JVC DLA-N7 – מקרן 4K מדור חדש

JVC שחררה לאחרונה את הדור האחרון של המקרנים שלה, בדקנו את ה-N7 דגם הביניים לשנת 2019.


חברת JVC הפכה בשנים האחרונות לשם דבר בתחום המקרנים והצליחה, עם לא מעט חוצפה ומאמץ, להאפיל על חברות כמו סוני ואפסון שהחזיקו שנים בהובלה בעולם של מקרני High end לתחום הקולנוע הביתי. הטכנולוגיה של החברה, D-ILA, היא גרסא של LCOS שבה הפאנל כולל מיליוני מראות מצופות בשכבת LCD שיכולה להתכהות או להתבהר ובכך להקרין תמונה.

בעוד שסוני הקדימה את JVC עם מקרני 4K בעלי רזולוציה "טבעית", ההימור של JVC היה עד לשנה שעברה, על טכנולוגיית E-Shift אשר הרעידה את התמונה כך שפאנל של 1080P מוצג פעמיים בהסטה אלכסונית. אמנם זה לא היה בדיוק 4K (הלא הוא 4 פעמים FHD) אלא רק 2xFHD, אך מעשית התמונה היתה חדה משמעותית מזו של FHD רגיל.

**בעבודה** JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

החלטה זו איפשרה לשלושת הדורות האחרונים של מקרני JVC לקבל ולעבד סיגנל 4K, גם כאשר מקורות התוכן היו מועטים ומוגבלים למדי. כיום, כאשר יש לנו תוכן 4K נרחב מאוד, ואפילו תוכן 4K מקומי ובעברית, החברה החליפה כיוון ולראשונה מציגה מקרנים עם פאנלים מדור חדש לחלוטין.

הדרך לכאן לא היתה קלה – המקרנים הוכרזו והוצגו ב-IFA 2018 וכבר אז נפלתי מהכיסא כשצפיתי במקרן NX9 (מודל אחד מעל למודל שאליו אנו מתייחסים בכתבה זו) שהוסיף לפאנל 4K הטבעי גם את טכנולוגיית E-Shift והציג את המקרן הביתי 8K הראשון. הצפי היה שכבר בתחילת השנה נראה את המקרנים הללו, אך בשל בעיות ייצור החברה התעכבה מאוד והיה חשש בתעשיה שיתכן והחברה עלולה לוותר לחלוטין על הדור הזה של מקרנים. נראה שמעשית החברה תוותר דווקא על הדור הבא של המקרנים ושהן יוכרזו ויוצגו רק בשנה הבאה בכדי למנוע קניבליזציה של מקרני הדור הנוכחי שלקח להם כמעט שנה לראות את אור היום.

המקרנים קיבלו שדרוג עיצובי קל והם כעת מרשימים הרבה יותר ביחס לדור הקודם – הם עשויים פלסטיק שחור שאינו רגיש במיוחד ללכלוך או טביעות אצבעות. הם גם פיזית גדולים יותר (50ס"מ על 49.5 ס"מ על 23.4 ס"מ) וכבדים יותר (19.8 ק"ג). ההתקנה זהה לזו של מקרני JVC הקודמים, למי שמתקין על זרוע או ספיידר, הם צריכים יחידה מסוג שמסוגל להתמודד הן עם המשקל והן הגודל הפיזי של המקרנים הללו.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

חלקו האחורי של המקרן כולל את הפילטר, חיבור 3D (שלא נבדק, הפורמט נזנח ולכן לא היה בכך טעם), שני חיבורי HDMI 2.0b עם תמיכה מלאה עד 18Gbps אשר תומכים ב-HDCP 2.2 (כניסת HDMI2 מאפשרת מעט יותר שליטה על ה-EDID, מה שמאפשר חיבור למקורות מעט יותר בעייתים), חיבור RS232 לשליטה, חיבור USB לשדרוג קושחה, חיבור רשת שמאפשר תכנות ושליטה מרחוק מהרשת, חיבור טריגר וכפתורי שליטה.

בסדרה יש 3 מודלים שהם פיזית נראים כמעט זהה, כאשר כולם בעלי הפאנל החדש בגודל 0.69".

N5 (לבן ושחור)

  • עדשות זכוכית חדשות 65 מ"מ
  • 1800 אנסי לומנס
  • 40,000:1 יחס ניגודיות טבעי
  • 400,000:1 יחס ניגודיות עם צמצם
  • מוגבל בטווח הצבעים שלו ל-REC709

N7 (שחור)

  • עדשות זכוכית חדשות 65 מ"מ
  • 1900 אנסי לומנס
  • 80,000:1 יחס ניגודיות טבעי
  • 800,000:1 יחס ניגודיות עם צמצם
  • טווח צבע מורחב (DCI-P3)

NX9 (שחור)

  • עדשות זכוכית חדשות 10 מ"מ
  • 2200 אנסי לומנס
  • 100,000:1 יחס ניגודיות טבעי
  • 1,000,000:1 יחס ניגודיות עם צמצם
  • תמיכה ב-8K עם הזזת E-shift
  • THX

ובינתיים החברה גם ממשיכה למכור את מודל הביניים של שנה שעברה (790 ואפילו 990) בעל E-Shift עם יחס ניגודיות שדומה על הנייר ל-N7 ומעשית עולה עליו. כל המקרנים הללו תומכים, בדומה לדור הקודם, ב-HDR10 וב-HLG מה שמאפשר לכם לצפות במשחקי כדורגל HDR בשידור חי ובמרבית התכנים, אך חסרה תמיכה ב-Dolby Vision שהוא היום הפורמט האיכותי ביותר ואשר הפך פופולרי למדי בעולם הוידאו.

בפועל, כאשר נשווה בפועל למודלים של שנה שעברה, עיקר השיפור במקרנים בדור זה הוא בחדות – הן בשיפור האופטי הדרמטי והן בהחלפת פאנל FHD עם E-Shift בפאנל 4K טבעי. השיפור מגיע על חשבון יחס ניגודיות שמעשית ירד ביחס לשנה שעברה. האם זה מורגש בפועל? התשובה חיובית, השחורים העמוקים של שנה שעברה הפכו לאפורים כהים והדבר מורגש בסצינות חשוכות. האם החדות החדשה מפצה על כך? חד משמעית, יש כאן שיפור דרמטי בחדות אם כי אני לא לחלוטין משתכנע שלא מדובר כאן על שיפור אופטי שכן התחושה היא של פיקסלים חדים הרבה יותר ותופעות שהיו באופטיקה הקודמת (החזרי אור ומריחות אלכסוניות קלות) נעלמו לחלוטין. העדשה החדשה בגודל 65 מ"מ ועשויה 17 אלמנטים ב-15 קבוצות, דבר שמהווה שדרוג דרמטי מהדור הקודם.

בדיקות ומדידות

נתחיל בכמה הערות חשובות: גם מקרנים שונים ממודל זהה אינם זהים. במקרה של JVC המצב אפילו קיצוני יותר ולעיתים יש הבדלים משמעותיים בין יחידות שונות. לפיכך חלק מהתופעות שזוהו בבדיקה זו עלולים להיות ספציפיות ליחידה שנבדקה בלבד. בנוסף, קשה מאוד לצלם תמונה של מקרן, כך שהתמונות אינן בהכרח מייצגות את היכולות המלאות של המקרן (לשם כך חשוב לקרוא את התוכן הכתוב בכדי לקבל את התרשמות המבקר). הבדיקות והמדידות נערכו לאורך מספר שבועות.

JVC DLA-N7- מקרן 4K מדור חדש

הממשק לא שונה מהותית מהמודלים הקודמים ומי שרגיל לממשק של JVC ירגיש בבית. למעט העובדה שהממשק אינו כולל יכולות E-Shift. הממשק עקבי, למעט אולי שמבלבל מעט לשמור ולשחזר זכרונות עדשה. השלט עוצב מחדש והוא נוח וארגונומי עם כפתורים מוארים בעזרת כפתור Light אך הן מוארות לזמן קצר מדי, ואני מוצא את עצמי לוחץ המון פעמים Light שוב ושוב בעת שימוש בו.

JVC N7

לאחר ההתקנה נדרש להגדיר את סוג ההתקנה (הקרנה קדמית/אחורית, מעוגנת תקרה/ישירה). לאחר מכן ניתן להגדיר זום, Lens shift וכמובן פוקוס. מכיוון שכל הפרמטרים הללו מחוברים זה לזה ובמקביל נדרש המתקין גם לאזן את המקרן ולסובב את המקרן בכדי למנוע תמונה טרפזית, היתרון של מנגנונים חשמליים מאפשרים לפשט מאוד את התהליך. גם אם מדובר בפיצ'ר שמשתמשים בו פעמים ספורות בחיי המקרן, השיפור בהתקנה מצדיק לחלוטין את הצורך בשלושת המנגנונים האלה להפוך לחשמליים כפי שהם ב-N7.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

מנגנון הפוקוס מתכתב גם עם בעיה נוספת שקיימת במקרנים מהדורות האחרונים של כל החברות – בעיית לכידות הצבע (Convergence). מכיוון שהמקרן מפריד את הצבעים ומאגד אותם חזרה בסוף התהליך, נוצר בהכרח מצב של פערים בין הצבעים השונים שאינם יושבים בדיוק זה על גבי זה. לשם כך מוסיפה החברה מנגנון Convergence שהוא קריטי לשיפור חדות התמונה. המנגנון בנוי על 2 בסיסים – כיול גס ברמת פיקסל (שנעשה בפועל על ידי תוכנה, שמייצרת פשוט Offset בין הפאנלים עם הצבעים השונים) וכיול עדין אשר משתמש במנגנון הזזה סופר עדין (ככל הנראה מנגנון פיזואלקטרי דו צירי עבור 2 צבעים מתוך השלושה). ניתן להגדיר שינויים ברמת התמונה כולה או לפי איזור. המנגנון יעיל במיוחד ובסוף התהליך כמעט ולא נותרו בעיות לכידות משמעותיות. לא התרשמתי שהמנגנון גורם לאיבוד חדות משמעותי (וזאת בניגוד למנגנוני טרפזיות או Pin Cushion אשר מבוצעים בתוכנה ובהכרח גורמים לאיבוד חדות ולכן אינם מומלצים לשימוש אלא אם יש אילוץ פיזי משמעותי).

JVC DLA-N7- מקרן 4K מדור חדש

תופעה במקרני JVC שפחות נתקלתי בה אך קיימת בשנים האחרונות, זה אזורים מעט מוארים, לרוב מהפינות. במקרה של המקרן שנבדק היו שני איזורים כאלה – בשתי הפינות העליונות, כאשר זו השמאלית היתה חזקה יותר. התופעה שונה מיחידה ליחידה ומשפיעה בעיקר כאשר המקרן מציג תמונה שחורה או אפורה כמעט לחלוטין. התופעה היתה חלשה דיה במקרן כך שבעת צפיה רגילה הדבר לא הטריד במיוחד. צילום בחשיפה ארוכה הניבה את התמונה הבאה אשר מדגימה את התופעה:

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

לא חוויתי תופעות אחרות שדווחו ברשת כגון הפרעות בתמונה, או שינוי בגוון התרגום לפי סגירת הצמצם.

בנוסף, למרות שהמקרן ממש מעל הראש שלי בעת הבדיקה, לא חשתי בתקתוק כלשהו של הצמצם (פרט במצבי קיצון של שקט מוחלט וסגירה או פתיחה מוחלטים). המעבר בין HDR ל-SDR מהיר מאוד ביחס למודלים קודמים של JVC, ובעיקר נובע מהחלפת פילטר פיזי (ניתן גם לשמוע את החלפת הפילטרים כסוג של קליק).

התמונה

אם לפני כמה שנים היו לנו מעט מאוד מקורות 4K ועיקר התוכן שצפינו בו היה מבלוריי או מקורות אחרים ברזולוציית FHD, כיום יש מספר רב של מקורות 4K. עם המקרן בדקתי מקורות מסטרימינג מקומי (בלוריי UHD), תכני נטפליקס, יס אולטרה, אפל TV (בעבר זה נקרא "iTunes Movies") ואמזון פריים 4K. למעט יס אולטרה שנוגן על ידי ממיר יס אולטרה, מרבית התכנים נוגנו על סטרימר AppleTV 4K או דרך כרוםקאסט אולטרה. תוכנת הסטרימר ב-AppleTV היא infuse pro 6.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

חיות הפלא 2 ב-4K הוא סרט חשוך למדי אך הם לא מעט פרטים, המקרן הצליח להציג אותו כהלכה אך כאן באמת חסרו לי השחורים העמוקים מהדור הקודם. בדור הקודם של מקרני JVC היו בעיות בנושא עיבוד התמונה ובעיקר בעיבוד תנועה (הפעלת מנגנון ה-CMD גרמה במקרים מסויימים ל Vertical Bands). כל בעיות אלה נעלמו לחלוטין ומנגנון העיבוד במקרן הן מהטובות בשוק ומתחרות בהצלחה עם סוני (שמגיעה לתוצאות מדהימות בטלויזיות שלה). אני מסתפק במצב Low במנגנון ה-CMD והתוצאות של העיבוד הן מצויינות.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

באותה הזדמנות גם בדקתי כיצד המקרן מציג תוכן ברודקאסט רגיל, למרות שאני אישית צופה במקרן רק בסדרות שמצדיקות זאת וכמובן בסרטים, רצוי ב-UHD. התמונה מצויינת.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

תוכן ב-4K ביס עדיין יחסית נדיר, אך יס ממשיכה להפיק את התכנים המקוריים שלה ב-4K (אך לא ב-HDR למרבית הצער) צפיתי בפרק הראשון של המדובב – איכות התמונה מצויינת.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

אם רוצים לבדוק את גבולות היכולת של הצבע של המקרן, Planet Earth II זה כמובן הדיסק בשבילכם. קצב נתונים ואיכות תמונה והטובות בנמצא. דרקוני הקומודו התרשמו מאוד מהפירוט והתמונה.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

הרבה מאוד סרטים קלסיים יוצאים מחדש ב-4K, כולל "למצוא את טוראי ריאן" ו-"מת לחיות". אני חובב גדול של "Watchmen" ולראות את הסרט הזה ב-UHD הוא תענוג אמיתי. כדאי לציין שתכנים ישנים יותר שהועברו ל-4K הם לרוב מגורענים הרבה יותר מתכנים שצולמו בשנים האחרונות עם מצלמות 4K דיגיטליות.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

נעבור לסטרימינג. שם אנחנו מקבלים עדיין HDR אך קצב הנתונים של נטפליקס מוגבל למעט פחות מ-16Mbps, האם זה מספיק בכדי לספק את צרכי המקרן? בהחלט! איכות התמונה מצויינת והצבעים יוצאים מהכלל. בחרתי להקטין מעט את התרגום בנטפליקס בכדי שזה יכנס גם למסך בפורמט 2.35:1.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

שירות נוסף שהתחלתי לחבב מאוד לאחרונה הוא שירות Amazon Prime video. בעוד שעל גבי מסכי הטלויזיה שלי אני מקבל את הסדרות ב-4K HDR (שימו לב, נדרש ידנית לחפש ולבחור את הגרסא של הסדרה שהיא 4K). למרבית הצער Amazon prime video תומכת ב-4K על אפלTV אך באופן מוזר אינה כוללת HDR. בכדי לקבל תמונה ב-HDR נדרשתי להשתמש ב-Chromecast Ultra שכבר זמן מה מעלה אבק אצלי במערכת. אם יש לכם NVidia Shield גם סטרימר זה ככל הנראה יאפשר לכם צפיה ב-HDR. כדאי לציין שכרומקאסט אולטרה הוא מכשיר פרובלמטי במיוחד מבחינת וידאו ומאלץ את כל שרשרת הוידאו לעבוד תמיב בקצב הנתונים הגבוה ביותר שלה (18Gbps) מה שעלול להיות קשה עבור כבלים מעבדים או רסיברים, גם חדשים למדי. במקרה שלי אני משתמש בסיב אופטי להעברת 18Gbps בין הרסיבר והמקרן.

JVC DLA-N7- מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

השירות האחרון שהושק בישראל הוא גם היקר אך גם האיכותי מבין השירותים והוא לא אחר מאשר AppleTV. שירות זה כרגע כולל סרטים וסדרות, כאשר המבחר משתנה אם אתם משתמשים בחשבון ישראלי או אמריקאי (יש לי גם וגם) ללא צורך ב-VPN, אך עם תקציב תוכן בריא במיוחד שכן מדובר בשירות יקר במיוחד. עם זאת, תכנים רבים בשירות כוללים HDR אך גם דיבוב בעברית ותרגום עבור מי שיש לו חשבון אפל ישראלי.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

"אליטה מלאך קרב" נראה די מדהים דרך שירות זה.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

מדידות

לטובת המדידות במצב SDR, התחלנו במצב Natural. המקרן המגיע לעוצמת אור של 110cd/m2 במצב נורה low (שהוא חרישי למדי) ועד 160cd/m2 במצב נורה High (שהוא מעט רעשני). לאחרונה הפסקתי למדוד קונטרסט דינמי וסטטי, שכן איכות המדידה הנדרשת במקרנים משמעותית גבוהה ממה שזמין לנו עם סנסור רגיל. אפשר רק להגיד שלא רק JVC הכריזו על הדור הזה כאל בעל ניגודיות נמוכה מהדור הקודם אלא שזה כאמור מורגש בפועל.

מבחינת טווח הצבעים – כאן ניתן לראות את מצב טווח הצבעים DCI-P3, אשר מעט חסר בתחום הירוקים.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

תופעה מעט מוזרה היא שכאשר המקרן במצב HDR10, הוא היה אמור להגיע לתוצאה זהה, אך ניתן לראות שהמקרן מעט ממתן באופן מלאכותי את טווח הצבעים שלו. זה מעט משונה, שכן בצפיה בתכני HDR לא אמורה להיות מגבלה שכזו.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

עבור תכני FHD ניתן לראות שהמקרן מדוייק למדי שהביאה את מדידת טמפ' צבע של 6370K עבור נקודת D65 "הלבנה".

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

המקרן מציג כראוי תכני HDR, ללא clipping לבן כפי שראיתי בדורות קודמים (בעיקר במודלים X500). חשוב להפעיל עבור תכני HDR את מנגנון ה-tone mapping שאמנם מעט "מעוות" את הגרפים אך דואג למפות את הגוונים ועוצמות האור מהסקאלות המקוריות של המקור למשהו שניתן לצפות בו במקרן אשר עוצמות האור המקסימליות שלו נמוכות משמעותית ממה שהתקן מאפשר. כיום כל מסך ומקרן חייב מעשית לכלול מנגנון כזה ואיכותו ב-JVC תואמת פחות או יותר למה שמצוי במסכי OLED של LG, למשל.

עבור תכני FHD, הגאמה הנמדד עמד על 2.18 כאשר המקרן היה מכוון ל-2.4 וזו ההגדרה המומלצת.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

ללא כיול המקרן מציג תוצאות טובות למדי. יש לציין שניתן לחבר סנסור חיצוני למחשב עם תוכנה ולבצע כיול עצמוני למקרן. יש שני סנסורים שמתאימים לכך, כאשר הפופולרי ביותר הוא ה-Spyder5 Pro שעולה כ-700 ש"ח בארץ. התוכנה לכיול האוטומטית זמינה באתר של JVC.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

החתימה הספקטרלית של המקרן מציגה יעילות אנרגטית דומה למדי לדורות קודמים של מקרני JVC.

JVC N7 - מקרן 4K מדור חדש

למקרן יש מצב low latency לגיימרים אשר מוריד את ה-latency מ115 מילישניה של דיליי במצב כבוי לכדי 57 מילישניה במצב דלוק. יש לציין שבמצב זה צפויה ירידה באיכות התמונה שכן המקרן מכבה מנגנוני עיבוד תמונה שונים שפחות מהותיים עבור גיימרים.

סיכום

JVC עשו כאן כברת דרך נוספת בשימור הכתר של הקרנה ב-4K, אך בדרך היו לא מעט מהמורות. העיכוב המשמעותי ביציאת סדרת המקרנים הזו היתה ארוכה משמעותית ממה שאנחנו רגילים. הבונוס הענק של המקרנים החדשים הוא פאנל חדש וגדול יותר אשר משמעותית יותר חד, ובלווי של אופטיקה חדשה קיבלנו תמונה חדה משמעותית ממה ש-JVC היו מסוגלים לה עד כה. עם הפאנל והאופטיקה החדשים, המקרן גדל והפך כבד יותר, אך מחיר נוסף של הרזולוציה המשופרת הוא ירידה בקונטרסט ביחס למודלים של שנה שעברה.

ההחלטה לשדרג לעולם אינה קלה, אך כאן באמת נתקלתי באתגר מיוחד – חדות מול קונטרסט ללא תשובה חד משמעית ברורה. עם זאת גם לדור הזה וגם לדור הקודם של מקרני JVC (כאמור ה-DLA-X790 עדיין זמין לרכישה) האיכות עדיין טובה ממה שראיתי אצל המתחרים.

מחירים מומלצים לצרכן:

  • DLA-X7900 – מחיר מומלץ 26,900 ש"ח כולל מע"מ
  • DLA-X9900 – מחיר מומלץ 42.800 ש"ח כולל מע"מ
  • DLA-N5 (בשחור או לבן)- מחיר מומלץ 29.900 ש"ח כולל מע"מ
  • DLA-N7 – מחיר מומלץ 39,800 ש"ח כולל מע"מ
  • DLA-NX9 – מחיר מומלץ 78,500 ש"ח כולל מע"מ

לדיון בנושא: JVC DLA-N7 – מקרן 4K מדור חדש


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
08.08.2019
  
מאת: עפר לאור

1