורגש יותר בגלל מכאניות ההגה (ללא הגה כוח). בטכנולוגיות החדשות של היום (הגאים חשמליים), ניתן לפתח הגאים ללא היזון כלל, אבל חברות הרכב לא עושות זאת מכיוון שבעזרת ההיזון החוזר הנהג מרגיש את השינוי בגלגלים ("מרגיש את הרכב") ויכול לפעול מיידית על מנת לתקן מצבים על ידי תגובה מיידית: בלימה, האצה וכו'. מספר דוגמאות להמחשה:
כשהגלגלים הקדמיים מחליקים לכיוון אחד ההגה "ימשוך" את עצמו לצד השני - הגה רך מאוד באופן פתאומי יאמר לנו שהגלגלים מחליקים על הכביש וכדומה. נהג מירוצים אמיתי נוהג בצורה כזו שהרכב נמצא כמעט תמיד על קצה גבול יכולת האחיזה בכביש. בצורה זו הנהג יכול לקחת פניות במהירות המקסימלית המותאמת לסוג הפניה ועל ידי כך למקסם את מהירות הנסיעה הכוללת במירוץ. אחד הפרמטרים העיקריים שעליהם הנהג מסתמך בכדי לדעת מתי הרכב יעבור את קצה גבול היכולת הוא הרגע הספציפי לפני איבוד השליטה או הסחרור, וידע זה מגיע מהנתונים העוברים אליו מההגה על מצב האחיזה בכביש.

בהגאי המשחק ישנם הגאים ללא FF כלל וכאלו שתומכים ברמות שונות ב-FF.

טיפ קטן: בפעם הבאה שאתם נוהגים ברכב שלכם תנסו "להקשיב" לידיים תוך כדי הנהיגה ותראו כמה אינפורמציה ההגה מעביר לכם ואולי לא שמתם לב אליה עד עכשיו.

סיבוב מנעילה לנעילה
ברכב אמיתי סטנדרטי, סיבוב מלא של ההגה מצד לצד הוא 2 וחצי סיבובים ("מנעילה לנעילה"), שזה 900 מעלות. הדבר מאפשר לנהג לסובב את ההגה בעדינות ובדיוק מירבי ועוזר מאוד בתמרונים עדינים (כמו חניה). דרך אגב, ברכבי פורמולה, סיבוב מלא של ההגה הוא לא יותר מ-360 מעלות, צריך לזכור שפורמולות לא בנויות לנהיגה כמו ברכב רגיל (לא צריך פניית פרסה ברמזור וחנייה ברוורס) ולכן אפילו צורת ההגה ברכבים אלו היא לא עיגול מלא אלא בדומה להגה של מטוס נוסעים ועם המון כפתורים ובוררים.


"ההגה של קבוצה Red Bull"


"ההגה של קבוצת פרארי"

תיבות הילוכים - ראיתם פעם רכב מירוצים עם תיבת הילוכים אוטומטית? (רמז: לא!)
רובכם, ובמיוחד הצעירים שביניכם, התרגלתם לתיבות הילוכים אוטומטיות. צריך לזכור שברכבי מירוצים תיבות ההילוכים הן ידניות או חצי אוטומטיות. ברוב ברכבי הראלי או רכבי המירוצים התיבות הן ידניות. תיבות חצי אוטומטיות (תיבה ידנית אך עם קלאצ' אוטומטי/רובוטי) ברכבי מירוצים, מיושמות בעיקר ברכבי הפורמולה לסוגיהן (1F, 3F, F3000). ברכבים אלו הנהג מעביר הילוכים על ידי לחיצה על כפתור (+) להעלאת הילוך(-) להורדת הילוך. בדומה למצב טיפטרוניק בתיבות אוטומטיות, אך במקרה של תיבה חצי אוטומטית הכפתורים להורדה והעלאת הילוכים נמצאים מאחורי ההגה כפי שקיים (להבדיל אלף-אלפי הבדלות) בטויוטה קורולה רובוטית בין השנים 2007-2010.


"כפתור הילוכים מאחורי ההגה"

סוגי הגאים

שימו לב כי החלוקה לסוגי ההגאים בוצעה בצורה גסה וסווגה לקטגוריות של פשוטים-מתקדמים ומקצוענים. צריך להדגיש שישנם הרבה הגאים שלא מוזכרים פה ויכולים ליפול בין הדרגות השונות. אחת החברות השולטות בשוק ההגאים כבר מספר שנים היא חברת Logitech המוכרת ממוצרי PC שונים. חברה זו מייצרת הגאים כבר שנים רבות וההגאים שלה נחשבים טובים ואמינים באופן יחסי ומכיוון שכך עיקר הדוגמאות יהיו מחברה זו.

חברה נוספת ראויה להתייחסות היא חברת  Fanatec. חברה זו החלה לייצר הגאים בשנים האחרונות ואילו נחשבים טובים מאוד. ייחודה של החברה הוא שההגאים שלה הם העתק (חוקי כמובן) של הגאים מרכבי פורשה! ההעתקים מפורטים ביותר עד לגודל ההגה, ציפוי העור, הכפתורים שעל ההגה ואפילו את הסמל של פורשה הממוקם במרכז ההגה. הגאים אלו לא מיובאים לארץ (אם יש יבואן שמעוניין אני אשמח לשמוע...ואישתי אומרת: למה באמת אתה צריך עוד הגה...)

טיפ קטן: רוב ההגאים מגיעים עם חיבור USB המתאים גם לקונסולת ה-PS3 וגם למחשב הביתי כך שניתן להשתמש בהגה במגוון אפשרויות. 

כיום קונסולת ה-360XBOX לא תומכת בהגאים בחיבור USB ולכן יש בעייה עם מבחר הגאים לקונסולה זו.

הגאים למתחילים - הפשוטים וזולים

הגאים אלו מגיעים ללא FF (או עם FF בסיסי וחלש). עלות הגאים כאלו תגיע עד לכ-300 ש"ח ואולי אף פחות. מכיוון שאין FF, הנהג לא יכול להרגיש את התנהגות הרכב בזמן אמת ולא ניתן לפעול על מנת לתקן מצבים בעייתים. הנוהג בהגאים אלו אמנם נהנה משימוש בהגה אבל יהיה לו קשה מאוד לנסוע על "הקצה" מפני שללא FF קשה לדעת מתי הרכב מגיע לגבול. הדוושות בהגאים אלו עשויים מפלסטיק בסיסי ולרוב תהיינה רק דוושת גז וברקס. הגאים אלו הם בד"כ בעלי סיבוב של 270 מעלות סיבוב בלבד. כאשר סיבוב ההגה כל כך מצומצם כל תנועה קטנה של ההגה משפיעה הרבה על הגלגלים וזה פוגע ביכולת הדיוק. מה עוד, שהגאים כאלו בד"כ מתקלקלים מהר יחסית (סיניים, בלי להעליב) וגם כשהם עובדים כשורה הם לא בהכרח מדוייקים.  

טיפ קטן: אם מצאתם הגה זול, עם המון מאפיינים (Features) ו-3 דוושות ועוד ועוד, כנראה שההגה לא איכותי...


"הגה ישן של Logitech מסוג Driving Force"

הגאים מתקדמים

למתקדמים ההגאים טובים הרבה יותר ומכילים FF ברמה טובה, סיבוב של 900 מעלות וגם פלסטיקה ברמה גבוהה יותר. גלגל ההגה עצמו כבר לא עשוי מפלסטיק אלא מעור או גומי נעים למגע. הדוושות משופרות ובמקרים מסויימים ישנה גם דוושת קלאצ'. הגאים אלו עולים בחו"ל עד כ-$150 (בארץ כ-700 ש"ח). בהגאים אלו לעיתים תמצאו בנוסף לכפתורי ההילוכים הסטנדרטיים מאחורי ההגה גם ידית הילוכים מסוג טיפטרוניק לצד ההגה. הגאים אלו כבר מאפשרים לנהג להגיע לרמה טובה מאוד ולתוצאות טובות מאוד ולכן המון נהגים מעולים מסתפקים בסוג זה.

בקטגוריה זו ניתן למצוא כיום למשל את ה-DFGT של לוגי'טק (ממשיך דרכו של ה-DFP).


"ה-Driving Force Pro - נחשב כהגה המוביל במשך מספר שנים"


"ה-Driving Force GT - הגה מוביל בקטגוריה הנמוכה"

הגאים מקצועיים

למתקדמים מאוד ולאלה שרוצים ויכולים להשקיע, ישנם הגאים ברמה גבוהה מאוד. הגאים אלו עולים בארה"ב כ-$300 ומעלה ויכולים להגיע עד ל-$700. חישוב פשוט מראה שמחיר ההגה הוא כמעט פי 3 ממחיר הקונסולה עצמה...

הגאים אלו כבר מגיעים עם ציפוי עור אמיתי על ההגה (!!) ותיבת הילוכים ידנית (בנוסף לטיפטרוניק). ה-FF שלהם ברמה גבוהה מאוד ומעביר את התנהגות הרכב בצורה מעולה. בנוסף, הדוושות שבדגמים הזולים עשויות מפלסטיק ולרוב כוללות דוושות גז וברקס בלבד, כאן עשויות ממתכת ותוספת ברוכה של דוושת קלאצ' (למרות שלא כל המשחקים תומכים בדוושה זו).

בקטגוריה זו ישנם כיום 3 דגמים מובילים:

  • הראשון (והזול) הוא של חברת Logitech דגם 27G (ממשיכו של ה-25G) ועלותו בחו"ל כ-$300 (בארץ נמכר בקצת מעל ל2200 ש"ח).
    ההגה הוא ברמה גבוהה מאוד ויחס העלות/תועלת בין הגבוהים בשוק (כלומר מאוד משתלם). רגע לפני שאתם רצים לקנות, כדאי שתדעו שמאז שיצא משחק ה- 5GT בנובמבר 2010, קשה מאוד להשיגו. מחירו ב- eBay כבר עבר את רף ה-$500 למשומש וחברת Logitech לא מצליחה לעמוד בביקוש כך שבחנויות אין מלאים בכלל.


" G27 by Logitech"

  • ההגה השני הוא של חברת Fanatec מדגם Porsche 911 GT2 Wheel. דגם זה נמכר בתצורות שונות כשהזולה ביניהם עולה כ-$250 והיא ללא תיבת הילוכים (יש כמובן טיפטרוניק מאחורי ההגה) ועם דוושות "פשוטות".
    הגרסא היקרה ביותר (עם השם הארוך ביותר: Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel - Clubsport edition) שעלותה -$340, באה עם תיבת תיבת הילוכים ידנית ודוושות מסוג Club Sport Pedals שזו חברה שמייצרת דוושות לרכבי ספורט אמיתיים, אשר בנתה דוושות במיוחד להגה הזה. הדיווחים מראים שהוא טוב מה-27G במעט, אך לי אישית לא יצא להתנסות בו (כאמור, החברה לא מיובאת לארץ).


" Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel - Clubsport edition - אין להם שם ארוך יותר...."

  • ההגה היקר ביותר בשוק כיום הוא של חברת Thrustmaster מדגם T500RS ועולה $700.
    הדבר המפתיע הוא שחברה זו כבר מכרה בעבר הגאים פשוטים ולא ממש מדוייקים/איכותיים, למרות שעיצובית היו מאוד מעניינים (חיקוי פרארי). ההגה החדש יצא לשוק בתחילת 2011 ויש בו מספר דברים מעניינים ופינוקים שלא קיימים באף הגה אחר:
    • להגה סיבוב של 1080 מעלות (דבר שלא קיים אפילו ברכבים אמיתיים).
    • לחצני הטיפטרוניק מאחורי ההגה הם הגדולים מכל ההגאים והם לא מסתובבים עם סיבוב ההגה.
    • כיאה למחיר, הדוושות עשויות ממתכת. אלמנט מיוחד בדוושות הוא שיש להן 2 אפשרויות הצבה. מצב ראשון נקרא "F1 Style" שכמו בהגאים האחרים (ובדומה לרכבי פורמולה), הדוושות באות מלמטה. מצב שני נקרא "GT Style" והוא דומה לתצורת הדוושות של רכב רגיל ורכבי ראלי.


" Thrustmaster-TR500RS - אל תתנו למראה הפשוט להטעות אתכם"


"שתי אפשרויות להצבת הדוושות"

 

קניתי הגה - איך ואיפה יושבים?

צלחתם את ההתלבטויות וקניתם הגה? יופי, כעת השאלה המתבקשת היא "איפה לעזאזל מניחים אותו?". לכל ההגאים יש מעין מלחציים כך שניתן לחבר אותם לכל שולחן - השאלה היא לאיזה?
כרגיל, ישנם המון פתרונות - פשוטים (וזולים) ויקרים, אולי בכתבה הבאה אתרום כמה טיפים בנושא. לבינתיים:

  • הפיתרון הפשוט ביותר הוא לחבר את ההגה לאיזשהוא שולחן בבית כמו שולחן מחשב/אוכל.
  • הפתרונות המתקדמים והנוחים יותר הם לחבר את ההגה למעמדים ייעודיים בסיסיים - לדוגמא ה-Wheel Stand Pro.
  • הפתרונות היקרים ביותר (ובהתאמה היפים והכיפיים ביותר) הינם כאלו אשר מהווים מערכת ישיבה ייעודית הכוללת מקום לחיבור ההגה, הילוכים, דוושות וכיסא מירוצים אמיתי שניתן לכיוון קדימה ואחורה. ישנן המון חברות שמוכרות מערכות כאלו והמחירים מתחילים ב-$300 ומעלה מעבר לים.



מושב ייעודי מסוג Playseat

ליזמים שביניכם - יש שגעון שלם באינטרנט של אנשים שבונים בעצמם Cockpit שזה בעצם מערכת שנראית כמו מכונית מירוץ עם כסא, רמקולים מובנים, דוושות מובנות ואפילו המסך מחובר באופן קבוע. למי שמעוניין יש אפילו חברות שמוכרות שרטוטים (אפשר גם למצוא כאלו שפשוט נותנים שרטוטים של מה שהם בנו) שניתן לתת אותם לנגר ולהזמין את החיתוך.

 


"משוגעים או לא משוגעים 1"


"משוגעים או לא משוגעים 2"

 

סרטון חביב של Cockpit המונע על ידי זרוע
"מי קונה את זה?!"

אז בפעם הבאה שאתם נוהגים בסימולטור (ב-5GT או כל אחד אחר), כשההגה מחובר לשולחן מחשב והדוושות בורחות קדימה ואחורה, תחשבו על אלה שנוהגים עכשיו כמו שצריך...

ואישתי אומרת: נו באמת, זה רק משחק מחשב.


לדיון בנושא: גיימינג: סוגי הגאים ואפשרויות שליטה מתקדמות


נושאים מקושרים

משחקים וגיימינג
משחקים וגיימינג



תגיות


דרגת קושי: 3
בהקשר זה

 עוד על משחקים וגיימינג


המאמר הפופולרי ביותר בתחום משחקים וגיימינג:
גיימינג: סוגי הגאים ואפשרויות שליטה מתקדמות
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht