אני רואה עכשיו את הסדרה משחקי הכס ואין ספק שהמסך בסצנות מוארות היטב נותן חוויה עשירה של צבעים ופרטים וגוונים מרהיביםבשילוב חדות מדהימה ,
אבל יש לי שאלה לגבי סצנות רבות שמצולמות בחושך :
חלקים גדולים מהמסך שחורים לחלוטין והשאלה שלי היא :
האם זה בגלל הכיול הרע שלי...? או שזה בגלל שכך התכוון הבמאי בצילום המקורי ואין הרבה מה לעשות.
חשבתי שבמסך נורות oled גם בסצנות החשוכות ביותר נצליח לראות פרטים רבים בחלקים המוחשכים של המסך.
מסך LG OLED 55EC939Y: שרשור בעלים ראשי
- TheCoolest
-
- אחראי תחום מסכים
- הודעות: 18856
- הצטרף: מאי 2007
- שם מלא: ארתור ליברמן
- מיקום: רמת גן
- נתן תודות: 236 פעמים
- קיבל תודות: 2387 פעמים
- יצירת קשר:
- jacko-il (פותח השרשור)
- חבר שלא מהעולם הזה
- הודעות: 8340
- הצטרף: אפריל 2007
- נתן תודות: 783 פעמים
- קיבל תודות: 1182 פעמים
@saarpen
·
מה שאתה מתאר לא חדש לי. גם רשמתי את זה מספר פעמים בשרשור הזה במגוון הודעות, כולל בביקורת בעמוד הראשי.
בכל מקרה, זה יכול לקרות משתי סיבות:
1) התכנים מראש כוונו כך וזו כוונת המשורר או מגבלת צילום וכו'. כלומר החלטה אמנותית ו/או טכנית להעלים מידע מסויים בסצינה.
2) כיוון לא נכון של בהירות ו/או רמת השחור, כפי שהסברתי גם בעמודים האחרונים.
ושוב, רשמתי כבר מספר פעמים שיש בעייתיות עם כיוון רמת השחור מפני שהפאנל מגיב מעט שונה לגירויי וידאו באזורים שונים במסך (בקצוות הימני והשמאלי הפאנל מגיב חלש יותר - היינו כהה יותר). הדבר הזה גורר מצב בו אם אתה מכייל מדוייק לפי מרכז המסך (שכך עושים בדרך כלל) אז מקבלים בלאק-קראש בקצוות ואם אתה מכייל לפי הקצוות תקבל ערך בהירות מעט גבוה במרכז. אלו לא הבדלים גדולים כל כך, אלא של כמה אחוזים בודדים, אבל בחדר חשוך זה מורגש בעין בסצינות חשוכות במיוחד עם APL מאד נמוך באזור השחור. שורה תחתונה, וגם רשמתי את זה בעבר, ממליץ לכייל לערך פשרה. ערך ביניים של בהירות. אני מצאתי שערך ברירת המחדל של המסך (בהירות 50) נמוך מידי וגורם לבלאק-קראש מוגזם (כמו שתיארת) וערך של בערך 55-56 הוא הערך שכבר מאפשר לראות מידע וידאו מעל השחור (את הבר ה- 17 מעל ה- 16 השחור). אצלי קבעתי ערך של 53 לצפייה בחדר חשוך וערך של 54 לצפייה בחדר מואר. זו פשרה מספיק טובה בעיניי אחרי צפייה בעשרות סרטים. אני מעדיף לאבד טיפטיפונת פרטים בשחור מאשר לראות את חוסר האחידות בבהירות בסצינות חשוכות מאד. עניין של טעם אישי, מה עדיף ממה.
·
מה שאתה מתאר לא חדש לי. גם רשמתי את זה מספר פעמים בשרשור הזה במגוון הודעות, כולל בביקורת בעמוד הראשי.
בכל מקרה, זה יכול לקרות משתי סיבות:
1) התכנים מראש כוונו כך וזו כוונת המשורר או מגבלת צילום וכו'. כלומר החלטה אמנותית ו/או טכנית להעלים מידע מסויים בסצינה.
2) כיוון לא נכון של בהירות ו/או רמת השחור, כפי שהסברתי גם בעמודים האחרונים.
