האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה

כתב: מוטי כהן
09/10/2008 - 07:00


עמוד הקודם: האוזן האנושית | המאמר המלא

 
 

מאלקטרוני לאקוסטי

מכיוון שאנחנו מאחסנים כיום את התכנים שלנו באופן אנלוגי (תקליטים) או דיגיטלי (תקליטורים), כל פעולה של שחזור הקלטה בעצם מגיעה לנקודה שבה יש לנו את אותות הצליל ב "פורמט" חשמלי. העובדה שאלקטרונים מסוגלים להתנהג כגל עוזר מאוד בשחזור הצליל המקורי.

מתנועת אלקטרונים לתזוזת חלקיקים, מזרם חילופין לתנועת מסה - זה תפקידו של הרמקול. במילים אחרות, המרת אות חשמלי לאות אקוסטי. תפקיד די ברור אבל בהחלט לא פשוט.

הרמקול מקבל זרם משתנה (חילופין) מהמגבר וממיר אותו לתנועה מכאנית שגורמת להזזת פרודות האוויר ובכך ליצירת גל קול. מרמקול אידיאלי נצפה שיבצע התמרה מדויקת של האות החשמלי לאות אקוסטי ללא תלות בעוצמת האות או בתדר וכמובן נדרוש שיעביר בדיוק את המוכנס לו ללא תוספות, עיוותים או שינויים.

אז מה הרעיון הבסיסי של פעולת הרמקול:

הפיזיקה מלמדת שאם לוקחים שני מגנטים ומקרבים אותם אחד לשני כשהקטבים שלהם מנוגדים, המגנטים יימשכו אחד לשני בחוזקה, ולהיפך, כשהקטבים שווים המגנטים ינסו לדחות אחד את השני ולהתרחק.

רוב הרמקולים בנויים על העיקרון הבסיסי הזה של משיכה-דחיפה בשדה מגנטי. בתהליך התנועה משתתפת עוד תכונה חשמלית-פיזיקאלית והיא סליל ומגנוט: כשעובר זרם בסליל חשמלי, הופך הסליל למגנט. ככל שהזרם חזק יותר נוצר שדה חזק יותר ומתקבל מגנט חזק יותר.

אם ניקח סליל שמלופף על מגנט גלילי צף ונזרים זרם בסליל, יהפוך הסליל למגנט ונקבל 2 מגנטים - המגנט המקורי והסליל. כשהסליל הופך למגנט, הוא מושך או דוחף (בהתאם לכיוון הזרם) את המגנט והמגנט זז לכיוון מרכז הסליל או ממנו. הרעיון הוא שהקטבים במגנט קבועים והקטבים שנוצרו בסליל משתנים בהתאם לכיוון הזרם.


אנימציה של פעולת האלקטרומגנט

האנימציה ממחישה את העיקרון הבסיסי של הפיכת אות חשמלי לתנועה מכאנית.

זרם בסליל גורם למשיכה של המגנט. ככל שהזרם חזק יותר המגנט נמשך ביתר כוח. כשהזרם מפסיק המשיכה נעלמת והקפיץ מחזיר את המגנט למקומו.

ככל שהזרם בסליל חזק יותר יבצע המגנט תזוזה ארוכה יותר וככל שהזרם יחליף כיוון מהר יותר כך יחליף המגנט כיוון מהר יותר.

הבעיה במגנט שהוא רכיב עם מסה גדולה וקשה להניע אותו במהירות של מאות פעמים בשנייה, לכן בבניית הרמקול החליפו את התפקידים: המגנט נשאר קבוע והתנועה מתבצעת בסליל צף. עיקרון התזוזה נשאר - מגנטים שמושכים או דוחים זה את זה. במקרה של הרמקול, המגנט נשאר קבוע והסליל נע.

כדי לדחוף כמות אויר מתאימה, הוסיפו מסביב לסליל קרום מחומר קשה שמגדיל את שטח הפנים של החלק הנע, הלא היא הממבראנה. הממבראנה צפה בעזרת תומך מגומי או טקסטיל או קרטון גלי שנמצא מסביב לקצה שלה וזה מאפשר לה תנועה חופשיות קדימה ואחורה.מסביב לסליל ובתוכו ישנו מגנט כך שקווי השטף המגנטי נסגרים באזור אחד.

התמונה הבאה ממחישה את המרכיבים העיקריים של הרמקול: הממבראנה שמחוזקת למתכת בקצוות בעזרת פס גומי נפוח, הסליל שמלופף על גליל קרטון והמגנט העגול המיוחד עם קוטב בחלקו מרכזי.


חלקי הרמקול

זרם מהמגבר שנכנס לסליל גורם לו למגנוט ובהתאם נוצרת תזוזה בסליל. הסליל מניע את הממבראנה ואויר נדחף לחלל החדר.

עובי הממבראנה, החומר ממנו היא עשויה, חיבור הממבראנה למסגרת, גודל הממבראנה, מבנה הסליל, מבנה המגנט והחומר ממנו הוא עשוי הם המשפיעים העיקרים על תכונות הרמקול ועל התוצאה הסופית של הצליל שהוא מפיק.

יחידת הרמקול שנועדה להפיק תדרים נמוכים נקראת Woofer.  גודל הממבראנה בדרך כלל מ-6 אינטש ומעלה. יחידה לתדרים גבוהים יותר נקראת Tweeter ותחום תדר העבודה שלה מ- 2000 תנודות לשנייה ומעלה.

למעשה המספר 2000 לא מדויק ומשתנה בהתאם לרמקול. אם נדייק יותר נקבל את הקשר בין גודל הרמקול ותחום התדרים המומלץ: 

יחידות Woofer

  • 12 אינטש          מ 40 עד 1500
  • 10 אינטש          מ 50 עד 2500
  • 8 אינטש             מ 60 עד 4000
  • 5 אינטש             מ 75 עד 13000

יחידות Tweeter

  • 2 אינטש              מ 1500 עד 15000
  • 1 אינטש              מ 2200 עד 22000

כאמור, קשה לבנות יחידת רמקול אחת שתפיק את כל תדרי השמע. בדרך כלל כדי לקבל תחום נרחב של תדרי השמע מספיקים 2 יחידות רמקול, לדוגמה, 10 אינטש ו 1 אינטש.  אבל אם רוצים לרדת לתדר של 40 תנודות בשנייה יש צורך ביחידת רמקול של 12 אינטש מה שיוצר "חור" באזור תדר ה 2000 שבו יחידת ה 1 אינטש לא פועלת. במקרה זה מוסיפים יחידת ביניים כמו 4 או 5 אינטש שבשילוב עם כל היחידות מקבלים רצף צלילים מ 40 עד 20000 תנודות בשנייה.

ליחידת הרמקול הנוספת שפועלת בתחום הצלילים הבינוניים קוראים יחידת Mid Range.

לקבלת צליל רצוי יוצרים לפעמים שילובים שונים ומשונים של סוגי רמקולים, אבל בכל מקרה, רמקול בודד או מערך של הרבה רמקולים לא יכולים להישאר תלויים באוויר, מה שצריך לעשות זה לחבר ביניהם ולהכניס אותם לתיבה.

עוד על כך בפרקים הבאים...

לתגובות בפורומים על מאמר זה לחצו כאן


< עמוד הקודם: האוזן האנושיתהמאמר המלא


עוד מ: motico

דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.7
(19) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht