עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

רמקולים ושמע - פרק ב´

23/10/2008 - 07:00


עמוד הקודם: הממבראנה | המאמר המלא

 
 
 

הקרוס

כיוון שכל רמקול פועל בתחום אחר של תדרים, אין צורך ואפילו לא רצוי להעביר לכל הרמקולים את כל תחום התדרים, זה רק מעמיס אותם בעודף הספק וגורם לכפילות צליל מיותר ממקור אחד. היחידה שמחלקת את תחום הצלילים שנכנס לתיבת הרמקולים מהמגבר ומנתב אותם ליחידת הרמקול המתאימה הוא הקרוס (Crossover).

תפקידו הבסיסי של הקרוס  (Crossover) הוא לסנן את מגוון התדרים לתחומי צלילים ולהעביר כל תחום לרמקול המתאים.

במקרה שתחום הצלילים מחולק ל 2 (Two-way), קובעים נקודת תדר חיתוך אחד בין הרמקולים, כל תדר מתחת לתדר נקודת החיתוך מועבר ל Woofer, וכל תדר מעל נקודת החיתוך מועבר ל Tweeter.

במפרט מערך הרמקולים, לפעמים היצרן רושם את נתון התדר שבו הקרוס מתחיל להעביר את האותות מיחידת ה Woofer ליחידת ה Tweeter. נתון זה נקרא Crossover Frequency ונרשם ביחידות הרץ. תדרים מקובלים במערך Two-way זה 2000 עד 2500 הרץ.

הקרוס בנוי מרכיבים חשמליים כמו סלילים, קבלים ונגדים. כל החלקים במעגל ה Crossover הם חלקים פסיביים ואין בהם יחידות הגברה כדוגמת טרנזיסטורים או מגברי שרת. חלקים אלו אינם זקוקים למתח פעולה חיצוני ולכן ניתן למעגל השם קרוס פסיבי - Passive Crossover.

מעגל סינון הכוללים מגברים אקטיביים נקרא Active Crossover, והוא בדרך כלל לא נמצאים בתיבת הרמקולים.

יוצא מן הכלל זאת יחידת הבאס האקטיבי ששם המסנן והמגבר בנויים בתוך התיבה.

Crossover  בסיסי בנוי משני מסננים. אות מהמגבר נכנס לשני המסננים ביחד אבל כל מסנן מעביר רק את תחום התדרים המתאים לרמקול שמחובר אליו. ה Woofer מקבל את תחום התדרים הנמוך, עד כ- 2000 פעימות בשנייה, וה- Tweeter מקבל את התדרים שמעל 2000 פעימות בשנייה.

 

כשבתיבה מחולק התדר לשלושה תחומים (Three-way) משתמשים בשלושה מסננים כשהמסנן הנוסף הוא מסנן שמעביר תדרים בינוניים.

בדרך כלל לא משתמשים ביותר משלושה תחומי תדרים. אפילו אם בתיבה ישנם 5 רמקולים שמחוברים ביחד (מקבילי או טורי) זה לא הופך את הקרוס (או את התיבה) ל Five-way.

איכות החלקים המרכיבים את המסננים חשוב ביותר. הסלילים חייבים להיות בנויים מחוט עבה ורצוי שיהיה מלופף באוויר כמו בתמונה. סלילים שמלופפים על בסיס מתכתי כמו פריטים שמרכזים את השטף המגנטי, עוזרים אמנם להקטנת מספר הליפופים ולהקטנת התנגדות החוטים אבל עלולים להיכנס לרוויה בהספקים גבוהים ולגרום עיוותים. הקבלים חייבים להיות לא קוטביים ועם Q גבוה כדי לא להכניס התנגדות לא רצויה בדרך לרמקול וכדי לאפשר למסנן לסנן ביעילות תדרים לא רצויים.

לקרוס ישנה השפעה נוספת דרמטית. סוג המסננים ושיפוע הניחות שלהם בשילוב עם מיקום הרמקולים בתיבה משפיע על זווית קרינת הצליל, וכתוצאה מזה לרגישות גבוהה יותר של מיקום הרמקול בחדר, אבל זה כבר בפרק אחר.

בדרך כלל נמנעים מלהכניס מעגלים אלקטרוניים למאמרים, אבל בכל זאת, לאלקטרונאים שבינינו, קצת על ההבדלים האלקטרונים במסננים.

השרטוט מציג שני סוגי Crossover ולשם הפשטות השרטוט מראה Cross  רק עבור יחידת ה Woofer:

  1. מסנן LPF אמיתי ופשוט שקיים בהרבה מתיבות הרמקולים הסטנדרטיות
  2. מסנן יותר מורכב שאותו אפשר למצוא בתיבות היקרות יותר.

המסנן הפשוט משמש רק לסלק את התדרים הגבוהים שמגיעים ל Woffer בשיפוע של 12dB לאוקטבה.

לעומתו, אפשר לראות את האלקטרוניקה של המסנן המשופר. מסנן זה בנוי לסינון הכפול, 24dB לאוקטבה, וגם בתוספת של מעגל תהודה מדויק הוא מתקן את אי הרציפות הקיימת בהתנגדות הרמקול בנקודת תדר התהודה שלו. תוספת של עוד כמה חלקים חשמליים גורמת לשיפור הקשר בין ה Woofer וה Tweeter (נקודת חיתוך תדר בצורה חדה), וגם עוזר "להראות" למערכת ההגברה התנגדות זהה עד כמה שאפשר בכל תחום התדרים. במקרה שמזהים הדגשת יתר בתדר מסוים אפשר להוסיף מעגל לכידה לתדר זה מה שמשפר את הענות הרמקול וגורם לצליל יותר שקוף במוצא.

אפשר לסכם שה Crossover הוא חלק בלתי נפרד ממערך הרמקולים, הוא בנוי לפי הסוג והנתונים שלהם ויש לו השפעה גדולה על איכות הצליל ועל פיזורו בחדר.  

בהמשך, הקשר בין כל המרכיבים שתוארו עד כאן לבין זווית הקרינה של הצליל שמוקרן מהתיבה בתחום התדרים הקריטי של השמע.

לתגובות למאמר בפורום, לחצו כאן


< עמוד הקודם: הממבראנההמאמר המלא


עוד מ: motico

דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(7) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht