[img2=550x412]https://lh6.googleusercontent.com/-6dcl ... SIDE_1.JPG[/img2]
אבל השרשור הזה מתחיל כאן:
בשרשור הזה אני אנסה להדגים מספר שיפורים נפוצים שביצעתי לאחרונה ב-Thorens TD-160. הדגם הזה הוא אחד המבוקשים (מדורג שני לאחר ה-TD-124) מכיוון שהוא פטיפון מעולה וכר פורה לשיפורים. אני מודיע מראש שטרם סיימתי ואני מחכה כרגע למספר חלקים קוסמטיים שהזמנתי ממקומות בעייתיים מבחינת משלוח כמו יפן והולנד - שטרם הגיעו. אני אעדכן תמונות של התוצר הסופי לכשיתאפשר. שכחתי, בהלהבותי הרבה, לצלם את מצבו הראשוני הכולל של הפטיפון כשהגיע אלי. הוא הגיע במצב טוב - אך נדרשו מספר כיוונונים והחלפת ראש. הפטיפון הגיע אלי עם ראש Shure m91e שאני, באופן אישי, לא התחברתי אליו בכלל. כך נראה TD-160 במצב סטוק:
TD-160 במצבו המקורי (זה לא שלי - לי אין מכסה וגם שכחתי לצלם לפני)
מה שלא ניכר היטב בתמונה הם חיבורי החשמל וחיבורי ה-RCA של הפטיפון שנשרכים אחריו בתצורת חוטי חשמל ואינטר-קונקטים אפורים, ארוכים ומעצבנים שניתן לראות בפינה הימנית העליונה כסבכה אפורה של בלגאן. אני אחליף אותם בהמשך.
ה-TD-160 מגיע עם זרוע שנקראת TP-16 שאליה מחוברת שלה (head shell) מתנתקת מדגם TP-60. זה נראה כך:
זרוע TP-16 עם ראש TP-60
[img2=550x233]https://lh6.googleusercontent.com/-nG-_ ... p16_OK.jpg[/img2]
מדובר בזרוע לא רעה בפני עצמה שאת משקל הטרקינג מספק קפיץ המצוי בחלק האחורי של הזרוע - המחובר לחוט ניילון דקיק המקובע לציר הזרוע. מכניזים סיבובי מושך את החוט ומפעיל לחץ הולך וגובר על השלה וכך מגביר את משקל הראש על התקליט. לשם איזון קיימות שתי משקולות. האחת כבדה ומקובעת באחורי הזרוע (החלק השחור שנראה כמו מגנט גדול) ומשקולת קטנה יותר על ציר בורג שניתן להבריג החוצה או פנימה יותר. ככל שהמשקולות נוטות אחורה מציר הזרוע כך פוחת המשקל על הראש. כך נראית הזרוע כשהיא מפורקת למרכיביה השונים:
חלקי הזרוע
[img2=550x246]https://lh4.googleusercontent.com/-TYaX ... C_5576.jpg[/img2]
ניתן לראות את החיווט המקורי בתמונה כצמה של ארבעה חוטים מצופים בצבע נחושתי שבקצה מותקן חיבור הראש המהיר בעל ארבעת כניסות השלה - ועוד חוט הארכה בודד. אחד הדברים הראשונים שיש לבצע בזרוע הוא חיווט מחדש. זאת משני טעמים. האחד הוא שטכנולוגיית החיווט וייצור המוליכים בעת ייצור הפטיפון הינה נחותה מהטכנולוגייה הקיימת היום. חוטים מוליכים עכשווים מיוצרים בתהליכים מתקדמים, נטולי חמצן וזיהומים, ומבצעים הולכה טובה יותר ביחס לקוטר - מה שמוריד את התנגדות המוליך להולכת האותות מהראש. הטעם השני הוא שטורנס חיווטו את הראש של ה-TP-16 בצורה לא סטנדרטית והזרוע אינה מתאימה לשלות אחרות - כך שלא ניתן, ללא חיווט מחדש של ראש אלטרנטיבי, להתקינו על ה-TD-160. חיווט סטנדרטי של שלה נראה כך:
חיווט סטנדרטי של head shell
ב-TD-160 החיווט בזרוע הפוך ומתאים לשלה המחווטת כתמונת מראה של שלה בעלת חיווט סטנדרטי. לכן, אחווט מחדש את הזרוע בחוטים מודרניים תוך כדי הסדרת ותקינת סידור החיווט.
שאר השיפורים בטורנס TD-160 שאינם כוללים החלפת הזרוע המקורית עוסקים בהשקטת (Dampening) הפטיפון כשהמטרה העיקרית היא מניעת רעשים, או ויברציות שעלולות ליצור 'הדהוד' או רזוננסים בתוך הבסיס ולפעפע הלאה אל פלטות ההנעה וההנחה ואל הזרוע והראש. כך, זה בתיאוריה. בפועל איני יודע אם יש להשקטת הפטיפון איזה שהו אפקט שמיע. בעיני מדובר יותר ב-'קאלט' ונוהלי ביצוע חברתיים מאשר צורך פרקטי כלשהו - אבל בשם קהיליה שלמה של משוגעים לדבר - ביצעתי גם אני.
התנ"ך של משקיטי הטורנסים למינהם הוא חומר בידוד רעש מעולם הרכב שנקרא Dynamat. מדובר בחומר מבודד על בסיס זפת מצופה רדיד אלומיניום:
דלת רכב מצופה דיינמאט
[img2=550x363]https://lh5.googleusercontent.com/-MYPS ... t_door.jpg[/img2]
הבעייה העיקרית שלי עם החומר הזה, ובכך אני חולק על קהילייה שלמה, היא שהוא מיועד לבידוד רעשים של מיצובישי evo בפאריס דקר ותוכנן להשקיט ויבראציות של מנועי 3.5 ליטר ולא ויברציות של מנוע חשמלי של פטיפון בהספק של שני וואט. מדובר באוברקיל רציני. החומר עצמו יקר בטירוף - ללא הצדקה, ולא נוח לעבוד איתו. החומר המבודד עצמו מלכלך וביום חם, אם פוצעים את ציפוי האלומיניום - מקבלים מריחות זפת שחורות. לכן - את הפטיפון שלי אני אבודד ואשקיט עם חומר בידוד תחליפי אחר לא ממותג, בעלות מינימאלית, ללא לכלוך ונוח לחיתוך שנראה כך:
תחליף Dynamat זול ונוח לעבודה
[img2=550x412]https://lh6.googleusercontent.com/-Sfoi ... ge1633.jpg[/img2]
בחלק מהרכיבים, בנוסף לבידוד הרדיד המצופה, אשתמש ביריעות שעם. שעם הוא חומר טבעי המיוצר מקליפת עץ האלון. הוא יקר באופן יחסי משום שגידולי השעם הצטמצמו לאיזור בודד בספרד והתוצרת מוגבלת. לשעם יש תכונות בידוד ויברציות וגלי קול טבעיות מעולות. בתמונה ניתן לראות לוח שעם וצלחת מטבח רגילה שהתאימה בקוטרה לשם שימוש כשבלונה לחיתוך מעגל. במהלך השיפוץ תוכלו לראות שאני רותם מוצרי בית מצויים וסטנדרטיים, כמו מכסה עגול של צנצנת תרופות לשימוש כתבנית חיתוך מעגלים:
יריעת שעם לבידוד - ביחד עם 'תבניות חיתוך' מעגלים ביתיות
את תהליך ההשקטה אחלק למספר חלקים שכולל את
- השקטת התיבה
- השקטת השילדה
- השקטת הפלטות
- ו.. השקטת המנוע
הברקת פלטות אלומיניום
ושיפוץ הבסיס (Plinth) באמצעות לזור ולכה. תהליך זה הוציא לי את הנשמה. מדובר בחלק MDF מצופה פורניר עץ בעל שטח קטן. משום מה אני מתקשה בעבודה זו על משטחים קטנים. אין די מקום לתנועות צביעה ארוכות וחלקות וסמיכות הפינות מבטיחה השפרצה של טיפות חומר צבע טרי מדופן אחת לחברתה. נאלצתי לשייף ולהתחיל מחדש מספר פעמים. קל לי הרבה יותר לבצע פיניש במשטחי פורניר גדולים יותר כמו של רמקולים או כלי נגינה. באופן חריג - חלק זה של השיפוץ היה קשה ביותר. למרות זאת הצלחתי להגיע לרמת גימור כזו:
הבסיס הצבוע וההשתקפות בלכה
[img2=550x412]https://lh5.googleusercontent.com/-jaqR ... ge1802.jpg[/img2]
בפוסטים הבאים אסביר את התהליכים השונים בשיפוץ.