היענות זה דבר מאד טוטלי, זה הסאונד שאתה מקבל בנקודת האזנה ספציפית. אם לשתי רמקולים הענות זהה בכל החלל אז הם יישמעו זהה, כל שאר הפרמטרים פשוט גלומים בזה.
...
אני מבין שהשאיפה היא להגיע לפיזור ליניארי מושלם בכל שטח פיזור הסאונד , ואני גם מבין את ההגיון מאחורי זה שאומר שרק כך ניתן להגיע הכי קרוב לשחזור המציאות שהוקלטה . הרעיון פשוט - אם לוקחים בחשבון שלעולם לא נוכל להגיע לשחזור מושלם של מציאות מרובת כלי נגינה ומקורות צליל הפזורים בנקודות שונות במרחב ההקלטה ע"י שימוש בזוג רמקולים בלבד , ואם לוקחים בחשבון שרמקול
כנראה לעולם לא יוכל לשחזר בדייקנות מקור צליל כלשהו , אז לפחות שאמצעי השחזור יהיו נקיים מעיוותים .
הבעיה היא שההנחה הזו לא לוקחת בחשבון שיש אנשים עם טעמים שונים , וגם אם ניישר קו עם הקביעה שכולם מעדיפים רמקול ליניארי בBT , זה בסך הכל חלק מהתמונה כי יכול להיות שבתנאים אקוסטיים אחרים , שמאפשרים במות צליל שונות בסטאפ דו ערוצי , ההעדפות היו יכולות להיראות אחרת , וכל זה גם בלי להזכיר את העובדה עליה אנו חלוקים וכנראה שכך זה יישאר , לפיה רמקולים שונים במבנה שלהם אך זהים בליניאריות הפיזור שלהם - יישמעו שונה בהכרח - כי אני לא חושב שהיענות לתדר זה מה שהכי קובע.
אוקיי, אבל מסתבר שכל זה לא ממש משנה בפועל כי ההעדפה מוסברת בחלק כמעט מלא על ידי מידת הלינאריות של הרמקול .
עם זה שיש עוד גורמים שמשפיעים במידה קטנה יותר כבר הסכמתי מזמן.
...
ה"כמעט" הזה לעתים יכול לחרב תיאוריות ומסקנות שלמות . אם לדבריך ליניאריות היא השורה התחתונה של רמקול והיא כוללת את סך כל המשתנים האחרים , אז אילו עוד גורמים יכולים להשפיע? יכול להיות שהם כוללים את אלו שאתה מתנער מהם , כמו גודל ומיקום על ציר ההאזנה?
זה דווקא שומט את הקרקע מהטיעון שלך, כי אתה חושב שאתה תרגיש איזשהו רוחב/גודל בגלל קיום של שני דרייברים אבל בפועל זה יכול להישמע כמו אחד, אם הכל נעשה נכון כמובן.
...
זה בדיוק העניין . אחד , נכון , אבל במיקום שונה . אתה פשוט תקבל מקור צליל שונה , ואם יש כמה אינטראקציות כאלה בין כמה אלמנטים , אתה תקבל צליל נרחב יותר , וכלי נגינה למשל יישמעו לך "גדולים" יותר יחסית לרמקול קטן/עם פחות אלמנטים . אחרת , כל הרמקולים היו בנויים באותו גודל ומה לעשות שיש אנשים שרוצים צליל גדול .
הצליל של "רמקול גדול" מול "קטן" ו"תמונה" אלה מושגים ממוצאים, לפני שאתה מראה לי במדידות מה זה "גדול" ומה זה "תמונה" אני לא רואה סיבה להתייחס לתיאורים הללו ברצינות.
...
אתה בעצמך קישרת למדידות של אתר RATINGS שמודדות במת צליל בסטאפ דו ערוצי . מדידות כאלה אפשר לעשות גם לרמקול בודד בחלל אנקואי , ואם יעשו אז יהיה מעניין לראות את התוצאות .
גם עם דרייבר אחד וגם עם שניים אפשר להגיע למצב שבנקודות מסויימת אתה שומע בדיוק את אותו הדבר.
...
צליל של דרייבר בודד יישמע שונה מצליל פנטום - יהיה ממוקד יותר , צר יותר .
אם אתה רוצה עוד דוגמה לאיך אפשר לרמות את השמיעה האנושית תחפש כמה הקלטות binaural לאוזניות. במקרים מסוימים אתה תרגיש שמקור הסאונד נמצא מטרים רבים מצידך, אבל בפועל זה נמצא אולי כמה סנטמטרים מהאוזן. וזה בלי לבצע שום דבר מבחינה פיזית לאוזניה עצמה.
...
אוזניות אינן דוגמה טובה . בניגוד לרמקולים הפזורים במרחב , אוזניה צמודה לאוזן , לכן המקור הצליל תמיד יהיה באותו מקום . בנוסף , גם הקשר לעניין מוטל בספק מפני שמדובר באות שמע דו ערוצי , ואנו עוסקים באות מונופוני שמגיע מריבוי מקורות .