האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

רמקולים ושמע, חלק ד´

כתב: מוטי כהן
02/01/2009 - 07:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: חיבור מגבר >

 
 

לשאר הפרקים בסדרה

טכנולוגיה אודיו: רמקולים ושמע - פרק א´

טכנולוגיה אודיו: רמקולים ושמע - פרק ב´

טכנולוגיה אודיו: רמקולים ושמע - פרק ג´

טכנולוגיה אודיו: רמקולים ושמע - פרק ד´

טכנולוגיה אודיו: רמקולים ושמע - פרק ה´

התנגדות הרמקול

כאשר בוחנים מפרט של מגבר סטריאו או מגבר לקולנוע בייתי, הנתון הבולט ביותר הוא לא אחר מאשר הספק המגבר. הספק המגבר מראה כמותית את יכולתו של המגבר לדחוף את הרמקולים ולמעשה כמה רעש הוא יכול להפיק דרכו. נתון ההספק במגבר לא עומד לבדו, תמיד ישנה והתייחסות חשובה להתנגדות הרמקול.

בדרך כלל 8 אוהם.

למרות שברור למתכנני המגבר שכל רמקול שיחובר למגבר לא "יראה" התנגדות קבועה בכל תחום התדרים שבו הוא עובד, המדידות והנתונים שהמגבר מציג יוצאים תמיד בהנחה שהרמקול הוא נגד קבוע ויציב ללא השראויות או קיבולים למיניהם. לכן, ככל שמערך הרמקולים יציג בפני המגבר התנגדות קבועה ורציפה כך ייטב מבחינת ההגברה.

אבל מה באמת רואה המגבר כשהוא מחובר לרמקול?

מה היא ההתנגדות האמיתית של מערך רמקולים?

קשה לתת תשובה חד משמעית. ההתנגדות תלויה כמובן ביחידת הרמקול עצמו, בקרוס, בתיבה, בפתחים שיש בתיבה וכו´.

הגרף הבא מציג התנגדות של מערכי רמקולים שונים כתלות בתדר:

לצורך השוואה כל הגרפים הוכנסו לסקלה אחת והתוצאה נראית די מבולגנת.

בכל תדר התנגדות שונה. לכל תיבת רמקולים התנהגות שונה. אין רציפות והשינויים בולטים למעלה ולמטה.

אז היכן בדיוק נמצאת התנגדות ה- 8 אוהם המובטחת במפרט הרמקול?

שימו לב לגרף של חברת Tannoy ששובר את הסקאלה. כשה- Port חסום (הגרף הכחול), רואים שני שיאים בולטים של התנגדות, אחד ב- 60 תנודות בשנייה והשני בכ- 3000 תנודות בשנייה. אבל באותה תיבה כשה- Port פתוח (הגרף הסגול), כבר נוסף עוד שיא. והשיא הקודם זז מ- 60 ל- 70 תנודות בשנייה.

שילוב המגבר

אין ספק שכל מערך רמקולים מקרין התנהגות שונה וזה יוצר בעיות תכנון והגדרת מפרטים אצל יצרני המגברים ומשאיר אותם בשאלה הנצחית: לפי איזה מודל של רמקול (גרף) הם יבדקו את המגבר שהם מתכננים?

כדי להסביר ביתר נוחיות את מה שרואים, נשאיר רק שני גרפים:

גרף של התנגדות נמדדת של רמקול באוויר הפתוח (ללא תיבה) ועוד גרף של מערך רמקולים בתיבה של חברת Proac.

בפרק המסביר את מבנה הרמקול ישנה התייחסות לתדר התהודה של הרמקול. התנגדות הרמקול מורכבת מהתנגדות אוהמית של הסליל שמלופף סביב המגנט בתוספת התנגדות השראותית של אותו סליל. כשהרמקול מתנדנד, ישנו תדר מסוים שבו המבנה המכאני של הרמקול נכנס לנדנוד ובתדר זה הרמקול זקוק למינימום אנרגיה כדי לנוע. תדר זה נקרא תדר התהודה של הרמקול ובתדר זה ההתנגדות של הרמקול עולה חזק.

הגרף האפור מראה עקום התנגדות של רמקול באוויר הפתוח. לאורך כל תחום התדר התנגדות הרמקול נשארת די רציפה סביב נקודת ה- 8 אוהם פרט לאזור התהודה שהוא בכ- 110 תנודות לשנייה. זו גם בערך התנגדות הרמקול כשהוא מוכנס לתיבה עם כמות אוויר מתאימה.

החל מתדר 3000 תנודות בשנייה (הרץ) ההשראות של הרמקול מתחילה להיות דומיננטית וההתנגדות עולה בהדרגה.

כשהרמקול מוכנס לתיבה ומוסיפים קרוס ומוסיפים עוד רמקול - התמונה כבר אחרת.

בפרק הדן בנושא התיבה וה- Port, מוסבר על תפקידו של הפתח בתיבה וכיצד הוא "עובד" עם הרמקול. התיבה מתוכננת לתדר תהודה קרוב לתדר התהודה של הרמקול ולכן במקום לקבל שיא אחד של התנגדות, מקבלים שני שיאים נמוכים יותר בתדרים שונים (צימוד גדול בהרבה מ- 1 במעגלי תהודה צמודים).

ה- Proac שמוצג לדוגמה בגרף הירוק מראה שני שיאי התנגדות, אחד ב- 40 והשני ב- 80 תנודות בשנייה.

אז למה זה חשוב? כי זה "מפריע" למגבר לדחוף את הרמקול ועושה לו חיים קשים כשבכל תדר המגבר רואה התנגדות שונה.

גם הקרוס והרמקול השני (ה Tweeter) נכנסים בנקודה מסוימת למשחק. במצב זה נוצר שיא חדש בנקודת תדר החיתוך של הקרוס, וההתנגדות שוב עולה.

אבל דווקא הנקודה שבה ההתנגדות יורדת למינימום היא הנקודה הבעייתית ביותר למגבר. כמו שרואים בגרף, ה- Proac מראה למגבר התנגדות של פחות מ- 4 אוהם בתדר של כ- 250 תנודות בשנייה (לעומת ה- 8 הנומינלי), וזה אומר שכל פעם שקיים באות השמע תדר בסביבות ה- 250, המגבר צריך להתאמץ ולדחוף לרמקול הספק יותר מכפול ממה שהוא אמור לדחוף בתדרים אחרים.

מגבר שמתוכנן להספק מקסימלי של 100 וואט ומופעל בהספק של 50 וואט בלבד יכנס לעיוותים בכל פעם שהמוזיקה תוציא צליל בסביבות תדר ה- 250.  הצד היותר חמור הוא שבנקודת זמן זו, כשהמגבר נכנע לדרישת הרמקול, שאר התדרים גם הם יושפעו לרעה ויכנסו לעיוות.

יצרניי הרמקולים מנסים לגרום למערכת הרמקולים לשקף עד כמה שאפשר התנגדות רציפה בכל תחומי התדר, אבל ברור שזה לא פשוט. על ידי הכנסת מעגלים חשמליים נוספים בקרוס אפשר להקטין את השתוללות עקום ההתנגדות, אבל זה כמובן מייקר את התיבה ומוריד את נצילות הרמקול מה שמאלץ להשתמש במגבר חזק יותר, והבעיה חוזרת.


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: חיבור מגבר >




עוד מ: motico

דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.5
(6) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht