עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

יחס ניגודיות (קונטרסט) - זה באמת משנה משהו?

כתב:  עפר לאור
04/10/2005 - 07:00



 
 
 

פרמטר חשוב בשם "Contrast ratio" (יחס הניגודיות) הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבחירת מקרנים ומסכים דקים.

במקרים מסויימים, יוצא שאחד הפרמטרים החשובים ביותר שמבדילים בין סוגי מסכים דקים (בין פלאזמות או בין LCD לפלאזמה) הוא יחס קונטרסט. חברות רבות מציגות מספרים גבוהים (1500:1, 3000:1 או אפילו 10,000:1).

האם יש למספרים הללו משמעות כלשהי?

נתחיל מהתאוריה.

חשוב לנו לדעת עד כמה השחורים של מסך מסויים "שחורים באמת" ועד כמה בוהקים הלבנים. שחור הוא אף פעם לא שחור אבסלוטי מכיוון שכאשר מסך מסוג כלשהו מנסה ליצור גוון שחור, תמיד "בורח" טיפה אור ובעצם המסך מציג גוון אפור כהה כלשהו.

דרך אחת שבה פותרים את הבעיה היא על ידי הגברת עוצמת האור המופקת על ידי המסך ושימוש בפילטר כהה (כמו משקפי שמש) אשר בעצם מאפשר שחורים יותר עמוקים...

המושג יחס ניגודיות בעצם נמדד על ידי מדידת עוצמת האור (ביחידות CD - קנדלה) שמופקות בעת הצגת שחור אל מול אלה המוצגות עבור הלבן החזק ביותר. החישוב הוא כמות האור בלבן, חלקי כמות האור בשחור. באם היה שחור אבסלוטי, כמובן שיחס הקונטרסט היה אין-סוף.

עד כאן התאוריה, ובכן כשהתחילו מסכי פלאזמה לצאת - היינו בד"כ מקבלים מסכים עם יחס קונטרסט של בערך 200:1 עד 500:1 (זה אגב יחס הקונטרסט במסכי LCD עבור מחשבים אישיים).

חשוב להבין שנקודת התורפה במרבית המסכים היא השחורים. בד"כ יש מספיק תאורה בכדי להציג תמונה טובה ובהירה, אולם בסצינות חשוכות (במיוחד כאשר צופים ללא אורות באמצע הלילה) - שחורים אפורים מדי עלולים לגרום לדמויות להפוך לדו מימדיות ולתמונה ללא טבעית. שחורים עמוקים יתנו לכל תמונה (גם כהה) להיראות עמוקה ותלת מימדית.

אופן המדידה של יחס הניגודיות הוא שנוי במחלוקת.

מכיוון שמסכים רבים הם דיפרנציאליים (כלומר, השחור שלהם לאחר שימוש או בעת הצגת אור במקום אחר במסך הוא שונה מאשר השחור שהמסך מפיק כאשר הוא לא מציג דבר אחר) - יש מספר שיטות שונות למדידה של יחס קונטרסט.

השיטה הקשה ביותר היא זו שמציגה שחור ולבן בו זמנית על המסך.

שיטה אחרת גורסת שצריך לתת למסך להפיק את האור החזק ביותר שהוא מסוגל (לא משהו שאנחנו מסוגלים להפיק) אל מול מסך שחור לחלוטין (כלומר, בחושך מוחלט כאשר המסך כבוי).

כמו כן, שינוי ה-BRIGHTNESS וה-CONTRAST מניב תוצאות שונות, האם מודדים את השחורים כאשר כל הפרמטרים במינימום ואת הלבנים כאשר הם במקסימום?

בגלל ההבדלים בגישות, בעצם אף אחד לא יודע עד כמה מדוייקים מדידות יחס הניגודיות של היצרנים. ההנחה היא שהם יחסיים ביותר - כלומר, מסך עם 10,000:1 הוא בעל יחס ניגודיות טוב יותר מאשר מסך עם 2000:1, אבל לא בהכרח באופן קיצוני.

מה שעוד מקשה על העניין הוא שתי עובדות נוספות:
1. עוצמת התאורה המירבית משפיעה על הלבנים - שני מסכים בעלי יחס ניגודיות זהה אבל מסך A עם עוצמת אור חזקה יותר יתן גם שחורים אפורים יותר.

2. בגלל אופי העין האנושית, ככל שיחס הניגודיות גבוה יותר, כך ההפרש קיצוני יותר (אקספוננציאלי). כלומר, ההבדל בין 2000:1 לבין 3000:1 הוא משמעותי הרבה יותר מאשר ההבדל בין 3000:1 לבין 10,000:1.

בעיה נוספת היא לא רק טיפול בשחורים אלא טיפול כראוי בגווני אפור כהים במיוחד. אם המסך מפיק שחורים טובים, אולם הגוונים הכהים הקרובים לשחור נראים יותר כמו רעש מאשר אפור כהה, אז מה בעצם עשינו?

