להלן מדריך קצר בכיול נקודת החיתוך (crossover) בין הסאבוופר ובין הקדמיים, במצב סטריאו. המדריך רלוונטי למצב הבא:
- האזנה למוסיקה במצב סטריאו
- סאב של SVS עם אפליקציה
- האזנה למוסיקה במגבר סטריאו שלא מנהל באס (או לחילופין ניהול באס מבוטל ב-AVR. כלומר הגדרה של קדמיים כ-Large ו-LFE+MAIN)
אשמח להערות והארות.
1. LPF
באפליקציה של SVS בחר "Low Pass Filter” ובטל LFE. קבע את התדירות שתתאים להגדרות הרמקול. SVS ממליצים להתחיל בהגדרות הרמקול של 3dB-. לדוגמה עבור הרמקולים שלי היצרן מציין 40 הרץ כנקודת מינוס 3 דציבל.
2. שיפוע slope
באותו דף באפליקציה קבע את השיפוע. ההגדרות הן 24 dB לאוקטבה עבור רמקולים עם פורט ו 12 לרמקולים סגורים. יותר מאוחר נוכל לכוון שוב אבל אלה הם ערכי ההתחלה.
דוגמה מאצלי : מאפייני הרמקולים שלי הם 40HZ במינוס 3 דציבל ויש להם פורט, אז קבעתי LPF=40 ו-slope=24
3. קוטביות
באפליקציה עבור לדף Polarity ובחר Negative. אנחנו קובעים קוטביות שלילית באופן זמני לצורך הכיול.
4. צליל בדיקה
נגן צליל בדיקה מיוטיוב (או כל מקור אחר) עם התדירות שקבעת במקרה שלי מצאתי וידאו של 40 הרץ וניגנתי אותו.
5. כיול פאזה
עבור לדף Phase באפליקציה ושנה את ערך הפאזה לנקודה בה הצליל בעוצמה הנמוכה ביותר.
6. כיול ווליום בסאבוופר
עבור לדף ווליום באפליקציה, והגבר או הורד עוצמה עד שתשמע את צליל הבדיקה בעוצמה הנמוכה ביותר.
7. השאיפה – שקט מוחלט
חזור על צעדים 5 ו-6 עד שלא שומעים כלום. הצליל מהרמקולים הקדמיים והצליל מהסאבוופר מבטלים זה את זה! זאת אומרת, ששני המקורות באותה פאזה ובאותה עוצמה אבל בקוטביות הפוכה. לא תמיד מגיעים למצב שהצלילים מבטלים זה את זה. במצב כזה אפשר לשחק עם ה-LPF ןעם השיפוע (סעיפים 1 ו-2) חשוב לשאוף לנקודה שהצליל הכי חלש. התהליך הוא של ניסוי וטעייה עד שמגיעים למצב של עוצמת צליל מינימלית.
8. חזרה לקוטביות רגילה
עכשיו כאשר אנחנו יודעים שהפאזה מדוייקת, נהפוך את הקוטביות.
9. בדיקה ע"י האזנה למוסיקה:
חשוב בשלב הזה לכוון לעוצמה נוחה, בלי בומים, לחץ באוזניים, זימזומים של חלונות וכו’ – המטרה היא להשתלב לא להשתלט.
10. סיכום והערות
בסעיפים הקודמים וידאנו שהצליל מהסאב ומהקדמיים באותה פאזה, ייתכן שהעוצמה בתדרים הנמוכים תהיה גבוהה יותר בגלל כפילות באס מהסאב והקדמיים. בתיאוריה זה לא אמור לקרות כי מצב של מינוס 3dB הוא חצי מההספק אבל מאחר שהנתון שיצרן הרמקולים נעשה בסביבה שלו ולא בסביבת ההאזנה שלנו, ייתכן שהנקודה המדוייקת של חצי הספק (כלומר פחות 3dB) תהיה שונה משל היצרן. לדוגמה הנתון עבור הרמקולים שלי הוא 40 הרץ במינוס 3 אבל בפועל לדעתי הוא נמוך יותר בגלל תנאי החדר.
מדריך קצר לכיול נקודת קרוסאובר בסטריאו וסאב של SVS עם אפליקציה
- בור_ועם_הספר (פותח השרשור)
-
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 282
- הצטרף: ספטמבר 2019
- נתן תודות: 45 פעמים
- קיבל תודות: 68 פעמים
מדריך קצר לכיול נקודת קרוסאובר בסטריאו וסאב של SVS עם אפליקציה
נערך לאחרונה על ידי בור_ועם_הספר ב 31/08/2021 15:29, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: מדריך קצר לכיול נקודת קרוסאובר בסטריאו וסאב של SVS עם אפליקציה
קודם כל - תודה! הצעת פה גישה מעניינת.
עם זאת, לאפשר לסאב לנגן רק 40 הרץ ומטה או אפילו 50 הרץ ומטה נשמע לי כמו בזבוז. הסאב של SVS ינגן גם 51-80 (או יותר מ-80) הרבה יותר טוב מהרמקולים הקדמיים, לרוב. כשאני מנסה את זה אצלי הבאס הרבה יותר רזה וחסר אימפקט.
אצלי ה-LFE פעיל (ACTIVE), כך שאני לא בוחר נקודת חיתוך ב-SVS עצמו אלא במגבר שמפריד בין הקדמיים לסאב. במגבר אני מגדיר 80 הרץ (לא החלטתי אם להעלות קצת, הבאס יותר "עבה" באזור ה-85-86 הרץ). אני מגדיר NEGATIVE בקוטביות באלפיקציה כי לי זה נשמע יותר טוב. בנוסף אני עושה PEQ די דרמטי כי אני בחדר קטן ובאזור ה 55-70 הרץ יש לי PEAKS משמעותיים בחדר הזה. את אזור ה25-30 הרץ אני דווקא מגביר ב PEQ כי זה מוסיף לבאס עומק. את האזור הבעייתי (55-70) אני מנמיך, אבל כל אלה מתאימים לי רק בגלל החדר שלי, אז התוצאה תהיה שונה בכל חדר או חלל.
אני שומר על הווליום -10DB כי תמיד כשאני מגביר ל-8-9DB זה נשמע טוב לפעמים ופעמים אחרות הווליום גבוה מדי.
עם זאת, לאפשר לסאב לנגן רק 40 הרץ ומטה או אפילו 50 הרץ ומטה נשמע לי כמו בזבוז. הסאב של SVS ינגן גם 51-80 (או יותר מ-80) הרבה יותר טוב מהרמקולים הקדמיים, לרוב. כשאני מנסה את זה אצלי הבאס הרבה יותר רזה וחסר אימפקט.
אצלי ה-LFE פעיל (ACTIVE), כך שאני לא בוחר נקודת חיתוך ב-SVS עצמו אלא במגבר שמפריד בין הקדמיים לסאב. במגבר אני מגדיר 80 הרץ (לא החלטתי אם להעלות קצת, הבאס יותר "עבה" באזור ה-85-86 הרץ). אני מגדיר NEGATIVE בקוטביות באלפיקציה כי לי זה נשמע יותר טוב. בנוסף אני עושה PEQ די דרמטי כי אני בחדר קטן ובאזור ה 55-70 הרץ יש לי PEAKS משמעותיים בחדר הזה. את אזור ה25-30 הרץ אני דווקא מגביר ב PEQ כי זה מוסיף לבאס עומק. את האזור הבעייתי (55-70) אני מנמיך, אבל כל אלה מתאימים לי רק בגלל החדר שלי, אז התוצאה תהיה שונה בכל חדר או חלל.
אני שומר על הווליום -10DB כי תמיד כשאני מגביר ל-8-9DB זה נשמע טוב לפעמים ופעמים אחרות הווליום גבוה מדי.
Re: מדריך קצר לכיול נקודת קרוסאובר בסטריאו וסאב של SVS עם אפליקציה
לא יכול להגיב על המדריך כי אין לי SVS, אבל מסכים עם Yuvalfrr שלהשתמש בסאב מ40 נשמע קצת בזבוז כי כל תכליתו היא לכסות טוב יותר תדרים נמוכים מרמקול רגיל. קיים גם הטיעון שבעזרת סאב אתה מפנה את הרמקול מההתעסקות בהן. יש באופן יחסי מעט כלים שיורדים מתחת ל40 (כמובן שההפקה גם מאוד חשובה):
https://blog.landr.com/wp-content/uploa ... _Chart.jpg
https://blog.landr.com/wp-content/uploa ... _Chart.jpg
Jack of some trades, master of none
- בור_ועם_הספר (פותח השרשור)
-
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 282
- הצטרף: ספטמבר 2019
- נתן תודות: 45 פעמים
- קיבל תודות: 68 פעמים
Re: מדריך קצר לכיול נקודת קרוסאובר בסטריאו וסאב של SVS עם אפליקציה
תודה על התגובה.31/08/2021 14:14Yuvalfrr כתב: ↑ קודם כל - תודה! הצעת פה גישה מעניינת.
עם זאת, לאפשר לסאב לנגן רק 40 הרץ ומטה או אפילו 50 הרץ ומטה נשמע לי כמו בזבוז. הסאב של SVS ינגן גם 51-80 (או יותר מ-80) הרבה יותר טוב מהרמקולים הקדמיים, לרוב. כשאני מנסה את זה אצלי הבאס הרבה יותר רזה וחסר אימפקט.
...
1. במצב של סטריאו (מגבר סטריאו בלי ניהול באס) - אין ברירה, הרמקולים מנגנים את כל התחום. הגישה שלי נותנת מענה למקרה כזה
2. סאב טוב ינגן עד 80 הרץ יותר טוב מרמקול. הבעיה היא השילוב של השניים - לפעמים שניהם יחד מקלקל ביחס לרמקולים (טובים!) שמנגנים את התחום שלהם והסאב נכנס מתחת.
3. כיוון הפאזה בנקודת קרוס אובר לאו דווקא טוב בתחום גבוה יותר (הפרש הפאזה משתנה עם תדירות הצליל) מה שעלול לקלקל.
4. מנסיוני בעבר כאשר הוספתי סאב ונתתי לרסיבר לנהל את הבאס, השמע השתפר. אבל כאשר שידרגתי (משמעותית!) את הרמקולים שמתי לב פתאום שהבאס אנמי לגמרי, ניהול הבאס של הרסיבר היה פחות טוב מאשר רמקולים לבד בטווח מלא. ברור שזה לא בגלל הסאב אלא בגלל הפרעות זה לזה.
5. עבור ק"ב, כל הפרוצדורה הזאת לא נחוצה, כי אנחנו לא רוצים שסאב יחתוך LFE ב-40 הרץ. לכן ה- preset למצב סרטים נשאר בברירת המחדל.
אתה צודק שתנאי הכרחי שהשיטה הזאת תעבוד הוא שהרמקולים חייבים להיות טובים. בלי זה אין טעם בשיטה הזאת ונוכחתי לדעת כמו שציינתי ב-4
Re: מדריך קצר לכיול נקודת קרוסאובר בסטריאו וסאב של SVS עם אפליקציה
בטווח מלא אתה צודק לגמרי. אני עם מגבר שמנהל את החיתוך של הסאב ומפנה את התדרים בהתאם, אז הרמקולים שלי לא מנגנים טווח מלא. למרות שהייתי מציע להעלות את החיתוך קצת, כלומר אם הרמקולים - 3db ב45 הרץ, שהסאב ינגן 50 ומטה.
עם כל זאת, אני חושב בהתאם למה שאלון רשם שככל שיורדים בתדרי באס ככה פחות ופחות טראקים יהיו רלבנטים. אם הרמקול יכול לנגן עד 40 הרץ ואתה משלב את הסאב 40 ומטה וזה רק למוזיקה, האם הסאב באמת הכרחי? כמה מהתדרים הללו הסאב באמת ינגן ברוב המכריע של הטראקים? בק"ב כמובן שהתדרים הנמוכים ביותר, בניגוד למוזיקה, הם הכי חשובים.
עם כל זאת, אני חושב בהתאם למה שאלון רשם שככל שיורדים בתדרי באס ככה פחות ופחות טראקים יהיו רלבנטים. אם הרמקול יכול לנגן עד 40 הרץ ואתה משלב את הסאב 40 ומטה וזה רק למוזיקה, האם הסאב באמת הכרחי? כמה מהתדרים הללו הסאב באמת ינגן ברוב המכריע של הטראקים? בק"ב כמובן שהתדרים הנמוכים ביותר, בניגוד למוזיקה, הם הכי חשובים.
- בור_ועם_הספר (פותח השרשור)
-
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 282
- הצטרף: ספטמבר 2019
- נתן תודות: 45 פעמים
- קיבל תודות: 68 פעמים
Re: מדריך קצר לכיול נקודת קרוסאובר בסטריאו וסאב של SVS עם אפליקציה
יש מחלוקת בעניין סאב למוסיקה. הרבה מומחים (לדוג' פול מגאוון מ-PS-AUDIO, חברה למגברים וציוד היי אנד) ממש בעד.
יש דף באתר של SVS שמסביר יותר טוב ממה שאכתוב כאן:
https://www.svsound.com/blogs/subwoofer ... -for-music
הדיון הזה לגיטימי וחשוב אבל הוא נושא שונה מהמדריך עצמו. המדריך נכתב עבור מצב שכן משלבים סאב עם מוסיקה.
יש דף באתר של SVS שמסביר יותר טוב ממה שאכתוב כאן:
https://www.svsound.com/blogs/subwoofer ... -for-music
הדיון הזה לגיטימי וחשוב אבל הוא נושא שונה מהמדריך עצמו. המדריך נכתב עבור מצב שכן משלבים סאב עם מוסיקה.