מסך תלת מימד ללא משקפיים + 4K טושיבה Toshiba 55ZL2

ה-55ZL2 הוא סוג של גביע קדוש בעולם הטכנולוגי - הוא משלב כמה טכנולוגיות: זיהוי פנים, תלת מימד ללא משקפיים ורזולוציית ...


הקדמה

כשטושיבה הכריזה על הרעיון של מסך תלת מימד ללא משקפיים, אני חייב לומר שלא התלהבתי. ראיתי בעשור האחרון אין ספור נסיונות להפעיל את הטכנולוגיה הזו ולרוב זה פשוט לא פעל כראוי, היה מטושטש או מציק. אכן, ההדגמות הראשונות של המסך בשנים האחרונות בכל פעם השתפרו אך אף פעם לא הגיעו לכדי מיצוי או שיפור דרמטי.

השינוי הגיע בשנה האחרונה, שבה סוף סוף שילבה טושיבה את כל הטכנולוגיות הנחוצות בכדי להפוך את הטכנולוגיה להצלחה:

  • פאנל בעל רזולוציית 4K (לפי השמועות היצרנית היא LG).
  • מערך עדשות מתוחכם.
  • מצלמה שמסוגלת לזהות מספר פנים.
  • מעבדים מספיק חזקים בכדי לחבר את הכל ביחד.

טושיבה הזמינה מספר עיתונאי טכנולוגיה ואותי בינהם, לקלן שבגרמניה בכדי להציג את המוצר הסופי אשר טרם לכן לא הודגם במלואו (כולל ב-CES האחרון בלאס ווגאס). השיפור היה משמעותי, שילוב המצלמה עשה את כל ההבדל.

אבל מה שבאמת הפיל אותי היה כפתור קטן שאיפשר לנטרל את תלת המימד לחלוטין. טכנולוגית מדובר בפריצה שקשה להמעיט בערכה. עם כל הכבוד לתלת מימד, מרבית האנשים לא יצפו כל הזמן בתלת מימד וזקוקים לתמונה דו מימדית ועד להדגמה ההיא הדבר פשוט לא היה אפשרי. בלחיצת כפתור כל מערך העדשות המתוחכם נוטרל וקיבלנו מסך 4K (פי 4 יותר צפוף מאשר FULL HD), כך שמדובר בשני מוצרים באחד: מדובר במסך ה-4K המסחרי הראשון והתלת מימדי ללא משקפיים הראשון. 

בביקורת זו אתמקד בעיקר בתכונות היחודיות של המסך ופחות בשאר. הסיבה פשוטה, המסך הקודם שסקרנו של טושיבה, ה- 55LY863, דומה כל כך ל-ZL2 מבחינת היכולות שלו שאין כל צורך בסקירה מעמיקה על כל הפיצ'רים – פשוט תקראו את הסקירה השניה בכדי להשלים את הפערים.

עוד באתר: לסקירה המלאה של מסך LED Toshiba 55LY863

וידאו (ב-1080P, מומלץ להגדיל על כל המסך):

המסך

סאונד, ממשק ושלט

השלט מאוד דומה לשלט של מסכים אחרים של טושיבה. בעצם ההבדל העיקרי הוא בטיפול בכפתורי התלת מימד. כפתור ה-Tracking הוא הסימן העיקרי שאנחנו מדברים על שלט של ZL2 ולא של מסך רגיל. השלט נוח למדי וקל להתמצאות, אך חסר תאורה אחורית וקשה למצוא בחושך את הפונקציות שמשתמשים בהם פעמים רבות, למשל Tracking…

גם הממשק זהה לחלוטין למסכים מהדור הנוכחי של טושיבה.

מסגרת המסך דקה משמעותית ממסכים אחרים של טושיבה ומזכירים עיצובים של סמסונג ו-LG מהדורות האחרונים. זה מסך דקיק במיוחד ולכן בכדי להגיע לסאונד משמעותי יותר, טושיבה הציבה את הרמקולים בחלקו האחורי, מה שאומר שהקיר מאחורי המסך הוא זה שמחזיר את גלי הקול. שיטה זו גורמת לסאונד חזק ומשמעותי יותר, אך גם כזה שמהדהד יותר.

חיבורי המסך דומים מאוד לאלה של ה-863, כולל 2 חיבורי USB, חיבורי קומפוננט, 4 חיבורי HDMI, חיבור רשת ואנטנה לויינית (DVBS2) ועידן+ (DTT= DVBT).

למסך יש שכבת הגנה מהחזרי אור. אך היא מראתית למדי (כלומר, לא מומלץ לשים אותה ממש מול או לצד חלון פתוח).

כדאי לציין שבניגוד ל-863 שיודע לזהות מי הם האנשים שלפניו, ה-ZL2 אומנם נותן יכולות פרסונליזציה, אך ידניות בלבד (אין זיהוי פנים).

קטע משונה הוא שלמסך לוקח 28 שניות להדלק "קר" (כלומר לאחר לילה שהוא היה כבוי). אם הוא נדלק לאחרונה, זה לוקח רק 10 שניות. זה קטע מאוד משונה שלקח כמה הדלקות עד שהבנתי שזה טבעי למסך הזה.

תלת מימד ללא משקפיים

אנסה להמנע מהסברים טכנים כבדים מדי, אך בגדול מדובר על טכנולוגיית עדשות שאינה חדשה. לפני כל פיקסל מורכבת עדשה. בכל מקבץ יש 9 עדשות (3 על 3). כל אחת מייצרת "פס אור". האור שמגיע מפיקסל ספציפי יגיע אך ורק לפסים שאליו הוא מכוון. כל פיקסל מה-9 מקבל Slot משלו, כך שאם נעבור עם עין עצומה משמאל לימין, נראה תחילה את הפיקסל הראשון, אחריו את הפיקסל שמתחתיו אחרי זה את הפיקסל שמתחתיו ולאחר מזה את הפיקסל שלצד הפיקסל הראשון לפי סדר קבוע: (מ-1 ועד 9).

רוחב כל "מבט" כזה הוא כ-6.3 ס"מ. בין שני מקבצים יש שטח "מת" וחוזר חלילה. מכיוון שיש 8 מבטים שמישים (אחד מהם יושב בין שני מרווחים 1 ו-9 ולכן אי אפשר להשתמש בו), רוחב כל סט כזה הוא 50.4 ס"מ.

רצוי לשבת מול המסך ממרחק של 2.2 מ' (זה אידאלי) אם כי ניתן להתרחק עד 5 מ' מהמסך לפי היצרן. ככל שרחוקים יותר, כך ניתן "לדחוס" יותר צופים מול המסך. באופן אידאלי 3-4 צופים זה מעל ומעבר.

בכדי לדעת להתאים את האיזור הנכון לעין הנכונה, המסך משתמש במצלמה ובמנגנון זיהוי פנים. תחילה מזוהה הצופה הקרוב ביותר למרכז המסך. משם המסך בעצם בונה את כל איזורי הצפיה שלו. מי שיושב לצד האדם המרכזי (זה שב- Sweet Spot) צריכים להתאים את עצמם למיקום.

לצורך זה ניתן להציב עיגולים ירוקים בראש המסך בכדי לוודא שכולם צופים כראוי בתמונה.

במידה והמיקום של הצופים משתנה המסך יודע להתאים זאת, אך אם יש שינוי דרמטי יותר, צריך ללחוץ על כפתור Tracking ידנית בכדי לקבל את התמונה במקומה. ניתן גם להביט בצופים במבט מראה (מזוית הראיה של המסך) בכדי להבין כיצד כל אחד ממוקם ביחס לנקודת המבט האידאלית שלו.

ניתן גם לבצע את הכל ידנית (ללא המצלמה):

בכדי שכל העסק הזה יעבוד המסך משתמש במעבדי CEVO (אותו סוג של מעבד שבתוך ה-PS3) כאשר ב-מסך ה-LED 55ZL2 יש 7 מעבדים כאלה. כל אחד מנוי על משימה אחרת בתוך המסך וכולם פועלים ביחד.

3D במבחן


חיפשתי את המשקפיים אבל הם לא הגיעו בארגז של המסך

כל נקודת צפיה מקבלת 720P, כך שבעצם מדובר ב-720P לכל עין ולא 1080P. להפתעתי הדבר פחות הפריע לי מכפי שציפיתי, במיוחד כאשר צפיתי בתכני בלוריי, כמו AVATAR או monsters vs. aliens. מבחינת רזולוציה, ללא ספק שיש כאן איבוד רזולוציה ביחס למה שנראה בקולנוע, או בתלת מימד בבית עם מסכים אחרים.

האפקט נעלם מהר מאוד ונראה טבעי. להפתעתי לא ראיתי איזורים מתים כמו בתלת מימד פסיבי שמחסיר שורות של פיקסלים מכל עין. מה שכן רואים הוא תמונה כפולה כאשר לא בדיוק נמצאים במיקום הנכון. גם כאשר נמצאים במיקום הנכון, אם המרחק לא אידאלי, חלקים מהתמונה הופכים מטושטשים. זה בעיקר נכון לגבי דברים שאמורים לבלוט מהמסך.

בסופו של דבר נהנתי מהתמונה, אבל האפקט הרבה פחות Immersive ומרשים מתלת מימד עם משקפיים. תוך כמה שניות שכחתי מהתלת מימד (אלא אם כן היה קטע בסרט שממש הבליט אותו) ומצד שני הפריעו לי הטשטושים.

הזזת הראש היא הבעיה העיקרית של הטכנולוגיה. המעקב אחרי פני הצופים עדיין לא מספיק טוב ולכן אין ברירה אלא לשבת באופן סטטי מאוד ומאוד זקוף. בתור עצלן גדול ששוכב לפעמים או נמרח על הספה כשהוא רואה סרט, היה לי קשה לשבת יותר מחצי שעה ברצף בישיבה זקופה מול המסך…

קטעי הפתיחה של Monsters vs. Aliens הצליח לתפוס אותי לא מוכן. בניגוד לצפיה במשקפי תלת מימד, כאן האפקט היה הרבה יותר רגוע ולכן הרבה פחות קיצוני מכפי שהתרגלנו בסרט הזה ממסכים אחרים.

המרת 2D לתלת מימד

למסך יש יכולות המרה מדו מימד לתלת מימד, בדיוק כמו כל המסכים מהדורות האחרונים. הבעיה שהאפקט של התלת מימד כאן הוא רגוע בהרבה ולכן זה בעיקר הציק והפריע לי. נוסף על זה תופעת לוואי מוזרה של פס משונה שהפריע לי בעת הצפיה בתכנים מומרים בלבד אך נעלם כאשר צפיתי בתכני דו מימד או תלת מימד מוכרים.

התופעה היתה דומה גם עבור תכני SBS.

איכות התמונה שנכנסת למסך כאן היא קריטית  – וחשוב מאוד לוודא שהמסך מקבל תוכן תלת מימד מבלוריי או מקבילה שלו. המלצה שלי? עם המסך הזה רצוי לזנוח את פתרונות הביניים כמו SBS או המרה.

4K = וואו!!!!

נדירים המקרים שבהם משהו מצליח באמת להפיל אותי בתחום איכות התמונה. אני לרוב מצליח למצוא בכל פינה תקלות או ארטיפקטים. ה-ZL2 הגיע אלי עם קופסא ייחודית של טושיבה שמנגנת תכני 4K מקוריים של החברה. התכנים מזכירים Test Disks כגון אלה שהחברות מפיצות בבלוריי או DVD למפיצות שלהן. 

התכנים הפעם הם מאובטחים כראוי על גבי דיסק קשיח ומתממשקים למסך בחיבור מיוחד (דומה להכלאה בין DVI לכבל מדפסת של פעם). 

הדלקתי את האופציה הזו. בום.

הרגשתי חום בפנים וסוג של פיצוץ בעיניים. למי שזוכר איך נראה המסך של האייפון 4 לעומת כל שאר הטלפונים, או בפעם הראשונה שראה תמונת  FULL HD, מבין על מה אני מדבר

זה אולי נשמע מוזר, הרי FULL HD אמור להיות מספיק חד בשביל להתעלות על מגבלות הראיה. אז זהו, שלא.

תוכן ההדגמה של 4K הביא אותי לאקסטזה. קשה להסביר זאת כאן כי פשוט התמונות שאתם רואים נלקחו מקרוב מאוד למסך. החדות של התמונות היו פשוט בלתי נתפסות.

התמונות היו תלת מימדיות (רק במובן האופטי של המילה), חדות, מלאות צבע. פשוט תענוג.

גולת הכותרת היתה פני הדוגמנית. ניסיתי לתפוס חלק גדול מהתמונה שלה, אך פשוט לא היה ניתן להגיע לרזולוציות האלה…

כפי שאתם בוודאי יודעים, תכני 4K אינם זמינים למרבית האוכלוסיה. משמעות הדבר היא כמובן שלמרות שהמסך נותן לכם 4K, אין לכם ממש דרך להשתמש ביכולת הזו, למעט צפיה בתכנים שעוברים UPSCALE. עם זאת, יש לציין שמרבית התוכן של הוליווד הוכן מראש ב-4K וזמין לאולפנים במידה ויחליטו לשחרר אותם בפורמט חדש או אפילו בפורמט Blu-ray בגרסא אשר תתמוך בכך. טושיבה, ביחד עם סוני ו-LG, עובדות על כך ויש צפי שתכנים כאלה ישוחררו כבר ב-2013.

תכנים רגילים

תכני בלוריי ו-HD

כאשר המסך במצב דו מימד, באופן מאוד משונה, העדשות ככל הנראה מקוזזות על ידי שכבה נגדית והפיקסלים הופכים עגולים. ניתן לראות זאת כאשר ממש קרובים למסך או כאשר מקרבים אליו זכוכית מגדלת. ממרחק של מספר סנטימטרים האפקט נעלם.

כאמור, מי שאין לו תכני 4K יכול בעיקר להתמקד בבלוריי או תכני HD.

פתחתי בסרט שהוזנח כבר מזמן – האלמנט החמישי בגרסאת ה-Remastered שלו בבלוריי. גרסא זו עדיין כוללת את הגרעיניות של הסרט, אך היא חדה ואיכותית.

ה-Upscale של המסך מתכני בלוריי ל-4K יוצא מהכלל. יש פרמטרים רבים שנותנים לשפר, אך בסופו של דבר איכות התמונה חדה כתער.

שכחו את כל מה שידעתם על HDTV…

אפקט דומה היה בסרט ממזרים חסרי כבוד. החדות פשוט מוציאה אותך מהמקום שבו אתה נמצא ושואבת אותך פנימה.

חסרון אחד שלאחר מכן גם נמדד, נצפה ב-Sin City. המסך מעדיף להשאיר את התאורה האחורית דלוקה יתר על המידה והדבר גורם לשחורים להיות אפורים מדי לטעמי.

ההבדל בין תכני בלוריי ל-HDTV שמשודר על ידי יס מורגש כאן באופן ברור. ההבדל דומה להבדל שמורגש כשעוברים בין HD ל-SD.

תכני SD 

האמת שהופתענו לטובה מאיכות ה-SD של ה-55ZL2. מסכי LED כיום לא ממש מצטיינים בכך, אך כאן אין מנוס מעיבוד תמונה מסיבי שמביא את הרזולוצי מ-PAL (כלומר 720X576) עד ל-4K (כלומר 3840X2160).


ידיד האתר טל ברמן מקדם את תוכניתו החדשה בערוץ 1 (ב-HD!!)

הדבר נכון לגבי הקליטה מתוך ממיר YES TOTAL אך עוד יותר לגבי ממיר ה-DTT המובנה.

איכות הקליטה של ערוצים 2+10 מתוך מקלט ה-DTT המובנה הינה מצויינת. המסך תומך גם ב-EPG ובהקלטה על גבי דיסק קשיח (שימו לב, לא disk on key) בחיבור USB2. אך המסך עדיין נטול יכולות עברית שמאוד חסרות כאן…

נגן המדיה ויכולות רשת

ה-55ZL2 כולל יכולות מדיה. הוא שרת DLNA (אפשר לשלוח לו תכנים) וגם קליינט DLNA, כלומר הוא יודע למשוך תכנים מהרשת.

בדומה לאחיו מהסדרה, הוא נטול תמיכה בעברית ונגן המדיה מתפקד משמעותית טוב יותר ב- USB מאשר ב- DLNA. שם היה קשה למצוא תכנים שהוא הסכים לפתוח. שרת ה- DLNA ב- NAS שלנו סירב לדבר איתו, כל הסרטים על גביו סומנו כ "לא תואמים". שרתי TWONKEY וכן Microsoft Media Library דווקא עבדו, אך לא עם כל סוגי התכנים.

משום מה ה-55ZL2 מאוד אהב את סרטוני ה-iTunes U בפורמט Quicktime ואלה התנגנו ללא כל בעיה (אם כי ברזולוציית PAL משום מה).

מסך חכם

מנגנון המסך החכם של טושיבה נקרא "Toshiba Places". לרוע המזל ישראל מקבלת מעט מאוד תכנים מ-Places. בתאכלס ניתן לראות כמעט 2-3 אפליקציות לכל קטגוריה, וגם הן אינן תומכות בעברית (ע"ע פייסבוק וטוויטר).

האפליקציות שרצות עובדות יפה, ומזרימות תוכן באיכות גבוהה, כולל HD. יוטיוב, באופן מוזר, נמצא מחוץ ל-Toshiba Places בתפריט משל עצמו. 

הזיהוי האישי הידני מאפשר  מעבר בין חשבונות פייסבוק וטוויטר. כל העסק מורץ מהענן ככל הנראה על HTML מבוסס דפדפן של אופרה (הלוגו של החברה מתנוסס בגאווה על האריזה של המסך).

מדידות וסיכום

מדידות

תחילה ניתן לראות שכיסוי טווח הצבעים של המסך הוא מעט שונה מזה המקובל, סביר להניח שמדובר במגבלות הפאנל שהוא עדיין חדש וקשה להגיע איתו לדיוק הצבעים הנדרש.

באופן מפתיע, במצב Hollywood (המקבילה של טושיבה ל-ISF, ואשר מגיע במצב DAY או NIGHT), הגאמה המתקבל גבוה בהרבה מהמקובל ומהרצוי. המסך מגיע במצב 2.7 גאמה.

ניתן לשנות זאת והגדרה של Static Gamma +10 הביאה אותנו למספר המבוקש:

בתחום איזון הצבעים יש לא מעט תיקונים שניתן ורצוי לעשות. המסך מחסיר באופן תדיר את הצבע האדום ולכן טמפ' הצבע המתקבלת היא 6228K במצב ברירת המחדל. מעבר ל-Color temp 3 מעביר אותנו ל-6600 הרצוי יותר. גם כאן ניתן לראות שהצבעים אינם מאוזנים דיים:

נקודה אחת שהמסך ממש בולט בה היא חוסר האחידות שלו. כאשר המסך מואר לחלוטין, ניתן לזהות את מיקומי התאורות הצדדיות. נראה שהפילטר האחורי פשוט אינו מספיק מטשטש את האור. ככל הנראה מדובר על מגבלה שמושפעת מהעובי הדק של המסך. במדידות הגענו ל-71% אחידות, בהחלט רצוי לשפר זאת במסך ברמה כזו.

עוצמת האור של המסך חזקה למדי והגיעה לכ 400cd/m2, מספק בהחלט גם לסלון מואר לחלוטין. 

יחס הניגודיות ANSI של המסך הפתיע מאוד ונמדד ב- 7500:1, בהחלט גבוה משמעותית מכפי שציפינו ממסך ברזולוצה גבוהה כל כך. כך גם הזויתיות של המסך אשר יצאה מצויין, לא ניתן להבחין בתנודות צבע וגוון גם בזויות קיצוניות למדי.

החתימה הספקטרלית של המסך סטנדרטית לחלוטין:

ציונים

 

  • איכות בנייה: 9.5
  • עיצוב: 9.5
  • HDTV איכות תמונה: 9
  • SDTV איכות תמונה: 9
  • 4K איכות תמונה: 9.5 (אין לנו נקודת יחוס)
  • תלת מימד: 8 (תלת מימד ללא משקפיים, אך דורש לשבת זקוף ללא תנועה, רזולוציה 720P לכל עין)
  • שלט: 8
  • יכולות כיול: 9.5
  • יחסי מסך: 9.5 (כולל יכולות מלאות לשליטה גם במצב 1080i)
  • חיבורים: 9
  • ממשק: 8.5 (פשוט למדי, מתאים למרבית האנשים).
  • המרת 2D לתלת מימד: 8 (עדין מדי בשביל תלת מימד ללא משקפיים)
  • פונקציות נוספות: 9.5 (DLNA, חיבוריות USB, יוטיוב, 4K, תלת מימד ללא משקפיים)
  • תאורה אחורית: 8 (פילטר אחורי שמציג יותר מדי את התאורה)
  • שירותי תוכן מהרשת: יש (אך מוגבלות בישראל)
  • עברית: אין

תמיכה בפורמטים

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – yes HD: כן
  • תמיכה ב-HDMI 1.4: כן
  • רזולוציית 4K: כן!
  • תלת מימד 3D: כן
  • המרה אוטומטית 2D ל-3D: כן
  • תמיכה ב-DTT: כן (אך ללא עברית בלוח השידורים)
  • תמיכה ביחסי מסך ב-1080i: כן
  •  תאורה אחורית: מקומית Local Dimming עם 32 איזורים שונים

מחיר מומלץ לצרכן: 39,900 ש"ח.

תודה לחברת ניופאן, יבואנית טושיבה בישראל, על השאלת המסך לצורך הבדיקה

לדיון בנושא: מסך תלת מימד ללא משקפיים + 4K טושיבה Toshiba 55ZL2


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
12.07.2012
  
מאת: עפר לאור

1