שאלה שלא נגמרת, הגדרת רמקולים כ large או small

אודיו בקולנוע-ביתי ופורמטים רב-ערוציים - רסיברים, מגברי כח-רב ערוציים, פרוססורי-אודיו וכו'
Amir64
גורו
גורו
הודעות: 10043
הצטרף: אוגוסט 2012
נתן תודות: 178 פעמים
קיבל תודות: 1733 פעמים

נושא שלא נקרא #106 

(Y)
אין לי אייקון של מוריד את הכובע, אז נכתוב במילים.
מוריד את הכובע (ואוכל אותו)

לקח.
כדאי לקרוא עד הסוף.

DudeShemesh
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 846
הצטרף: מאי 2016
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 87 פעמים

נושא שלא נקרא #107 

@Amir64

אחלה, אבל הסכמנו על פרט קטן בקצה המחסנית, ועכשיו צריך לקלף את השכבות בחזרה ולראות אם זה משנה משהו בתמונה הגדולה (כפי שכתבתי, אני מקבל שרוב הסיכויים שאני טועה).

אז בגרסה הקולנועית של DTS - "ערוץ" ה LFE הוא בעצם כל התדרים מתחת ל 80HZ, ואין תדרים מתחת ל 80HZ בערוצים האחרים. בגרסה הביתית אנחנו יודעים שכן יש ערוץ LFE, אבל האם אפשר להניח שפסי הקול עדיין בנויים כך שכל מה שמתחת ל 80 ב LFE, וכל ערוץ אחר לא מכיל שום דבר מתחת ל 80? אם התשובה היא כן, ויש רמקולים רצפתיים סבירים, אין משמעות לשאלת small vs large ב DTS (הגדרת small עם crossover ב 80, זהה ל הגדרת large, במימוש אידיאלי. במימוש פחות ממושלם, כנראה שיש דווקא יתרון ל large, אבל לא ברור כמה הוא שמיע).

אם אני מבין נכון, DTS-HD בנוי על DTS, שמעליו מוסיפים עוד מידע שמאפשר פינוח lossless, אז סביר שהמסקנה מ DTS, בהנחה שהיא נכונה, חלה גם על DTS-HD.

אבל הייתה לנו פה הנחה די משמעותית שכרגע שאנחנו לא יודעים אם היא נכונה, ועוד יש לנו את הפורמטים של דולבי שאנחנו לא יודעים מה קורה שם...

avihuli
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 8415
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 1376 פעמים
קיבל תודות: 1230 פעמים

נושא שלא נקרא #108 

אז לפי הסרטון כאן, ערוץ ה-lfe עובד ב-3-120 הרץ.
ועוד משהו שכנראה יפתיע רבים, אין דבר כזה 2 ערוצי סאונד לסאב, גם אם היציאה מפוצלת שכן המיקס הוקלט בערוץ אחד בלבד.
פרט ל-dtx pro.

Main 7.1.2: LG 77C9, Yamaha RX-A2050, Emotiva BasX A-150, Yamaha BD-A1020, Tronsmart Vega S95 Telos, Wii.
SVS ULTRA Bookshelf / Center, Focal Bird, M&K M40T, SVS Prime Elevation, SVS SB-3000.

Bedroom: LG 55EG910Y | Media Room: in progress

Amir64
גורו
גורו
הודעות: 10043
הצטרף: אוגוסט 2012
נתן תודות: 178 פעמים
קיבל תודות: 1733 פעמים

נושא שלא נקרא #109 

DANRANDD כתב:@Amir64
וגם אין סאב שלא מסוגל להגיע ל 120 .סביבות ה 100-150 -אלו התדרים שהכי "קלים" לסאב ,אחוזי עיוות נמוכים וההספק הכי גבוה.
...
במיוחד עבורך...
שרשור חדש:
https://www.hometheater.co.il/vt346143.html
עוד סאב שעולה רק עד 100Hz.

Amir64
גורו
גורו
הודעות: 10043
הצטרף: אוגוסט 2012
נתן תודות: 178 פעמים
קיבל תודות: 1733 פעמים

נושא שלא נקרא #110 

DudeShemesh כתב:@Amir64
אז בגרסה הקולנועית של DTS - "ערוץ" ה LFE הוא בעצם כל התדרים מתחת ל 80HZ, ואין תדרים מתחת ל 80HZ בערוצים האחרים. בגרסה הביתית אנחנו יודעים שכן יש ערוץ LFE, אבל האם אפשר להניח שפסי הקול עדיין בנויים כך שכל מה שמתחת ל 80 ב LFE, וכל ערוץ אחר לא מכיל שום דבר מתחת ל 80? אם התשובה היא כן, ויש רמקולים רצפתיים סבירים, אין משמעות לשאלת small vs large ב DTS (הגדרת small עם crossover ב 80, זהה ל הגדרת large, במימוש אידיאלי. במימוש פחות ממושלם, כנראה שיש דווקא יתרון ל large, אבל לא ברור כמה הוא שמיע).
...
Frequency Response
L, C, R 20 Hz to 20 kHz, LS, RS 80 Hz to 20 kHz, Sub 20 Hz to 80
Hz
...
זה מתוך הציטוט שהובא כבר קודם.
ערוצים LCR מכילים ,תדרים בתחום 20Hz-20KHz.
ערוצים LS, RS מכילים תדרים בתחום 80Hz-20KHz, ותדרי ה- LFE מוספים לערוצים LS, RS.

בוודאות 3 הערוצים הקדמיים מכילים תדרים נמוכים עד 20Hz.
לגבי הסוראונדים ראיתי שמקובל שהם מכילים תדרים שיורדים עד 120Hz, אבל יש סרטים שמכילים את כל תחום התדרים גם בסוראונדים.

DANRANDD
עוסק בתחום
עוסק בתחום
הודעות: 27
הצטרף: יולי 2020
נתן תודות: 1 פעם
קיבל תודות: 29 פעמים

נושא שלא נקרא #111 

@Amir64
·
לא הבנתי מה הקשר לדיון ?

זה שמצאת סאב שאכן מכויל(ותהיה בטוח שהוא מכויל לזה על ידי היצרן וזו לא התגובה הטבעית שלו) לא לעלות מעל 100 הרץ ויוצר בשנת 2000 (לפני מעל 20 שנים )- האם זה אומר שזו נקודת היחוס שלנו לדיון הרלוונטי ?

כפי שאמרתי ,אחרי שאמרת שכבר ניתקלת בסאב כזה בעבר,זה משהו שלא שייך לעידן הזה ואם כן יש כזה בעידן הזה - המגבלות ברורות - שכל אחד יעשה את השיקולים שלא האם הוא חי עם המגבלות בשלום או לא (את דעתי אמרתי- אין מקום לסאב כזה ,מבחינתי)

באותה מידה נוכל להגיד שנתכנן את שוק המיטות העולמי לאנשים בגובה 2.5 מטרים(יש נתונים כאלה).

ADICT
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 9087
הצטרף: מאי 2007
נתן תודות: 70 פעמים
קיבל תודות: 297 פעמים

נושא שלא נקרא #112 

חברים אני במוסיקה ניסיתי להגדיר פרונט כקטנים
מוכרח לאמר הסאב יצא ממקומו והחל לטייל לי בחדר מרוב שהבאס היה חזק (סאב 15 אינש)והבאס ממש דפק לך באוזן ובבטן לא לבעלי לב חלש ושכנים צמודים
בקיצור החזרתי לקדמותו וה front חזרו להיות גדולים
(שתי וופרים של 15 אינטש) אולי רק בקולנוע ניתן לפי הגדרת thx להגדיר front קטנים לתת לסאב להשתגע
במוסיקה אם הסאב דומיננטי
כדאי לוותר עליו [url=]

FastandFurious
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4756
הצטרף: ספטמבר 2015
מיקום: In sweet spot
נתן תודות: 901 פעמים
קיבל תודות: 550 פעמים

נושא שלא נקרא #113 

יש את ה lfe ויש נערך פה hfe, ויש עוד פילטרים כמובן כתבתי את זה כמה פעמים, אומנם לפי הבנתי חברות המיינסטרים לא מאפשרות לממש את פילטר מעבר הגבוהים (hfe).

יש מידע עד 250hz וניתן לשלוט עליו וזה מציל המון מערכות, בוא נגיד שזה מוסיף המוו לסבים עד כדי מצב שאם אני מגדיר את ערוץ ה hpf עד 120 (כלומר מגביל אותו מאוד בייחס למה שיכול לתת עד 250hz)
סבים ישמעו צרים יהיה חסר "בשר" "מיץ" מידע לא משנה איזה תיאור תחליטו... דוגמא סערה בלב ים הסב משתולל מוציא המון תדרים נמוכים של רוח וגלים, אם הפילטר מוגדר עד 130 נניח זה ישמע פחות גדול עם פחות פרטים, זה ישמע אחרת אם יגדירו את הערוץ עד נניח 160hz, שוב אין מספר קבוע זה ברור כן? תלוי בהמון משתנים, שוב אצלי זה גורם להנמיך באמצע פס הקול כי זה מגרד לי את הסלון ואת כל הבית ברמות מטורפות, אז מראש אני מגדיר לא הכי גבוהה אלה איך שנשמע לי ותמיד שואף לכמה שיותר גבוהה עם הפילטר הזה.
אבל הפילטר הזה כאשר הוא מוגדר גבוהה הוא מוסיף לסבים גודל עומק ומה לא, צריכים להבין שההגדרה היא לא אמורה להיות על 250hz באופן "עיוור", יש לבדוק האם זה נשמע טוב בחלל הספציפי במיקום הספציפי....
אצלי הhpf נשמע הכי טוב בין 150/160hz בגלל החלל, מיקום הסב.
נערך לאחרונה על ידי FastandFurious ב 19/07/2020 22:46, נערך 2 פעמים בסך הכל.
Denon X4800H
speakers Klipsch THX
Subwoofer PSA Ev1813
Zidoo Z1000 Pro
Lg C1 83

DudeShemesh
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 846
הצטרף: מאי 2016
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 87 פעמים

נושא שלא נקרא #114 

Amir64 כתב:זה מתוך הציטוט שהובא כבר קודם.
ערוצים LCR מכילים ,תדרים בתחום 20Hz-20KHz.
ערוצים LS, RS מכילים תדרים בתחום 80Hz-20KHz, ותדרי ה- LFE מוספים לערוצים LS, RS.
...
זה מה שהם יכולים להכיל, השאלה היא מה הם מכילים בפועל (ובפרט לפי טענתך שלא נעשה מיקס מחודש למדיות ביתיות, במקרה של DTS הם לא אמורים להכיל שום דבר מתחת ל 80). בגלל זה תהיתי מוקדם יותר בשרשור אם יש סטטיסטיקות.

Amir64
גורו
גורו
הודעות: 10043
הצטרף: אוגוסט 2012
נתן תודות: 178 פעמים
קיבל תודות: 1733 פעמים

נושא שלא נקרא #115 

3 הקדמיים מכילים את כל התדרים.
אתה יכול לבדוק לבד בקלות.
במקרה של DTS הם לא אמורים להכיל שום דבר מתחת ל 80
...
למה לא?

ADICT
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 9087
הצטרף: מאי 2007
נתן תודות: 70 פעמים
קיבל תודות: 297 פעמים

נושא שלא נקרא #116 

רמקול full range הייתם מגדירים קטן?
לדעתי זה פספוס
סאב תמיד יכול להיות פלוס או להשלים קדמיים בסרטים

DudeShemesh
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 846
הצטרף: מאי 2016
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 87 פעמים

נושא שלא נקרא #117 

Amir64 כתב:3 הקדמיים מכילים את כל התדרים.
אתה יכול לבדוק לבד בקלות.
...
איך אני יכול לבדוק?

במקרה של DTS הם לא אמורים להכיל שום דבר מתחת ל 80
...
למה לא?
...
כי בקולנוע הם לא מכילים כלום מעל 80 (זה מפולטר החוצה על מנת ליצור את ערוץ ה LFE), ולפי טענתך אין מיקס מיוחד למדיות ביתיות, כלומר סביר שפשוט עוברים את אותו תהליך של הקולנוע - מחלצים את כל מה שמתחת ל 80, ומעבירים לערוץ LFE.

Amir64
גורו
גורו
הודעות: 10043
הצטרף: אוגוסט 2012
נתן תודות: 178 פעמים
קיבל תודות: 1733 פעמים

נושא שלא נקרא #118 

@ADICT
לרוב זה פיספוס, כי לרוב אין בבית מערכת לניהול באס, ו- tripple bass יכול ליצור בעיות בתוצאת הבאס בחדר.
הבעיה שלרוב האנשים אין את הכלים לבדוק את התפשטות תדרי הבאס בחדר, ונוצרים אצלם הכפלות עוצמה בתדרים מסויימים, וביטול תדרים אחרים בתחום הבאס.
בסה"כ אנשים שומעים "יותר באס", כי הם לא שומעים מה שהם מאבדים כך, ואוטומאטית חושבים שזה מקביל ל- "יותר טוב".
כמעט תמיד הרמקולים הקדמיים לא עומדים במקום הנכון בחדר, שייצור פיזור באס טוב, שיבטל את הבעיות הנוצרות מכמה מקורות באס.

Amir64
גורו
גורו
הודעות: 10043
הצטרף: אוגוסט 2012
נתן תודות: 178 פעמים
קיבל תודות: 1733 פעמים

נושא שלא נקרא #119 

DudeShemesh כתב:
...
...
כי בקולנוע הם לא מכילים כלום מעל 80 (זה מפולטר החוצה על מנת ליצור את ערוץ ה LFE), ולפי טענתך אין מיקס מיוחד למדיות ביתיות, כלומר סביר שפשוט עוברים את אותו תהליך של הקולנוע - מחלצים את כל מה שמתחת ל 80, ומעבירים לערוץ LFE.
...
מי לא מכיל כלום מעל 80Hz, על איזה ערוצים אתה מדבר?
תסתכל שוב על תחומי התדרים המוזכרים.
3 הקדמיים מכילים את כל תחום התדרים
ערוצי SR ו- SL מכילים תדרים 80Hz-20KHz.
עליהם מולבשים תדרי ה- LFE, מתחת ל- 80 הרץ (אתה לימדת אותנו)

בקולנוע, מופעל LPF, כדי להעביר את התדרים מתחת ל- 80Hz מערוצי הסוראונד אל הסאבים באולם, אבל מה שמעל 80Hz הולך לסוראונדים, כפי שהם מקודדים מראש.

DudeShemesh
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 846
הצטרף: מאי 2016
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 87 פעמים

נושא שלא נקרא #120 

@Amir64

סליחה, לא מכילים כלום *מתחת* ל 80hz. כבר הסכמנו על זה - בקולנוע אין ערוץ LFE יעודי - הוא מקודד לתוך האחרים, ובקולנוע עצמו, כל מה שמתחת ל 80 מחולץ מהערוצים האחרים וכך נוצר ה LFE.
מקודם טענת שאין מיקס מיוחד למדיות ביתיות, מה שאומר שעל מנת ליצור את ערוץ ה LFE הביתה, כנראה מתקיים אותו תהליך - מחלצים את כל מה שמתחת ל 80 ומעבירים ל LFE.
במקרה כזה, שאין שום תוכן מתחת ל 80 בערוצים הקדמיים, ובהנחה שהרמקולים הקדמיים מסוגלים להגיע ל 80, הרי שבתיאוריה אין הבדל ב Large ל Small, אבל בפועל, להגדיר Large בטוח יותר בהנחה שהמימוש לא אופטימלי (כי בהגדרת small, יתבצע עיבוד, שהמטרה שלו היא בסופו של דבר לא לשנות כלום).

כל זה רק ל DTS, כמובן. דולבי זו שאלה נפרדת.

שלח תגובה

חזור אל “אודיו רב-ערוצי (ק''ב)”