ושוב, רשמתי כבר מספר פעמים שיש בעייתיות עם כיוון רמת השחור מפני שהפאנל מגיב מעט שונה לגירויי וידאו באזורים שונים במסך (בקצוות הימני והשמאלי הפאנל מגיב חלש יותר - היינו כהה יותר). הדבר הזה גורר מצב בו אם אתה מכייל מדוייק לפי מרכז המסך (שכך עושים בדרך כלל) אז מקבלים בלאק-קראש בקצוות ואם אתה מכייל לפי הקצוות תקבל ערך בהירות מעט גבוה במרכז. אלו לא הבדלים גדולים כל כך, אלא של כמה אחוזים בודדים, אבל בחדר חשוך זה מורגש בעין בסצינות חשוכות במיוחד עם APL מאד נמוך באזור השחור. שורה תחתונה, וגם רשמתי את זה בעבר, ממליץ לכייל לערך פשרה. ערך ביניים של בהירות. אני מצאתי שערך ברירת המחדל של המסך (בהירות 50) נמוך מידי וגורם לבלאק-קראש מוגזם (כמו שתיארת) וערך של בערך 55-56 הוא הערך שכבר מאפשר לראות מידע וידאו מעל השחור (את הבר ה- 17 מעל ה- 16 השחור). אצלי קבעתי ערך של 53 לצפייה בחדר חשוך וערך של 54 לצפייה בחדר מואר. זו פשרה מספיק טובה בעיניי אחרי צפייה בעשרות סרטים. אני מעדיף לאבד טיפטיפונת פרטים בשחור מאשר לראות את חוסר האחידות בבהירות בסצינות חשוכות מאד. עניין של טעם אישי, מה עדיף ממה.
- jacko-il (פותח השרשור)
- חבר שלא מהעולם הזה
- הודעות: 8340
- הצטרף: אפריל 2007
- נתן תודות: 783 פעמים
- קיבל תודות: 1182 פעמים
@kevin
·
גבוה במידה ואתה בטוח שאתה מוציא אות FULL RGB כלומר 0-255. ככה זה נראה בדרייבר של NVIDIA למשל:
צריך לשים לב ולדעת שכל התכנים כמו סרטים ווידאו מצומצמים לאות מוגבל 16-235.
ואז, זה מאד תלוי באיזה נגן אתה משתמש ומה הוא עושה כדי להתאים את עצמו למחשב. אני משתמש ב- mpc-hc עם פילטרים מובנים של LAV ועם מרנדר וידאו של madVR, ואז ניתן להגדיר שם שהמחשב בסביבת עבודה של 0-255 והנגן (יותר נכון המרנדר) יודע למפות את הוידאו, שהוא כאמור 16-235, לתחום של המחשב שהוא 0-255 תוך שהוא שומר על הערכים הנכונים מבחינת בהירות וכו'.
ככה זה נראה למשל בהגדרות של madVR:
כל נגן עם ההגדרות שלו והצורה בה הוא מתנהג. לא יודע איך קודי עובד למשל, עבדתי איתו מזמן. זכור לי שיש נגנים שעדיף לעבוד איתם בתחום של 16-235 ולא בתחום הטבעי של המחשב שהוא 0-255, אבל אני כבר שנים עם הקונפיגורציה שלי ואני לא זוכר יותר מידי הגדרות בתכנות אחרות.
*עריכה - ואז, במקרה שעובדים עם נגן עם אות של 16-235 מומלץ גם לשנות בדרייברים לאות של 16-235 וכמובן לבחור במסך ברמת שחור "נמוך" ולא בגבוה.
ניגודיות מגדירים בדרך כלל בערך הכי גבוה כל עוד אין קטימה של הלבן. בדיוק כמו שעושים עם פאטרן לבדיקה של קטימה של השחור (ערך 16 שחור וערך 17 כבר קצת מעל), אז ניגודיות זו ההגדרה של הלבן, היינו הרף העליון. כאן בדרך כלל יש הרבה פחות בעיות ואפשר ברוב המקרים אפילו לשים ניגודיות על מקסימום. ברירת המחדל היא 90 ומצאתי אצלי שרק באזור של 98-99 יש קטימה של הבר העליון ביותר, ה- 235. ירדתי כמה קליקים קבעתי אצלי על 95. בעבר הייתי עם 90 והאמת שלא ממש רואה הבדלים בעין, לא עם פאטרנים ולא עם תכן אמיתי.
סולם צבע "רגיל" אמור להיות נכון יותר ולהתאים טוב יותר למיפוי צבע של Rec709. סולם צבע "רחב" הוא תחום מעט מעל ה- Rec709 (לפי היכולת המירבית של הפאנל) והתכנה במסך מותחת מעט את הצבעים לתחום רחב יותר. זה נראה מעט צבעוני יותר, אך פחות מדויק. זה עניין של טעם של המשתמש - הגדרה נכונה יותר היא ה "רגיל" אבל אולי הגדרה "יפה יותר" היא ה- "רחב". תחליט אתה מה שנראה לטעמת. (אני עם "רגיל").
תאורת OLED סה"כ קובעת את עצמת ההארה של הפאנל. בפועל כדי לקבוע ערך אמיתי לפרמטר הזה צריך מדיד לעצמת ההארה. ההמלצות אומרות שמומלץ עצמת הארה של 120cd/m2 עבור תבנית של 100% APL, היינו מסך לבן מלא. הבעיה היא שזה מאד טריקי עם המסך הזה (ובכלל עם כל מסך OLED שיצא עד היום) מפני שהמסך משחק עם עצמת ההארה בהתאם לכמות הלבן המוצג בכל רגע. אני התפשרתי בעניין הזה (גם ככה אין לי מדיד לתאורה) וקבעתי לפי טעם אישי. מצאתי שלחדר חשוך מספיק לי אפילו ברירת המחדל של 50. לרבים זה יהיה כהה מידי, אז אולי 60-65 לחדר חשוך וכ- 70-75 לחדר מואר. אצלי כאמור הורדתי כמה קליקים, גם נעים לי יותר בעיניים בצפייה ממושכת לאורך זמן וגם שומר על פאנל ועוזר (לכאורה) להשיג אורך חיים גדול יותר.
·
גבוה במידה ואתה בטוח שאתה מוציא אות FULL RGB כלומר 0-255. ככה זה נראה בדרייבר של NVIDIA למשל:
צריך לשים לב ולדעת שכל התכנים כמו סרטים ווידאו מצומצמים לאות מוגבל 16-235.
ואז, זה מאד תלוי באיזה נגן אתה משתמש ומה הוא עושה כדי להתאים את עצמו למחשב. אני משתמש ב- mpc-hc עם פילטרים מובנים של LAV ועם מרנדר וידאו של madVR, ואז ניתן להגדיר שם שהמחשב בסביבת עבודה של 0-255 והנגן (יותר נכון המרנדר) יודע למפות את הוידאו, שהוא כאמור 16-235, לתחום של המחשב שהוא 0-255 תוך שהוא שומר על הערכים הנכונים מבחינת בהירות וכו'.
ככה זה נראה למשל בהגדרות של madVR:
כל נגן עם ההגדרות שלו והצורה בה הוא מתנהג. לא יודע איך קודי עובד למשל, עבדתי איתו מזמן. זכור לי שיש נגנים שעדיף לעבוד איתם בתחום של 16-235 ולא בתחום הטבעי של המחשב שהוא 0-255, אבל אני כבר שנים עם הקונפיגורציה שלי ואני לא זוכר יותר מידי הגדרות בתכנות אחרות.
*עריכה - ואז, במקרה שעובדים עם נגן עם אות של 16-235 מומלץ גם לשנות בדרייברים לאות של 16-235 וכמובן לבחור במסך ברמת שחור "נמוך" ולא בגבוה.
ניגודיות מגדירים בדרך כלל בערך הכי גבוה כל עוד אין קטימה של הלבן. בדיוק כמו שעושים עם פאטרן לבדיקה של קטימה של השחור (ערך 16 שחור וערך 17 כבר קצת מעל), אז ניגודיות זו ההגדרה של הלבן, היינו הרף העליון. כאן בדרך כלל יש הרבה פחות בעיות ואפשר ברוב המקרים אפילו לשים ניגודיות על מקסימום. ברירת המחדל היא 90 ומצאתי אצלי שרק באזור של 98-99 יש קטימה של הבר העליון ביותר, ה- 235. ירדתי כמה קליקים קבעתי אצלי על 95. בעבר הייתי עם 90 והאמת שלא ממש רואה הבדלים בעין, לא עם פאטרנים ולא עם תכן אמיתי.
סולם צבע "רגיל" אמור להיות נכון יותר ולהתאים טוב יותר למיפוי צבע של Rec709. סולם צבע "רחב" הוא תחום מעט מעל ה- Rec709 (לפי היכולת המירבית של הפאנל) והתכנה במסך מותחת מעט את הצבעים לתחום רחב יותר. זה נראה מעט צבעוני יותר, אך פחות מדויק. זה עניין של טעם של המשתמש - הגדרה נכונה יותר היא ה "רגיל" אבל אולי הגדרה "יפה יותר" היא ה- "רחב". תחליט אתה מה שנראה לטעמת. (אני עם "רגיל").
תאורת OLED סה"כ קובעת את עצמת ההארה של הפאנל. בפועל כדי לקבוע ערך אמיתי לפרמטר הזה צריך מדיד לעצמת ההארה. ההמלצות אומרות שמומלץ עצמת הארה של 120cd/m2 עבור תבנית של 100% APL, היינו מסך לבן מלא. הבעיה היא שזה מאד טריקי עם המסך הזה (ובכלל עם כל מסך OLED שיצא עד היום) מפני שהמסך משחק עם עצמת ההארה בהתאם לכמות הלבן המוצג בכל רגע. אני התפשרתי בעניין הזה (גם ככה אין לי מדיד לתאורה) וקבעתי לפי טעם אישי. מצאתי שלחדר חשוך מספיק לי אפילו ברירת המחדל של 50. לרבים זה יהיה כהה מידי, אז אולי 60-65 לחדר חשוך וכ- 70-75 לחדר מואר. אצלי כאמור הורדתי כמה קליקים, גם נעים לי יותר בעיניים בצפייה ממושכת לאורך זמן וגם שומר על פאנל ועוזר (לכאורה) להשיג אורך חיים גדול יותר.
נערך לאחרונה על ידי jacko-il ב 07/05/2016 21:41, נערך פעם 1 בסך הכל.
jacko-il
סחתיין על הידע הנרחב שלך בהחלט מרשים!
לעניין רמת השחור:
על המחשב הסלוני שלי מותקן openelec כך שהוא משמש רק לקודי לכן אינני יודע כיצד לבדוק את הערכים שציינת לגבי טווח RGB
מה ששמתי לב בסצנות חשוכות יותר כשערך שחור גבוה אכן רואים יותר פרטים שלא רואים כשערך השחור נמוך אבל יש לזה מחיר ברקע שנראה דהוי יותר מאשר ערך שחור נמוך. מבלבל מאד...
אגב בצפייה בשידורי יס אם הבנתי נכון את דבריך יש להגדיר בוודאות רמת שחור נמוכה, הלא כן?
ונקודה אחרונה כרגע: אני חש מדי פעם שהתמונה איננה חלקה,רציפה לגמרי ויש מעין קטיעות קטנות. בני משפחתי לא ממש מבינים או חשים בזאת אבל אני הרבה יותר רגיש לנושא. עצה האם ניתן לשפר זאת?
סחתיין על הידע הנרחב שלך בהחלט מרשים!
לעניין רמת השחור:
על המחשב הסלוני שלי מותקן openelec כך שהוא משמש רק לקודי לכן אינני יודע כיצד לבדוק את הערכים שציינת לגבי טווח RGB
מה ששמתי לב בסצנות חשוכות יותר כשערך שחור גבוה אכן רואים יותר פרטים שלא רואים כשערך השחור נמוך אבל יש לזה מחיר ברקע שנראה דהוי יותר מאשר ערך שחור נמוך. מבלבל מאד...
אגב בצפייה בשידורי יס אם הבנתי נכון את דבריך יש להגדיר בוודאות רמת שחור נמוכה, הלא כן?
ונקודה אחרונה כרגע: אני חש מדי פעם שהתמונה איננה חלקה,רציפה לגמרי ויש מעין קטיעות קטנות. בני משפחתי לא ממש מבינים או חשים בזאת אבל אני הרבה יותר רגיש לנושא. עצה האם ניתן לשפר זאת?
- avihuli
- חבר שלא מהעולם הזה
- הודעות: 8415
- הצטרף: אוגוסט 2011
- נתן תודות: 1376 פעמים
- קיבל תודות: 1230 פעמים
- jacko-il (פותח השרשור)
- חבר שלא מהעולם הזה
- הודעות: 8340
- הצטרף: אפריל 2007
- נתן תודות: 783 פעמים
- קיבל תודות: 1182 פעמים
@kevin
·
עבודה עם ערך "נמוך" יכולה ליצור רושם מבלבל של תמונה עמוקה יותר עם ניגודיות טובה אבל זה לא נכון בהכרח. כדי לקבוע מה נכון, הכי פשוט זה שפשוט תריץ מהנגן שלך את הפאטרנים לכיול של AVSHD 709 ותראה מה המצב שלך. האם הרצת פאטרנים בסיסיים לכיול הערכים האלה? הנה קישור להורדה שלהם. תוכל להריץ אותם מהנגן ולראות מה המצב אצלך:
http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... ation.html
אני עובד עם גרסאת ה- MP4 אבל היא זהה לגרסא של ה- AVCHD, זה רק עניין של תאימות למכשירים מסויימים.
לגבי יס, אכן - רמת שחור "נמוך" זה מה שמתאים.
לגבי תקיעות, קשה לומר למה אתה מתכוון ומה בכלל גורם להם. אלו בדרך כלל בעיות חוסר התאמה בין קצב הסרט לקצב התדר של כרטיס המסך ו/או המסך עצמו.
ממליץ לך לנסות פשוט לנגן תכנים מהמסך עצמו (חיבור פיסי דרך ה- USB) ולצפות דרך שם, רק כדי לקבל ייחוס לאיך אמור להיראות התכן. ברגע שמנגנים מהמסך עצמו, נמנעים מכל העניין של בחירה רמת השחור (כי אין דבר כזה ברגע שזה מנוגן מהמסך) ונמנעים מבעיות תנועה וכו'. ככה נוח יותר לבודד בעיות וללמוד איך אמור להיראות התכן באמת (אפילו הפטרנים לכיול). אחרי שמתרגלים לאיך זה אמור להיראות אפשר לגשת בצורה מושכלת יותר כדי להגיע לאותן תוצאות ממקורות חיצוניים.
@avihuli
אכן, זה השלט שלו. מגיע שלט שונה עם ה- 910 ?
·
עבודה עם ערך "נמוך" יכולה ליצור רושם מבלבל של תמונה עמוקה יותר עם ניגודיות טובה אבל זה לא נכון בהכרח. כדי לקבוע מה נכון, הכי פשוט זה שפשוט תריץ מהנגן שלך את הפאטרנים לכיול של AVSHD 709 ותראה מה המצב שלך. האם הרצת פאטרנים בסיסיים לכיול הערכים האלה? הנה קישור להורדה שלהם. תוכל להריץ אותם מהנגן ולראות מה המצב אצלך:
http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... ation.html
אני עובד עם גרסאת ה- MP4 אבל היא זהה לגרסא של ה- AVCHD, זה רק עניין של תאימות למכשירים מסויימים.
לגבי יס, אכן - רמת שחור "נמוך" זה מה שמתאים.
לגבי תקיעות, קשה לומר למה אתה מתכוון ומה בכלל גורם להם. אלו בדרך כלל בעיות חוסר התאמה בין קצב הסרט לקצב התדר של כרטיס המסך ו/או המסך עצמו.
ממליץ לך לנסות פשוט לנגן תכנים מהמסך עצמו (חיבור פיסי דרך ה- USB) ולצפות דרך שם, רק כדי לקבל ייחוס לאיך אמור להיראות התכן. ברגע שמנגנים מהמסך עצמו, נמנעים מכל העניין של בחירה רמת השחור (כי אין דבר כזה ברגע שזה מנוגן מהמסך) ונמנעים מבעיות תנועה וכו'. ככה נוח יותר לבודד בעיות וללמוד איך אמור להיראות התכן באמת (אפילו הפטרנים לכיול). אחרי שמתרגלים לאיך זה אמור להיראות אפשר לגשת בצורה מושכלת יותר כדי להגיע לאותן תוצאות ממקורות חיצוניים.
@avihuli
אכן, זה השלט שלו. מגיע שלט שונה עם ה- 910 ?
- avihuli
- חבר שלא מהעולם הזה
- הודעות: 8415
- הצטרף: אוגוסט 2011
- נתן תודות: 1376 פעמים
- קיבל תודות: 1230 פעמים