מסקנות
1. יחס קונטרסט אכן משמעותי, הוא קובע עד כמה השחורים כהים ועמוקים.
2. לא להתייחס אך ורק למספר עצמו, רצוי מספר גבוה, אבל צריך לבדוק את המסך בתנאי תאורה כהים עם תמונות כהות במיוחד (למשל הסרט THE BONE COLLECTOR).
3. אסור להיתפס למספרים - יחס קונטרסט עלול לבוא על חשבון תאורה, כך שאם אתם צופים המון בתנאי אור חזקים - חשוב להתייחס גם לעוצמת ההארה (ביחידות קנדלה למטר רבוע).
4. המספרים אינם אמינים, כך שההבדלים בין מסך עם 3000:1 ו-4000:1 יהיו מזעריים.
5. ככל שהמסך בעל רזולוציה גבוהה יותר, בד"כ הדבר בא על חשבון יחס ניגודיות. מסכי פלאזמה HD נותנים שחורים שהם משמעותית פחותים מאחיהם הזולים יותר ברזולוצית EDTV. חשוב להבין שתמיד יש משהו על חשבון משהו אחר.

ולסיום אנקדוטה שסיפרתי מספר פעמים בעבר.

בהרצאה של סאם רונקו (המיסד והבעלים של חברת RUNCO), הוא סיפר על מסכי ההקרנה האחורית הראשונים, שהוא היה אחד מהיצרנים שלהם. לדבריו, אף אחד לא ידע את עוצמות התאורה של המסכים מכיוון שהמכשירים למדידה היו יקרים מאוד. לכן, הוא היה משווה למתחרה שלו ואם היה רואה שהמספר טוב יותר, היה לוקח את המספר מהספציפיקציות של המתחרה ופשוט מוסיף להם אחוז כלשהו.

מכיוון שכל החברות נהגו כך, לאחר זמן מה, פשוט אף אחד לא האמין למספרים יותר. הסיבה היא שפשוט אף אחד כבר לא באמת מדד או כתב מספרים אמינים - כולם השוו לתחרות ופשוט נוצרה תחרות של "מי כותב ספציפיקציות מופרכות יותר"...

גם בתחום יחס הקונטרסט, חברות רבות (כגון NEC, פיליפס ועוד) פשוט הפסיקו את התחרות המיותרת ואינם כותבות כלל מה יחס הקונטרסט של המסכים שלהם...

נושאים מקושרים

וידאו
וידאו




"יחס ניגודיות (קונטרסט) - זה באמת משנה משהו?" | התחבר/צור חשבון | 8 תגובות | חיפוש דיון
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם

Re: יחס קונטרסט - זה באמת משנה משהו? (דירוג: 1)
על ידי ambar ביום 04/10/2005 - 12:09
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
ישנם מסכי HD חדשים שטוענים ליחס 1:10,000 ודווקא הופתעתי שבמסכי Pioneer שנתמכים בצורה ברורה באתר יש רק 1:1200 במסכים חדשים מסדרת 2005. כנראה שזה באמת לא הכי חשוב



Re: יחס קונטרסט - זה באמת משנה משהו? (דירוג: 1)
על ידי moco ביום 04/10/2005 - 16:47
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
המאמר הזה שיכנע אותי במה שחשדתי עוד מקודם: המספרים בספציפיקציוות הם די חסרי משמעות כי יש מרחק גדול בין מה שימדד לתחושה הסוביקטיבית שלנו שתלויה בגורמים רבים אחרים. לא ידעתי שהיצרנים ממש מסבנים אותנו, אבל כנראה שהם יכולים בדיוק בגלל הנתק בין המספר הכתוב למשהו מספיק משמעותי - לא נוכל לבוא ולהגיד "מה פתאום 4000, זה נראה בבירור כלא יותר מ2000."
השאלה היא אם לא מדברים על מדדים אוביקטיביים (או חצי אוביקטיביים שמסתמכים על ניסויים עם הרבה אנשים שונים) חלופיים. למשל הקרנה של תמונות סטנדרטיות ובדיקה לגבי קיום הבדל בין אזורים מסוימים בתמונה.



Re: יחס קונטרסט - זה באמת משנה משהו? (דירוג: 1)
על ידי hawk ביום 04/11/2005 - 15:48
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
המסקנות לדעתי כוללניות מאוד מפחיתות לדעתי מחשיבות פרמטר זה ופוגעות באמינות היצרנים. לפי רשימות ומאמרים רבים מאוד באינטרנט, פרמטר זה יחד עם הבהירות הם אולי המספרים החשובים ביותר המיוחסים לאלמנטי הקרנה.



דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.6
(30) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht